Hoontje's how to ...

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Hoontje's how to ...

Bericht door Hoontje »

Inleiding:

Hallo en welkom bij mijn "how to..." draadje. In dit draadje wil ik je op weg helpen bij de meest uiteenlopende zaken. Vaak zijn het uitdagingen die ik tegengekomen ben bij de aanleg van mijn eigen modelbaan. Veel zaken zullen voor zich spreken, maar hebben me vaak veel (onnodige) tijd en frustratie gekost. Juist om u als lezer die tijd en frustratie te besparen, begin ik dit draadje.
Het draadje is géén vervanging van de bestaande handleidingen. Het is simpelweg te zien als een soort 'tips & tricks' van de ene hobbyist tot de andere. :geek:
Ik laat d.m.v. foto's, uitleg en waar nodig een filmpje zien hoe ik iets aangesloten of geïnstalleerd heb. Ik beperk me dus ook alleen maar tot mijn specifieke situatie. Voor andere specifieke situaties verwijs ik je (nu al!) terug naar de handleiding.

Owjah, alles nabouwen is natuurlijk prima, maar wel op eigen risico :mrgreen:

Groetjes,

Hoontje

Inhoud:


[Hoontje's how to...] OC32 aansluiten aan je voeding
[Hoontje's how to...] servo's aansluiten en instellen in OCconfig (Verwacht eind november 2015)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Hoontje's how to ...het aansluiten van de OC32 op je voe

Bericht door Hoontje »

In dit onderwerp ga ik laten zien hoe ik mijn OC32 en DS32 heb aangesloten aan de voeding.

Vooraf:

Wat is een OC32?

Een OC32 is een printplaat welke ontwikkelt is als onderdeel in het DINAMO systeem. Dit is een digitaal systeem wat zowel analoge als digitaal aangestuurde treinen kan besturen. Wel moet dit in combinatie met een computer en software.

De OC32 is een hele speciale printplaat. Hij is bedoeld als aansturing van allerhande scenery, servomotoren, verlichting, geluiden etc. etc. Het is (kort door de bocht) eigenlijk een soort 'minicomputer'.
Je kunt hem dus ook geheel zelfstandig gebruiken, los van de rest van het DINAMO systeem.

Voordelen van een OC32:
Je kunt tot 32 verschillende zaken aansturen. Natuurlijk zijn er allerhande aansluitmogelijkheden waardoor je tot veel meer mogelijkheden kunt komen, maar we houden het even eenvoudig bij 32 of meer.
Je bent dus snel minder geld kwijt voor de (electronische) aansturing van allerhande zaken. Anders moet je losse lichtcomputertjes kopen, losse bewegings of servo-decoders etc. etc. De OC32 kan dat allemaal zelf. Soms moet je daar dan weer wel andere dingen aan toevoegen, maar die zullen vanzelf aanbod komen in de specifieke "How to's..." Zoals bijvoorbeeld bij het aansluiten van een servomotor.
Veel mensen gebruiken de OC32 al en er zijn verschillende fora die je direct hulp kunnen bieden. Zo ook het n-spoorforum.

Nadelen van een OC32:
Een nadeel van de OC32 kan zijn dat je altijd een computer moet gebruiken om hem in te programmeren.
De mogelijkheden zijn haast eindeloos en als leek en niet-technisch onderlegde persoon kan dat erg afschrikken. Gewoon doen, vraag hulp op de fora en volg de handleiding.
Je moet enige kennis van computers en programmeren hebben, om te begrijpen wat je doet. Maar zoals genoemd bij de voordelen, hulp is dichtbij.
Doordat de OC32 zoveel kan, is er ook veel mogelijk. Alles is samengepakt in 1 dikke handleiding. Deze is vrij technisch. Dat kan afschrikken. Laat je niet van de wijs brengen. De handleiding geeft duidelijk 3 niveaus aan qua technische kennis en met het laagste niveau kom je eruit. Mij is het ook gelukt immers :mrgreen:

Wat is een DS32?

Een DS32 is een 'verloopstekker' of 'verdeelstation' die je direct aan de 37-polige stekker van de OC32 verbind.
Deze 'verloopstekker' heeft een duidelijke indeling m.b.v. klemmen waar je handig je bedrading aan kunt sluiten, zonder solderen en direct op de juiste 'pin' van de OC32.

Voordelen van een DS32:
Je hoeft niets te solderen aan de OC32 stekker zelf.
Het is een veel overzichtelijkere printplaat met simpelweg gescheiden Vp+ en GND aansluitingen als de 32 aansluitingen voor de toepassingen die je aan wil gaan sturen (scenery, servo, seintje)
Mocht een aangestuurde toepassing kapot gaan, is hij makkelijker los te koppelen van de DS32 dan wanneer de draden aan de OC32 direct zijn gesoldeerd.

Nadelen van een DS32:
Hij neemt meer ruimte in beslag samen met de OC32 onder de tafel dan alleen de OC32 zelf.
Hij kost geld en maakt de investering dus wat duurder.

Juiste waarde van de voeding

Zoals gesteld kan de OC32 heel veel dingen aansturen. Al die toepassingen hebben hun eigen verbruik qua stroom. Het ene LEDje werkt al op 0,5V bij wijze van spreke, waar de VIESSMANN armseinen pas in beweging komen vanaf 18V. Toch kun je al deze zaken met eenzelfde OC32 aansturen. Belangrijk is voordat je een en ander aanschaft, om je te verdiepen in de voedingsstroom die de toepassing zelf nodig heeft.
Wil je alleen servo's aansturen? Dan is een voeding van 7,5V - 2A voldoende, maar wil je op diezelfde OC32 ook gloeilampjes (15V - 18V) aansluiten, dan moet je dus de hoogste voedingswaarde nemen en daar je voeding op aanpassen.
Dat is een vrij technisch verhaal, waar ik hierboven eigenlijk wat te kort doorheen ga, maar met de vuistregel:

"Hoogst benodigde voedingswaarde is de voedingswaarde waaraan de voeding TENMINSTE moet voldoen"

Kom je al snel een heel eind.

In het voorbeeld wat ik gebruik, hanteer ik de bijgeleverde voeding van 15V - 100W uit mijn DINAMO Plug & Play set. Daarmee kun je namelijk naast servomotoren (die werken al goed v.a. 7,5V-100W) ook gloeilampen, LED's en andere toepassingen mee aansturen. Dat is dus breder, dan wanneer we ons nu vooraf al gaan beperken in de hoeveelheid van de voeding.

Het maakt overigens niet uit welke voeding je aan de OC32 hangt qua aansluiten in dit voorbeeld. Zolang de voeding voldoet aan de eis om de OC32 te kunnen voeden (dus minimaal 5V-25W), kun je de OC32 laten werken. Máár, is de verbruikersstroom van de toepassing die je aan wilt sluiten hoger, dan zul je daarop je voeding aan moeten passen! Anders werkt de OC32 wél en de toepassing vervolgens niet omdat die niet voldoende stroom krijgt!

Waar vind ik die voedingswaarde?

Op verpakkingen staat altijd vermeld met welke voedingsspanning de toepassing werkt.


Waar beginnen we?


Ik begin v.a. het moment dat de voeding, DS32 en OC32 al zijn geïnstalleerd op hun plek onder de modelbaan. Ook heb je al helder wélke voedingswaarde je voeding moet hebben en wat je dus aan wilt gaan sturen met je OC32.

De OC32 wordt rechtstreeks (!) op een voeding aangesloten. Er zijn ook andere manieren, zoals bijvoorbeeld in het DINAMO systeem, waar de OC32 via de dichtstbijzijnde TM44 gevoed kan worden. Dat ga ik echter niet laten zien, dat staat in de desbetreffende handleiding.
Benodigdheden:[/color][/b]

1 OC32
1 DS32

1 rol electra draad in kleur 1 (mijn voorbeeld groen, 0,2mm montagedraad)
1 rol electra draad in kleur 2 (mijn voorbeeld rood, 0,2mm montagedraad)

1 geschikte voeding (15V - 2A in mijn voorbeeld) Kijk in de handleiding welke voeding je kunt gebruiken!
1 230V aansluiting voor je voeding (stopcontact :mrgreen: )

Theorie

Zoals te lezen in de handleiding van de OC32, is er een gestabiliseerde gelijkstroom voeding nodig voor de OC32. Deze zijn op verschillende plaatsen te koop, bijvoorbeeld bij Domburg Trainsupport ofPICOMMIT.
De OC32 werkt het beste op een voeding tussen de 7,5V - 18V.
De OC32 kan via 2 verschillende manieren direct gevoed worden, namelijk via de DS32 of via de zogenoemde K1 aansluiting. K1 is een aansluiting op de OC32 en is handig m.n. in een DINAMO systeem waar je een OC32 direct aan de TM44 koppelt. Voor hier is hij niet handig.

Voeding via K1 of voeding via DS32?


In de handleiding en op diverse fora wordt bediscussieerd wat de beste methode van aansluiten is. Elke methode heeft zijn voor- en nadelen. Belangrijk is dat de voor de gebruiker grootste voordelen de overhand hebben bij het aansluiten.

Het grootste voordeel, nog boven gebruiksgemak, is voor mij bedrijfszekerheid en zo min mogelijk slijtage.
Wanneer de voeding van de OC32 direct via K1 aangeboden wordt, dan gaat deze voeding via de OC32 door naar de DS32. Door alle electrische componenten op beide printplaten. Gaat er dus iets mis met die stroom, er gaat bijvoorbeeld plots veel te veel stroom doorheen (kortsluiting of een 'piekstroom') dan zijn beide printen dus kapot. Sluit je de voeding aan op de DS32, dan hoeft die niet via de hele OC32 te lopen, deze neemt dan de stroom die hij nodig heeft en meer niet. Uiteraard is het een utopie dat hij nu niet stuk kan gaan bij een eventuele sluiting of piekstroom, de kans neemt alleen iets af.

Wat ik bedoel zie je hieronder in plaatjes:

Afbeelding

De voedingsaansluitingen op de OC32 en DS32. Bovenaan bij de groene pijl zitten de Vp+ en de GND aansluitingen op de DS32. Deze gebruik je dus om de voeding aan de OC32 te knopen.
De rode pijl is de zogenaamde K1 verbinding. Daar kun je dus ook 2 draden op aansluiten met de bijbehorende stekker, maar dat doen we dus niet.

Afbeelding

Dit gebeurd er als je via K1 je OC32 voedt. Zodra je scenery aansluit, bijvoorbeeld een seintje, aan de DS32, zal deze de 15V dwars over de printplaten trekken. Deze slijten daardoor harder en lopen de kans sneller te beschadigen...

Afbeelding

De 'juiste' manier van aansluiten. De 15V voeding komt binnen via de GND en de Vp+. Als er scenery is die 15V wilt, gaat dit gelijk door daarheen en slechts 5 V wordt naar de OC32 getrokken.

Hoe sluit je een en ander nu aan?

Nu we weten wat we willen en gaan doen, gaan we de boel aansluiten.

We beginnen met veiligheid; zit de stekker van de voeding NIET in het stopcontact? Controleer dat nu!

De voeding die ik gebruik heeft een duidelijke aanduiding, zoals te zien op dit plaatje:

Afbeelding

Maar wat is dat nu? Er staat wel een Vp+ maar geen GND op??? :o Dat klopt. Een elektro-technicus kan je het verschil uitleggen, maar voor nu, neem even aan dat de GND op de DS32 gelijk is aan de COM op deze voeding.

De voedingsdraden worden dus aangesloten bij de twee getoonde pijlen. Rood voor de GND (negatief / - ) en groen voor de Vp+ (positief, + )

De twee aangesloten draden stop je nu in de VP+ (Groen) en de GND (Rood) van de DS32 zoals hieronder:

Afbeelding

Werk de draden nu weg in boekbindruggen (BRUNA, 2,- euro per pak van 25 stks) of kabelgootjes netjes weg.

Afbeelding

Dan ziet het er wat opgeruimder uit en is het overzichtelijk!

Wanneer je nu de stekker van de voeding in het stopcontact steekt, gaat er een groene LED fel, maar rustig knipperen. Dit blijft hij doen.
Als dat gebeurd, dan is je OC32 met DS32 goed aangesloten.

Zo niet:

> Controleer of je spanning hebt op het stopcontact van de voeding.
> Controleer of je stekker juist aan de voeding zit aangesloten
> Controleer of je de rode draad aan de GND van de voeding & aan de GND van de DS32 hebt aangesloten
> Controleer of je de groene draad aan de Vp+ van de voeding & aan de Vp+ van de DS32 hebt aangesloten

Indien bovenstaande alle 4 met 'JA' beantwoord:

Het zou nu moeten werken.

Je kunt nu beginnen met scenery aan te sluiten op de DS32 en deze in te regelen.

Problemen / FAQ / Tips

Printplaten zijn niet eng. Je kunt ze, mits goed ontworpen, vaak lezen als een boek. Zo ook de OC32 en DS32. De stekker en schroefaansluitingen zijn ook voorzien van kleine witte lettertjes. Overal staat dus bij welke pin wat is, of je te maken hebt met een GND een Vp+ of 5V pinnetje. Goed kijken scheelt veel frustratie!

Zodra je scenery aan gaat sluiten, zul je merken dat je GND en/of Vp+ aansluitingen op de DS32 snel volzitten.
GA GEEN 10 DRADEN per klemsluiting proberen aan te sluiten!

Hoe los je dit op? Heel simpel; neem enkele lasklemmen (Gamma / Karwei / Hornbach). Voor de GND 1 en voor de Vp+ 1.

Plak deze klemmen naast de DS32, zoals hieronder te zien. Zet per klem er duidelijk bij wat de klem voor aansluiting is, een GND of een Vp+.

Afbeelding

Tussen de klem en de GND of de Vp+ leg je een wat dikkere draad, ik gebruik op de foto een 2 aderige witte huishoudkabel . (Hornbach)
Elke lasklem kan zo'n 10 draden kwijt (2 per opening) Dat is ruim voldoende om je scenery op aan te sluiten.

Je voorkomt dat de klemmetjes kapot gedraaid worden, of draadjes maar half ingestoken raken met storingen tot gevolg. Ook zijn deze klemmen makkelijker te bereiken als je op je rug onder de tafel ligt dan de schroefterminals op de DS32.


Afsluiting

Zoals gesteld, ik beschrijf in Jip & Janneke taal hoe ik een en ander aansluit. Geen garanties. Bij mij werkt het nu in elk geval.
Hopelijk heb je iets aan bovenstaande gehad! Ik vind het leuk dit soort dingen te delen. Opschrijven is simpel, het leesbaar en begrijpelijk houden voor een ander is een tweede. Elke tip, vraag, opmerking is dan ook welkom. Mocht je tips over de schrijfwijze of foto's hebben, en niet zo zeer inhoudelijk willen reageren, dan graag een PB. zo blijft dit draadje schoon en kan ik toch beter aan je vraag voldoen. :)

De volgende keer zal ik stap voor stap het aansluiten en instellen van een servo-motor beschrijven, incl. het instellen in de OCconfig.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Hoontje's how to ...

Bericht door BenQ »

Als je alleen maar servo's aansluit op de OC32 dat volstaat een 7,5 volt voeding, die moet wel voldoende vermogen geven voor de servo's.
Zelf gebruik ik een 7,5 volt 150 watt voeding en dat gaat met 40 servo's prima, het worden er ± 55, dus 2x OC32.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Hoontje's how to ...

Bericht door Hoontje »

Klopt Ben, gebruik zelf ook een losse voeding van 7,5V. Maar de "standaard" is 15V uit de Dinamo plug en play set. H@ns wees me er al op dat het in de intro wellicht handig is even kort toe te lichten wat een oc32 is wat hij kan en hoe ik bepaalde keuze maak.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hoontje's how to ...

Bericht door martindomburg »

BenQ schreef:Als je alleen maar servo's aansluit op de OC32 dat volstaat een 7,5 volt voeding, die moet wel voldoende vermogen geven voor de servo's.
Zelf gebruik ik een 7,5 volt 150 watt voeding en dat gaat met 40 servo's prima, het worden er ± 55, dus 2x OC32.

Linkje naar verhaal over de juiste voedingswaarde van de OC32


@ Alwin, mooi geschreven verhaal!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie