De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door martindomburg »

Vrienden,

Het is al een tijd geleden dat jullie wat over mijn grote project hebben gehoord sinds het nieuws dat we van locatie gaan veranderen. Inmiddels is het weer zover. De verbouwing van de nieuwe locatie is reeds begonnen en de afbraak van de oude locatie ook.

In dit draadje zal ik de bouw van Schellenbach gaan verslaan. Zoals bekend word deze schaal N baan aangestuurd met Dinamo en iTrain. Maar eerst een reminder van het baanplan. Ik praat jullie er even doorheen:

Afbeelding
SS3

Dit is het onderste niveau en komt 10 cm van de grond te staan. De wisselstraten liggen al op het huidige Erlebniswelt wat we nu aan het afbreken zijn. Dit SS is opgebouwd uit Peco code 80 settrack wissels. Er zijn 22 opstelsporen, een ijkspoor en een opstelstation voor losse locs. Aan beide zijde bevind een keerlus waardoor ik een soort hondebot creeer. Aan weerszijde komt een dubbelspoors helix langs alle drie de schaduwstations naar het scenery niveau toe. Zodoende kunnen er 4 treinen tegelijk in- en uitrijden en hebben ze alle vrijheid in het SS om te komen en te gaan in elke directie. Dit geld overigens voor alle drie de schaduwstations. Doordat ik de blokken ga schakelen met relais kan ik het hele schaduwstation met maar 11 blokken uit Dinamo besturen. Dat is net iets meer als 1 TM-H blokkaart.

Alleen SS3 bestaat uit code 80, alle andere sporen worden gelegd in Peco Code 55

Afbeelding
SS2

Dit is het middelste schaduwstation welke 30 cm hoger ligt als SS3. Hij is maar 30 cm diep zodat ik altijd goed bij SS3 kan komen. D

Afbeelding
SS1

Dit is de bovenste schaduwstation welke op 20 cm boven SS2 komt te liggen. Door de relaisschakelingen kan ik SS2 en SS1 over TM-H blokkaart verdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het scenery niveau is het interessantst. Aan de linkerzijde loopt de trein vanuit SS het station binnen, waarna hij aan de rechterzijde (A, Sorry er staat B zie ik, never mind) naar een derde helix rijd. Hier stijgt hij 10 cm om direct een keuze te krijgen: Of rechtdoor naar de onderste helix terug naar SS of linksaf de scenery weer in. Via uitgang B stijgt hij via een helix naar +20 om bij B weer eruit te komen en over een lang paradespoor naar links te rijden. Bij de scissor verdwijnt hij weer naar een vierde SS. Hij krijgt bij de scissor een keuze. Of hij gaat Linksaf naar het vierde SS wat achteraan ligt. of hij gaat rechtsaf en komt 5 cm lager enkelspoors bij C er weer uit en gaat rechts bij D via een helix naar dat vierde SS. Dit SS heeft een keerlus om treinen komend vanuit de enkelsporige deel weer terug te kunnen sturen. Treinen die direct naar het SS gingen kunnen doorrijden via het enkelspoor.

Dan zien we bij het station een extra perron. Dit is het nevenspoor met een aansluiting naar het depot en een stukje industrie. De treinen vertrekken rechts en verdwijnen bij E een helix in en komen bij E aan de voorzijde er weer uit. Bij F gaat hij naar een andere helix en stijgt hij boven alles uit om boven op het vierde SS een station binnen te rijden. Links van dat station zit een verborgen twee-sporige keerlus. Aan de rechterzijde van het station zit nog een aansluiting naar een volgend station onderaan.

Kortom erg veel te zien en te beleven. Hier komt ook nog een stukje MCC en dag- nachtsimulatie!!!!

Maar goed nu terug naar de realiteit:

Vanavond is een begin gemaakt aan de demontage op de oude locatie in Ermelo.

Afbeelding

Afbeelding

Alle electronica is gedemonteerd en ook de rails is verwijderd welke overbodig is geworden. De volgende stap is het doorzagen en het maken van nieuwe modules uit de oude. 3 maanden werk in 1 avond afgebroken... snik....

Maar goed aan de andere kant van het land :mrgreen: in harderwijk is de demontage van de garage begonnen. Al het interieur is gesloopt en er resten nu nog enkel kale muren en plafond.

Afbeelding

Afbeelding

Jaja en gereedschap. Volgende week worden de bouwmaterialen geleverd. De wanden worden geisoleerd met Gipsen voorzetwanden. Om vocht tegen te gaan gebruik ik gewapende dampdichtfolie en dampopen folie. Tegen het plafond komt glaswol deken tussen de balken en een systeemplafond met LED verlichting. De stalen garagedeur word geisoleerd met glaswol en een triplex plaat. De vloer krijgt een tempex bodem en isolatiedeken met daarop een bedje van kliklaminaat.

Zat te doen dus :):) heb er al zin in

groetjes Martin
Laatst gewijzigd door martindomburg op 27 sep 2020 12:47, 19 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Jerome
Berichten: 698
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door Jerome »

Mensen wat een werk weer Martin.

Suc6!

Greetz, Jerome


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2081
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door Robert_N-Nm »

Tja dit is natuurlijk de ultieme manier om bezig te blijven :mrgreen: ik zeg inderdaad geen landschap op de teststrecke gewoon doorklussen met je kadaver :twisted:


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door martindomburg »

Ik blijf erbij adhd is en superdanoontjepowerrrrrrrrr! !!!!!!!

:mrgreen: :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7265
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door Krab »

Hoi Martin ,
denk aan een goede verwarming voor de ruimte . ;)
En niet je baan in de buurt i.v.m. spoorspatting . :o


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door Hoontje »

Vloerverwarming erin. Heb je dat probleem niet :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door martindomburg »

De Radiator krijgt een nieuw plekje, weg van de modelbaan maar toch centraal. Dus dat komt wel goed :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door Maurits71 »

nou veel verbouwse maar weer


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door WaboCo »

Succes Martin, Weer een mooie uitdaging. Ik kom t.z.t. wel een keer bij je kijken.
Mocht je binnenkort een keer tijd over hebben, dan zou ik je kennis graag een keer inhuren!

Groet, Wico


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door martindomburg »

WaboCo schreef:Succes Martin, Weer een mooie uitdaging. Ik kom t.z.t. wel een keer bij je kijken.
Mocht je binnenkort een keer tijd over hebben, dan zou ik je kennis graag een keer inhuren!

Groet, Wico
Dat mag altijd kerel, stuur me tzt maar even een mailtje op info@martinenellen.nl

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door martindomburg »

Ola,

Tijd om dit draadje weer eens een rotschop te geven :lol: Even wat foto's om te laten zien dat de verbouwing serieuze zaak is en geen loze belofte. De voorzetwanden zijn bijna klaar:

Foto's zijn helaas in het donker genomen met een bouwlamp :?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om even weer te geven hoe ik het heb gedaan:

Aan de koude kant (buitengevel) heb ik damp-open folie geplaatst. Daarvoor een metalstud voorzetwand voorzien van isolatie. Het geheel afgedekt met gewapende dampdicht folie en alles dicht gezet met gipsplaten. Zodoende haal ik een goede isolatiewaarde en krijgt vocht en condens geen kans om de isolatie en het gips te verteren. Voor de frieslijst anex opbergplank heb ik achterhout geplaatst. Deze frieslijst word extra stevig omdat hij meteen dient als opslagruimte.

Ik moet nu nog 1 wand doen en dan nog een paar kleine stukken afwerken met 18mm multiplex.

De garagdeur krijgt ook isolatie en word afgetimmerd met 3mm triplex plaat. Zodat hij nog functioneel kan blijven. Het plafond krijgt een luchtspouw tussen de spaanplaat en de tussen de balken aan te brengen glaswoldeken. Daaronder komt een systeemplafond te hangen.

Op de vloer komt 10mm tempex met daarop een laminaatvloer :)

Het gaat de goede kant op hier :) NOg even en Schellenbach zal weer herleven.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door Maurits71 »

top maat. kan niet wachten


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door martindomburg »

Tijd voor een update want er is weer een hoop gebeurd.

Als eerste zijn de wanden nu klaar voor afwerking, op een paar koplatten na dan. Daarnaast is de frieslijst besteld bij mede MC de Spoorstaaf clublid Daniel Schoeren. Hij is heel handig met hout en maakt ook op verzoek constructies voor onze mooie hobby. Zo ook een Frieslijst. Zo gaat hij er uit komen te zien:

Afbeelding

Hij komt op 1,70 meter hoogte te hangen en omstrijkt de gehele modelbaan. Het word een stevige constructie omdat de fries tevens als opslagplank gebruikt gaat worden voor veel spullen.

In de fries komt als werkverlichting 4 stuks LED inbouwspots geplaatst van 3 Watt. Het mooiste van de Fries word de Dag-/nachtsimulatie. Hiervoor ga ik gebruik maken van twee sets Digikeijs 4050 met uitbreidingsset. Een mooi apparaat die 10 meter RGB en Warmwit LED srip kan aansturen in 4 cyclussen. Elke cyclus kan automatisch of via DCC aangestuurd worden. Dus kan dat later verwerkt worden in iTrain om zo een mooie dag en nacht simulatie boven en op de rails te bewerkstelligen.

Maar voor de Fries gaat komen moet er nog een boel gebeuren. De stand tot nu toe: (excuus voor de fotokwaliteit, donker met bouwlamp)

Afbeelding

De toegangsdeur, deze krijgt nog koplatten en onderaan word de vloer recht getrokken.

Afbeelding
De korte kant van de modelbaan 210x60 waar het Depot gaat komen. Deze muur grenst aan de bijkeuken dus hoeft niet geisoleerd.

Afbeelding
De lange kant van de baan van 4 meter

Afbeelding

Zoals beloofd nog even terugkomend op de stalen garagedeur:

Afbeelding

Zoals te zien is zijn de muren en de deur betimmerd met Hout. Let wel, de garagedeur heb ik express low-budget gehouden want in de toekomst wil ik houten deuren.

Ik heb de garagedeur betimmerd met 3,6mm triplex en de tussenruimte opgevuld met glaswol.
Rondom de deurframe komt een koplatten aftimmering.

Dat dit werk is nu al te merken, normal moet de kachel op standje 4, hij stat nu al op standje 2. En dan moet ik het plafond en de vloer nog doen :D

Komende week het plafond en de electra.

Cheerz


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door garco »

Haha, dit noem ik nog eens echt bij de basis beginnen! :)


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door RogerB »

Goed bezig martin !!! Nog even doorzetten en je kunt weer aan Schellenbach beginnen!


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7265
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: De bouw van Schellenbach

Bericht door Krab »

Goed isoleren is het halve werk Martin . ;)
Heb bij mij in de garage ook gedaan het is soms warmer dan in de huiskamer ,
er hang een grote radiator kon ik voor een vriendenprijsje kopen . :mrgreen:
Nu is het een constante warmte en heb ik geen last van rails die uitzet of krimpt .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Bericht door martindomburg »

Hoi hoi,

Tijd weer voor een update, het loopt gesmeerd. De nieuwelocatie vorderd snel en het zal niet lang meer duren voordat Schellenbach kan verhuizen.

De afgelopen weken heb ik de muren afgewerkt en het plafond geisoleerd en voorzien van een systeemplafond:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wanden zijn gesauzd met Warm-wit en het plafond is voorzien van 5 1W led spots. De lichtopbrengst is nu nog laag maar daar gaat snel verandering in komen. Ondertussen word er in Limbrg door Daniel hard gewerkt aan mijn 10 meter lange frieslijst. Deze word heel stevig en zal de gehele baan overspannen. Waarom nu al? Omdat ik de frieslijst meteen ga gebruiken als opslagruimte voor kratten en andere spullen die normaal een plek verdienen in mijn garage.

Afbeelding

Afbeelding

Het weekend na Rail ga ik hem ophalen en samen met de bouwer plaatsen. Hij word aan de voorkant aan het plafond geschoord met balken voor de stevigheid. De binnenkant word wit geschilderd en de buitenzijde Oud Grijs.
Aan de zijkanten komen kopschotten om alles af te sluiten.

Ook aan verlichting is gedacht. In de fries komen 4 stuks 3W ledspots als werkverlichting. Ook worden er voorbereidingen gemaakt voor 2 sets Digikeijs 4050 ledstrips voor dag/nacht simulatie.

Komende week ga ik beginnen aan de laatste hand: de laminaat vloer. Op de vloer komt gewapende dampdichte folie, daarop 1cm tempex gevolgd door isolatiedeken en laminaat.

Het word een mooie mancave al zeg ik het zelf. Kan al niet wachten de modelbaan te verhuizen en aan de slag te gaan :mrgreen:

CHeerz


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Bericht door Maurits71 »

schuurtje ziet er echt top uit man,

wel grappig dat we soort gelijke dingen verzinnen. ook bij mij komt er een fries lijst over de gehele baan om alle kelere zooi weg te kunnen zetten.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Bericht door martindomburg »

2 zielen....... whahaha

Neem wel minimaal 12mm multiplex. Die heb ik nu ook men dat is precies goed qua draagkracht en stevigheid. Ik zou ook 18mm kunnen nemen maar dan verdubbel ik bijna het gewicht van de Frieslijst.

Moet er wel bij zeggen dat deze frieslijst 90cm diep is :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Jerome
Berichten: 698
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Bericht door Jerome »

Martin, jij kan ook alles! En wat een snelheid. Toch eens kijken of ik ergens een ADHD in de vorm van een pil kan krijgen :mrgreen: . (Nou ja, die is rijkelijk verkrijgbaar nl..)

Je hebt ook de muren zelf gestuced (geen idee of dat goed nederlands is...)?

Greetz, Jerome.



Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Bericht door Maurits71 »

Maurits71 schreef:schuurtje ziet er echt top uit man,

wel grappig dat we soort gelijke dingen verzinnen. ook bij mij komt er een fries lijst over de gehele baan om alle kelere zooi weg te kunnen zetten.

M.
die van mij komt vrij hangend dus ik hou het bij wat lichter materiaal. uiteindelijk dient het voornamelijk als bevestiging van de verlichting en zal k er niet al te zware spullen opzetten :),


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Bericht door martindomburg »

Het is weer tijd voor een flinke update want er is weer een heleboel gedaan. Afgelopen dinsdag is de zaag in de modelbaan gegaan en heb ik de modelbaan gedemonteerd in verhuisbare stukken.

Dit staat nu in afwachting van de frieslijst welke ik vrijdag heb opgehaald in Limburg. Zaterdag was het grote moment aangebroken, de frieslijst word geplaatst. Een hels karwei want de frieslijst is best groot en lomp omdat het stevig moet zijn. Er komen straks immers veel spullen op te liggen.

De fries bestaat uit vier delen en overlapt de gehele modelbaan. De vier delen zijn aan de achterwnd bevestigd dmv sterke bouten en aan de voorzijde met draadeinden M8. Dit is sterk genoeg want m8 heeft een trekbelasting van 400 kg. OP mijn werk hangen we er hele constructies mee op.

Een verslag van de montage in foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In het plaatje komt een LED spot, in totaal 4 stuks

Afbeelding

Na de montage moet het geheel natuurlijk in de lak. We hebben alvast de buitenzijde in de kleur antraciet geschilderd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zijwanden schermen het geheel af. Aan de linkerzijde komt in de modelbaan ook nog ruimte voor een kleine vriezer.

Als dit opgedroogd is dan krijgt de binnenzijde een kleur. Gekozen is voor Flexa zacht blauw.

Ook hebben we een idee ontworpen om in een later stadium achterop de modelbaan te komen. Omdat de baan 90 cm diep is en de frielsijst laag hangt kan je moeilijk achterin komen. Het idee is om een steiger te maken. Een plank waarop je kan liggen die over de baan hangt. De bestiging gebeurd door hem aan de onderste laag en de scenerylaag aan de voorzijde te verankeren.
Lastig uitleggen maar dat komt vanzelf goed :)

Het ziet er naar uit dat deze maand nog de boel over gehuisd kan gaan worden.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Jerome
Berichten: 698
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Bericht door Jerome »

Strak hoor!

Dat beloofd veel mannen.

Greetz, Jerome



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Bericht door Wablo »

Martin,
Ziet er goed uit, maar een kleine vriezer, beter een koelkast voor het bier ;) :D :lol:
groetjes,
Bert



Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Bericht door Marcvane86 »

Mooie vorderingen, succes verder


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Plaats reactie