Decoder plof of iets anders?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 829
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Decoder plof of iets anders?

Bericht door Jelle »

Ik had gisteren bij H@ns een Startrain 1302 gekocht.
Er waren wat problemen met deze loc en daarom vandaag weer naar Lochem en hem omgeruild voor een andere.
Prima, eerst analoog inrijden op een 'speciaal daarvoor bedoelde' testbaan. half uurtje vooruit, half uurtje achteruit. Hij rijd werkelijk voortreffelijk.

Daarna voorzichtig kapje eraf en een Kuehn 45 decoder erin gestoken en op het programmeerspoor met mijn IB geprogrammeerd. (Als decoder nr. 13 :oops: ) Helemaal geweldig.
Vervolgens op de 'grote baan' laten rijden met mijn IB. Als een zonnetje.

Toen kwam ik op een punt om het dan ook maar gelijk te ijken. Dus daarmee begonnen, maar na zo'n 5 ijkpunten gehad te hebben begint hij ineens als een dolle door te rijden. Alsof hij op hol geslagen was. Noodstop werkte niet en hij bleef maar racen.
Ik heb hem toen maar zo van de baan geplukt er van uitgaande dat de decoder op een of andere vreemde manier de geest had gegeven.

Eerst maar weer kijken wat hij op het analoge testbaantje doet. Daar rijdt hij prima vooruit en achteruit.
Volgende stap op het programmeerspoor kijken of ik de decoder uit kon lezen. Ook goed, die kan ik dus gewoon nog uitlezen.
Toen maar weer op de grote baan gezet en kijken of hij misschien toch nog wil rijden. Niet dus. De verlichting wisselt wel, maar de loc verplaatst zich geen millimeter. Alle overige loc's rijden overigens normaal rond.

Maar nu zit ik dus met de vraag, is de decoder nu naar de eeuwige jachtvelden, of is er iets anders aan de hand?
Wie o wie kan mij het verlossende antwoord geven?


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Ratticus
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 jan 2015 19:37
Locatie: Beerse

Re: Decoder plof of iets anders?

Bericht door Ratticus »

hoi

Als je de mogelijkheid hebt om de decoder in een andere loc te steken om te testen zou ik dat zeker doen.
Misschien eens de decoder resetten helpt ook soms (CV8 op 8 zetten).

CV29 op 14 zetten ipv 13 lijkt me wat teveel bijgeloof ;-)


Mvg,

Davy aka Ratticus

-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Decoder plof of iets anders?

Bericht door Ad_M »

Jelle

Niet verder meuten
FF weer contact met H@ns hierover op nemen
Vervelend maar gaat goed komen

Lijkt wel of die Startrains wel HHHEEEEEELLLL gevoelige krengetjes zijn....

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Decoder plof of iets anders?

Bericht door martindomburg »

Kuehn heeft een goede garantie regeling hoor, als hij defect is krijg je kostenloos een nieuwe. Als je er niet uitkomt, je kan de decoder even meenemen naar Houten. Ik kan hem daar voor je testen, weet je meteen of hij nog goed is of niet. Maar probeer eens:

1. Decoder resetten
2. Een andere decoder in de loc
3. de decoder in een andere loc

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Decoder plof of iets anders?

Bericht door Willempie »

Ratticus schreef: CV29 op 14 zetten ipv 13 lijkt me wat teveel bijgeloof ;-)
Nu denk ik zo maar dat Jelle CV#1 op 13 heeft gezet om het decoder/loc adres in te stellen.
Maar dit klinkt als de decoder gaat er op een gelijkspanning vandoor, of anders gezegd hij denkt dat hij een gelijkspanning ziet.
Om dat op te lossen moet CV29 op 2 gezet worden.

Overigens lijkt het me ook sterk dat de loc nog steeds rijdt als er op noodstop is gedrukt, dan moet alle spanning van de baan zijn.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 829
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Decoder plof of iets anders?

Bericht door Jelle »

Ik wil tot zover iedereen bedanken voor de tips. Ik ga er mee aan de slag.

@Willempie
Nu denk ik zo maar dat Jelle CV#1 op 13 heeft gezet om het decoder/loc adres in te stellen. Dit klopt inderdaad, CV1 op 13.
Overigens lijkt het me ook sterk dat de loc nog steeds rijdt als er op noodstop is gedrukt, dan moet alle spanning van de baan zijn.
Wat ik bedoelde te zeggen, dat ik een schermpje kreeg waar ik op noodstop moest klikken, maar dat dit niet werkte. Dus de baan inderdaad onder spanning bleef staan.
Rode en groene spiegelei links bovenaan op het scherm waren beide lichtgrijs/niet goed meer zichtbaar.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Decoder plof of iets anders?

Bericht door Willempie »

Ok, dan lees ik meer een Koploper communicatie probleem tussen de PC en de centrale dan een locdecoder probleem.
Maar in dat soort gevallen is de enigste noodstop knop de knop op de centrale zelf.
En als alles opnieuw is opgestart, gaat de loc er dan nog steeds vandoor? Of is hij nu weer gewoon aan te sturen? Dat laatste denk ik namelijk van wel.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 829
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Decoder plof of iets anders?

Bericht door Jelle »

In Koploper functioneert alles weer normaal na een herstart.

En na eerst de decoder te hebben gereset en vervolgens weer CV1 op 13 gezet rijd ook mijn 1302 weer als een zonnetje. Dus het probleem is opgelost.
Aan iedereen hier mijn dank.
Ik begon al echt te vrezen dat ik weer in de auto moest springen om een nieuwe decoder te gaan halen. Dan zou de loc nog duur gaan worden. ;)

Enigste waar ik wel over blijf denken, hoe kan zoiets nou gebeuren?
Als er iets mis gaat wil ik graag altijd weten wat de oorzaak zou (kunnen) zijn. Dit omdat het misschien een volgende keer dan te voorkomen is.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Decoder plof of iets anders?

Bericht door Willempie »

Jelle, om te voorkomen dat de decoder weer op hol slaat, kun je CV29 op waarde 2 zetten.
Verder is het de vraag hoe je de Intellibox IR aangesloten hebt op de PC, of dat via zijn eigen RS232C aansluiting is of via een LocoNet-Interface, ik denk het eerste.

Groetjes


Gebruikersavatar

Ratticus
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 jan 2015 19:37
Locatie: Beerse

Re: Decoder plof of iets anders?

Bericht door Ratticus »

Ja helpt he zon reset, heb ik ook al eens moeten doen toen hij raar deed.

Ik bedoelde idd cv1 op 13 en 14 ipv cv29 :)


Mvg,

Davy aka Ratticus

-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 829
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Decoder plof of iets anders?

Bericht door Jelle »

Willempie schreef:..//.. hoe je de Intellibox IR aangesloten hebt op de PC, of dat via zijn eigen RS232C ..//..
Inderdaad via zijn eigen RS232C aansluiting.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Decoder plof of iets anders?

Bericht door Willempie »

Beste Jelle,

Dan is mij de oorzaak van het geheel duidelijk.
Wat er is gebeurd, de Intellibox heeft zichzelf spontaan gereset, tijdens de ijk sessie.
Dus de verbinding tussen de PC en de Intellibox was verbroken, en de Intellibox start weer automatisch op na deze reset,alleen doet hij dat soms alleen met een idle signaal, wat ongeveer overeenkomt met een gelijkspanning. Vandaar dat de loc er als een speer van door ging en niet meer reageerde. Om dat te voorkomen even CV29 op 2 zetten bij al je decoders.

Om de spontane reset van de Intellibox te voorkomen, is het ten zeerste aan te bevelen deze via een LocoNet- interface en via het LocoNet protocol via Koploper aan te sturen. Dan ben je daar in ieder geval vanaf en is het geheel betrouwbaar.
Een LocoNet-Interface vind je hier http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Pro ... rface.html

Groetjes



FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Decoder plof of iets anders?

Bericht door FidOo »

Misschien overbodig om te zeggen maar met Cv29 op 2 voorkom je dat de Decoder op een analoog signaal reageert. Hierdoor kun je dus de loks ook niet meer analoog gebruiken totdat je Cv29 weer anders instelt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 829
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Decoder plof of iets anders?

Bericht door Jelle »

@Willempie; De LocoNet-interface staat nu dus bovenaan mijn wensenlijstje ter vervanging van de seriële kabel. Ik kom daar 'binnenkort' op terug. ;)

@FidOo; Voor mij is het niet zo'n probleem, ik rij alleen maar digitaal. Misschien anderen die nog wel eens wisselen van digi en analoge baan.

Ik had het nog niet eerder mee gemaakt, maar het is wel even schrikken als er ineens zomaar een loc met driedubbele turbo over de baan jaagt. :shock:


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Plaats reactie