Omdat de reguliere modelspoor fabrikanten dit model voorlopig niet in het programma zullen nemen ben ik enige tijd geleden begonnen met het modelleren van een NS1000 kap. Als donor kijk ik vooralsnog naar een Arnold BR117. De zandkasten zijn daar bij wijze van compromis een beetje op aangepast. (ik weet dat de wielen niet overeenkomen met de NS100)
Vandaag werd de eerste proefprint bezorgd. Komende tijd maar eens een beetje opschuren, en afwerken. Daarnaast lichtgeleiders, ramen en handgrepen aanbrengen.
Het model wordt overigens nog op details aangepast, voordat het definitief bij ShapeWays beschikbaar komt. Voor jullie suggesties sta ik natuurlijk altijd open.
(wordt vervolgd)
Groeten,
Pieter
NS1000 kap
NS1000 kap
- Bijlagen
-
- NS1000 testprint03 SW.jpg (108.92 KiB) 5892 keer bekeken
-
- NS1000 testprint02 SW.jpg (122.94 KiB) 5899 keer bekeken
Re: NS1000 kap
En met een laagje primer ziet het er al een stuk beter uit.
- Bijlagen
-
- NS1000 SW-proto primer 02.jpg (120.89 KiB) 5858 keer bekeken
-
- NS1000 SW-proto primer 01.jpg (115.58 KiB) 5858 keer bekeken
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: NS1000 kap
Dat ziet er interessant uit! Heb hier een messing model liggen, maar moet er een nieuwe donor voor vinden denk ik.
Ben benieuwd hoe je NS 1500 wordt!
Groetjes
Hoontje
Ben benieuwd hoe je NS 1500 wordt!
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: NS1000 kap
Onlangs heb ik zelf een NS1000 kap in de hoogste resolutie laten printen 'Smoothest Detail', nadat ik wat verbeteringen in het ontwerp had doorgevoerd. Zo zijn onder andere de trapjes wat verstevigd.
Ik moet zeggen dat de kwaliteit zonder meer goed is. Naast de detaillering valt het op dat er veel minder sprake is van laagjesvorming. Oppervlakken zijn toch wel wat gladder dan bij de 'Smooth Detail' prints.
Inmiddels staat de kap bij ShapeWays in m'n shop.
https://www.shapeways.com/product/VVNB9 ... d=66584076
De eerste versie van dit ontwerp is geoptimaliseerd voor een Arnold BR117 donor, maar ik sluit niet uit dat er in de nabije toekomst varianten op basis van een ander model ontwikkeld worden. Om de wielen van deze donor een echte NS1000 look te geven zijn er inmiddels ook (spaak) wieldoppen ontwikkeld.
Binnenkort zal ik een Doe-Het-Zelf verslag maken van de afbouw van deze kap.
Ik moet zeggen dat de kwaliteit zonder meer goed is. Naast de detaillering valt het op dat er veel minder sprake is van laagjesvorming. Oppervlakken zijn toch wel wat gladder dan bij de 'Smooth Detail' prints.
Inmiddels staat de kap bij ShapeWays in m'n shop.
https://www.shapeways.com/product/VVNB9 ... d=66584076
De eerste versie van dit ontwerp is geoptimaliseerd voor een Arnold BR117 donor, maar ik sluit niet uit dat er in de nabije toekomst varianten op basis van een ander model ontwikkeld worden. Om de wielen van deze donor een echte NS1000 look te geven zijn er inmiddels ook (spaak) wieldoppen ontwikkeld.
Binnenkort zal ik een Doe-Het-Zelf verslag maken van de afbouw van deze kap.
Re: NS1000 kap
We zijn trots op je Pieter.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS1000 kap
Dit is een geweldige loc, die ik alleen ken uit het spoorwegmuseum en van Schin op geul bij de toenmalige modelspoor winkel Vleugels.
Iets van 1000 gulden!! ik was 10 jaar oud, wow!
Iets van 1000 gulden!! ik was 10 jaar oud, wow!
Groeten Chris
Re: NS1000 kap
Kleine update van de NS1000.
https://www.shapeways.com/product/VVNB9 ... d=66584075
Een zwak puntje in het ontwerp bleven toch de trappetjes onder de cabinedeuren. Bij het bewerken van de kap breken deze wat te makkelijk af en dat is frustrerend. Het materiaal is wel stevig, maar niet flexibel.
Messing trappetjes heb ik nog wel overwogen, maar dat werd voor de korte termijn een prijzig verhaal.
Ik heb de trappetjes daarom als separate onderdelen aan de binnenzijde mee geprint. Nadat de kap eenmaal gespoten is, kun je deze onderdeeltjes als laatste stap vastlijmen.
De kap bevat zes trappetjes, dus er mag er zelfs nog eentje naderhand sneuvelen.
https://www.shapeways.com/product/VVNB9 ... d=66584075
Een zwak puntje in het ontwerp bleven toch de trappetjes onder de cabinedeuren. Bij het bewerken van de kap breken deze wat te makkelijk af en dat is frustrerend. Het materiaal is wel stevig, maar niet flexibel.
Messing trappetjes heb ik nog wel overwogen, maar dat werd voor de korte termijn een prijzig verhaal.
Ik heb de trappetjes daarom als separate onderdelen aan de binnenzijde mee geprint. Nadat de kap eenmaal gespoten is, kun je deze onderdeeltjes als laatste stap vastlijmen.
De kap bevat zes trappetjes, dus er mag er zelfs nog eentje naderhand sneuvelen.