Gewürztraminer baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onmogelijkhier
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik heb al jaren een Weller soldeerstation in gebruik, de eerste 35 jaar voor mijn beroep en daarna voor de hobby's. Sterker nog ik heb er twee, hoefde ik niet van boutje of punt te wisselen. Staat altijd op 350 graden maar toch lukt het mij niet op de rails.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 223
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door leon1965 »

Goedemiddag,

Weinig te melden hier behalve dat vanwege het niet op voorraad zijn van de DINAMO TM44 module ik nog niet de set heb kunnen kopen en er mee aaan de slag kunnen gaan.
Eigenlijk aardig frustrerend als je echt van start wil gaan.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7414
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door Krab »

Dat is jammer Leon dat je niet verder kan met je baan .
Heb dat ook met een loc waar de motor van kapot is ,moet wachten met ombouwen van de NS 623 .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 223
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door leon1965 »

Krab schreef: 05 mei 2024 19:09 Dat is jammer Leon dat je niet verder kan met je baan .
Heb dat ook met een loc waar de motor van kapot is ,moet wachten met ombouwen van de NS 623 .


mvg Sjaak
Ik zal het voorlopig moeten doen, wanneer alles op voorraaad is, met het kleine testbaantje om dinamo en Itrain onder de knie te krijgen, maar ik denk dat ik toch al het eea in gang ga zetten voor de echte baan...de tafel kan wel al gebouwd gaan worden en ook al de inkopen doen voor de rails enz. Er zal toch aardig wat tijd en energie gaan zitten in de bouw van de tafel. Ook het opnieuw berekenen van het baanplan met peco code 55 rails.

Test baantje zal ik in Minitrix rails gaan neerzetten( die heb ik al)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 223
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door leon1965 »

Vanochtend een kleine soldeertest gedaan, de bout wel opgestookt tot 400 graden en dan op de railassen.
Dat ging goed, dus voor de test baan kan ik dus mooi de Minitrix rails gebruiken die ik heb liggen.

edit :
ook nog 60% tin 40% lood met harskern soldeertin gevonden
https://www.allekabels.nl/solderen/102/ ... ertin.html


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 223
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door leon1965 »

BartenThomas schreef: 02 mei 2024 16:52 Nee, geen vet noch vloeimiddel. Ik ruw zelfs niet op.
Wel gebruik ik een soldeerstation en heb daarvan de temperatuur vrij hoog staan, 350 of 400°C, zoiets.
Wellicht is dat de truuk, de nieuwzilveren rails geleid de warmte waarschijnlijk zeer goed, dus met een te koude bout wordt het lokaal niet warm genoeg voordat de bielzen beginnen te smelten.
Wel vertin ik eerst de draad, en ook eerst een druppel tin op de rails. Daarna vloei ik deze in elkaar.

Mijn goede oude lekker slecht voor het milieu tin is wel bijna op, dus als ik een rol van je over kan nemen, graag.
is nog te vinden: https://www.allekabels.nl/solderen/102/ ... ertin.html


Gebruikersavatar

Jannesvdijk
Berichten: 116
Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
Locatie: Zwolle

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door Jannesvdijk »

leon1965 schreef: 10 mei 2024 09:50 Vanochtend een kleine soldeertest gedaan, de bout wel opgestookt tot 400 graden en dan op de railassen.
Dat ging goed, dus voor de test baan kan ik dus mooi de Minitrix rails gebruiken die ik heb liggen.

edit :
ook nog 60% tin 40% lood met harskern soldeertin gevonden
https://www.allekabels.nl/solderen/102/ ... ertin.html


Prima tin.
Gebruik dezelfde, soldeerd zeer goed.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 223
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door leon1965 »

Testbaantje...

Eerst de hobbytafel opruimen
Afbeelding

De kale bovenkant

Afbeelding
Daarna de voetjes met lapjes xps om de tafel niet te beschadigen ( het is een werktafel maar toch)

Afbeelding
en een plaat xps ( underlayer voor laminaat ) erop en de rails gelegd

Afbeelding

Nu wachten op de Dinamo spulletjes en laptop om ermee aan de slag te gaan


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 223
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door leon1965 »

Gedurende het lezen van heel veel forum topics en bezoeken van nog meer websites ( not x rated) ben ik ook nog steeds druk met mijn banenplan.
Ik vindt het langs zien rijden van treinen het mooiste dus waarom de industrie in het banenplan opnemen ? Kan ook als "zelfstandige diaroma's" op de baan.
Dus baanplan weer aangepast en extra opstelsporen in het schaduwstation erbij gepropt, ook de engelse wissels uit het plan verwijderd

Afbeelding

dus de houtfabriek apart aan de linker kant

Afbeelding

En de werf met tankopstelling en reparatie loods enz aan de andere kant, dit zal nog verder worden uit gewerkt

Afbeelding

wordt vervolgd


Plaats reactie