Even geen ruimte wat nu?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Thrilly »

Ik had even een vraag. Op het moment heb ik even de ruimte niet (zal nog wel even duren) voor een baan. Nu wil ik niet dat mijn treintjes er aan gaan. Hoe gaan jullie om met dit soort periodes? Iemand tips?

Na de verbouwingen zal het vanzelf weer komen maar wil nu mijn treintjes wel goed blijven onderhouden.


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Simpel, diorama's bouwen, op A5 formaat valt al veel leuks te doen maar wat groter A4 formaat is ook mooi. Ik heb voor mezelf in ieder geval besloten alleen nog maar diorama's te bouwen die rond A4/A5 formaat zitten en niet meer groter. Daar heb ik namelijk te veel ideeën voor dus krijg grotere niet af.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Michiel »

Idem, ik had me ingeschreven voor minidiaoramawedstrijden. Leuke uitdaging, erg aan te bevelen! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik bedoel dan wel echt diorama's waar niks op beweegd. De mini modelbanen( die tegenwoordig ook vaak diorama genoemd worden maar het naar mijn mening niet zijn, en) waar de wedstrijden voor georganiseerd worden is ook een idee en kan ook heel mooi zijn, maar is een andere tak van sport.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Lemland »

Dat rijden lijkt mij wel het punt, ik lees de vraag ook als: nu heb ik niks waar het kan rijden, hoe zorg ik ervoor dat de boel heel blijft. Elk kwartaal een rondje R2 leggen en spanning erop lijkt mij dan prima. Niet op de wieltjes wegzetten. Stofvrij. Niet naast grote luidsprekers bewaren. Niet te vochtige omgeving. Dat soort dingen?


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Jeroen »

Of ga lekker modules bouwen en gas een beetje heen-en-weer. Ook erg leuk!


Afbeelding
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Een kleine testbaan die je ergens achter of in een kast kan zetten is ook zo gebouwd, heb er hier ook nog eentje in de woonkamer staan die niet meer gebruikt word.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Lemland »

Jeroen schreef:Of ga lekker modules bouwen en gas een beetje heen-en-weer. Ook erg leuk!
Ook goede tip! Kan je zoiets wél kwijt Thrilly?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Thrilly »

Op zich een idee, het probleem is eigenlijk nog meer dat ik nu nog niet weet hoe mijn ruimte straks word. Globale total make-over en verbouwing van het huis op stapel. Dus zat zelf al meer in de optie rollenbank oid te denken.


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Lemland »

Dat kan ook. Ik heb er eentje, ook voor programmeerwerk, erg handig.

Zie http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/ee ... penElement en http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/ee ... penElement

Die komt van Modeltreinexpress (RB2000, 5 tientjes) maar misschien heeft Hans ze ook. Voor twee of drie keer de oppervlakte kan je natuurlijk ook nog wat doen aan scenery en zo, dat is inderdaad wel zo leuk.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Jeroen »

Je kan met schaal N al heel wat bereiken op 40 cm breedte....lengte 1 m. Kijk maar eens bij Düsseldorf-Wieneshafen op dit forum. Met minder aan dimensies moet je ook al wat kunnen bouwen al wordt het dan al snel een diorama. Ik bouw sinds een paar maaden ook modulair en dat is echt supernice!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Lemland »

Dat is waar. Davydorp is ook minder dan een meter lang en 12 cm diep en toch kan je daar al rijden en omlopen en zo. En het is niet 'weggegooid' als je een grotere baan gaat maken, je kan dat altijd weer invoegen.


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Robert_N-Nm »

Even het ultieme voorbeeld van veel op weinig, met weinig (ok er staat kleinseriematerieel op, maar qua landschap en basismateriaal).

De eerste is het beste. 10 cm diepte, 37,5 cm lengte. Een goed doordacht motief met passende achtergrond. Thema is een smalspoor alpenlijntje, met een lichte boog en een tweetal wissels. Meer is het niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tweede: 15 cm diep bij 38 cm lengte. Motief is een stationsgebied met overgave naar een lokale tramwegmaatschappij (ingrendwo im Deutschland). Je kan er niet op rondrijden, maar het basisgegeven is erg goed.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu is dit dus allemaal met kleinserie uitgerust, maar de beste man heeft op 15 bij 76 cm een prachtig normaalsporen industriegebied anno tp III DB gerealiseerd. (Foto's hieronder). Uitgangspunt is peco-railmateriaal en standaard bouwkits in de grote lijnen. Volledig gebasched en aangepast, maar op zo'n minuscule oppervlak kan je wel prima losgaan in de details. Dus hij heeft bijv. gekozen voor weinert seinmateriaal en armseinpakketjes van conrad (ipv kant en klaar spul van viessmann). --> Foto's uit Marco's Stuttgart 2010 album

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenal. De foto's zijn niet bedoeld om te ontmoedigen. Ze zijn bedoeld om te inspireren. Kijk anders een op http://carendt.com/ daar staat ook ontzettend veel op. En de ervaring die je met dit soort kleine projektjes opdoet kan je later kwijt op die grotere modelbaan. Nooit weggegooid toch? Of het nu electronica of wisselaansturing danwel landschapsbouw is.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Jeroen »

Bekende foto's voor mij....maar wát een resultaat. Héél gaaf! En juist inspirerend!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Thrilly »

Ziet er allemaal inderdaad erg goed uit. Misschien (weet het bijna wel zeker) ook een oplossing voor mij. Heb nog wel een "rechte" plaat liggen die niet zo breed is. Ik ga eens experimenteren.


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door martinb »

Heb net wat nieuwe foto's van Sandra binnengekregen van haar nieuwe modelbaan in een tafel. De vorige versie was een zomer landschap, ze heeft er nu een winter landschap bijgemaakt. Wellicht een idee? Zie verder: http://www.nproject.org/nl/minidiorama/ ... tafel.html
Bijlagen
sneeuw_tafel.JPG
sneeuw_tafel.JPG (70.01 KiB) 3011 keer bekeken


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Chris83 »

ohja die tafel! zorg er wel voor dat ie niet net te klein is, zoals bij mij... ok er past een rondje in, maar echt meer ook niet.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door martinb »

Het leuke aan deze 2e winter versie is dat ze er niet een rondje ingemaakt hebben, maar een slingerlijntje waar de lijn ook buiten beeld loopt. Maakt het net even wat spannender.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Overdijk »

Je kan ook gaan kijken bij een modelspoorvereniging.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Thrilly »

Zo alles is nu ingepakt in dozen. Ik ga me dit weekend eens beraden wat te doen :)

Btw wat kan je in de loop der jaren veel verzamelen zeg pfff


Rory

(n-spoor website met project volgt)

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door Chris83 »

ook een idee is om wat kleine plankjes aan de muur te bevestigen aan daar je treinen te displayen. Hier in de woonkamer.

In mijn geval al 7 jaar (goh wat gaat dat snel) maar die treinbaan komt er ooit!
Het leuke hiervan is, dat ik altijd weer denk aan de treinen hobby en ook vaak mee bezig ben.
kijken kijken wat rommelen forums modelspoorclub nog meer kijken, dromen uhhh en af en toe wat knutselen.

En het bezoek valt het altijd direct op :mrgreen: :mrgreen:


Groeten Chris
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Even geen ruimte wat nu?

Bericht door martinb »

Ah, bijna vergeten, Chris83 schudde wat oude hersencellen weer wakker.... wijnkratjes / wijnkistjes! Het is weer bijna kerst en als je weinig ruimte hebt is dat ook wel een makkelijk idee, je maakt er zo een minivitrine in. :D Mijn uitgewerkte idee staat op: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/m ... stjes.html
Bijlagen
wijnkistjes_groot.jpg
wijnkistjes_groot.jpg (13.3 KiB) 2553 keer bekeken


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie