Selectrix 6 pins socket ====> DCC NEM 651????????

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paul
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 17:33
Locatie: Rockanje

Selectrix 6 pins socket ====> DCC NEM 651????????

Bericht door Paul »

Beste,

Ik heb een Minitrix V140 001 Museumloc (12802) aangeschaft, en deze bevat een digitale selectrix 6 pins socket.
Daar ik zelf DCC rij vraag ik mij af of deze socket gelijk is aan de NEM 651 socket of zijn deze aansluitingen totaal anders :?: :?: :?:

m.vr.gr.
Paul


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2093
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Selectrix 6 pins socket ====> DCC NEM 651????????

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Ze zijn vergelijkbaar met maar niet gelijk aan de fleischmann sockets. De nem-aansluiting bij minitrixloks bestaat uit 6 metalen stripjes (op de print) waarop de draadjes van de decoder worden gedrukt via een zwart klipje. Dit systeem is nogal storingsgevoelig. Het beste is om de decoder vast (te laten) solderen op de print.

Foto van een andere lok met vergelijkbaar systeem: 1zu160 umbau-beispiel. De socket zie je rechts op de foto's. Bovenste foto met analoge print, onderste foto is deze vervangen voor de decoder. Op de foto betreft het een NS 6400, het principe is echter gelijk aan wat je in de 12802 zal aantreffen.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Selectrix 6 pins socket ====> DCC NEM 651????????

Bericht door mmhajvth »

Maar als je die minitrix loc koopt kan je daar best b.v. een Kuhn DCC decoder in stoppen... dat is gewoon mogelijk...
Tegen storingen kan het ook nog wel eens helpen als je de pinnetjes van de decoder een kleinbeetje buigt om en om zodat hij strakker in de socket komt te zitten. ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4491
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Selectrix 6 pins socket ====> DCC NEM 651????????

Bericht door spoor65 »

Paul,

Ik ben zelf in het bezit van de 12801, oftewel de zelfde loc in de rode tijdperk III uitvoering,

Wat betreft decoder inbouw, ik heb eenvoudigweg gebruik gemaakt van de multiprotocol decoder van minitrix zelf
(artnr:66838) welke ik trouwens in meerdere minitrix locs gebruik, en naar volle tevredenheid.
De 66838 is een decoder die zowel selectrix als DCC ondersteund, en tevens ook gewoon analoog kan rijden, de decoder herkend zelf het systeem zodra je hem op de baan zet, dus dat werkt ook uitstekend en eenvoudig.

Het is idd zo dat de NEM651 welke minitrix aangeeft dat ze die gebruiken, toch iets afwijkt van de standaard NEM651
maar ik heb ook al een loc met een Lenz decoder, en dat geeft ook geen enkel probleem, rijden prima, en heb geen storingen gehad tot nu toe.

En Minitrix is blijkbaar niet de enige die moeite heeft om de NEM 651 goed uit te voeren,
zou dit jaar een V160 aanschaffen van BRAWA, en ja zowaar, hier hadden ze eenvoudig de NEM 651 verkeerd om gedacht :mrgreen: de pinnen zaten in de loc zelf ipv de gaatjes waar je de pinnen van de decoder normaal insteekt.

Dus u ziet en bent gewaarschuwd, niet alles is standaard waar het standaard had moeten zijn.

Mvg

Spoor65


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Paul
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 17:33
Locatie: Rockanje

Re: Selectrix 6 pins socket ====> DCC NEM 651????????

Bericht door Paul »

Allen bedankt voor de respons.
Heb er inmiddels een digitrax decoder in gestoken en de loc loopt voortreffelijk.
Was even bang dat de aansluitingen anders waren, daar trix in de handleiding naar een selectrix decoder verwijst en niet van enige NEM spreekt. (is ook een manier van klantenbinding :oops: )

groet Paul


Plaats reactie