nu ongeveer 2 maanden geleden heb ik mijn oude baan afgebroken en wil ik starten aan een nieuwe. een baan plan heb ik al maar dat wil ik nog verbeteren. hier is mijn baanplan op dit moment (zijn 4 plaatjes omdat ik maximaal 50 stukken kan gebruiken):
1,1.jpg (109.51 KiB) 6940 keer bekeken
de rechter zijde
1,2.jpg (125.19 KiB) 6940 keer bekeken
de linker zijde
1,3.jpg (67.2 KiB) 6940 keer bekeken
industriële delen erbij. (kleurtjes weg vanwege het probleem dat het bestand te groot is)
1.4.jpg (95.67 KiB) 6940 keer bekeken
schaduw station
als je goed kijkt kan je de punten zien waarin de delen aan elkaar gekoppeld zijn
brand maar los met je commentaar en mogelijke toevoegingen. mijn maximale oppervlakte is 2,40 m breed en 0,85 m diep de hoogte van 0 is eigenlijk 80 cm. (lekker onduidelijk)
Het station in een bocht is echt leuk, maar zijn je perrons zo niet wat kort? Als je met korte treinen gaat rijden, hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn.
Het locdepot is wat ver weg van het station. Bovendien moet je om van de kolenlaadplek in de locloods te komen over het hoofdspoor gaan. Dat is niet erg logisch.
In het onderste dubbelspoor (in je tweede tekening) zit bij de draaischijf een wissel. Die gaat naar het schaduwstation? Volgens mij heb je daar niet genoeg lengte om onder het dubbelspoor uit te komen, dat lijkt daar iig de bedoeling te zijn.
Ook vanaf het station om onder de haven door te gaan heb je niet voldoende lengte om naar je schaduwstation te komen.
Je probeert nu ook heel veel te doen op de ruimte die je hebt. Met iets minder, krijg je wat meer 'lucht'. Het ziet er nu wat volgepropt uit naar mijn idee. Maar smaken verschillen natuurlijk. Ik zou dus iets weglaten (de haven of het locdepot).
mijn helling is 9% als het goed is moet ie er dan onder door kunnen. het zou wel op de millimeter mis kunnen gaan. 9% houd in 2cm per 222mm rails. in mijn vorige baan was de helling nog hoger en in een bocht helemaal goed ging dit niet.
wat betreft het lockdepot en de kolenlaadplek heb je gelijk. dat ga ik dan ook zeker herzien als ik mijn baanplan weer ga verbeteren (momenteel eerst op zoek naar een goede gratis planner, jij misschien een idee ).
station moet ook langer nu ik zo kijk, had eerst wel gedacht dat het lang genoeg zou zijn
Voor ik Anyrail had aangeschaft, heb ik Trackplanner gebruikt. http://www.trackplanner.de/
Is wel in het duits. En de mogelijkheden zijn ook wat beperkter dan Anyrail.
9% is wel héél erg steil. Dat gaat zeker niet met alles lukken. Normaal gesproken wordt 3% toch wel als maximum gezien.
Heel erg bedankt deze kende ik nog niet, ik ga me baanplan hier maar eens neerzetten maar dan met de lockdepot en kolenlaadplek bij het station en een groter perron!
9% is een heel stevige helling. Dat lukt de meeste treinen niet, zelfs als je er bijna geen wagens achter hangt.
Ik zou daar nog eens naar kijken.
Station in een bocht is leuk (heb ik ook). Let wel op dat de bocht niet te scherp is, anders vallen je preisertjes in de afgrond tussen rijtuig en perron.
Steven
Hier is mijn baan op het forum Hier is mijn vorige baan op het forum Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Leuk baanplan, maar inderdaad wat druk. Die helling van 9% is zo'n 3x te steil. Ik hoop dat het je gaat lukken om dat aan te passen.
Verder zag ik dat je rechtsboven bij het station een wissel direct na een (scherpe) bocht heb zitten. Bij testbaantjes heb ik daar nare ervaringen mee gehad, mijn wagonnen ontspoorden dan wel eens. Wellicht kun je dat ook eens uittesten?
Aardig.
Ik voorzie wel wat piepen en kraken bij het materieel als je R1 gaat toepassen (boogwissels en 9120). Ik weet niet wat je gaat rijden, maar grote stomers of een Class 66 zullen hier niet altijd blij mee zijn.
Steven
Hier is mijn baan op het forum Hier is mijn vorige baan op het forum Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
het was de bedoeling dat er grote stoomlocks zouden komen rijden maar die moeten zo een bocht op normaal tempo toch gewoon aan kunnen?
gr jordy
Nou, daar zou ik niet zomaar vanuit gaan.
Ik zie dat je in de helix een helling aanhoudt van 3% met straal 1 en 2. Dat wordt ook krapjes. Bij het testen van mijn eigen baan merkte ik dat 3% met straal 3 van Roco (26,1) al lastig wordt. Daarom heb ik de hellingsgraad nog iets verlaagd.
Ik raak door alle plaatjes het overzicht ook een beetje kwijt. Ik snap dat je met een demo-versie van Anyrail werkt, maar samenvoegen van de plaatjes in Paint zou wel het overzicht verbeteren.
3% is echt meer het minimum bij mij, minder zorgt ervoor dat het erg moeilijk word om omhoog en omlaag te komen.
maar wat gaat er precies mis bij jou? ga het nu gewoon eens testen in dit programma: http://www.brainbombers.com/. later natuurlijk ook in het echt!
Als je grote stomers hebt, test ze dan eerst eens op een R1 stukje. Ik heb zelf een Roco BR101 (ok, niet bepaald een stomer) die ontspoort op R1. Sommige stomers doen dat ook. Mijn Class 66 locs vonden R1 ook niet echt leuk, maar ze bleven erin.
Maar wil je zekerheid, neem dan zo ruim mogelijke bogen (R2 is soms al krap). Daarnaast ziet het er ook een stuk realistischer uit.
Steven
Hier is mijn baan op het forum Hier is mijn vorige baan op het forum Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
jordy19 schreef:het was de bedoeling dat er grote stoomlocks zouden komen rijden maar die moeten zo een bocht op normaal tempo toch gewoon aan kunnen?
Heeft niks met de snelheid te maken, bij sommige loks (en wagons) kunnen de assen/wielstellen gewoon niet genoeg bewegen/draaien om door krappe bochten te kunnen.
het probleem is dat ik niet genoeg ruimte heb om met een R3 bocht 180 graden te draaien. ik zal we een beetje kijken in mijn ontwerp of het toch niet anders kan (ben bang van niet).
hoe lang is die class 66? ik heb namelijk een lock met 9cm tussen de 2 buitenste wielen, die komt makkelijk door die bochten... of licht hetd aar niet aan ?
Het kan op een paar dingen misgaan.
Als de draaistellen te weinig ruimte hebben in de kap (is bij de br101) kunnen ze niet ver genoeg draaien om in de bocht te blijven passen. Een soortgelijk iets doet zich voor bij locs met veel assen (vaak stomers) omdat die een lang inflexibel stuk hebben dat niet in de bocht past. Gevolg = ontsporing.
Een Class 66 gaat piepend en krakend de bocht om omdat het een zes-asser is met lange draaistellen (de lengte van de loc is niet zo relevant). Maar hij kan er door.
Sommige langere rijtuigen vinden R1 ook niet fijn.
Het ligt dus sterk aan het materieel waarmee je wilt gaan rijden. Er is ook veel spul dat er fluitend doorheen gaat. Maar het is jammer als je al materieel hebt en dat blijkt er niet door te gaan. Dus als je het toch wilt toepassen, controleer dan of je materieel er zonder problemen doorkomt.
Als je geen ruimte hebt voor R3, denk dan eens aan flexrail. Dat is goedkoop en je kunt er bijna elke gewenste boog mee maken. Voor de prijs van 1 Fleischmann railstukje heb je bijna een meter flexrail.
Steven
Hier is mijn baan op het forum Hier is mijn vorige baan op het forum Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
dankje shoven! ik ga er nog eens goed naar kijken maar eerst op vakantie. dan test ik een stoomlock van me buurman in een bocht met radius 20cm (R2 geloof ik, in ieder geval de bocht die in mijn baan het meest voorkomt). liggend aan wat dat oplevert maak ik een nieuw baanplan of ga ik verder met deze.
Al jouw mooie ideetjes en plannen bekeken,
zag dat je een max afmeting hebt van 2.40 x 85.
Kan dus nu eigenlijk maar 1 opmerking maken.
LESS IS MORE.
Oftewel goedbedoeld kort door de bocht.
Je wilt veels te veel op een daarvoor te kleine ruimte.
Pas jouw plannen aan, aan de ruimte die beschikbaar is,
elke poging om jouw ruimte aan te passen aan jouw plan,
is bijna bij voorbaad al gedomd een mislukking te worden.
En echt, dat is niet alleen bij jou zo, maar bijna iedereen hier op het forum
is daar na veelvuldig plannen/uitproberen enz ook al achtergekomen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
snap wat je bedoelt! was ik ook al bang voor. daarom nu ook een nieuw simpel baanplan:
4,1.jpg (117.39 KiB) 5234 keer bekeken
4,2.jpg (91.64 KiB) 5234 keer bekeken
het moet met dit baanplan een moderne baan worden met hooguit 5 passagiers treinen (voor een deel waarschijnlijk NS treinen) en misschien 1 of 2 goederen treinen. daar word dan ook een kleine uitbreiding voor bijgebouwd maar daar is genoeg ruimte voor. ik geloof dat zo ook alle eerdere problemen eruit zijn maar zou toch graag willen weten als jullie een probleempje spotten.
Volgens mij lopen die kopspoortjes bij het station net iets teveel door tegen de hoofdbaan.
Wat less=more betreft, daar sluit ik mij baan aan (hoewel ik zelf in ons baanplan ook de boel goed vol heb gestopt...). Het ligt ook aan je doel, natuurlijk. Als je paradespoor wil hebben met leuke scenery ernaast, blijft er niet veel ruimte over voor overige elementen. Als rijden het belangrijkste is, is dat prima. Als je veel speelmogelijkheden wilt, dan kan het snel beperkt zijn. Daarom is die halte in de bocht een goed idee.