Hoeveel hoogte tussen lagen in baanplan?
-
Onderwerp starter
Hoeveel hoogte tussen lagen in baanplan?
Ik zit nog te stoeien met wat ik met mijn baan wil. Er zal waarschijnlijk wel een soort 2 lagen ding ontstaan, een onderste laag met een schaduwstation, en boven de baan zelf, die verder redelijk vlak zal worden.
Nu vraag ik me af wat een redelijke/ minimale afstand is tussen de lagen, maw, hoeveel ruimte wil je in de praktijk nodig hebben? Ik kan me voorstellen dat je met ontsporingen enz niet wilt dat je zit te wurmen in 6 cm ruimte...
Aan de andere kant, als de ruimte tussen de lagen al wat meer dan 8 a 10cm wordt, zal ik aan een klimspiraal moeten denken, want dat ga ik anders nooit redden op de beperkte ruimte... ook wil ik op een beperkte ruimte ook geen klimspiraal die heel groot is, want dan is je trein langer onder de tafel bezig met domme rondjes rijden dan dat ie op de baan te vinden is...
Wat is een mooi compromis? De baan zal iets van 240x80 cm worden, misschien nog met een extra stukje er aan, maar het zal dan nog geen echt grote L vorm worden.
Nu vraag ik me af wat een redelijke/ minimale afstand is tussen de lagen, maw, hoeveel ruimte wil je in de praktijk nodig hebben? Ik kan me voorstellen dat je met ontsporingen enz niet wilt dat je zit te wurmen in 6 cm ruimte...
Aan de andere kant, als de ruimte tussen de lagen al wat meer dan 8 a 10cm wordt, zal ik aan een klimspiraal moeten denken, want dat ga ik anders nooit redden op de beperkte ruimte... ook wil ik op een beperkte ruimte ook geen klimspiraal die heel groot is, want dan is je trein langer onder de tafel bezig met domme rondjes rijden dan dat ie op de baan te vinden is...
Wat is een mooi compromis? De baan zal iets van 240x80 cm worden, misschien nog met een extra stukje er aan, maar het zal dan nog geen echt grote L vorm worden.
Re: Hoeveel hoogte tussen lagen in baanplan?
Jowi,
Het weer rechtzetten van een ontspoorde trein is niet het enige wat je moet doen tussen de twee lagen in.
Repareren van een kapotte wissel, schoonmaken van de rails enz.
En als je er dan alleen maar met een te kort armpje bij kan dan wordt het wel vl......

Het hoogteverschil bij mij is ongeveer 35 cm.
Het weer rechtzetten van een ontspoorde trein is niet het enige wat je moet doen tussen de twee lagen in.
Repareren van een kapotte wissel, schoonmaken van de rails enz.
En als je er dan alleen maar met een te kort armpje bij kan dan wordt het wel vl......

Het hoogteverschil bij mij is ongeveer 35 cm.
Johan,
persoonlijk vind ik een tussenruimte van 25 cm wel minimaal, tenminste, als je er goed onder wilt kunnen werken.
zoals Ben al zei, je zult beleven dat er ergens eens een draadbreuk komt net op die plaats waar je maar net met de vingers bij kunt komen.
Overigens, dom rondjes onder tafel kan ook voordelen geven, je kunt je niet zichtbare delen prima indelen als schaduwstation, (zelfs meerdere treinen achter elkaar parkeren in een helix, en je hebt lekker veel afwisselingsmogelijkheden qua treinen op het zichtbare deel.
Mijn grootste Helix zal z`n 60 cm hoog gaan worden, daar kan je aardig wat in weg zetten. en scheelt weer veel wissels in een schaduwstation, wat dan wat kleiner kan blijven.
mvg
Freddy
persoonlijk vind ik een tussenruimte van 25 cm wel minimaal, tenminste, als je er goed onder wilt kunnen werken.
zoals Ben al zei, je zult beleven dat er ergens eens een draadbreuk komt net op die plaats waar je maar net met de vingers bij kunt komen.
Overigens, dom rondjes onder tafel kan ook voordelen geven, je kunt je niet zichtbare delen prima indelen als schaduwstation, (zelfs meerdere treinen achter elkaar parkeren in een helix, en je hebt lekker veel afwisselingsmogelijkheden qua treinen op het zichtbare deel.
Mijn grootste Helix zal z`n 60 cm hoog gaan worden, daar kan je aardig wat in weg zetten. en scheelt weer veel wissels in een schaduwstation, wat dan wat kleiner kan blijven.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Ik heb 35 cm, nieuwe Baan wordt 2 x 20 cm, want je hebt namelijk nooit genoeg schaduwsporen. En idd, niets dom rond rijden, juist perfect, duurt 3 minuten vanaf schaduwsporen tot aan de Baan en als het moet kan ik 8 treinen in de een, en 15 in de ander kwijt
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Idem hier 35 cm tussen de onder- en bovenbaan.
Je kan (vind ik) nog goed overal bij. De diepte tussen de baan is ook zoiets, bij mij 80 cm.
Je kan (vind ik) nog goed overal bij. De diepte tussen de baan is ook zoiets, bij mij 80 cm.
-
Onderwerp starter
Nou ja dom rondrijden is niet de juiste woordkeuze, maar iets aan het idee dat een trein minutenlang uit zicht rondrijd voor je hem ziet, staat me tegen. Ik zie ook wel eens baanplannen voorbijkomen waarbij letterlijk 70 tot 80% van de baan feitelijk bestaat uit (niet zichtbare) helixen, keerlussen en tunnels en verborgen schaduwstations. Dat snap ik dus niet... ik wil ook wel wat rond zien rijden op de zichtbare baan.
De helix als schaduwstation gebruiken lijkt me ook geen goed idee... dan kun je dus niet rijden op je baan, want je helix staat vol met materiaal.
Kan dus alleen als je de helix niet nodig hebt? Maar waarom dan een helix bouwen
Ik zie een helix niet als een doel op zich maar als noodzakelijk kwaad. Je bent je trein gewoon lang kwijt met rondjes rijden als dat ding te groot is, en dat wil ik tot een minimum beperken.
Maar ok, minimaal 30/35cm dus. Op zich is het wel een mooi gezicht natuurlijk, een trein of meer die een helix nemen, maar liever zou ik het niet nodig hebben. Een voordeel van wat meer ruimte tussen de lagen is dat je het schaduwstation dan ook wel weer goed zichtbaar kan maken, dat is natuurlijk wel weer leuk
dan is het ondanks dat het "ondergronds" zit, toch een zichtbaar deel van de baan. Zelfde geld natuurlijk voor de open helix, maar dat vind ik in dat opzicht een te onrealistiche, technische oplossing.
De helix als schaduwstation gebruiken lijkt me ook geen goed idee... dan kun je dus niet rijden op je baan, want je helix staat vol met materiaal.
Kan dus alleen als je de helix niet nodig hebt? Maar waarom dan een helix bouwen

Ik zie een helix niet als een doel op zich maar als noodzakelijk kwaad. Je bent je trein gewoon lang kwijt met rondjes rijden als dat ding te groot is, en dat wil ik tot een minimum beperken.
Maar ok, minimaal 30/35cm dus. Op zich is het wel een mooi gezicht natuurlijk, een trein of meer die een helix nemen, maar liever zou ik het niet nodig hebben. Een voordeel van wat meer ruimte tussen de lagen is dat je het schaduwstation dan ook wel weer goed zichtbaar kan maken, dat is natuurlijk wel weer leuk

Tja
Als je 3 treinen heb , heb je gelijk
Achter als je er Meer heb en je wilt een beetje afwisseling dan zal je toch iets moeten verzinnen om de rest te verstoppen zij je natuurlijk een grote parkeer plaats op je baan wilt. Een helix heeft maar 1 doel van boven naar beneden en omgekeerd. En dat kan in een lange file, merk je toch niets van want je aandacht gaat toch naar de bovenbaan uit.
Begrijp me niet verkeerd, jou baan, jou keuze, wil je geen helix dan zal je op een andere manier omhoog moeten. 2.5 cm per 1 meter is toch wel de max, dus in jou geval zal je maximaal 6 cm kunnen hebben tussen baan en schaduwstation.
Zeg je alleen wel dat je na de eerste de beste storing een helix gaat bouwen
Als je 3 treinen heb , heb je gelijk
Achter als je er Meer heb en je wilt een beetje afwisseling dan zal je toch iets moeten verzinnen om de rest te verstoppen zij je natuurlijk een grote parkeer plaats op je baan wilt. Een helix heeft maar 1 doel van boven naar beneden en omgekeerd. En dat kan in een lange file, merk je toch niets van want je aandacht gaat toch naar de bovenbaan uit.
Begrijp me niet verkeerd, jou baan, jou keuze, wil je geen helix dan zal je op een andere manier omhoog moeten. 2.5 cm per 1 meter is toch wel de max, dus in jou geval zal je maximaal 6 cm kunnen hebben tussen baan en schaduwstation.
Zeg je alleen wel dat je na de eerste de beste storing een helix gaat bouwen

-
Het ligt natuurlijk helemaal aan het aantal treinen dat je hebt rijden. Jowi's omschrijving doet mij denken dat er niet al te veel treinen rijden waardoor de baan leeg is als alles in het schaduwstation en/of helix is rijd.
Wat de andere heren hier bedoelen is dat je je treinen parkeert in het schaduwstation en ondertussen andere treinen op je zichtbare baan rijden, die is dus nooit leeg.
Wat de andere heren hier bedoelen is dat je je treinen parkeert in het schaduwstation en ondertussen andere treinen op je zichtbare baan rijden, die is dus nooit leeg.
Groet,
Jeroen
Jeroen
-
Onderwerp starter
Ik betwijfel het nut van een helix niet, begrijp me niet verkeerd. En ik snap ook dat hoe meer ruimte tussen de lagen hoe beter, maar... hoe meer ruimte hoe hoger de helix hoe meer rondjes de helix heeft en hoe meer tijd dat ding afsnoept van "echte baantijd", hoeveel treinen je ook hebt. Het enige wat je kan doen door elders meer treinen te laten rijden is de aandacht afleiden van het feit dat er een trein ergens ongezien meters staat te maken...
Het aantal treinen zal bij mij inderdaad eerst niet veel zijn maar ik zorg wel dat er een aardig schaduwstation komt waar uiteindelijk veel kan staan, zodat er inderdaad meer en gevarieerder gereden kan worden.
Het aantal treinen zal bij mij inderdaad eerst niet veel zijn maar ik zorg wel dat er een aardig schaduwstation komt waar uiteindelijk veel kan staan, zodat er inderdaad meer en gevarieerder gereden kan worden.
Het probleem wordt eerder omgekeerd als je aardig wat treinen hebt (hier plm. 30). Hoe zorg je ervoor dat de afwisseling groot genoeg is en niet binnen een paar tellen alweer diezelfde trein langskomt? Ik programmeer dat gewoon in Koploper. Sommige treinen staan dan wel een uur stil in het schaduwstation.
Het stilstaan van treinen in de helix is geen probleem, dat lost zich vanzelf op. Als er veel in de helix staat, is het elders dus rustiger.
Van groter belang is het aantal blokken in je baan (incl. schaduwstations) in verhouding tot het aantal treinen. Als die niet klopt heb je een baan waar alles file rijdt of juist heel leeg is. In het schaduwstation is file rijden natuurlijk geen probleem.
Het stilstaan van treinen in de helix is geen probleem, dat lost zich vanzelf op. Als er veel in de helix staat, is het elders dus rustiger.
Van groter belang is het aantal blokken in je baan (incl. schaduwstations) in verhouding tot het aantal treinen. Als die niet klopt heb je een baan waar alles file rijdt of juist heel leeg is. In het schaduwstation is file rijden natuurlijk geen probleem.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter
Ik kan me voorstellen dat het dalende gedeelte van de helix, mits lang genoeg uiteraard, in blokken wordt verdeeld. Maar het stijgende spoor, is dat wel verstandig om in blokken op te delen? Is het niet beter om een stijgende trein niet op een helling te laten stoppen maar gewoon in 1x omhoog te laten rijden?
Nee hoor. Is geen probleem.
Gewoon zorgen voor een schone baan, goede stroomtoevoer en locs die goed werken. En niet te steile hellingen natuurlijk. Dan kunnen ze kruipend omhoog.
Gewoon zorgen voor een schone baan, goede stroomtoevoer en locs die goed werken. En niet te steile hellingen natuurlijk. Dan kunnen ze kruipend omhoog.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Ik heb zelfs in Zutphen en Houten met alleen een Helix gestaan:
Een video van de Helix zoals deze in Zutphen stond:
http://youtu.be/ssinuP3QTq0
Een video van de Helix zoals deze in Zutphen stond:
http://youtu.be/ssinuP3QTq0
-
Onderwerp starter
Het is wel fascinerend moet ik zeggen 
Heb net een beetje zitten rekenen, mijn 80cm is voor het mooie niet diep genoeg. Met 90cm past er net een straal groter op, en blijft de helling van het binnenste, kortste spoor onder de 3%.
Het zal trouwens een 4 sporige helix moeten worden
de kleinste radius zal dan zo'n 233mm worden. De grootste 396mm.

Heb net een beetje zitten rekenen, mijn 80cm is voor het mooie niet diep genoeg. Met 90cm past er net een straal groter op, en blijft de helling van het binnenste, kortste spoor onder de 3%.
Het zal trouwens een 4 sporige helix moeten worden

Jowi,
Je hebt je al aardig verdiept in het helixen verhaal. Ik las ook dat je al diverse banen bekeken had.
En ik denk dat mijn medehobbyisten het nut aardig duidelijk gemaakt hebben.
Wilde nog 1 ding toevoegen aan het verhaal;
Je schreef ergens dat een helix tijd afsnoept van de "echte baan tijd' maar dit zie je volgens mij verkeerd.
Je echte baantijd is namelijk altijd even groot. tenzij je een hele grote baan kwijt kunt waarbij je een vlakke baan kunt bouwen en het scahduwstation in het zicht zou kunnen maken. (wat overigens nog zonde is van de ruimte)
Je wilt neem ik aan altijd maximaal gebruik maken van je ruimte en dus zo veel mogelijk scenery hebben op de beschikbare ruimte die er is. Dus wat ga je dan doen, je opstelspore verstoppen, en dat doe je het beste onder je baan. Een noodzakelijk "kwaad" is dan gebruik maken van een helix omdat dit nu eenmaal de meest praktische methode is om van niveau te
Mijn advies: Kijk nog eens extra goed naar diverse banen hier op t forum en hun baanplannen. En ga dan eens met een baanplanprogramma aan de slag en begin met tekenen.
Je hebt je al aardig verdiept in het helixen verhaal. Ik las ook dat je al diverse banen bekeken had.
En ik denk dat mijn medehobbyisten het nut aardig duidelijk gemaakt hebben.
Wilde nog 1 ding toevoegen aan het verhaal;
Je schreef ergens dat een helix tijd afsnoept van de "echte baan tijd' maar dit zie je volgens mij verkeerd.
Je echte baantijd is namelijk altijd even groot. tenzij je een hele grote baan kwijt kunt waarbij je een vlakke baan kunt bouwen en het scahduwstation in het zicht zou kunnen maken. (wat overigens nog zonde is van de ruimte)
Je wilt neem ik aan altijd maximaal gebruik maken van je ruimte en dus zo veel mogelijk scenery hebben op de beschikbare ruimte die er is. Dus wat ga je dan doen, je opstelspore verstoppen, en dat doe je het beste onder je baan. Een noodzakelijk "kwaad" is dan gebruik maken van een helix omdat dit nu eenmaal de meest praktische methode is om van niveau te
Mijn advies: Kijk nog eens extra goed naar diverse banen hier op t forum en hun baanplannen. En ga dan eens met een baanplanprogramma aan de slag en begin met tekenen.
-
Onderwerp starter
Met 'echte baantijd' bedoel ik zichtbare baantijd. ik vind dat je rijdend materiaal, naast variatie, ook zo lang mogelijk wil zien. Een baan waar een trein uit een tunnel verschijnt en dan 20 seconden te zien is als ie voorbij rijd, en dan weer verdwijnt in de krochten van tunnels, helixen en schaduwstations, en daar vervolgens minutenlang bezig is, is niet wat ik wil. Ook al komt er na 20 seconden een andere voorbij. Ik begrijp het wel hoor, maar het is niet wat ik zoek.
Begrijpelijk. Maar op een ruimte van 240x90cm kun je maar zoveel lengte rails kwijt, dus die tijd dat je trein zichtbaar blijft heeft maar een maximale tijd. Dat heeft niets met de helix vandoen.
Tenzij je een ovaal neerlegt dan blijft je trein rondjes rijden in het zicht.
Wat je kunt doen is bijvoorbeeld een ovaal maken, met ergens een aftakking naar de helix zodat je een trein naar "boven" kunt sturen, daar 100 rondjes laten rijden zonder dat ie naar beneden gaat, en vervolgens dan weer eens naar beneden sturen.
Tenzij je een ovaal neerlegt dan blijft je trein rondjes rijden in het zicht.
Wat je kunt doen is bijvoorbeeld een ovaal maken, met ergens een aftakking naar de helix zodat je een trein naar "boven" kunt sturen, daar 100 rondjes laten rijden zonder dat ie naar beneden gaat, en vervolgens dan weer eens naar beneden sturen.
-
Onderwerp starter
Ja precies, het is een dilemma waar moeilijk iets van te maken is... Met een beperkte ruimte zit je al gauw aan een rechthoekig plank, en dan kom je al gauw aan een ovaal. Feitelijk zijn veel modelbanen in principe een rondje/ovaal natuurlijk maar de kunst is om dat te camoufleren. Maar dat wil ík dus niet door 80% ondergronds weg te werken 

simpel idee. Engels systeem
je hebt 80 cm breedte beschikbaar. zet een afscheiding op 20 cm, dat is je zichbare gedeelte en 60 cm wordt je gecamoufleerde gedeelte.
of 30/ 40 of 40/40 maakt verder niet uit.
echter zonder terug te vallen op een discussie inzake je wissels in een heel ver en vergeten verleden
. Onze hobby valt of staat met de beschikbare ruimte.
als ik de lemlandjes neem met Julianberg dan zeg ik bouw plezier en uitvoering 100 punten, speel plezier als het straks af is 5 punten, niet lullig bedoelt maar het worden 2 lokjes die een rondje rijden, keer op keer. Dit is innerent aan de beschikbare ruimte en daar hebben de lemlandjes voor gekozen.
neem dan bijvoorbeeld de baan van Jeroen of Ron, topbanen toch zijn we met elkaar eens, niet eens zo groot, echter na het bouw plezier komt het speel plezier en dat heb je wel 100/ 100.
de oude baan van Evo, de huidige van schabrett, of feldberg zijn voorbeelen van groot, veel zichtbaar maar toch ook mega schaduw stations.
wat ik er mee wilt zeggen is dat als je later veel plezier wilt hebben met verschillende treinen die op gezette tijden langs komen je er niet aan ontkomt om een schaduw station te bouwen warbij de helix, zeker stijgend een perfecte aanvulling is, omlaag is bij mij ook echt omlaag en zo snel mogelijk leeg maken.
doe of wil je dat niet dan zeg ik prima jou keuze echter dan blijft of een spagettie baan over of je moet jezelf beperken tot een paar treinen die keer op keer langs komen.
ik zeg sterkte in de keuze
je hebt 80 cm breedte beschikbaar. zet een afscheiding op 20 cm, dat is je zichbare gedeelte en 60 cm wordt je gecamoufleerde gedeelte.
of 30/ 40 of 40/40 maakt verder niet uit.
echter zonder terug te vallen op een discussie inzake je wissels in een heel ver en vergeten verleden

als ik de lemlandjes neem met Julianberg dan zeg ik bouw plezier en uitvoering 100 punten, speel plezier als het straks af is 5 punten, niet lullig bedoelt maar het worden 2 lokjes die een rondje rijden, keer op keer. Dit is innerent aan de beschikbare ruimte en daar hebben de lemlandjes voor gekozen.
neem dan bijvoorbeeld de baan van Jeroen of Ron, topbanen toch zijn we met elkaar eens, niet eens zo groot, echter na het bouw plezier komt het speel plezier en dat heb je wel 100/ 100.
de oude baan van Evo, de huidige van schabrett, of feldberg zijn voorbeelen van groot, veel zichtbaar maar toch ook mega schaduw stations.
wat ik er mee wilt zeggen is dat als je later veel plezier wilt hebben met verschillende treinen die op gezette tijden langs komen je er niet aan ontkomt om een schaduw station te bouwen warbij de helix, zeker stijgend een perfecte aanvulling is, omlaag is bij mij ook echt omlaag en zo snel mogelijk leeg maken.
doe of wil je dat niet dan zeg ik prima jou keuze echter dan blijft of een spagettie baan over of je moet jezelf beperken tot een paar treinen die keer op keer langs komen.
ik zeg sterkte in de keuze
-
Onderwerp starter
.
Laatst gewijzigd door jowi op 21 sep 2014 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
als je de helix uit voldoende blokken laat bestaan heb je daar ook een buffer voor treinen dus wat je zegt klopt volgens mij niet helemaal.
je kunt dan meer treinen voorbij zien komen
gr henry
je kunt dan meer treinen voorbij zien komen
gr henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Klopt, dat is inderdaad een keuze, ook voor Juliaberg, want 60 bij 60 centimeter was een voorwaarde van H@ns, maar daarop hadden we bijv. ook een rangeerpuzzel kunnen bouwen, dan waren we in Maurits' puntentelling voor speelplezier misschien op 40 uitgekomen maar het voordeel van rondjes is dat het eenvoudig vanzelf rijdt en dat past beter bij Julia.Maurits71 schreef:als ik de lemlandjes neem met Julianberg dan zeg ik bouw plezier en uitvoering 100 punten, speel plezier als het straks af is 5 punten, niet lullig bedoelt maar het worden 2 lokjes die een rondje rijden, keer op keer. Dit is innerent aan de beschikbare ruimte en daar hebben de lemlandjes voor gekozen.
Voor Lemland hebben we ook bewust gekozen om geen schaduwstation/helix te maken omdat we onder tijdsdruk werken (de pubertijd zit ons op de hielen) dus we hebben inderdaad vooral gefocussed op de bouwtijd vs. later het speelplezier. Want die setting gaat snel veranderen naar mate Lem ouder wordt. Daarom zit er overigens wel een klein goederenstation ingepropt, om alleen rondjes plus heen-en-weer op de zijlijn te voorkomen. Maar de focus ligt op het bouwen en samenwerken.
Een volgende baan waar ik weer (voornamelijk) alleen aan zou gaan werken zal wel op zowel bouwen als rijplezier focussen.
Bart
-
Onderwerp starter
.
Laatst gewijzigd door jowi op 21 sep 2014 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan
die 80 cm is juist perfect voor je helix. hier heb ik de helixen gemaakt op platen van 61 cm volgens het voorbeeld van vriend Fongers : http://fantasia.nordkappe.nl/page8.html
echter ik ga er straks een maken die wordt 4 sporig en dan ga ik ook op 80 cm zitten, dan is de binnenbaan nog steeds R3.
gr.
M.
die 80 cm is juist perfect voor je helix. hier heb ik de helixen gemaakt op platen van 61 cm volgens het voorbeeld van vriend Fongers : http://fantasia.nordkappe.nl/page8.html
echter ik ga er straks een maken die wordt 4 sporig en dan ga ik ook op 80 cm zitten, dan is de binnenbaan nog steeds R3.
gr.
M.
-
Onderwerp starter
.
Laatst gewijzigd door jowi op 21 sep 2014 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.