Brawa haakt af...

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1185
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Brawa haakt af...

Bericht door Folkert van Wijk »

Inmiddels heb ik wat problemen met een paar brawa wagonnetjes en rijtuigen.

Af en toe laat er een koppeling spontaan los en rijdt de loc. Vrolijk in zijn eentje verder.

Ook heb ik een rijtuig waarvan de koppeling niet meer uit zichzelf in het midden wil blijven staan..

Vreemd genoeg is het alleen Brawa spul waarbij dit nu gebeurt...

Tot nu toe gebruik ik overal nog de standaard koppelingen die overal bij geleverd worden. Tijd om over te stappen op iets betrouwbaarders?
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 13 dec 2023 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.



FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brawa haakt af...

Bericht door FidOo »

Ja, magneetkoppelingen, fleischmann profikoppelingen, peho clip-koppelingen , vaste koppelstangen.

In de volgorde van voorkeur naar mijn mening.

Ik heb het ook met divers ander materieel. (hobbytrain, REE-modelles oa.) en ik ga gewoon langzaamaan alles uitrusten met magneetkoppelingen.
Daarbij is het natuurlijk wel een voordeel dat ik zelf mijn koppelingen kan tekenen, 3D printen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1884
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Brawa haakt af...

Bericht door OBBinN »

Overstappen!! Ik heb enkele treinen voorzien van Fleischmann profies. Dit zal beperkt gaan tot treinen die ik wil gaan afkoppelen (via iTrain). Een RailJet heb ik voorzien van vaste koppelstangen maar die gaan er tussenuit ivm binnenverlichting, dit worden stroomvoerende magneet koppelingen. De rest waar nog standaard haakkoppelingen op zitten, zullen voorzien worden van magneet koppelingen, al dan niet stroomvoerend.

De magneten zijn sterk, flexibelen en de wagon, rijtuig of loc zijn er makkelijk 'tussenuit' te pakken.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1185
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Brawa haakt af...

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank heren. Ik heb geen behoefte digitaal te ontkoppelen slechts af en toe eens handmatig een andere samenstelling aan elkaar breien.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Brawa haakt af...

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Folkert, probeer eens de koppelingen wat plakkerig te maken met iets als stroop. Kunststof is glad en glijd dus bij een hobbeltje makkelijk uit elkaar. Als die raakvlakken tussen de 2 koppelingen iets wat kleverig zijn hebben ze veel meer mechanische grip en zou dat ontkoppelen veel minder moeten of helemaal niet meer voor moeten komen. Voordeel is dat als het niet bevalt je het zo weer kan verwijderen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Brawa haakt af...

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Haal de koppelingen eens uit de behuizing en kijk dan naar het vlak waar het veertje tegenaan drukt. Soms zitten daar nog giet restantjes die de koppeling in een positie drukken dat makkelijk los koppelen wordt bevorderd.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Brawa haakt af...

Bericht door Marksintpancras »

Dit probleem komt me bekend voor, alle merken krijgen er ooit last mee, het is plastic. Soms gaat de koppeling naar beneden hangen, waardoor hoogte verschil komt. En springen er op sommige punten uit.

Ik gebruik in vaste stammen de NME koppelstangen en anders magneet koppelingen stroomdoorvoerend.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2266
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Brawa haakt af...

Bericht door traiNiac »

Hoi Folkert,

Ik herken het probleem dat jij ondervindt bij Brawa standaardkoppelingen niet, maar ik heb ook geen krappe boogstralen. Blijkbaar zijn magneetkoppelingen betrouwbaarder in dat opzicht. Neerhangende koppelingen lijkt me oplosbaar met nieuwe koppelingsveertjes.


Plaats reactie