Pagina 1 van 1

Ontploffing in stoomloc 064 250 in Belgie

Geplaatst: 01 mei 2016 09:44
door epocheales denken
Hoi allemaal,

Gisteravond laat dit gelezen op internet: http://nieuws.vtm.be/binnenland/188942- ... rein-eeklo
Hoe is dit mogelijk zou je denken, heb dit nog nooit gehoord dat dit in Nederland, Belgiƫ of Duitsland is gebeurd. Wel ritten met bijv. de SSN met een heetgelopen stangenlager, maar zo iets... Laten we hopen dat het met de slachtoffers goed afloopt!

Groet,

Hans

Re: Ontploffing in stoomloc 064 250 in Belgie

Geplaatst: 01 mei 2016 11:41
door Zolderspoor
Hoi Hans.

Het exploderen van ketels van stoomlocomotieven kwam in het verleden wel vaker voor. De na-oorlogse DB heeft dit zeker 9 keer ondervonden. De meest voorkomende reden: gebrek aan water. In 1951 waren er twee van dit soort voorvallen, zie https://de.wikipedia.org/wiki/Kesselzerknall,

De mij laatst bekende explosie betrof een DR-loc en staat beschreven op Wikipedia NL en is te vinden als je zoekt naar DR Baureihe 01.5, in de Duitstalige versie is er een directe link: https://de.wikipedia.org/wiki/Kesselzer ... Bitterfeld

Behalve ketelexplosie door watergebrek kwamen dit soort explosies ook voor door kolenstof. Met als een van de bekendste de stofexplosie in de Kaiser Wilhelm Tunnel bij Cochem op 22 november 1948, zie https://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahn ... nel_(1948)

Re: Ontploffing in stoomloc 064 250 in Belgie

Geplaatst: 01 mei 2016 11:51
door dentheo
Nou nou...ontploffingen van stoomketels zijn van alle tijden. Daarvan circuleren genoeg foto's.
Waarschijnlijk in vlampijp en zo naar vuurhaard, beter dan de buitenmantel zelf, dan waren er meer slachtoffers door stoom en rondvliegende onderdelen.

De laatste cijfers die ik gezien heb, een tiental jaren geleden, was dat zo'n ontploffingen zich nog altijd voordoen, in Belgiƫ zowel als Nederland, frequentie iets minder dan eens per jaar . (wat weinig geweten is)
Tendens gelukkig dalend, logisch omdat het gebruik van stoomketels in kleine bedrijven, wasserijen etc. ook daalt. Meestal zijn het kleinere ketels die moeilijker intern te inspecteren zijn.

Re: Ontploffing in stoomloc 064 250 in Belgie

Geplaatst: 01 mei 2016 12:41
door epocheales denken
Hoi Rob,

Bedankt voor jouw interessante informatie. Maar wat ik bedoelde is dat zo'n tragisch voorval volgens mij niet vaak gebeurd met stoomlocs in hedendaags museumbedrijf. Of heb ik de afgelopen jaren iets gemist? :o

Groet,

Hans