Welke rails?
Welke rails?
Hallo allemaal
Na een lange tijd ga ik weer beginnen aan een N-spoor baan.
Ik heb een redelijk groot werkvlak, 350 x 120 en kan dus redelijk wat kwijt, ook ruime bochten e.d.
Ik ben nog in de fase dat ik een baanplan etc moet maken. Nu zal ik flink wat rails (extra) nodig hebben. Waar ik benieuwd naar ben is wat jullie aanbevelen om te gebruiken. Wel of geen flexibele rails, welk merk rails enzovoorts. En zijn er ervaringen met verschillende merken rails door elkaar gebruiken?
Welke tips hebben jullie?
Na een lange tijd ga ik weer beginnen aan een N-spoor baan.
Ik heb een redelijk groot werkvlak, 350 x 120 en kan dus redelijk wat kwijt, ook ruime bochten e.d.
Ik ben nog in de fase dat ik een baanplan etc moet maken. Nu zal ik flink wat rails (extra) nodig hebben. Waar ik benieuwd naar ben is wat jullie aanbevelen om te gebruiken. Wel of geen flexibele rails, welk merk rails enzovoorts. En zijn er ervaringen met verschillende merken rails door elkaar gebruiken?
Welke tips hebben jullie?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Welke rails?
Mijn aanraden zou zijn, in het geval je van plan bent om van deze baan een echte mega-baan te maken, de baan van je dromen, dan zeg ik meteen: alles flex en wissels van Peco code 55. Het is een investering in moeite en kapitaal, maar je krijgt het er in resultaat dubbel en dik terug uit.
Is het de bedoeling om een rij en leer baantje te maken, dan zou ik naar een goedkopere en gemakkelijkere (lees sneller te bouwen) oplossing zoeken (Wissels van Roco/Minitrix en Flex van GT is een mogelijkheid)
En, natuurlijk, welkom bij de N-gemeenschap!
groeten,
Is het de bedoeling om een rij en leer baantje te maken, dan zou ik naar een goedkopere en gemakkelijkere (lees sneller te bouwen) oplossing zoeken (Wissels van Roco/Minitrix en Flex van GT is een mogelijkheid)
En, natuurlijk, welkom bij de N-gemeenschap!
groeten,
Re: Welke rails?
Hallo Steven,
Globaal gezien heb je 3 keuzes:
- Peco 55 waarbij je volledig gebruik maakt van flexrail zoals Michiel ook al aangaf.
- Standaard rail, zoals Minitrix en Roco leveren
- Standaard rail met ballastbed, Fleischmann piccolo dus.
Ik gebruik zelf de Fleischmann piccolo rails, maar als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik voor de Peco 55 gaan. Vooral omdat ze enorm mooie wissels hebben die je van geen enkel ander merk kubt krijgen.
Veel plezier met de hobby
Groetjes,
Jos
Globaal gezien heb je 3 keuzes:
- Peco 55 waarbij je volledig gebruik maakt van flexrail zoals Michiel ook al aangaf.
- Standaard rail, zoals Minitrix en Roco leveren
- Standaard rail met ballastbed, Fleischmann piccolo dus.
Ik gebruik zelf de Fleischmann piccolo rails, maar als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik voor de Peco 55 gaan. Vooral omdat ze enorm mooie wissels hebben die je van geen enkel ander merk kubt krijgen.
Veel plezier met de hobby

Groetjes,
Jos
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Welke rails?
Steven,
Ja PECO is inderdaad de mooiste. nadeel zijn de wisselaandrijvingen en de slanke wissels, Maar juist dat laatste maakt het heel mooi. Het kost je echter veel ruimte maar het is volledig opgesloten waar je mee in gedachten zit.
Ik denk dat het goed is wat je wilt eens op papier te zetten en eventueel een schets te maken.
Digitaal - Analoog
Tijdperk
Lange treinen - Korte treinen
Veel treinen of een paar treinen
Scenery hoofdzaak of Rijden hoofdzaak
NL of buitenlands
Veel vragen maar wel belangrijk om een oordeel te maken over rails en niet onbelangrijk wat wil je er aan uitgeven. Ik denk dat je een goede tijd hebt uitgekozen om te beginnen want links en rechts zie ik de prijzen omlaag gaan. Niet goed voor de verkoper maar voor ons des te beter.
Ja PECO is inderdaad de mooiste. nadeel zijn de wisselaandrijvingen en de slanke wissels, Maar juist dat laatste maakt het heel mooi. Het kost je echter veel ruimte maar het is volledig opgesloten waar je mee in gedachten zit.
Ik denk dat het goed is wat je wilt eens op papier te zetten en eventueel een schets te maken.
Digitaal - Analoog
Tijdperk
Lange treinen - Korte treinen
Veel treinen of een paar treinen
Scenery hoofdzaak of Rijden hoofdzaak
NL of buitenlands
Veel vragen maar wel belangrijk om een oordeel te maken over rails en niet onbelangrijk wat wil je er aan uitgeven. Ik denk dat je een goede tijd hebt uitgekozen om te beginnen want links en rechts zie ik de prijzen omlaag gaan. Niet goed voor de verkoper maar voor ons des te beter.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Welke rails?
Peco rails zijn de beste en de mooiste.
Prijzen vallen wel mee vind ik als je voor de wissels de conrad aandrijvingen gebruikt.
Groetjes marco
Prijzen vallen wel mee vind ik als je voor de wissels de conrad aandrijvingen gebruikt.
Groetjes marco
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Welke rails?
Maar nog even een vraagje tussendoor,
Als ik me niet vergis is PECO 55 de lage rail, heb je dan geen last met de flensen van sommige modellen die net iets te hoog zijn op wissels en kruisingen?
Overigens vind ik de rails van Kato ook mooi en heb je ook een hoop mogelijkheden. http://www.kato-unitrack.com/kato/de/ echter zag ik dat deze geen kruis - en drieweg wissels hebben bovendien worden de wissel spoelen met gelijkstroom bediend wat digitaal gezien weer een aantal aanpassingen vergt
Als ik me niet vergis is PECO 55 de lage rail, heb je dan geen last met de flensen van sommige modellen die net iets te hoog zijn op wissels en kruisingen?
Overigens vind ik de rails van Kato ook mooi en heb je ook een hoop mogelijkheden. http://www.kato-unitrack.com/kato/de/ echter zag ik dat deze geen kruis - en drieweg wissels hebben bovendien worden de wissel spoelen met gelijkstroom bediend wat digitaal gezien weer een aantal aanpassingen vergt
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Welke rails?
Van ratelende flenzen hoef je niet direct bang te hebben met code 55. enkel zeeeer oud matrieel (jaren 60) KAN problemen geven (Piko, Lima,...) Maar voor de rest is er echt helemaal geen probleem met de Peco sporen.
De Kato zou ik niet naast Peco leggen. Kato is waarschijnlijk handiger en praktischer, maar ga je voor echtheid en visueel resultaat, dan is Peco beslist mooier (mits je ook tijd steekt in het mooi ballasteren van de sporen, natuurlijk).
Zelf, als beginner (amper aan jaar geleden, en ben het nog steeds) was ik gecharmeerd door het gamma en de geometrie van Fleischmann. Ik ben er tevreden over: robust, degelijk en een redelijk uitzicht. Maar de dwarsbalken zijn te kort en het blijft code 80 (hoog profiel).
groeten,
De Kato zou ik niet naast Peco leggen. Kato is waarschijnlijk handiger en praktischer, maar ga je voor echtheid en visueel resultaat, dan is Peco beslist mooier (mits je ook tijd steekt in het mooi ballasteren van de sporen, natuurlijk).
Zelf, als beginner (amper aan jaar geleden, en ben het nog steeds) was ik gecharmeerd door het gamma en de geometrie van Fleischmann. Ik ben er tevreden over: robust, degelijk en een redelijk uitzicht. Maar de dwarsbalken zijn te kort en het blijft code 80 (hoog profiel).
groeten,
Re: Welke rails?
Rob het mooie van de peco rail is dat de buitenkant van de spoorstaaf heel laag is en de binnenkant dus waar de flenzen komen is de spoorstaaf hoger dit valt niet echt op maar is wel zo.R Fongers schreef:Maar nog even een vraagje tussendoor,
Als ik me niet vergis is PECO 55 de lage rail, heb je dan geen last met de flensen van sommige modellen die net iets te hoog zijn op wissels en kruisingen?
[/color]
Groetjes marco
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Welke rails?
Maar ik mag dus concluderen dat het gebruiken van PECO 55 wissels i.c.m. Minitrix flexrails (waar ik er nog een zooi van heb) geen probleem is?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Welke rails?
Peco en Flex van Minitrix is te combineren, maar ik zou die flex dan opgebruiken voor overdekte delen, en Peco flex gebruiken voor de zichtbare delen.
Ook bij de overgang van Peco naar Minitrix zal je voorzorgen moeten nemen, want er is een hoogteverschil in de spoorstaven. Ik weet niet of er overgangsspoortjes bestaan.
groeten,
Michiel
Ook bij de overgang van Peco naar Minitrix zal je voorzorgen moeten nemen, want er is een hoogteverschil in de spoorstaven. Ik weet niet of er overgangsspoortjes bestaan.
groeten,
Michiel
-
- Moderator
- Berichten: 2191
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Welke rails?
Peco code 55 is verzonken code 80 rails in de plastic bielzen dus met wat pijn en moeite (lees: even wat vijlwerk) passen.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Welke rails?
Mensen, hartstikke bedankt voor de hulp.
Vervolgvraag: waar bestel je dit het best? Ik heb wat rond gesurfd en gemerkt dat er grote prijsverschillen bestaan. Bijv. een Peco wissel SL-E389F kost bij Conrad € 18,99 en bij MTE € 19,24. Maar bij Hereford Model Centre (http://www.herefordmodels.co.uk) kost dat ding 7,10 pond, bij de huidige koers van € 1,12 is dat nog geen 8 euro!
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag.
Vervolgvraag: waar bestel je dit het best? Ik heb wat rond gesurfd en gemerkt dat er grote prijsverschillen bestaan. Bijv. een Peco wissel SL-E389F kost bij Conrad € 18,99 en bij MTE € 19,24. Maar bij Hereford Model Centre (http://www.herefordmodels.co.uk) kost dat ding 7,10 pond, bij de huidige koers van € 1,12 is dat nog geen 8 euro!

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Welke rails?
In het Verenigd Koninkrijk is spul van Peco inderdaad vele malen goedkoper, dus ik zeg: zo veel mogelijk in één keer bestellen aan de andere kant van de plas
. Zelf heb ik goede ervaringen met The Signal Box in Rochester (Kent) (http://www.thesignalbox.co.uk).

Re: Welke rails?
Bedankt voor de Engelse tip! Ik dacht in Duitsland een mooie prijs te hebben gevonden, maar met de lage Pond zijn die Engelse prijzen een stuk voordeliger.
Re: Welke rails?
Hallo allen,Saraan schreef:Van ratelende flenzen hoef je niet direct bang te hebben met code 55. enkel zeeeer oud matrieel (jaren 60) KAN problemen geven (Piko, Lima,...) Maar voor de rest is er echt helemaal geen probleem met de Peco sporen.
De Kato zou ik niet naast Peco leggen. Kato is waarschijnlijk handiger en praktischer, maar ga je voor echtheid en visueel resultaat, dan is Peco beslist mooier (mits je ook tijd steekt in het mooi ballasteren van de sporen, natuurlijk).
Zelf, als beginner (amper aan jaar geleden, en ben het nog steeds) was ik gecharmeerd door het gamma en de geometrie van Fleischmann. Ik ben er tevreden over: robust, degelijk en een redelijk uitzicht. Maar de dwarsbalken zijn te kort en het blijft code 80 (hoog profiel).
groeten,
Ook ik ben een herintreder en wil weer aan een baan beginnen.
Lang georienteerd en inmiddels is het ontwerp klaar.
Mijn keuze is ook op Peco gevallen, alleen zie ik dat in het citaat er alleen met zeeeeeer oud materieel problemen zounden kunnen onstaan bij Peco code 55.
Nu zie in de catalogus dat de binnenzijde van de de code 55 1,06 mm is.
Ik heb van divers (recent aangeschaft materieel) de flens gemeten en kom dan op 1,2 mm.
Dat gaat mijns inziens niet goed.
Bestaat er een mogelijkheid om mijn materieel op een stukje Peco code 55 uit te proberen, voordat ik overga op aanschaf?
Ik heb het hier wel over een investering van rond de € 500,-- (UK)
Wie heeft een een lumineus idee?
Ik heb overigens GEEN digitaal materieel.
Alvast bedankt
Groet
Ton
Re: Welke rails?
Hallo allemaal
Ook ik ben voor de bouw van mijn nieuwe baan over gegaan naar peco code 55.
Reden is gewoon heel eenvoudig,
het is gewoon verweg het mooiste railmateriaal wat verkrijgbaar is
Prijs is eveneens veel lager dan menig ander merk, en zeker als je praat over de grote jongens minitrix en fleischmann
voor de eenvoudige vergelijking, minitrix gepolariseerde wissel kost zonder aandrijving dik 28 euri, de aandrijving nog eens pakweg 14,50 extra dus totaal 1 wissel electrisc komt je op dik 42,50 euro.
de duitsers zeggen niet voor niets teuro
idd een peco wissel kost bij de genoemde engelse firma`s pakweg rond de 8 euro, neem dan er de aandrijving bij van conrad, welke voorzien is van polarisatie schakelaar, deze kost ergens rond de 5 a 6 euro, en tel uit je winst
en al het materiaal wat ik heb, of het nu 10 jaar oud is of nieuw, gaat er probleemloos over.
mvg
Spoor65
Ook ik ben voor de bouw van mijn nieuwe baan over gegaan naar peco code 55.
Reden is gewoon heel eenvoudig,
het is gewoon verweg het mooiste railmateriaal wat verkrijgbaar is
Prijs is eveneens veel lager dan menig ander merk, en zeker als je praat over de grote jongens minitrix en fleischmann
voor de eenvoudige vergelijking, minitrix gepolariseerde wissel kost zonder aandrijving dik 28 euri, de aandrijving nog eens pakweg 14,50 extra dus totaal 1 wissel electrisc komt je op dik 42,50 euro.


idd een peco wissel kost bij de genoemde engelse firma`s pakweg rond de 8 euro, neem dan er de aandrijving bij van conrad, welke voorzien is van polarisatie schakelaar, deze kost ergens rond de 5 a 6 euro, en tel uit je winst
en al het materiaal wat ik heb, of het nu 10 jaar oud is of nieuw, gaat er probleemloos over.
mvg
Spoor65
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Welke rails?
Ton, erg lumineus is mijn idee niet, maar wat weerhoud je om een hoopje 2de-hands Peco code 55 rails te kopen, om te proberen? Dat kan je al voor een paar euro's vinden. Dan heb je een praktisch idee van hoe het rijdt.
groeten,
Michiel
groeten,
Michiel
Re: Welke rails?
@ton maak je geen zorgen op peco code 55 rails rijden alle normale n spoor loks, wagons kun je gerust kopen.
groetjes marco
groetjes marco
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
- Moderator
- Berichten: 2191
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Welke rails?
Mijn ervaring is dat er geen enkel probleem is met het moderne materieel. Jaren 60 materieel heb ik al 10 jaar geleden afgeschreven (heb ik wel, van minitrix) dus die ervaring heb ik niet maar alle huidige producten, van roco tot minitrix, van Arnold tot fleischmann kunnen er over rijden.
Suggestie: koop wat flexrails, een wissel en railschoentjes en zet een testbaantje op. Het geeft je wat ervaring met het materiaal en je weet meteen of je materieel definitief geschikt is. Voor 30€ heb je een mooi setje nieuwe rails lijkt mij.
Bizar idee: Je kan altijd je rails nog zelf gaan bouwen
Robert
Suggestie: koop wat flexrails, een wissel en railschoentjes en zet een testbaantje op. Het geeft je wat ervaring met het materiaal en je weet meteen of je materieel definitief geschikt is. Voor 30€ heb je een mooi setje nieuwe rails lijkt mij.
Bizar idee: Je kan altijd je rails nog zelf gaan bouwen


Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Welke rails?
Hallo Michiel,Saraan schreef:Ton, erg lumineus is mijn idee niet, maar wat weerhoud je om een hoopje 2de-hands Peco code 55 rails te kopen, om te proberen? Dat kan je al voor een paar euro's vinden. Dan heb je een praktisch idee van hoe het rijdt.
groeten,
Michiel
Dank je voor de tip.
Peco55 is tweedehands moeilijk te krijgen

Ik heb m'n materieel bekeken en gemeten: flenshoogte 1,2 mm.
Dat is van m'n oudste materieel.
Ik heb de knoop doorgehakt en alles voor m'n nieuwe baan aangeschaft: Peco 55, wat ook de gevolgen voor m'n oude BR103 met 4 rijtuigen zou zijn.
Investering van dik €450.00. (20 wissels. waaronder een Engelsman en 60 yard aan flex.)
Je begrijpt het al, in de UK dus.
Het is het waard, wat een mooi spul.
Nu blijkt dat de binnenzijde van de Peco55 1,4 mm is.

Dat lijkt me relevant informatie voor de beginner.
Ik heb het in ieder geval gemist. Bij deze dus, voor alle beginners en overstappers naar Pec055.
Geen enkel probleem dus.
Dank voor jullie reactie
Groet
Ton
Re: Welke rails?
Hoi Ton,
Wat gebruik je om de wissels aan te drijven?
Ik zit er zelf nl. naar te kijken wat het handigst is in combinatie met Peco code 55, ik denk na over A) de Conrad aandrijvingen of B) de Peco aandrijvingen uit de PL10 serie.
Voordat ik groot ga inkopen, wil ik dat wel in beeld hebben.
Wat gebruik je om de wissels aan te drijven?

Ik zit er zelf nl. naar te kijken wat het handigst is in combinatie met Peco code 55, ik denk na over A) de Conrad aandrijvingen of B) de Peco aandrijvingen uit de PL10 serie.
Voordat ik groot ga inkopen, wil ik dat wel in beeld hebben.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Welke rails?
Voor de aandrijving van Peco wissels komen Seeps en geheugendraad ook in aanmerking bij de overweging.
groeten,
MIchiel

groeten,
MIchiel
Re: Welke rails?
Geheugendraad zegt me wel wat (Zie Funkyrail site), maar wat zijn Seeps?
En zijn deze twee opties een beetje goed verkrijgbaar? (van betrouwbare fabrikanten die niet morgen omvallen of een andere hobby beginnen)
Wat natuurlijk interessant is (naast dat de aandrijving de wissel goed en vlot omkrijgt
) is hoe de mogelijkheden zich verhouden qua prijs, maar ook ruimtegebruik. Mijn huidige Minitrix aandrijvingen zijn redelijk compact en kan ik in de plaat wegwerken (na het uitgraven van een geschikt kuiltje...), maar de Conrad en Peco aandrijvingen moet je onder de plaat bevestigen, waar ook al een hele lading draden, printjes etc moet komen. Gaat dat passen, m.n. in wisselstraten waar een hele kudde van die dingen bij elkaar komt?
En zijn deze twee opties een beetje goed verkrijgbaar? (van betrouwbare fabrikanten die niet morgen omvallen of een andere hobby beginnen)
Wat natuurlijk interessant is (naast dat de aandrijving de wissel goed en vlot omkrijgt

Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan