Terugmelding en nu verder?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
ghn
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2015 17:07

Terugmelding en nu verder?

Bericht door ghn »

Hoi,
Ik ben aan het experimenteren met terugmelding. Na enkele teleurstellingen te hebben verwerkt met magneetjes en reedcontacten die bij wijze van ongewenst neveneffect ook als ontkoppelrail blijken te werken, heb ik 2 printplaatjes aangeschaft met ieders 8 stoomdetectoren. Dit werkt feilloos! Ik kan een bi-stabiel relais of een LED (sein) aansturen. So far so good. Echter nu verder? Zou ik deze signalen op de PC kunnen uitlezen. De printplaatjes hebben natuurlijk geen pc aansluiting. Maar volgens mij kan ik de stroomdetectie printplaatjes op hun beurt weer doorlussen aan aan S88n decoder. De S88n decoder heeft een netwerkpoort aan boord. I.p.v. een analoog overzicht te maken met rode en groen ledjes van wel- of geen bezette blokken, zou ik dan op het PC scherm kunnen laten zien. Hierop doorbordurend zou ik dan op de PC ook zaken kunnen programmeren, zodat blokken wel of geen spanning krijgen, dus treinen wel of niet rijden. Op de PC kun je nu éénmaal eenvoudiger complexe situaties kwijt zoals b.v. Als blok 1 en 2 bezet zijn dan is blok 3 spanningsloos, dan dat je dat met bi-stabiele relais zou moeten uitvoeren. Samengevat; digitaal schakelen en analoog rijden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank en groet,
Gerrit


Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door EdwinB »

Gerrit,

Ik ben absoluut geen kenner maar als ik jouw bericht zo lees lijkt het of je het Dinamo systeem wil hebben/na bootsen. Digitaal en analoog door elkaar. Kijk hier eens Dinamo


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door evo »

Edwin, ik denk eerder dat Gerrit iets wil maken als het van Meekeren systeem, dus analoog rijden (Dinamo doet zowel analoog als DCC) en digitaal de blokken aansturen. Zie bv. hier: https://www.mecktronics.nl/data/mediabl ... ntatie.pdf en op http://www.mecktronics.nl


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door FidOo »

Gerrit om verdere teleurstellingen te voorkomen zou ik dat avontuur lekker uit je hoofd zetten en voor iets kiezen wat al bestaat en wat werkt.

Zoals door mensen geoppert: Mecktronics als je blokgestuurd en analoog wilt rijden.
Dinamo als je analoge loks (en digitale loks) digitaal wilt besturen.
Of gewoon volledig digitaal met een willekeurig systeem.


Om je uit je droom te helpen. Stroomdetectie werkt niet echt handig analoog, omdat als trein stopt (Spanning analoog = 0V) er geen stroom loopt en er is dus ook geen detectie, dus PC ziet geen bezet blok. Volgens mij is er geen enkel bestaat software programma wat daar mee overweg kan.

Ik snap ook heel de logica niet van het analoog willen blijven rijden..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door martindomburg »

FidOo schreef:Gerrit om verdere teleurstellingen te voorkomen zou ik dat avontuur lekker uit je hoofd zetten en voor iets kiezen wat al bestaat en wat werkt.

Zoals door mensen geoppert: Mecktronics als je blokgestuurd en analoog wilt rijden.
Dinamo als je analoge loks (en digitale loks) digitaal wilt besturen.
Of gewoon volledig digitaal met een willekeurig systeem.


Om je uit je droom te helpen. Stroomdetectie werkt niet echt handig analoog, omdat als trein stopt (Spanning analoog = 0V) er geen stroom loopt en er is dus ook geen detectie, dus PC ziet geen bezet blok. Volgens mij is er geen enkel bestaat software programma wat daar mee overweg kan.

Ik snap ook heel de logica niet van het analoog willen blijven rijden..
Itrain kan daar mee overweg Joost. Hetzelfde principe als het schakelen van schaduwstation via relais.

Maar verder heb je helemaal gelijk.

Wel je toch analoog detecteren, gebruik dan lichtsluis. Maar als ik je verhaal zo lees ga dan voor Dinamo

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
ghn
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2015 17:07

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door ghn »

Bedankt voor alle reacties. De logica om analoog te rijden is dat ik inmiddels al vier locomotieven heb en werkelijk geen idee heb hoe, als dit al mogelijk is, die dingen naar digitaal om te bouwen. Daarnaast kan ik het analoge systeem technisch redelijk doorgronden. Ik zat enkel hardop te denken hoe en of ik van een pc gebruik zou kunnen maken. Ik snap dat je op een baansectie waar geen spanning opstaat ook geen stroomdetectie zou kunnen uitvoeren. Ik probeer het Marklin schakelrail principe na te bouwen. In de praktijk bestaat een blok dan volgens mij uit twee secties. Eén voor de stroomdetectie en de tweede sectie wordt dan al dan niet spanningsloos geschakeld om de trein te laten stoppen. Komt de trein dan, nadat deze is doorgereden van het eerste naar het tweede blok dan passeert hij als eerste de detectiesectie van blok 2. De stop sectie van blok 1 waar de trein zojuist uit is vertrokken wordt dan spanningsloos geschakeld. Komt de trein in de meldsectie van blok 3 dan gebeuren er twee dingen. a) De stopsectie van blok 1 wordt weer op spanning gezet. In blok 2 kan immers geen trein meer staan. B) Blok 2 wordt spanningsloos geschakeld. Enzovoort, enzovoort. Ik realiseer mij dat dit enkel op gaat voor eenrichtingsverkeer. Meer richting verkeer is sowieso een gedoe. Als ik de loc omdraai rijdt hij toch weer dezelfde kant op?? Dit was ik van mijn Marklin baantje van vroeger niet gewend. Maar op de hoofdrijbaan kan ik hier prima mee leven. De opstelsporen moet ik dus elektrisch 100% van de hoofdbaan scheiden. Hier moet immers wel voor- en achteruit gereden kunnen worden.
De uitdaging zal nog worden dat, de trafo voor de opstelsporen altijd de juiste polariteit moet hebben op het moment dat een trein van de hoofrijbaan het rangeer gedeelte oprijd. Anders gebeuren er rare dingen... :idea:

Om hier meer inzicht in te krijgen heb ik een handvol 2e hands piccolo railtjes besteld. Ik kan hiermee een ovaaltje leggen en één opstelspoor. (Ik had geen zin om hier mijn Peco rails voor te gaan verbuigen en te verzagen. :) Enfin, eind deze week hier maar eens verder mee knutselen.

Ik heb zojuist nog wat nagezocht over de S88n decoder. Mijn conclusie is dat je deze niet rechtstreeks om de PC kan aansluiten. De netwerkaansluiting van deze decoder praat, voor zover ik het begrijp, zonder digitale centrale niet met de PC. Dus het idee van de PC enkele zaken te laten besturen moet ik inderdaad maar laten varen.

Met groet,

Gerrit


Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door FidOo »

En nu koop je een treinstel waarbij de aandrijving in het midden zit. of je wilt een stam geduwd laten rijden... Dan kun je dus helemaal niks met zo'n aanloog systeem.

En idd S88 netwerkaansluiting is puur voor installatie gemak en heeft niks met een netwerkprotocol van doen alszijnde die op een PC zit. Er moet dus altijd een "interface" tussen je PC en S88 (zie xpressnetLIS88 ding van rosoft)

overigens is ombouwen van je lok is makkelijker dan die analoge schakeling die je nu aan het verzinnen bent.. Zijn maar 6 draadjes die je hoeft aan te sluiten, of in het gunstigste geval.. puur je decoder in de lok steken! En met 4 loks is de schade van 4 decoders ook nog wel te overzien.
kijk eens op www.mtkb.de onder decoder einbau. Tis in het duits maar de site wijst zichzelf. En google translate doet een hoop. Hier vind je dus letterlijk honderden inbouwvoorbeelden van decoders.

We hadden pas eens een discussie met de spoorstaaf groep over dat er op t moment vele vragen zijn over analoog rijden en digitaal schakelen. De uiteindelijke conclusie was dat een hoop mensen angstig zijn voor het woord digitaal.. Dit terwijl dit absoluut onlogisch is. Zoals gezegd op het moment dat je zo'n analoge schakeling kan maken zou het ombouwen van een lok echt een eitje moeten zijn. Heb geen angst, ga eens kijken bij iemand of een vereniging en vraag eens of ze een omgebouwde lok kunnen laten zien.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door martindomburg »

Mee eens

Maar Gerrit,

Het is al een paar keer geoppert maar Dinamo is voor jou het antwoord. Kijk eens op www.vpeb.nl

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door Willempie »

Of dat echt het antwoord is waag ik te betwijfelen, dan kan de beste man nooit meer een trein laten rijden zonder gebruik te maken van een PC, dat lijkt mij nu juist niet de bedoeling en de wens.

Groetjes


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door martindomburg »

Moet je dat nog wel willen dan :lol:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door BenQ »

Gerrit schreef:Op de PC kun je nu éénmaal eenvoudiger complexe situaties kwijt zoals b.v. Als blok 1 en 2 bezet zijn dan is blok 3 spanningsloos, dan dat je dat met bi-stabiele relais zou moeten uitvoeren. Samengevat; digitaal schakelen en analoog rijden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Volgens mij heeft Gerrit het hier over rijden met behulp van de PC.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
ghn
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2015 17:07

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door ghn »

Heb mij zojuist verder verdiept in het Dinamo systeem. Het is nogal aan de prijs. Enkel en alleen een bezetmelder voor 4 blokken de TM44 kost 115 euro per kaart. Bij 28 blokken ben je al dik 800 euro verder. :shock: En dan alles wat daar nog bij komt. Dat wordt nog even flink sparen dan.


Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door BenQ »

Het zijn 4 blokken met in elk blok 4 bezetmelders.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
ghn
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2015 17:07

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door ghn »

Afbeelding

Hier het testbaantje die ik verder ga uitwerken. Dit baantje bestaat uit 4 blokken. Per blok heb ik 2 secties. Blauw is de meldsectie. Rood is de stopsectie. De meldsectie wordt aangesloten op een stroomdetectieprint. Deze kost 12 euro voor 8 detectiepunten. Aan de andere zijde van de detectieprint sluit ik in eerste instantie een bi-stabiel relais aan. Die op zijn beurt de stopsectie van het achterliggende blok stroomloos schakelt. Tevens moet de stopsectie van het blok daarachter weer aan geschakeld worden. Het bi-stabielrelais heeft twee schakelcontacten. Eén gebruik ik voor de baanspanning in de stopsectie en de andere voor het LED sein. In dit voorbeeld komen er dus 4 bi-stabiele relais en 4 LED seinen. Het komende weekend wil ik dit in de praktijk eens toetsen. Volgens mij moet dit werken zo. Als dit werkt dan ben ik al een heel eind. Analoog of Digitaal de trein zal toch moeten stoppen waar ik dat wil. Dus een stopsectie heb ik sowieso nodig.
Ik snap dat in dit voorbeeld de stopsectie aan de korte kant is. Straks op de 'grote' baan maak ik deze zo'n 40cm lang. Maar de echte lengte moet ik nog proefondervindelijk bepalen.

Met groet,


Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402

Onderwerp starter
ghn
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2015 17:07

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door ghn »

Hi BenQ,

Zou dit dan in Dinamo betekenen dat ieder railtje in mijn proefbaantje een eigen bezetmelder moet krijgen?

Groet
Gerrit


Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door martindomburg »

Hoi,

Nee hoor, maar als je meer wilt weten over Dinamo stuur me dan even een email. Ik kan je de voordelen en verschillen wel uitleggen.

Doe ik niet hier in het draadje want sommigen kunnen daar slecht tegen. Anderen gaan spontaan aan de bier en chips enzo...

Dus mocht je meer willen weten stuur me even een email op info@domburgtrainsupport.nl

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door Willempie »

Ik zag er eentje voor €22,-- voor 16 meldpunten;)
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Pro ... /SD16.html
Meer weten info@rosoft.info

Groetjes



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door mdedeugd »

ghn schreef:Afbeelding
Ik zit met een dergelijk plan te stuntelen ook analoog, ja ook analoog, :oops: en kan melden dat is niet zo eenvoudig
Ik zie dat je bedacht hebt de seinen bij je korte stop sector wil , maar wat komt er, als je nou een trein tegenrichting rijdt op dit spoor ?





Martin de Deugd



michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door michael45 »

ik rij ook analoog en zat er ook aan te denken om deze bezet module te gaan gebruiken.
ik ben hier nog over aan het na denken hoe dat te doen


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

Onderwerp starter
ghn
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2015 17:07

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door ghn »

Hoi Martin,

Ik heb de wijsheid ook nog niet in pacht (mogelijk komt dat ooit ;) )en heb momenteel ook meer vragen dan antwoorden maar ik zou enkelspoor als volgt beveiligen.

Afbeelding

Het oranje deel is dus enkelspoor en is niet beveiligd. Dit om redenen dat je vanuit je stroomdetectie niet kan bepalen of de trein van links of rechts komt. De beveiliging zou ik dan in de keerlussen o.i.d. doen. In dit voorbeeld heb ik per keerlus 1 blok ingetekend. Bij een grotere lus kunnen dit er ook meer zijn.

Dit is eigenlijk nu precies waarom ik dit draadje gestart ben. Om dit goed op te kunnen zetten moet je een aantal ALS DAN scenario's kunnen verwerken.

Bijvoorbeeld. Ook al is het stuk enkelspoor 10m lang DAN kan er maar één trein tegelijkertijd van links naar rechts rijden ALS de volgende trein in omgekeerde richting moet rijden. Maar ALS de volgende trein(en) in dezelfde richting rijden DAN passen er misschien wel vijf treinen op het stuk enkelspoor. Een integrerend doch complex vraagstuk.....

Een computer kan dat als geen ander maar volgens mij hoef je niet per se je hele baan te digitaliseren en je loc's van decoders te voorzien. Het Dinamo systeem stuurt digitale en analoge loc's door elkaar aan maar als 100% analoge rijder creëer je zoals ik het nu zie een boel overhead. Ik ben dus ook nog zoekende :? .

Met groet,

Gerrit


Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Terugmelding en nu verder?

Bericht door spoor65 »

Er zijn natuurlijk legio mogelijkheden om tegenwoordig een modelspoorbaan aan te sturen,
met net zoveel voor en tegenstanders van systemen.

Mijn gevoel is, dat eigenlijk geen enkel systeem fout is, het is alleen de kunst om dat uit te zoeken, wat het beste bij jou past.

ik denk daarom dat het belangrijkste is, alvorens te kiezen.
Wat zijn jouw wensen, hoeveel treinen wil je b.v op de baan, automatisch rijden of hand, digitaal of analoog, allemaal vragen, en er zijn er vast nog meer te bedenken.

aan de hand daarvan systemen vergelijken. en dan ook kijken naar kostenplaatje.
want het ene systeem kun je goedkoop instappen en uitbreiden, het andere systeem is de eerste aanschaf duurder.
maar vaak verschilt het uiteindelijke totaalplaatje niet eens zo veel in euries.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie