Herintreder stelt zich voor

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Herintreder stelt zich voor

Bericht door maarten »

Hallo, ik ben Maarten (duh..), ben bijna 40 en heb 2 kleine kids (2 jaar en een van 4 maanden). Ik loop al een paar jaar rond met plannen in mijn hoofd voor mijn eigen baan. Op de zolder wil ik een hoek creeren waar deze baan moet gaan komen. Vroeger (25 jaar geleden) had ik als tiener al een bescheiden N-baantje welke bestond uit een ovaaltje met 2 aftakkingen en een 3 sporen loods. Deze was gebouwd op een triplex plaat van circa 150 bij 80 cm. Hij bestond uit een station, een rijtje huizen en een mini depot. Omringd door PUR-bergen die bedekt waren met gips. Dit gips was met plakaatverf groen en bruin geverfd. Hier en daar stonden pijpenrager-dennen. Eigenlijk niet mooi, maar toen kon ik niet beter. :oops: Tevens heb ik als 8 jarige een tijdje een H0 ovaal gehad, dat was in de tijd dat de HEMA (!) nog treintjes verkocht. Maar dat probeer ik te vergeten. :P

Maar dat is verleden tijd. Nu ik later groot ben moet er een betere baan komen.;) Compleet met stadje met gracht (a la Utrecht), trambaantje, haventje, een stukje platteland, klein stukje bergen, rangeerterreintje met depot, en een stuk industriegebied met containerterminal. De baan wil ik op gaan bouwen in modules die gewoon naar eigen inzicht gemaakt zullen gaan worden, dus niet naar een bepaalde norm. De modules worden verschillend in grootte en ongeveer 120 x 60 cm zoals ik dat nu in mijn hoofd heb. De vorm zal een soort zig-zagvorm worden in verband met de locatie van de baan (tegen het trapgat aan).

Een sporenplan heb ik nog niet maar dat wordt relatief eenvoudig. Sowieso een dubbel spoor wat de doorgaande (rode) lijn wordt met een paar aftakkingen. Een schaduwstation met opstelsporen zit ook in de planning. Ik wil digitaal gaan rijden, ook met behulp van een pc. Het idee is een soort van (beperkte) dienstregeling te rijden door de pc en dat ik zelf met de goederentreinen speel die hier dan tussendoor moeten gaan rijden. Geen idee of dat kan, maar dat zie ik dan wel. Een bovenleiding is wel een wens maar of die er daadwerkelijk komt weet ik nog niet, dat is een aardige kluif om dat goed te doen.

De tijdsetting is anno nu maar er komt ook een museumlijntje waar 1 stoomloc komt te rijden met een paar antieke passagierswagons. De rest is relatief modern. Ik ben sowieso niet iemand van de harde lijn die perse een kloppend tijdperk en geografische setting wil hebben. Ik vind het knap als iemand dat helemaal uitzoekt en z'n baan op die manier bouwt, maar daar ben ik zelf te lui voor en ik vind ook te veel mooi. ;) Wel moet deze keer de scenery een belangrijke rol gaan spelen, daar wil ik veel aandacht aan gaan besteden. Locatie is een of ander fantasieland.

Vooralsnog bestaat mijn materieel bijna alleen nog maar uit goederentreinen. Omdat ik niet een bepaald land wil uitbeelden heb ik nog geen keuze kunnen maken uit passagiersmaterieel. Nederlands vind ik wel mooi maar dat slaat nergens op met (bescheiden) bergen. Ander materieel vind ik dan weer te Duits/Zwitsers/Oostenrijks. Nou ja, die keuze komt nog wel.

Omdat tijd met kleine kids een schaars goed is en ik ook nog de zolder moet isoleren is dit een meerjarenplan. Het zal nog wel even duren voordat ik daadwerkelijk aan de slag kan met een baan. Tot die tijd beperk ik mij door hier veel op te steken en wat autootjes te verbouwen, boompjes maken, dagdromen, etc. Genoeg om me te vermaken in ieder geval. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7442
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Herintreder stelt zich voor

Bericht door Krab »

Hoi Maarten ,
welkom op het N-forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Herintreder stelt zich voor

Bericht door Jos »

Welkom op het forum Maarten.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Herintreder stelt zich voor

Bericht door martindomburg »

Welkom hier,

go your gang en be not bang :lol:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Herintreder stelt zich voor

Bericht door Bouwe »

Ook vanaf hier: welkom :D

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Herintreder stelt zich voor

Bericht door henry »

maarten welkom op het forum

groetjes henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Herintreder stelt zich voor

Bericht door maarten »

Bedankt allemaal voor het welkom. :) Er zijn hier een hoop mensen met hele mooie banen. Ik moet zeggen dat dat wel inspirerend werkt. ;) Nu maar hopen dat ik zelf ook zo iets moois kan maken.

Mijn zoontje van 2 vindt het forum trouwens ook leuk, hij wil op schoot achter de computer en zegt steeds 'papa tjeintje kijke' en 'nog tjeintje kijke'. Over een paar jaar dus voldoende assistentie. :D


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie