Haperende wisselaandrijvingen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6131
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door shoven »

Hoi,

Ik heb een aantal wisselaandrijvingen die niet echt meer lekker lopen.
Het zijn van die Minitrix dingen die je er aan de zijkant opklikt (art.nr. 14934 en 14935).
Ze zijn meer dan tien jaar oud, misschien wel 15. Weggooien vind ik zonde, ze zijn niet bepaald gratis en het zijn er een stuk of 8.
Wat kan ik er aan doen om die dingen wat beter gangbaar te maken? (voordat ik er spul ingooi dat het helemaal verpest)
Tips welkom!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door Rob Fongers »

Steven,

Open maken, als het kan. Schoonmaken met alcohol, goed laten drogen en daarna het spoeltje met hele dunne olie heel licht insmeren.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door Saraan »

In verband met het smeren, zou ik niet de spoel smeren, maar het ijzeren palletje dat heen en weer wordt getrokken.

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door Rob Fongers »

Die bedoelde ik dus ook, sorry voor het misverstand.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6131
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door shoven »

Vandaag even checkje gedaan.
Mijn trafo (oud Trix bakkie) is een 14V AC ding met 14 VA. Dus 1A...
Ik heb ergens gelezen dat de Minitrix wisselaandrijvingen nogal wat stroom trekken. Dus dan zou dit wel eens krap kunnen zijn...
Weet iemand hier meer over? Wordt het tijd om een nieuwe trafo te bestellen? :( (Tips?)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door Dave »

Dat is inderdaad een beetje aan de krappe kant (ook mijn ervaring een paar jaar geleden ;) )...

Wat je wel kan doen is deze spanning gelijkrichten met een brugcel (3A), elco er achter van 2200uF tot 4700uF (35V) en daar je wissels mee schakelen.
Nog beter is het om dezelfde schakeling te gebruiken met een iets zwaardere trafo (12-15V AC) die > 2A kan leveren, echter is bij een zwaardere trafo deze brugcel en elco niet noodzakelijk. Dit omdat een Minitrix aandrijving op z'n top (en bij wat zwaarder lopende aandrijvingen/wissels), zo'n 2 tot 2,5A kan trekken (bij 14V AC).

Zo'n brugcel en een elco op je huidige trafo zou misschien net die stroom kunnen geven die er voor nodig is.

Groetjes,
Dave



Henk K
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jan 2009 23:15

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door Henk K »

Hallo Steven,

Tja, mag je op dit forum ook een klein beetje tegenspreken?

Dan zal ik zeggen: wees voorzichtig met smeren. Dat is tijdelijk effectief maar door de loop van tijd wat stof erbij enz......: daardoor wordt die dunne olie "dikker" (lees stroperiger) en zie daar, je mag het zelf raden.

Omdat ik digitaal rij en er nogal wat van die trixaandrijvingen in mijn opstelsporen zitten heb ik bewust alle "eindafschakelingen" verwijderd.

Daarnaast blijft natuurlijk dat je wel power nodig hebt.

mvg
Henk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6131
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door shoven »

Natuurlijk mag je tegenspreken Henk, dit forum is voor discussie, informatie en dat soort dingen en daarbij horen ook verschillende meningen.
Ik heb nog niets aan de aandrijvingen gedaan, de metalen kast is niet/lastig open te krijgen en ik ben bang de boel naar de eeuwige jachtvelden te helpen als ik teveel kracht gebruik bij het openmaken. je kunt door het gaatje het aandrijfstangetje zien en daar kan dus een drup fijne olie in, maar daar ben ik wat huiverig voor, ook na jouw opmerking. Misschien probeer ik het met een exemplaar dat al bijna dood is...
Ik verwacht binnenkort een paar van die nieuwe Peco wisselaandrijvingen (de PL10WE) en ga eens kijken hoe die bevallen. Als dat goed werkt vervang ik misschien alles wel daardoor, de kosten zijn te overzien (£5 per stuk). Peco heeft ook van de Minitrix-achtige dingen, die zijn een pond of 6. Is misschien ook nog een optie.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Henk K
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jan 2009 23:15

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door Henk K »

Hallo Steven,

Proberen open te maken met een "slechte" is natuurlijk de beste methode. (of bedoelde je dat druppie?) Met zulk soort dingen is het vaak: Je weet hoe het moe(s)t als je klaar ben. Wel moet je nog een (door)verbinding solderen. Let wel, de spoel zal nu zo lang als er spanning op staat bekrachtigd blijven.

Hoewel die "groene" Peco aandrijvingen wat zuiniger met energie omspringen dan de "zwarte" blijven het toch nog stroomvreters. En dat was ook een beetje jouw (minitrix)probleem dacht ik. Wil je met die Peco's naar digitaal heb je ook best wel een zware wisseldecoder nodig (richting 3A) voor een betrouwbaar functioneren.

Het beste lijkt me dat je toch ook uitkijkt naar een wat zwaardere voeding. (zoals de anderen ook adviseerden)
Op beurzen liggen genoeg gebruikte treintrafo's.

mvg
Henk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6131
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door shoven »

Hoi Henk,

Heb die stap inmiddels gemaakt. Nieuwe trafo van tante Conrad met 45 VA tegen 14V. 's kijken wat dat doet.
Inmiddels ook (groen) Peco spul binnen (wissels + aandrijvingen). Ga de komende dagen wat testjes uitvoeren...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door Rob Fongers »

Brandweer in Erremuu staat standby tel 112....................

Suc6 Steven


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

RhBStation
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2025 20:41

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door RhBStation »

wie kan mij helpen met een link of beschrijving over het aansluiten van de minitrix aandrijvingen 14934/35 aan de wissels14954/55. Heb er nu een uit elkaar liggen maar hoe weer in elkaar te zetten ???



RhBStation
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2025 20:41

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door RhBStation »

handleiding gevonden maar nu nog een schema hoe de wissel weel in elkaar te zetten :-)


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4640
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door spoor65 »

de aandrijving kun je toch gewoon simpelweg op het wissel klikken, niks spannends aan, lijkt mij, linker aandrijving op een linker wissel,
rechter op de rechter wissel, tenzij je de aandrijving ondervloer erop wilt zetten, dan de linker aandrijving, op zijn kop aan een rechter wissel klikken, en de rechter aandrijving op zijn kop op de linker wissel.

je hoeft zowel de wissels als de aandrijvingen, daarvoor niet uit elkaar te halen.

is dit niet wat je bedoelt met jouw vraag, dan is het handig om even een foto bij te plaatsten, zodat we kunnen zien hoe jouw materiaal er nu bij ligt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

RhBStation
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2025 20:41

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door RhBStation »

klopt helemaal, dacht alleen dat de onderplaat er vanaf moest om vast te schroeven of zo. was niet het geval. alleen nu een wissel uit elkaar liggen en hou een heel klein stukje metaal over. geen idee waar dat moet :-)


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4640
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door spoor65 »

werkt het wissel. zonder dat stukje wat je over hebt? want ik denk dat je dat niet in een handleiding gaat vinden, aangezien het vanuit de fabrikant, nooit de bedoeling is geweest dat wij het zelf uit elkaar zouden gaan halen. ;)

dus werkt die niet, dan kun je denk ik, beter ff kijken naar een vervangend exemplaar, staan toch wel met enige regelmaat op de bekende verkoop sites zoals Marktplaats. of misschien heeft hier op het forum er nog wel 1 overgehouden nar weer eens een aanpassing van het baanplan.

Zelf kan ik je niet verder helpen, aangezien ik jaren geleden al ben overgestapt naar Peco code 55 rail.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

bvandewetering
Berichten: 179
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Haperende wisselaandrijvingen

Bericht door bvandewetering »

shoven schreef: 05 feb 2009 11:26 je kunt door het gaatje het aandrijfstangetje zien en daar kan dus een drup fijne olie in, maar daar ben ik wat huiverig voor, ook na jouw opmerking.
In plaats van olie zou je het met een beetje grafiet kunnen proberen (dat spul waarmee je cylindersloten weer mee aan de gang krijgt).

Met groet,

Ben


Plaats reactie