Paul-P RhB Winterbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Paul-P RhB Winterbaan

Bericht door Paul_DMV »

De glacier express met de Matterhorn er op stond al heel lang op het lijstje, mijn vriendin vind deze tof, omdat we hier zijn geweest om te skiën en omdat haar moeder daar als student heeft gewerkt in een hostel en altijd hele verhalen over heeft van vroeger. Skiën is onze favoriete bezigheid, daar hebben we elkaar leren kennen, van de slalom club en we skiën nog elke week slalom training in zoetermeer. Dus sneeuw en treinen is dan wel een leuke combi. Eenmaal de glacier express gekocht, ben ik ook eens gaan kijken naar andere RhB treintjes en al snel wilde ik daar meer van hebben. Daarbij ontstond ook het idee om een baantje hier voor te maken, maar dan een echte winterbaan. Het stationsgebouwtje van Kato gaf inspiratie voor het station Filisur. Het geheel moet meer een diorama baantje worden dan een rondje, dus er zal veel in de berg verdwijnen. De baan wil ik zo compact mogelijk maken, echter wordt het toch een fors ding met wat ik er minimaal in wil hebben, zit nu op 3,00x0,90m. Dit voor voldoende lengte in het station voor een flinke glacier express, een landwasser lookalike viaduct, en een bruzio klimspiraal. Alles hoeft niet perfect op schaal maar je moet wel meteen zien wat het voorsteld. Ik wil het modulair maken in 3 delen zodat het uit elkaar kan, vervoerbaar is, zowel beneden tijdens de kerst als boven kan staan en mee naar een beurs moet kunnen achter in een kangoo. Het stationsgebouw van Kato heb ik al binnen, die ga ik mooi schilderen en weatheren. Nog wat RhB treintjes binnen gekomen deze week via n spoor store.
Het ontwerp heb ik even in Scarm gemaakt, de bergen zijn niet zo als het wordt, daar maakt het programma een zooitje van, het is indicatief, de bergen lopen natuurlijk door omhoog. Ook komen er nog meer schaduwstation sporen. Het idee is er. De rails en sneeuw is er ook al. Moet vrij snel in elkaar te zetten zijn. Alleen boompjes en rotsen, daar gaat wel even wat werk in zitten, want ervaring met rotsen maken heb ik nog niet.


Hier wat plaatjes van wat ik al heb en wat sfeerplaatjes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Re1044
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: Paul-P RhB Winterbaan

Bericht door Re1044 »

Hoi Paul,

Je hebt mijn interesse ,ik koop mijn treinen meestal bij Berlinsky en ook bij Freebit , zo nu en dan Bahnorama in Bern , maar die laatste is met het invoeren bij de douane soms kostbaar , die icoontjes die je gebruikt voor je treinstammen waar haal je die vandaan ?.
Zelf heb ik 2 Allegra stellen met iedere een eigen nummer
De modellen van MDS-modell en Pirata kan ik je aanbevelen .
Succes met bouwen .

Groet Alex


Alex
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Paul-P RhB Winterbaan

Bericht door HST »

Leuk idee Paul, vooral ook met het winterthema!

De kruisende sporen links onder in het baanplan lijken een sportieve helling op te leveren, maar ik ga er vanuit dat je dit goed doordacht hebt. Mooi materieel heb je aangeschaft. Ik ben benieuwd naar de voortgang en het resultaat: over minder dan vier maandjes is het kerst...

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Paul-P RhB Winterbaan

Bericht door Paul_DMV »

@Re1044

https://www.kato-rhb.com/

De 50 jahre Lgb is van MDS.

@HST de hoofdbanen dalen, het kruisende baantje stijgt, dus dat moet wel te doen zijn, misschien nog wat smokkelen her en der.


Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Paul-P RhB Winterbaan

Bericht door Adriaan »

Voordeel van een winterbaan: je hoeft geen ballast te gebruiken.
Succes, mijnheer Paul, ik ben benieuwd naar het resultaat.


Gebruikersavatar

Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Paul-P RhB Winterbaan

Bericht door Dré »

Hoi Paul,
Leuk idee om meerdere RhB thema's op één baan te verwerken :Thumb .
Ik ga je vorderingen volgen, ben zelf nog niet zover met de bouw.

Is dat het MDS lokje waar je het laatst over had in mijn topic ?
Mooi ding.
Kunnen op die MDS loks ook de Kato kortkoppelingen worden gemonteerd?
Die foto van het station Filisur hierboven is nagenoeg vanuit dezelfde hoek genomen als die van mij.
Alleen was dit in Juni, geen sneeuw meer :D
Afbeelding

Heb nog een leuke link gevonden met een slideshow van een webcam gericht op station Filisur.
Div leuke treinsamenstellingen Klik

Dré



Re1044
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: Paul-P RhB Winterbaan

Bericht door Re1044 »

@Dré ;Op het MDS Modell kunnen indd de kato kortkoppelingen gemonteerd worden , ik heb dat bij mijn mds lok ook gedaan , misschien nog een tip , neem een setje koppelingen en de vouwbalgen van glacier express als extra erbij , je kunt die vouwbalgen gebruiken om de overgangen tussen de rijtuigen minder groot te maken door de lipjes die normaal in het rijtuig zitten weg te snijden of te knippen en vervolgens op de bestaande vouwbalg te lijmen , je zult zien dat je genoeg draairuimte hebt,


Alex
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Paul-P RhB Winterbaan

Bericht door Paul_DMV »

Ik kom binnenkort met een setje magneetkoppelingen voor de rhb uit. Die kato kortkoppelingen zijn een ramp om in elkaar te klikken...

Momenteel een prototype, moet nog wat kleine aanpassingen doorvoeren.

Afbeelding

De goederenwagentjes en lok heb ik er inmiddels mee voorzien en werkt perfect.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Paul-P RhB Winterbaan

Bericht door Dré »

Hoi Paul,
Goed bezig met die RhB magneetkoppelingen.
Daar ga je waarschijnlijk wel een paar mensen blij mee maken.
Heb zelf ook op al het materieel de Kato kortkoppelingen.
Ziet er prachtig uit maar is af en toe knap lastig te koppelen.
Meerdere keren al rustig tot 10 moeten tellen om te voorkomen dat het wagonnetje vliegles ging krijgen :(
Het zou al mooi zijn als alleen de loks en de voor- en achterkant van een stam rijtuigen voorzien zijn van deze magneetkoppelingen.

Worden het dan ook twee uitvoeringen omdat nu de koppelingen van de loks en wagons/rijtuigen iets verschillen?
Ben ook wel benieuwd naar het formaat.

Als je nog vrijwilligers zoekt voor een onafhankelijk testverslag, ik wil me wel opofferen :D.

Dré


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Paul-P RhB Winterbaan

Bericht door Paul_DMV »

De koppeling deed het ook prima op de lok. Moest alleen het puntje er af snijden zodat deze naar voren blijft staan ipv naar links of rechts.

Wordt vervolgd


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Plaats reactie