Schaduwstation Vredehofbaan
Schaduwstation Vredehofbaan
Uiteindelijke opzet voor het schaduwstation voor de nieuwe baan.
De aansluitingen van de beide klimspiralen komen zo,n 55 cm er boven te liggen voor het zichtbare gedeelte.
Wat en hoe ben ik nog aan het ontwerpen en zal een berglandschap worden.
Schaduwstation en helixen bestaan uit Peco Streamline code 80 en het zichtbare gedeelte wordt code 55.
Voor het schaduwstation heb ik bewust gekozen voor code 80 ivm de beschikbare wissels SL-E395 / SL-E396 ,welke een wat kortere lengte hebben dan de code 55 SL-E388F, en er dus wat meer lengte ontstaat.
Totale capaciteit is 25 treinstellen met als langste 145 cm.
Het is de bedoeling dat de treinen aan beide kanten het schaduw station kunnen verlaten middels de keerlussen.
Ik zit er ook nog over na te denken om halverwege de klim spiralen in te breken voor een extra schaduw station boven het eerste schaduw station.
Het geheel zal worden betuurd met koploper en loconet bezetmelders van Rosoft.
Een gedeelte van de wissels wordt bediend met servo switches van Rosoft , helaas is Wim er mee gestopt waardoor ik naar een ander alternatief moet zoeken.
Komende weken rails en wissels leggen en de boel voorzien van servo's
De aansluitingen van de beide klimspiralen komen zo,n 55 cm er boven te liggen voor het zichtbare gedeelte.
Wat en hoe ben ik nog aan het ontwerpen en zal een berglandschap worden.
Schaduwstation en helixen bestaan uit Peco Streamline code 80 en het zichtbare gedeelte wordt code 55.
Voor het schaduwstation heb ik bewust gekozen voor code 80 ivm de beschikbare wissels SL-E395 / SL-E396 ,welke een wat kortere lengte hebben dan de code 55 SL-E388F, en er dus wat meer lengte ontstaat.
Totale capaciteit is 25 treinstellen met als langste 145 cm.
Het is de bedoeling dat de treinen aan beide kanten het schaduw station kunnen verlaten middels de keerlussen.
Ik zit er ook nog over na te denken om halverwege de klim spiralen in te breken voor een extra schaduw station boven het eerste schaduw station.
Het geheel zal worden betuurd met koploper en loconet bezetmelders van Rosoft.
Een gedeelte van de wissels wordt bediend met servo switches van Rosoft , helaas is Wim er mee gestopt waardoor ik naar een ander alternatief moet zoeken.
Komende weken rails en wissels leggen en de boel voorzien van servo's
Re: Schaduwstation Vredehofbaan
Ha Jan, je zou eens kunnen kijken naar de kastjes van Arcomora, die bieden een voordelig alternatief.
Misschien is dat wat?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Schaduwstation Vredehofbaan
Hoi Steven,
Bedankt voor de tip, zal er eens naar kijken.
Zat zelf een beetje aan de ESU switch pilot te denken alleen daar komt de puntstuk polarisatie nog bij.
Bedankt voor de tip, zal er eens naar kijken.
Zat zelf een beetje aan de ESU switch pilot te denken alleen daar komt de puntstuk polarisatie nog bij.
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Schaduwstation Vredehofbaan
Mooi ontwerp Jan!
Enige wat me opvalt: met 71cm breedte is je helix niet wat krap? Of doe je de klim voornamelijk op de rechte stukken van je helix?
Enige wat me opvalt: met 71cm breedte is je helix niet wat krap? Of doe je de klim voornamelijk op de rechte stukken van je helix?
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Schaduwstation Vredehofbaan
Sander,
Gezien ik de baan uit losse delen heb gemaakt om deze niet volledig te hoeven slopen bij een eventuele verhuizing, heb ik de helix in een ovaal bedacht zodat hij compleet is te transporteren,
Dat gaat iets makkelijker door een trapgat dan een ronde helix van een meter doorsnee.
Ik moet het nog even goed overwegen en testen.
Tenslotte is een helix van een meter doorsnee en 60 cm hoog ook nog wel handelbaar
Gezien ik de baan uit losse delen heb gemaakt om deze niet volledig te hoeven slopen bij een eventuele verhuizing, heb ik de helix in een ovaal bedacht zodat hij compleet is te transporteren,
Dat gaat iets makkelijker door een trapgat dan een ronde helix van een meter doorsnee.
Ik moet het nog even goed overwegen en testen.
Tenslotte is een helix van een meter doorsnee en 60 cm hoog ook nog wel handelbaar
Re: Schaduwstation Vredehofbaan
Ziet er prima uit.
Misschien kun je een aansluiting maken voor een cassette oid zodat je het 2e schaduwniveau niet hoeft te maken ,maar vanuit een externe opslag de treinen op de baan kunt zetten.
Misschien kun je een aansluiting maken voor een cassette oid zodat je het 2e schaduwniveau niet hoeft te maken ,maar vanuit een externe opslag de treinen op de baan kunt zetten.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22 mei 2023 06:56
Re: Schaduwstation Vredehofbaan
Dat is een geweldig idee! Door een aansluiting te maken voor een cassette of een externe opslag, kun je het tweede schaduwniveau vermijden en gemakkelijk treinen op de baan plaatsen. Het bespaart niet alleen ruimte, maar biedt ook flexibiliteit in het beheren van treinbewegingen.
Re: Schaduwstation Vredehofbaan
Eerste helft van het schaduwstation ligt
Servo's ,op vijf stuks na ,aangesloten op de wissels en werkend.
Nu de 2e DDCNext in elkaar zetten voor de vijf resterende servo's.
Bedankt voor de tip Shoven,werkt prima.
Servo's ,op vijf stuks na ,aangesloten op de wissels en werkend.
Nu de 2e DDCNext in elkaar zetten voor de vijf resterende servo's.
Bedankt voor de tip Shoven,werkt prima.
Re: Schaduwstation Vredehofbaan
Dat is toch verdomt strak gebouwd en aangelegd allemaal! Indrukwekkend hoor!