Pagina 1 van 1

Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 16 aug 2015 19:26
door Ronaldp
Heb problemen met 1 van mijn 4 driewegwissels van Fleischmann.
Als de treinen de wissel op rijden gaat het vaak fout.
De voorste wielen van de treinen gaan goed over de wissel.
Maar de achterste wielen van de treinen gaan er vaak naast.
Dit gebeurt als de trein vanuit de bocht kant komt aan rijden.
Dus waar de enkel spoor zich gaat splitsen naar drie sporen.
De achterste willen willen dan naar het rechter spoor.
Zie helemaal niks aan de wissels.
Als ze van de andere kant aan komen rijden gaat het steeds goed.
Waar kan dat aan liggen?

Afbeelding

Afbeelding


mvg Ronald

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 16 aug 2015 19:28
door Ad_M
Ronald, bekend probleem
Dit kan je oplossen door een stukje recht voor je wissel in te bouwen (gezien vanaf de bocht zijde)
Of het nu nog past is een tweede....

Mvg,
Ad

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 16 aug 2015 19:34
door CC72000
Een stuk je rail geleider in de binnenbocht leggen kan ook. Vaak minitieus: afstellen van de wisseltongen door iets bij te buigen.

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 16 aug 2015 19:55
door Ronaldp
Je bedoelt dit met geleider rail: Fleischmann 22210 ?
Zou ik die dan halve wegen de bocht kunnen plaatsen?
Dus in de tunnel?
En welke wissel tong moet je dan een klein beetje buigen?

mvg dag

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 16 aug 2015 20:21
door CC72000
Met zo'n rail geleider bedoel ik een stukje rail die je net als bij wissels in de puntstukken ziet. Op een enkele kritische plek op mijn baan heb ik een stukje over gebleven rail met het brede stuk naar boven langs de rail geplakt. Daardoor worden de wielen meer gedwongen de binnenrail aan te houden.
Welke tong bijbuigen? Lastig te zeggen. Vergelijken, meten met je andere 3w wissels is denk ik een methode. Verder kun je zien dat bij de drieweg wissel het stukje recht een wat ruimere spoorwijdte heeft. Bij een van mijn wissels heb ik een spijkertje net naast het spoor tegen de rail getimmerd. Daarmee heb je een stel mogelijkheid om de spoorwijdte wat krapper te maken. Blijft een delicaat klusje!

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 16 aug 2015 20:28
door Ronaldp
Verder kun je zien dat bij de drieweg wissel het stukje recht een wat ruimere spoorwijdte heeft?????Welk stukje bedoel je?
Als ik de trein heel langzaam over de wissel laat gaan zie ik dat halve wegen de wissel de voorkant van de trein geligt wordt en daarna weer na benedenden gaat.
Daarna gaat het fout met de achterste wielen.

mvg Ronald

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 16 aug 2015 21:57
door BenQ
Ik had een soortgelijk probleem en opgelost:
https://www.youtube.com/watch?v=ZpvnphHntBw

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 16 aug 2015 22:30
door Ronaldp
BenQ. dat is bij mij geen optie.
Te weinig ruimte.
Maar wat je ziet op het filmpje.Gebeurt hier ook.trein gaat ook iets om hoog.

Ad,
Hoe lang moet het recht te stukje zijn?
Kan dat het kleinste rechte stukje van fleischmann zijn?

mvg ronald

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 17 aug 2015 08:52
door Ad_M
Hoi Ronald,

Ik heb de de helft van een 9101 aangehouden (een 9103 / 55.5 mm), dat was bij mij de oplossing omdat ik soms ook een stomer wilde laten rijden als museum trein
Maar ik zou het gewoon proberen of bij jou werkt met zo'n klein stukje?
In principe moet je "draaistel" recht voor je wissel uitkomen en de zijdelingse krachten zo minimaal mogelijk zijn

Mvg,
Ad

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 17 aug 2015 10:37
door brizbo
Als je zegt dat het draaistel omhoog gaat, kan je de overgang tussen rail en wissel een beetje ondervullen met bv dun stukje karton.

Piccolo wissels staan van nature bol, daarom raad men aan een stukje rechte rail ervoor te plaatsen maar ondervullen gaat ook hoor.

2 mm is waarschijnlijk al genoeg. testen ,testen,testen.... succes :)

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 17 aug 2015 16:04
door Ronaldp
Nu weer een ander probleem met de drieweg wissel.
De aandrijving ging brommen. En wissel schakelde niet meer.
Aandrijvingen verwijderd.
Wissel schakelt ook niet meer met de hand.
Heeft iemand in de buurt van Rotterdam er nog 1 te koop.

Mag dag

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 17 aug 2015 17:43
door Ronaldp
Hebben jullie dat ook als je een Fleischmann wissel meerdere keren achter elkaar schakelt dat de wissel het zelf niet meer doet?
Dus niet de spoel maar het binnen werk van de wissel?

Mag dag

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 10 sep 2015 18:27
door Ronaldp
Toch de stoute schoen aan getrokken en de bocht naar de wissel waar de treinen steeds ontspoorde verwijderd.
Moest wel de tunnel in de berg verwijderen.
Een groot gat gemaakt in de berg.
De bocht gemaakt van flexibele rails van fleischmann en bij de wissel deze rails recht gelegd.
En YES de treinen ontsporen niet meer.
Bilj dat ik de berg een gedeelte gesloopt heb.Zodat de treinen nu weer gewoon over de wissels rijden.
Ad bedankt voor je tip.

Afbeelding
Voor het slopen.....let niet op de kleuren.

Afbeelding
Na het slopen...met een stukje recht voor de wissel.

mvg Ronald

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 10 sep 2015 21:08
door Ad_M
En?
Al kunnen testen en verbeteringen zichtbaar Ronald?

Mvg,
Ad

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 11 sep 2015 07:10
door Ronaldp
100% verbeteriing.
Tot nu toe geen ontsporingen meer.
Kan nu weg lopen.En na een uurtje terug komen en de trein rijdt nog zijn rondje.


mvg ronald

Re: Fleischmann drieweg wissel

Geplaatst: 11 sep 2015 08:31
door Hoontje
Dat is goed om te horen Ronald, dat het gewerkt heeft.
Zullen we dit draadje sluiten, en dat je verder verteld over je mooie baan in je bouwdraadje in Mijn N-baan / -Collectie?
Dan blijft de boel overzichtelijk.

Groetjes,

Hoontje