[DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
[DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Eén van de meeste gebruikte vormen van goederenwagens in de geschiedenis van de spoorwegen is wel het type van de gesloten 2-assige goederenwagen. Deze wagens werden vooral ingedeeld in de UIC codering G (Normale gesloten wagens), H (Speciale gesloten wagens) en I (Koelwagens). In dit onderdeel behandel ik de in N spoor uitgebrachte wagens in deze categorieën voor zover ze afgeleid zijn van de normale gesloten wagens en de Speciale gesloten wagens voor zover het geen speciaal ontworpen postwagens of schuifwandwagens waren. Voor de categorie I haal ik hier die wagens aan die van hetzelfde type zijn als die in categorie G en H, dus niet de speciaal voor dat doel ontworpen koelwagens.
Zoals altijd, aanvullingen, correcties, afbeeldingen en voorbeelden op de modelbaan zijn altijd welkom.
4) S-CHO/Gs ORE goederenwagens:
De gewone gesloten goederenwagens van het type S-CHO/Gs standaard wagens met een laadvermogen van 28 ton op 25,2 m2 vloeroppervlakte. Het type werd ontwikkeld door de in Utrecht gevestigde Office de Recherches et d'Essays (ORE) en werd een standaard wagen welke door veel Europese spoorwegmaatschappijen werd gebruikt. De NS heeft in de jaren 1956 tot 1959 een totaal van 2331 van deze wagens in dienst genomen als S-CHO en later Gs die waren ingedeeld in de Code 1410 en Code 1420.
De volgende S-CHRO/S-CHO/Gs wagens werden door NS in dienst genomen:
120 0 000 (NS 5700), prototype
120 0 001 – 0 381 (NS 5701-6060), Code 1410, 360 wagens in 1956 gebouwd door G. Lindner, Rastatt, Duitsland
120 0 382 – 2 100 (NS 6061-7560), Code 1410, 1500 wagens gebouwd door Werkspoor tussen 1956 en 1958
120 2 200 – 2 726 (NS 7600 – 8099), Code 1420, 500 wagens gebouwd door Werkspoor tussen 1959 en 1960
Zie ook Spoorhistorie Gs goederenwagen
5) Hbs/Gbs Grootvolumewagens:
De Hbs grootvolumewagens waren bedoeld voor grotere ladingen tot een maximum van 26 ton. Toen de H aanduiding werd vastgelegd voor schuifwandwagens, kregen deze wagens de aanduiding Gbs. Bij de NS zijn drie typen van deze wagen in gebruik geweest, de Code 1810, Code 1820 en Code 1840. Van de Code 1810 was een reeks met gladde wanden.
De volgende Hbs/Gbs wagens zijn bij NS in dienst geweest:
150 0 000-0 527 (NS 30000-30499), Code 1810, 500 wagens in 1960 en 1961 gebouwd door Werkspoor waarvan NS 30450-30499 uitgevoerd met gladde wanden
150 0 600-1 125 (NS 30500-30899): Code 1840, 400 wagens in 1961 en 1962 gebouwd door G. Lindner, Rastatt, Duitsland
150 1 200-1 613 (NS 32000-32394): Code 1820, 395 wagens in 1962 en 1963gebouwd door Werkspoor
Zie ook Spoorhistorie Gbs goederenwagen
Zoals altijd, aanvullingen, correcties, afbeeldingen en voorbeelden op de modelbaan zijn altijd welkom.
4) S-CHO/Gs ORE goederenwagens:
De gewone gesloten goederenwagens van het type S-CHO/Gs standaard wagens met een laadvermogen van 28 ton op 25,2 m2 vloeroppervlakte. Het type werd ontwikkeld door de in Utrecht gevestigde Office de Recherches et d'Essays (ORE) en werd een standaard wagen welke door veel Europese spoorwegmaatschappijen werd gebruikt. De NS heeft in de jaren 1956 tot 1959 een totaal van 2331 van deze wagens in dienst genomen als S-CHO en later Gs die waren ingedeeld in de Code 1410 en Code 1420.
De volgende S-CHRO/S-CHO/Gs wagens werden door NS in dienst genomen:
120 0 000 (NS 5700), prototype
120 0 001 – 0 381 (NS 5701-6060), Code 1410, 360 wagens in 1956 gebouwd door G. Lindner, Rastatt, Duitsland
120 0 382 – 2 100 (NS 6061-7560), Code 1410, 1500 wagens gebouwd door Werkspoor tussen 1956 en 1958
120 2 200 – 2 726 (NS 7600 – 8099), Code 1420, 500 wagens gebouwd door Werkspoor tussen 1959 en 1960
Zie ook Spoorhistorie Gs goederenwagen
5) Hbs/Gbs Grootvolumewagens:
De Hbs grootvolumewagens waren bedoeld voor grotere ladingen tot een maximum van 26 ton. Toen de H aanduiding werd vastgelegd voor schuifwandwagens, kregen deze wagens de aanduiding Gbs. Bij de NS zijn drie typen van deze wagen in gebruik geweest, de Code 1810, Code 1820 en Code 1840. Van de Code 1810 was een reeks met gladde wanden.
De volgende Hbs/Gbs wagens zijn bij NS in dienst geweest:
150 0 000-0 527 (NS 30000-30499), Code 1810, 500 wagens in 1960 en 1961 gebouwd door Werkspoor waarvan NS 30450-30499 uitgevoerd met gladde wanden
150 0 600-1 125 (NS 30500-30899): Code 1840, 400 wagens in 1961 en 1962 gebouwd door G. Lindner, Rastatt, Duitsland
150 1 200-1 613 (NS 32000-32394): Code 1820, 395 wagens in 1962 en 1963gebouwd door Werkspoor
Zie ook Spoorhistorie Gbs goederenwagen
Laatst gewijzigd door WilcoV op 31 jan 2021 13:32, 5 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] 2-assige Gesloten Goederenwagens
1) Gesloten goederenwagens type G10 in N spoor
Brawa
67410 (2015)
G10, 10 109
67429 (2016)
G10, ‘Grolsch’ 560 806
67458 (2018)
‘Grolsch Pilsener’, 560 806
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Fleischmann
8341 05 (2013)
NS 554 143 'van Staaij's'
8341 08 (2017)
NS 45 042 'Oranjeboom'
8341 09 (2016)
NS 560 707 '3 Hoefijzers'
8363 01 (2014)
G10, NS 10 162
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Modellbahn Decals Andreas Nothaft
7863
Decals NS 552 401 'Winterswijkse Coöperative Zuivelfabriek'
G10 met remmershuis op laag platform.
7876
Decals NS CHOK 14 127
7879
Decals NS CHDG 10 122
Brawa
67410 (2015)
G10, 10 109
67429 (2016)
G10, ‘Grolsch’ 560 806
67458 (2018)
‘Grolsch Pilsener’, 560 806
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Fleischmann
8341 05 (2013)
NS 554 143 'van Staaij's'
8341 08 (2017)
NS 45 042 'Oranjeboom'
8341 09 (2016)
NS 560 707 '3 Hoefijzers'
8363 01 (2014)
G10, NS 10 162
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Modellbahn Decals Andreas Nothaft
7863
Decals NS 552 401 'Winterswijkse Coöperative Zuivelfabriek'
G10 met remmershuis op laag platform.
7876
Decals NS CHOK 14 127
7879
Decals NS CHDG 10 122
Laatst gewijzigd door WilcoV op 31 jan 2021 13:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] 2-assige Gesloten Goederenwagens
2) Gesloten goederenwagens CHR/Gs Luikenwagens in N spoor
Fleischmann
8333 01 (2013)
Gs-v 21 84 121 0 802-7
8333 02 (2013)
CHR 552 421
833303 (2022)
Set 3 gesloten goedrenwagens "geelbanders"
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Minitrix
51 3164 00 (1970)
S-CHR 5452
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Roco
2306S (1972)
CHR 6721
25008 (1984)
CHR 6721
25008 (1987)
CHR 5452
25008 (1991)
CHR 30 84 980 0 570-8
25008 (1993)
CHR 20 84 122 0 177-3
25008 (1994)
CHR 20 84 122 0 571-6
25008 (1995)
CHR 30 84 980 0 017-3
25437 (2002)
CHR 30 84 980 0 500-5
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
NS / 160
Shapeways Ipharra
NS Veewagon FCS
NS Goederenwagon Gs-v / Gls versie 1
NS Goederenwagon S-CHR / GW versie 2
NS Goederenwagon S-CHR / GW versie 3
Hulp Goederentrein Bagagewagon Dg 2851-2900
NS Kippenwagon Hs
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Modellbahn Decals Andreas Nothaft
7863
Decals NS S-CHR 33 801
7864
Decals NS GW 550
Fleischmann
8333 01 (2013)
Gs-v 21 84 121 0 802-7
8333 02 (2013)
CHR 552 421
833303 (2022)
Set 3 gesloten goedrenwagens "geelbanders"
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Minitrix
51 3164 00 (1970)
S-CHR 5452
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Roco
2306S (1972)
CHR 6721
25008 (1984)
CHR 6721
25008 (1987)
CHR 5452
25008 (1991)
CHR 30 84 980 0 570-8
25008 (1993)
CHR 20 84 122 0 177-3
25008 (1994)
CHR 20 84 122 0 571-6
25008 (1995)
CHR 30 84 980 0 017-3
25437 (2002)
CHR 30 84 980 0 500-5
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
NS / 160
Shapeways Ipharra
NS Veewagon FCS
NS Goederenwagon Gs-v / Gls versie 1
NS Goederenwagon S-CHR / GW versie 2
NS Goederenwagon S-CHR / GW versie 3
Hulp Goederentrein Bagagewagon Dg 2851-2900
NS Kippenwagon Hs
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Modellbahn Decals Andreas Nothaft
7863
Decals NS S-CHR 33 801
7864
Decals NS GW 550
Laatst gewijzigd door WilcoV op 14 jan 2022 11:01, 5 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] 2-assige Gesloten Goederenwagens
3) Gesloten goederenwagens Oppeln in N spoor
Hobbytrain
24503 (2008)
Set Oppeln
NS 14 601
NS 14 625
NS 14 690
24909 (2013 gepland, niet uitgebracht)
Set Oppeln Frico (2x)
33025 (niet uitgebracht)
Oppeln
Hobbytrain
24503 (2008)
Set Oppeln
NS 14 601
NS 14 625
NS 14 690
24909 (2013 gepland, niet uitgebracht)
Set Oppeln Frico (2x)
33025 (niet uitgebracht)
Oppeln
Laatst gewijzigd door WilcoV op 31 jan 2021 13:25, 4 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] 2-assige Gesloten Goederenwagens
4) Gesloten goederenwagens Gs, Gls ed (ORE-wagens)
Arnold
0245 (1992)
Mp 3029, Bruin
Gs142 Post, 21 84 120 2 226-9
4409 (1993)
Gs 142, 21 84 120 2 226-9
4852 (1999)
Gs, Bruin, 42 84 122 0 267-6
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Fleischmann
8316 02 (2016)
Gs 01 84 127 0 141-1
8316 03 (2018)
Set Gs
21 84 120 2 514-8 NS Gs Gesloten wagen Bruin
21 84 120 2 587-4 NS Gs-y Gesloten wagen Wit
21 84 012 0 300-3 NS Gs Gesloten wagen "NEMAG" Wit/groen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Minitrix
13884 (1995)
Gl-s204 21 84 134 0 021-7
15154 (2001)
Gs671 Werkwagen 40 84 959 1 079-1
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Roco
2329B
21 84 120 2 469-5 NS Gs Gesloten wagen "Post"
21016 (1988)
Set Werksdiesellok
Werksdiesellok 2
DB open goederenwagen
NS Gs 21 84 120 2 469-5
NS Tads 20 84 057 5 005-9
25077
21 84 120 2 469-5 NS Gs Gesloten wagen "Post"
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
THS b.v.
1200
Set Gbs NS Cargo Rood
Arnold
0245 (1992)
Mp 3029, Bruin
Gs142 Post, 21 84 120 2 226-9
4409 (1993)
Gs 142, 21 84 120 2 226-9
4852 (1999)
Gs, Bruin, 42 84 122 0 267-6
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Fleischmann
8316 02 (2016)
Gs 01 84 127 0 141-1
8316 03 (2018)
Set Gs
21 84 120 2 514-8 NS Gs Gesloten wagen Bruin
21 84 120 2 587-4 NS Gs-y Gesloten wagen Wit
21 84 012 0 300-3 NS Gs Gesloten wagen "NEMAG" Wit/groen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Minitrix
13884 (1995)
Gl-s204 21 84 134 0 021-7
15154 (2001)
Gs671 Werkwagen 40 84 959 1 079-1
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Roco
2329B
21 84 120 2 469-5 NS Gs Gesloten wagen "Post"
21016 (1988)
Set Werksdiesellok
Werksdiesellok 2
DB open goederenwagen
NS Gs 21 84 120 2 469-5
NS Tads 20 84 057 5 005-9
25077
21 84 120 2 469-5 NS Gs Gesloten wagen "Post"
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
THS b.v.
1200
Set Gbs NS Cargo Rood
Laatst gewijzigd door WilcoV op 31 jan 2021 13:25, 5 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] 2-assige Gesloten Goederenwagens
5) Grootvolumewagens Hbs, Gbs in N spoor
Arnold
4420 10 (1990)
Gbs 144, 01 84 150 0 831-9
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Mabartren
81856 (2020)
Gbs 01 84 980 1 538-2
Reinigingswagen NS
81891 (2020)
Gbs 01 84 980 1 538-2
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Minitrix
15155 (2001)
Set Gbs
01 84 150 1 605-6
01 84 150 1 330-1
01 84 150 1 262-6
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Roco
25178
Gbs252 01 84 150 0 499-5
Arnold
4420 10 (1990)
Gbs 144, 01 84 150 0 831-9
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Mabartren
81856 (2020)
Gbs 01 84 980 1 538-2
Reinigingswagen NS
81891 (2020)
Gbs 01 84 980 1 538-2
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Minitrix
15155 (2001)
Set Gbs
01 84 150 1 605-6
01 84 150 1 330-1
01 84 150 1 262-6
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Roco
25178
Gbs252 01 84 150 0 499-5
Laatst gewijzigd door WilcoV op 31 jan 2021 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Hierbij wat toevoegingen:
Fleischmann
831603
21 84 120 2 514-8 NS Gs Gesloten wagen Bruin
21 84 120 2 587-4 NS Gs-y Gesloten wagen Wit
21 84 012 0 300-3 NS Gs Gesloten wagen "NEMAG" Wit/groen
Roco
25077
21 84 120 2 469-5 NS Gs Gesloten wagen "Post"
Aangezien Arnold "Post" Gs-en ook in deze lijst staan hoort deze er ook bij lijkt mij.
24104
Set waar Europese goederenmodellen waar onderstaande onderdeel van was (ook los uitgebracht als 25437)
30 84 980 0 500-5 NS Gs Gesloten wagen
Hobbytrain
24909 (2013)
Set Oppeln Frico (2x)
Deze is nooit uitgebracht
Fleischmann
831603
21 84 120 2 514-8 NS Gs Gesloten wagen Bruin
21 84 120 2 587-4 NS Gs-y Gesloten wagen Wit
21 84 012 0 300-3 NS Gs Gesloten wagen "NEMAG" Wit/groen
Roco
25077
21 84 120 2 469-5 NS Gs Gesloten wagen "Post"
Aangezien Arnold "Post" Gs-en ook in deze lijst staan hoort deze er ook bij lijkt mij.
24104
Set waar Europese goederenmodellen waar onderstaande onderdeel van was (ook los uitgebracht als 25437)
30 84 980 0 500-5 NS Gs Gesloten wagen
Hobbytrain
24909 (2013)
Set Oppeln Frico (2x)
Deze is nooit uitgebracht
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Dank voor de aanvullingen Pleun
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Fijne overzichten weer! Ik kan van de volgende wagens wat beeld bijdragen voor de groep Gs/Gls:
Arnold 4852:
Fleischmann 831602
Minitrix 13884 - NS Gl-s_small
Arnold 4852:
Fleischmann 831602
Minitrix 13884 - NS Gl-s_small
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Top Merijn bedankt voor de aanvullingen weer.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Wilco,
bij deze nog wat foto's ter aanvulling.
Allereerst voor de groep Gesloten goederenwagens Gs, Gls ed (ORE-wagens)
Fleischmann 8316 03: Set Gs (21 84 120 2 514-8 NS Gs Gesloten wagen Bruin/21 84 120 2 587-4 NS Gs-y Gesloten wagen Wit/21 84 012 0 300-3 NS Gs Gesloten wagen "NEMAG" Wit/groen)
Minitrix 15154: Gs671 Werkwagen 40 84 959 1 079-1
Roco: 21 84 120 2 469-5 NS Gs Gesloten wagen "Post". Volgens mij is dit artikel nummer 02329B, al kan dit ook het oude artikel nummer zijn dat vervolgens is omgenummerd naar 25077.
Arnold 4409: Gs 142, 21 84 120 2 226-9
bij deze nog wat foto's ter aanvulling.
Allereerst voor de groep Gesloten goederenwagens Gs, Gls ed (ORE-wagens)
Fleischmann 8316 03: Set Gs (21 84 120 2 514-8 NS Gs Gesloten wagen Bruin/21 84 120 2 587-4 NS Gs-y Gesloten wagen Wit/21 84 012 0 300-3 NS Gs Gesloten wagen "NEMAG" Wit/groen)
Minitrix 15154: Gs671 Werkwagen 40 84 959 1 079-1
Roco: 21 84 120 2 469-5 NS Gs Gesloten wagen "Post". Volgens mij is dit artikel nummer 02329B, al kan dit ook het oude artikel nummer zijn dat vervolgens is omgenummerd naar 25077.
Arnold 4409: Gs 142, 21 84 120 2 226-9
- Bijlagen
-
- Fleischmann 831603 set van 3 wagons
- Fleischmann 831603.jpg (120 KiB) 6173 keer bekeken
-
- Minitrix 15154 werkwagon
- Minitrix 15154.jpg (116.7 KiB) 6173 keer bekeken
-
- Roco 02329B Post
- Roco 02329B.jpg (125.02 KiB) 6173 keer bekeken
-
- Arnold 4409 Gs
- Arnold 4409.jpg (126.8 KiB) 6173 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
...voor de groep Gbs:
Arnold 4420-10: Gbs 144, 01 84 150 0 831-9
Arnold 4420-10: Gbs 144, 01 84 150 0 831-9
- Bijlagen
-
- Arnold 4420-10 Gbs
- Arnold 4420-10.jpg (123.73 KiB) 6173 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
... en voor de groep CHR/Gs Luikenwagens in N spoor
Fleischmann 8333 01: Gs-v 21 84 121 0 802-7
Fleischmann 8333 02: CHR 552 421 (Frico)
Fleischmann 8333 01: Gs-v 21 84 121 0 802-7
Fleischmann 8333 02: CHR 552 421 (Frico)
- Bijlagen
-
- Fleischmann 833301.jpg (121.87 KiB) 6173 keer bekeken
-
- Fleischmann 833302.jpg (123.06 KiB) 6173 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
... en als laatste, ook van de groep CHR/Gs Luikenwagens, de Roco modellen:
25008: CHR 30 84 980 0 570-8
25008: CHR 20 84 122 0 177-3
25008: CHR 20 84 122 0 571-6
25437: CHR 30 84 980 0 500-5
ik mis in mijn verzameling helaas alleen 25008: CHR 30 84 980 0 017-3. Ik kan deze maar nergens vinden, dus krijg het idee dat die maar in kleine aantallen is geproduceerd.
Groetjes, Sander
25008: CHR 30 84 980 0 570-8
25008: CHR 20 84 122 0 177-3
25008: CHR 20 84 122 0 571-6
25437: CHR 30 84 980 0 500-5
ik mis in mijn verzameling helaas alleen 25008: CHR 30 84 980 0 017-3. Ik kan deze maar nergens vinden, dus krijg het idee dat die maar in kleine aantallen is geproduceerd.
Groetjes, Sander
- Bijlagen
-
- Roco 25008 - 30 84 980 0 570 8.jpg (119.67 KiB) 6173 keer bekeken
-
- Roco 25008 - 20 84 122 0 177 3.jpg (117.35 KiB) 6173 keer bekeken
-
- Roco 25008 - 20 84 122 0 571 6.jpg (125.91 KiB) 6173 keer bekeken
-
- Roco 25437 - 30 84 980 0 500 5.jpg (127.67 KiB) 6173 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Bedankt weer voor de mooie illustraties.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Mooie foto’s Sander! Is een aardig complete serie beelden zo. En ik zie dat ik nog wat Roco CHR’s te verzamelen heb
Grt, Merijn
Grt, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Dank je Merijn! jaja, Roco geeft je als verzamelaar een flinke uitdaging
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Aanvulling voor de puristen onder ons
Arnold 4409 is een beetje een buitenbeentje. De meeste modellen in de CHR / Gs categorie hebben een lengte over buffer van 66-68mm, wat redelijk dicht bij de 10-11 meter uitkomt. Op basis van de website automatic-rock.nl waar tekening van bepaalde modellen zijn gedeeld, was de lengte van deze wagons zo'n 10.58m.
Arnold 4409 heeft slechts een lengte van 56mm, wat overeenkomt met 8.96m in grootspoor. Dit lijkt dus aanzienlijk korter dan wat er werkelijk in Nederland heeft rond gereden. Komt waarschijnlijk omdat deze Arnold wagon eigenlijk een duits model was ("Gr kassel", met hetzelde artikel nummer) met Nederlandse opdruk.
De Roco 02329B Post wagon is een zelfde type wagon (op basis van de UIC code zijn ze onderdeel van dezelde serie "Gs, Gesloten wagens Code 1420 (ex-NS 7600-8099)" --> zie spoorhistorie.com) en lijkt dus aanzienlijk meer op de werkelijkheid.
Groetjes, Sander
Arnold 4409 is een beetje een buitenbeentje. De meeste modellen in de CHR / Gs categorie hebben een lengte over buffer van 66-68mm, wat redelijk dicht bij de 10-11 meter uitkomt. Op basis van de website automatic-rock.nl waar tekening van bepaalde modellen zijn gedeeld, was de lengte van deze wagons zo'n 10.58m.
Arnold 4409 heeft slechts een lengte van 56mm, wat overeenkomt met 8.96m in grootspoor. Dit lijkt dus aanzienlijk korter dan wat er werkelijk in Nederland heeft rond gereden. Komt waarschijnlijk omdat deze Arnold wagon eigenlijk een duits model was ("Gr kassel", met hetzelde artikel nummer) met Nederlandse opdruk.
De Roco 02329B Post wagon is een zelfde type wagon (op basis van de UIC code zijn ze onderdeel van dezelde serie "Gs, Gesloten wagens Code 1420 (ex-NS 7600-8099)" --> zie spoorhistorie.com) en lijkt dus aanzienlijk meer op de werkelijkheid.
Groetjes, Sander
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Inderdaad Sander, dank voor de interessante aanvulling.
Dit is een 'probleem' waar we, zeker als N spoorders veel mee te maken hebben. Diverse modelspoormerken maken gebruik van wat ik noem het "vernederlandsen" van bestaande modellen. Voor modelbouwpuristen een crime, voor ondernemers de goedkoopste manier om met minder kosten toch de Nederlandse markt trachten te bedienen. Voor het beeld op de modelbaan maakt het niet zo heel veel uit maar met de steeds hoger wordende eisen die de hobbyisten zelf stellen mag je jezelf afvragen of dit wel zo goed is. Hoewel ik vanuit verzamelwaarde ook dergelijke wagens gewoon op mijn baan zet, zijn het wel de eerste die er weer af gaan als er betere modellen uitkomen. Persoonlijk, maar dat is echt persoonlijk, geef ik liever wat meer geld uit aan een echt goed lijkend model, dan minder geld aan een vernederlandst model. Als ik nog H0 zou hebben zou ik ook meer gaan voor de duurdere merken als Artitec, LS Models enzovoorts. Maar aan de andere kant accepteren we ook zonder al te veel morren de Plan W van Fleischmann terwijl deze in detail eigenlijk een vernederlandst Duits model is en in detail wel degelijk afwijkt van de echte Plan W.
Dit is een 'probleem' waar we, zeker als N spoorders veel mee te maken hebben. Diverse modelspoormerken maken gebruik van wat ik noem het "vernederlandsen" van bestaande modellen. Voor modelbouwpuristen een crime, voor ondernemers de goedkoopste manier om met minder kosten toch de Nederlandse markt trachten te bedienen. Voor het beeld op de modelbaan maakt het niet zo heel veel uit maar met de steeds hoger wordende eisen die de hobbyisten zelf stellen mag je jezelf afvragen of dit wel zo goed is. Hoewel ik vanuit verzamelwaarde ook dergelijke wagens gewoon op mijn baan zet, zijn het wel de eerste die er weer af gaan als er betere modellen uitkomen. Persoonlijk, maar dat is echt persoonlijk, geef ik liever wat meer geld uit aan een echt goed lijkend model, dan minder geld aan een vernederlandst model. Als ik nog H0 zou hebben zou ik ook meer gaan voor de duurdere merken als Artitec, LS Models enzovoorts. Maar aan de andere kant accepteren we ook zonder al te veel morren de Plan W van Fleischmann terwijl deze in detail eigenlijk een vernederlandst Duits model is en in detail wel degelijk afwijkt van de echte Plan W.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Helemaal mee eens Wilco! Zolang er geen alternatief is, zijn dat soort modellen leuk, pas als er iets beters is gaat zo'n mod wat sneller van de baan af.
Mooi voorbeeld was de NS 2200 van Minitrix. Toen der tijd (jaren 90) hartstikke leuk model bij gebrek aan beter, maar toen Piko kwam met de echt goed lijkende modellen stond het binnen een dag op marktplaats!
Mooi voorbeeld was de NS 2200 van Minitrix. Toen der tijd (jaren 90) hartstikke leuk model bij gebrek aan beter, maar toen Piko kwam met de echt goed lijkende modellen stond het binnen een dag op marktplaats!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Nog een vraagje over de CHR wagons:
De Roco CHR wagons hebben 2 soorten wagon nummers. Sommige hebben 122 als het 5e tot 7e nummer en andere hebben 980 als het 5e tot het 7e nummer in UIC code. Het Nederlandse Spoorwegmuseum heeft een Gs-v wagon (http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2287) welke in 1968 (UIC-1 code introductie) een nummer kreeg 20 84 133 0 472, en in 1985 (toen UIC-2 code werd doorgevoerd), werd omgenummerd naar 40 84 980 0 874-2
Is het daarom aannemelijk dat wagons zoals Roco 25008 (CHR 30 84 980 0 570-8), maar ook de aangekondigde Mabartren Gbs 01 84 980 1 538-2 een specifieke UIC-2 code hebben en dus tijdperk vanaf 1985 zijn?
groetjes,
Sander
De Roco CHR wagons hebben 2 soorten wagon nummers. Sommige hebben 122 als het 5e tot 7e nummer en andere hebben 980 als het 5e tot het 7e nummer in UIC code. Het Nederlandse Spoorwegmuseum heeft een Gs-v wagon (http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2287) welke in 1968 (UIC-1 code introductie) een nummer kreeg 20 84 133 0 472, en in 1985 (toen UIC-2 code werd doorgevoerd), werd omgenummerd naar 40 84 980 0 874-2
Is het daarom aannemelijk dat wagons zoals Roco 25008 (CHR 30 84 980 0 570-8), maar ook de aangekondigde Mabartren Gbs 01 84 980 1 538-2 een specifieke UIC-2 code hebben en dus tijdperk vanaf 1985 zijn?
groetjes,
Sander
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
De UIC nummering moet je eigenlijk iets anders lezen:
voor bijvoorbeeld: 01 84 980 1 538-2
01=Goederen: RIV-EUROP, 2-3 assen, eigendom van spoorwegmaatschappij
84=Nederland
98=Speciale wagen
01=geeft nadere typering aan voor het soort speciale wagen (snelheid enz)
538-2=exemplaarnummer-controlecijfer
Het grote verschil is dus de typering van het soort wagen. De oude in de 13 (5e en 6e cijfer) bijvoorbeeld waren gewone normale gesloten wagens.
Het 5e t/m 8e nummer geeft het type wagen aan. Veel wagens in de reeksen 98 e.d. waren NS wagens voor eigen transporten enz, maar ook wagens ingericht voor specifieke transporten, kortom Speciale Wagens.
Globaal:
1e en 2e cijfer: Globaal type en aanduiding internationaal gebruik
3e en 4e cijfer: Landencode
5e t/m 8e cijfer: nadere aanduiding materieelsoort
9e t/m 11e cijfer: exemplaarnummer in een seriereeks
12e cijfer: controlecijfer.
Volgens mij is voor wat betreft de nummering bij UIC1 en 2 niet veel verschil, wel bij de wagencodes CHO versus Gs enz.
voor bijvoorbeeld: 01 84 980 1 538-2
01=Goederen: RIV-EUROP, 2-3 assen, eigendom van spoorwegmaatschappij
84=Nederland
98=Speciale wagen
01=geeft nadere typering aan voor het soort speciale wagen (snelheid enz)
538-2=exemplaarnummer-controlecijfer
Het grote verschil is dus de typering van het soort wagen. De oude in de 13 (5e en 6e cijfer) bijvoorbeeld waren gewone normale gesloten wagens.
Het 5e t/m 8e nummer geeft het type wagen aan. Veel wagens in de reeksen 98 e.d. waren NS wagens voor eigen transporten enz, maar ook wagens ingericht voor specifieke transporten, kortom Speciale Wagens.
Globaal:
1e en 2e cijfer: Globaal type en aanduiding internationaal gebruik
3e en 4e cijfer: Landencode
5e t/m 8e cijfer: nadere aanduiding materieelsoort
9e t/m 11e cijfer: exemplaarnummer in een seriereeks
12e cijfer: controlecijfer.
Volgens mij is voor wat betreft de nummering bij UIC1 en 2 niet veel verschil, wel bij de wagencodes CHO versus Gs enz.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Bedankt Wilco voor de verduidelijking
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain