trafoprobleem

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
velociraptor42

trafoprobleem

Bericht door velociraptor42 »

Bij deze een vraag betreffende mijn fleischmann trafo 6755, vorige week ontspoorde er een ijzeren stoomlocje die dwars over mijn N baan kwam te liggen en sindsdien brandt het rode storingslampje linksboven op de trafo ( kortsluiting?? ).
De treinen reden dus niet meer en de trafo was zeer warm.
Deze verwijderd en eenzelfde trafo 6755 van een andere baan erop gezet en het probleem was opgelost.
De probleemtrafo heb ik toen op de andere baan aangesloten en daar hetzelfde probleem dus het zit hem in ieder geval niet in de banen zelf.
Is deze trafo nog te repareren of kan deze naar de stort ( geeft nog wel stroom aan verlichting ) ??
de trafo 6755 staat op een N baan van ongeveer 23 meter raillengte en geeft alleen stroom aan de rails want de verlichting ed. zijn aangesloten op een andere trafo.
Mijn vraag is; is deze trafo qua vermogen toereikend voor mijn baan of is er een andere oorzaak van het trafoprobleem???
hopelijk heeft iemand hier een antwoord op, alvast bedankt!!!

Ad_M

Re: trafoprobleem

Bericht door Ad_M »

Ik weet je naam niet :roll:

31VA - 15V=/1,1A voor de baan / treintjes
14V~/1,0A voor lampjes / wissels

Daar kan je wel wat N -treintjes mee laten rijden :D
Hangt natuurlijk wel af om je met volle verlichting rijd in je wagonnetjes wat het totaal aantal / type treinen dan zal zijn

De lengte van je baan maakt niet zo uit, als je maar meerdere aansluitpunten maakt en over je baan verdeeld
Bij het maken van blokken om met meerdere treinen te rijden doe je dat meestal toch al

De trafo heeft een ingebouwde kortsluit beveiliging, het lampje springt aan bij een eventuele sluiting
Hierna zou de trafo zich moet herstellen , als deze weer "afgekoeld" is van de sluiting

Dus voor een N baan is dit zeker een goede trafo

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
velociraptor42

Dankje voor de reactie, ik heet trouwens ad.
ik ben zelf nog maar pas begonnen dus mijn kennis is nog niet zo ruim maar ik heb op mijn analoge N baan 1 aansluitpunt met maximaal 2 treinen die gelijktijdig rijden en dit gaat naar mijn idee vrij goed zolang het geen problemen kan geven met de voeding.
mvg, ad

anne w

Bericht door anne w »

Beste Ad,

Het lijkt er op dat de interne beveiliging "vast" zit, ik weet niet hoe dit bij deze trafo is, maar een schakelaar die als hij heet wordt buigt, een zgn. bi-metaal schakelaar, komt vaak voor.

Leuke nickname, hoe kwam je daarbij?

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Paul B

Bericht door Paul B »

Als je die kapotte trafo op een andere baan aansluit en open draait, wordt ie dan weer warm, of blijft ie koud?

Onderwerp starter
velociraptor42

Hoi anne, bedankt voor je reactie, ik heb de trafo naar de verkoper gebracht die een monteur kent die er binnenkort naar kijkt.
Ik ben benieuwd wat zijn bevindingen zijn maar vooral de mogelijke oorzaak want dan kan ik het misschien in de toekomst voorkomen.
Ik heb er nu van de andere baan eenzelfde trafo opstaan en dat heeft tot nu toe geen problemen opgeleverd.

Mijn nickname heb ik bedacht doordat ik altijd gefascineerd ben geweest door dinosaurussen en vooral door velociraptors en 42 staat voor de leeftijd dat ik vorig jaar aan de huidige baan ben begonnen.
zodoende.

Met vriendelijke groet, ad

Onderwerp starter
velociraptor42

hoi paul b

bedankt voor je reactie, ik heb de trafo daags naderhand op de andere baan geprobeerd waarbij de trein een stukje reed en dan weer stilviel waarbij het lampje links weer begon te branden.
ik heb het alleen niet lang genoeg geprobeerd om erachter te komen of hij wel of niet warm werd.
ik heb hem nu naar de verkoper gebracht waar er een monteur naar zal kijken en maar afwachten wat deze er van zegt.
ik hoop ook de oorzaak ( het begon nadat een ijzeren locje ontspoorde en dwars op de rails kwam te liggen terwijl er nog een andere trein reed ) te kunnen achterhalen om zoiets in de toekomst te kunnen voorkomen.
er staat nu een soortgelijke trafo (6755) op deze baan maar deze heeft tot nu toe geen problemen gegeven.
Met vriendelijke groet, ad.

anne w

Bericht door anne w »

Beste Ad,

Trafo: o.k. duidelijk en de goede weg als je er nog een soort garantie op hebt, als hij gerepareerd terug komt wel even controleren of de kortsluitbeveiliging nog wel werkt.

Je nickname, mocht je ooit digitaal gaan, dan kan ik me voorstellen dat de naam "Raptor" je wel aanspreekt....

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Plaats reactie