Fleischmann Piccolo BR 50.40 Franco Crosti

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Fleischmann Piccolo BR 50.40 Franco Crosti

Bericht door LeFennec »

Zoals ik al aangekondigd had ga ik vandaag eens beginnen met de bouw van een BR 50.40 Franco crosti op basis van een BR 50 (oud) van Fleischmann. Het makkelijkste zou zijn om de ombouwset van K&H te kopen (ex M&F formen) en deze dan op een Fleischmann onderstel te zetten. Maar hier gaan we eens denken aan de prijs. De set en lok zouden dan een prijskaartje van 200 Euries op de tender hebben en tegenwoordig is elke cent een daalder waard of zo iets. Als je het ook omgerekend voor de helft of misschien nog wel voor minder kunt doen is dat denk ik mooi meegenomen en een bijkomstigheid je kan zelf de lok aan de hand van voorbeeld foto's gaan bouwen.

Welke lok wil je gaan bouwen en waar vind ik de documentatie??

Ga je eerst naar de documentatie kijken dan kom je al snel op enkele mooie prijzige boekwerken wwaronder "Franco-Crosti
Die Baureihen 42.90 und 50.40" uit de EK-verlags-serie.

Maar tegenwoordig staat er al voldoende op het Web over deze vergeten bouwserie.

http://hgh-esn.ath.cx/fc/fc_00_index.htm

Ook met voldoende foto's om eens te kijken welke in aanmerking kan komen voor een ombouw. mijn oog viel op een lok die er eigenlijk meteen uitsprong te weten de BR 50 4011. Een 50'er met Francocrosti ketel en olie gestookt.

Dus de lok was gekozen nu nog het materiaal. Natuurlijk als eerste een BR 50 met standaard tender van Fleischmann catalogusnummer 7177. Jammer genoeg kon ik niet helemaal zonder de onderdelen van K&H dus bestellen was noodzakelijk.

Wat was er nu allemaal nodig?

BR 50 7177
K&H
1004 tender trappen
1073 omloop en ketelsteun
1111 Stoomlok onderdelen deksels en kleppen

Voor de in eigen regie te maken onderdelen:
Polystireen profielen.
1 mm x 0,5 mm
3 mm x 1 mm
4 mm x 2 mm
Buis 8 mm doorsnede en 1mm wandsterkte
Staaf doorsnede 1 mm
staaf 1,5 mm doorsnede
plaat 1 mm dik
plaat 0,5 mm dik
koperdraad 1 mm dik
koperdraad 0,5 mm dik en 0,2 mm dik

Opschriften komen van Kuswa Duitsland (nog te bestellen)

De eerste stap is de lok uit elkaar halen. Onderstel en tender gaan even aan de kant tot een later tijdstip.

De omloop en de ketel met machinistenhuis zijn de eerste onderdelen die onder de sloopha.............het mes komen.

De omloop wordt ontdaan van de pompen door deze voorzichtig af te snijden. Heel voorzichtig, in een later stadium komen deze weer terug op de lok. de dubbele luchtketels worden ook voorzichtig weggesneden en veilig opgeborgen.

De ketel hier moet iets meer werk worden gedaan. De bel wordt er afgehaald en opgeborgen tot straks. Om de keteldeur en de daaraan vast zittende windleidplaten te verwijderen passen we een truukje toe. In de ketel zit een gewicht langwerpig rond. Dit is nergens in de ketel vastgeplakt. Voor de truuk verwijderen wij eerst de lichtgeleider uit de ketel en leggen die bij de andere nog te gebruiken onderdelen. Nu pakken wij de ketel in de rechter hand. Voor de links handers onder ons links. en slaan met kracht de handpalm op een harde ondergrond. Maar pas op dat de ketel niet hierop komt. Het gewicht komt nu los en slaat tegen de keteldeur. Over het algemeen komt de keteldeur er na twee of drie keer verm tikken uitgeschoten. Doet hij dit niet dat een druppel naaimachine olie op de las in de keteldruppelen en het slaan na enige tijd herhalen. De naaimachineolie vreet de lijm een beetje aan!! De ketel wordt ontdaan van zijn lichtmachine/generator. ook deze wordt voorzichtig afgesneden om later weer te gebruiken. Alle leidingen en domen worden verwijderd. Alle? Nee de middelste doom en de schoorsteen blijven op hun plaats. De voorwarmer voor de schoorsteen, die rare ronde uitstulpingen worden ook mooi vlak gevijld. De onderzijde van de ketel wordt vlak gevijld zodat een vlak van ongeveer 10 mm breedte ontstaat.

Wordt vervolgt!!

Volgende stap is het op maat maken van de tweede stoomketel. Hiervoor gebruiken wij een stukje buis van 8 mm doorsnede en 32 mm lengte en een stukje van 5 mm lengte. Het grote stuk komt onder de ketel en moet hiervoor op maat gemaakt worden. Om te voorkomen dat de ketel te hoog, hoger als gepland, geplaats moet worden wordt het grote stuk aan beide zijden (boven en onder) vlak geschuurd. zodat ook hier aan beide zijden een vlak van ongeveer 10 mm breedte onstaat. Nu plaatsenwe dit deel achter de ketelsteun tussen de omlop en tekenen met een stift af waar de twee platen liggen tussen de omlopen. Na het aftekenen vijlen wij hier het materiaal voor weg uit de onderketel. zodat deze op de twee platen past. Let wel dat deze ketel horizontaal komt te liggen. Vijl zoveel ruimte weg dat wanneer de ketel tussen de omloop komt te liggen deze ongeveer 3mm boven de ketelsteun uitsteekt. Het korte stuk van 5 mm wordt van onderen vlak geschuurd en van boven rond naar beneden. Hier komt later de ketel op te liggen. Pas het stukje voor de ketelsteun in en zorg ook hier dat het ongeveer 3 mm boven de ketelsteun uit komt te steken. Bij het passen van dit stukje kom je tot de ontdekking dat voor de ketelsteun twee hele dunne rndjes zijn aangebracht als steun voor de ketelsteun pfffffffffffffffffffffffffff..

Deze twee randjes voorzichtig wegsnijden zodat het stukje nieuwe ketel er mooi vlak tegen aan past.

Nu is de ketel en het machinistenhuis aan de beurt. Uit een een 3mm x 1mm profiel snijden wij korte stukken die onder het machinistenhuis worden geplakt. Let hier op dat deze straks makkelijk over de omloop heen passen. Aan de achterzijde van het machinistenhuis wordt er ook een gelijmd over de volle breedte. Het zelfde doen we onder de vuurkist. Na het drogen passen of het allemaal op de omloop past en vijlen de voorzijde van de vuurkist mooi rond gelijk aan de ketel.

Aan de voorzijde van de ketel in het gat waar normaal de ketelsteun en de verlichting in valt plakken we ook hier korte stukjes profiel van 3mm dikte. Als dit goed opgedroogt is en stevig vast zit wordt de binnenzijde passend gemaakt zodat deze over het metalen stuk past waar de verlichting in zit. Maak niet de fout die ik in het begin maakte om de profielen aan de omloop vast te lijmen. Doe je dit wel dan kan je niet meer bij de verlichting!!!

Als alles netjes pas klaar is en de twee ketelstukjes elk aan een zijde zijn dicht gemaakt met een stukje plaat polystireen gaan we de kaetel vastmaken.

Het korte stuk wordt aan het omloop deel voor de ketelsteun aangebracht en het grote stuk aan de ketel onderzijde.

Wordt vervolgd!!!!!!!!!!

Volgende stap is het aanbrengen van de ketelsteun met de trappen en de verlenging van de omloop. Hier komen de onderdelen K&H 1073 van pas. De trap wordt voorzichtig van het raam geknipt en ontdaan van bramen. Aan de onderzijde van de trap zitten twee kleine uitsparingen die achter de lampenopde omloop vallen.voor het vast zetten plaatsen we de ketel op de omloop en fixeren deze met een stukje plakband. De ketelsteun worden nu onder de ketel geplaatst zodat de steunen op de plaats vallen waar voorheen de oude steunen zaten. Zonodig moet er iets afgevijld worden zodat de ketel weer geheel passend op de omloop zit. Als alles naar behoren zit wordt de trap met secondenlijm op de omloop achter de lampen vast gelijmd. Met de ketel fixeren we de trap voordat de lijm goed is afgebonden. Neem hiervoor de tijd want dit isten goede van de volgende sta. Als de lijm nu goed aan het drogen is kan met de volgende tweeonderdelen verder gegaan worden. De twee delen om de omloop te verlengen, kunnen nu voorbereid worden. Beide worden ontgraat en ontvet. In de rechter, gezien van het machinistenhuis moet een gaatje geboord worden van 1 mm doorsnede om straks hier de bel op te plaatsen. Als nu de onderdelen pas zijn gemaakt worden deze aan de omloop bevestigd met een druppel secondenlijm. Beide delen worden zo geplaatst dat ze aan de voorzijde op de steunen aan de ketelsteun rusten laat ook dit lang genoeg uitdrogen alvorens met een kleine soldeerboutje de omloop aan de steun te solderen. Tijdens het uitdrogen kunnen de twee luchtketels die we uit de omloop hadden gesneden klaar gemaakt worden om aan de omloop te worden bevestigd. De luchtketels worden van elkaar gescheiden en ontdaan van alle uitstekende delen. Nu worden ze aan een zijde vlak gevijld en aan de onderzijde van de machinistenhuis omloop gelijmd zo dat de ronde zijde ongeveer een halve millimeter, mag ook een ietsie meer zijn, uitsteekt let wel goed op dat de voorzijde van de ketels niet te ver naar voren uitsteken liever neem de ketels iets meer naar achteren.(stangenwerk) Als de lijm van de ketels is uitgedroogd gaan we de achterzijde vlak maken gelijk aan de omloop. Als laatste drukken we nu de bel, die we van de ketel hadden genomen in het gat in de omloop.

Wordt vervolgd!!

Nu komen enige onderdelen die zorgvuldigheid en veel aandacht vragen en het kenmerk van een franco-crosti lok zijn. De voorwarmer op de ketel voor de schoorsteen en de tweede schoorsteen naast de ketel. Om deze onderdelen te maken nemen wij een stuk dik (5mm) polystireen en plakken twee stukken van 30 bij 20mm op elkaar voor de schoorsteen en twee stukken van 20x20 mm voorde voorwarmer op elkaar. Laat de twee stukken goed uit drogen alvorens te bewerken. Als eerste maken wij de voorwarmer. Van uit het midden van het blokje vijlen wij nu een ronding uit die precies op de ketel past. Let opdat straks aan de zijkanten de voorwarmer smaller moet zijn (1mm) dan dat de ketel breed is. Als de ronding precies pas aan de ketel is wordt dit deel op de ketel bevestigd. Voor verdere afwerking goed laten drogen. Voor de franco-Crostis schoorsteen nemen wij het groter blokje en tekenen de vorm van de schoorsteen hier op uit. Voor het passen nemen wij een stukje onderketel voor de vorm en als dit past gaat het passen verder op ons model. Zorg dat de onderzijde van de schoorsteen over de omloop valt zonder dat deze geraakt wordt. Aan de hand van het tekeningetje hieronder vormen wij de schoorsteen. Als de vorm goed is gaan wij de randen afronden. De bovenzijde van de schoorsteen wordt vlak met ronde einden. Verder met de voorwarmer op de ketel, Nu dit deel goed vastzit gaan we dit af vijlen tot net onder de hoogte van de standaard schoorsteen. Is deze hoogte bereikt gaan we de voorzichtig aan het werk om de voorwarmer na de zijkanten toe af te ronden als op de tekening aangegeven. Bij het kaal maken van de ketel hebben wij ook de stoompijpen naar de cylinders verwijderd deze gaan wij weer opnieuw aanbrengen. Hiervoor nemen wij twee stukjes staaf van 1,5 mm doorsnede en 20 mm lengte. Aan een zijde worden deze schuin afgesneden (hoek ongeveer 30 graden, ruim nemen) Met de schuine zijde naar onder worden deze in de laatste ronde inkeping in de omloop op de cylinders geplakt. Voor deze passend te maken laat de lijm goed uitdrogen. Nu wordt de ketel op de schuin omhoogstaande buisjes gezet en gekeken hoever deze afgevijld moeten worden. Na dat de ketel weer hier oppast gaan we………………………………..

Wordt vervolgd!!!

We gaan nu aan de slag met de afwerking van de ketel en de omloop. Als eerste gaan we weer de pompen aanbrengen. Hiervoor nemen we de verwijderde pompen en lijmen deze op een dunne strip styreen voor de stevigte. Let wel op dat je de juiste delen van de pomp en weer aan elkaar plakt. Als de pompen droog zijn worden deze aan de voorzijde op de onderketel naast de trap geplakt. Pas op dat je de pomp die rechts van de omloop kwam ook weer rechts bevestigd. Als deze drogen maken we van vier stukjes styreen van 3 mm dik en 4 mm breedte vier stukjes van 7 mm grote en vijlen deze aan de bovezijde naar de 3 mm zijde schuin af. Deze stukjes worden nu aan de onderzijde zo gevijld dat er een inkeping van 2 mm onstaat en dat deze inkeping over de omloop valt. Als deze pas zijn worden ze aan de omloop gelijmd. Twee aan weerzijde van de omloop bij het dikke rode gedeelte wat het stangenwerk steunt en twee aan weerzijde van de omloop net achter de extra schoorsteen.
Aanbrengen van leidingen geschiedt aan de hand van foto’s van het werkelijke model. Natuurlijk kan niet elke leiding worden aangebracht. Ik heb gekozen om alleen de belangrijkste leidingen aan te brengen. Zie de foto’s. Op de ketel worden nu nog de spoel of was-luiken voor de stookketel aangebracht 4 stuks aan elke zijde. Deze zijn uit rondstaaf van twee millimeter heel dun te snijden en op te plakken. Ook kan nu weer de keteldeur met de windleidplaten aan te brengen. Ook kan je een setje ketel onderdelen van Kuswa nemen (mijn keuze). Hier zitten nog meer onderdelen die goed te gebruiken zijn bij. Nadat alle leidingen aangebracht zijn en de lijm gedroogt is gaan we naar de t……………………………

Wordt vervolgd!!!!

Laatste stap in de bouw de tender.

Hiervoor hebben we een stukje sheet van 0,3 mm dikte, lang 45 mm en breed 12 mm als eerste nodig. Verder drie stukjes sheet van 1mm dikte als vul middel en een stuk sheet van 4 mm dikte, lang 45 mm, breed 10 mm, twwe stukjes staaf van 1 x 1 mm en 45 mm lengte.

Als eerste wordt de tenderkap voorbereid. De kolen imitatie wordt er uit gesneden en aan de achterzijde worden de trappen verwijder om plaats te maken voor een setje messing trappen. Nadat dit gedaan is worden de drie vulstukjes achter de kolenbunker geplakt zodat de zijwanden tussen de vulopeningen voor de water kasten komen te staan. Nadat dit droog is word hier overheen de sheet van 0,3 mm geplakt en aan de kap en de vulstukjes aangepast. Nu worden aan de zijkanten hiervan de dunmne staafjes van 1 x1 mm geplakt en op maat afgesneden dat wil zeggen precies aan het einde van de standaard kolenbunker. Nu wordt de afdekking pas gemaakt. Het stuk van 4 mm dikte word af gevijld tot op 9 mm. de zijkanten worden naarbinnen rond gevijld. Nadat dit gedaan is wordt dit deel op de tender gelijmd en na het drogen aan de achterzijde vlak afgevijld.

Aanbrengen van de leidingen.

aan de achterzijde komt een leiding die vanaf de gereedschapskast in het midden omhoog loopt en over de tender nar voren loopt. Boven op de tender komen aan weerzijde van deze leiding aan de achterzijde twee vulopeningen voor de oliebunker. Ongeveer 5 mm naar voren komen twee loopplaten van elk een cm lengte. Vooraan de tender tegen het cabine schot aan komt nog een luik voor de onderhoudsopening. Aan de achterzijde komen nu de twee trappen. Aan beide zijden van de oliebunker komen nog twee kleine messing haaks gebogen stukjes als opstap naar de vul opening. Om nu de onderhoudsmonteur niet meteen weer er af te laten vallen komen aan weerzijden een handrail op de dunne stripjes messing vast gemaakt. Nu wordt de lok en de tender aan elkaar gekoppeld.

De lok is klaar alleen het schilderen moet nog gedaan worden. Maar aangezien de lok al bij zijn nieuwe eigenaar staa die er zelf voor gekozen heeft het schilderwerk te doen moet ik hier stoppen.

Voor diegenen die de hele fotoserie wil hebben moet even een mailtje sturen zodat ik deze op kan sturen

Rein
Bijlagen
DSCF2247.JPG
DSCF2247.JPG (57.18 KiB) 3109 keer bekeken
DSCF2250.JPG
DSCF2250.JPG (63.9 KiB) 3109 keer bekeken
DSCF2259.JPG
DSCF2259.JPG (71.82 KiB) 3108 keer bekeken
Laatst gewijzigd door LeFennec op 08 dec 2008 21:23, 6 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Fleischmann Piccolo BR 50.40 Franco Crosti

Bericht door martinb »

Wat een leuk ontwerp!!! Ik had die Franco-Crosti dingen nog nooit gezien, maar echt uniek met een schoorsteen aan de zijkant. Echt geweldig!!!! Heel benieuwd hoe je model eruit komt te zien.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Fleischmann Piccolo BR 50.40 Franco Crosti

Bericht door Saraan »

De eerste Franco-Crostie ooit gebouwd, was een Belgisch testexemplaar om daarna de grootste locomotief ooit te gaan bouwen voor de Russische spoorwegen. Het is nooit zover gekomen. Het testmodel was een succes, maar werd uiteindelijk in 2 gesneden, en beide delen sleten hun dienst als 2 afzonderlijke locomotieven. Een overzicht van een aantal Franco-Crosti locomotieven kan je hieronder vinden.

http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/L ... crosti.htm

Erg leuk project!!!
groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Fleischmann Piccolo BR 50.40 Franco Crosti

Bericht door LeFennec »

"De eerste Franco-Crostie ooit gebouwd, was een Belgisch testexemplaar om daarna de grootste locomotief ooit te gaan bouwen voor de Russische spoorwegen."

Het was niet de eerste maar wel de grootste site is mij bekend maar maakte geen vermelding omdat anders het artikkeltje te overladen word met verwijzingen naar.

Er is ook een bibliotheek aan boeken en tijdschriften die over dit item gaan. Maar voordat ik de bouw kan laten zien heb ik de helft aan de tekst verdaan aan boeken etc en dat vond ik tijd verspilling.


Plaats reactie