verkeerslicht (elektronica, micro controller verslag!)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sander
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:18

verkeerslicht (elektronica, micro controller verslag!)

Bericht door Sander »

Hallo allen,

Laatst kreeg ik van iemand het verzoek om een poging te doen een verkeerslicht te programmeren welke gebruikt wordt bij wegwerkzaamheden (zo een waarbij al het verkeer over één baan moet). In eerste instantie was het de bedoeling dat te doen op basis van een functie printje van Tams (net als een eerder project, PIC12F675), alleen bleek dat voor het mooie net iets te beperkt. Daarom heb ik besloten dan maar zelf een printje te gaan ontwerpen rond een PIC16F690. Nu is schrijven van software niet helemaal mijn ding, maar wat ledjes aan en uit doen red ik wel (mag ook wel als 3e jaar student elektrotechniek)

De stapjes die ik zou willen gaan doen:
* ontwerpen schema's
* ontwerpen printje
* schrijven software (+ uitleg, wat doet wat etc.)

Ik was van plan om daar een verslagje van te maken zodat er misschien meer spoorweg modelbouwers iets meer met een micro controller kunnen gaan doen (en om zelf wat meer kennis van C te krijgen). Zijn er mensen die dat interessant zouden vinden?

mvg,
Sander Brugmans
Laatst gewijzigd door Sander op 09 dec 2010 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.



Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: verkeerslicht (elektronica)

Bericht door Bouwe »

Uiteraard! Beste lijkt mij dan om alles in simpele Jip en Janneke taal te typen.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: verkeerslicht (elektronica)

Bericht door Vincent »

c zou niet snel jip en janke taal zijn. zelfs basic wat ik gewoonlijk makkelijker vindt is nog steeds lastiger dan jip en janke taal.
voor geprogrammeerde pic's daar zullen de meeste hier wel mee over weg kunnen maar het daadwerkelijk programmeren weet ik nog net nie. vooral omdat er zo veel verschillende pic's zijn met ieder zijn eigen functies en mogelijkheden. die in ieder programma weer ingesteld moeten worden.

mvg vincent


vincent
www.elfd.nl

Onderwerp starter
Sander
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:18

Re: verkeerslicht (elektronica)

Bericht door Sander »

@ Bouwe,
Ik ga m'n best doen dan.

@ Vincent
Ik ga voor de 16F690 omdat deze vrij 'standaard' is, je kunt er ook vrij veel over vinden op het internet. Veel functies maar niet te uitgebreid, lekker veel geheugen en op de demoprint van MicroChip welke bij de PicKit2 programmer zit. Eigenlijk komt alles neer op data-sheet lezen en stappenplannen volgen... Het is vrij lastig in het begin, maar als je een voorbeeld hebt met genoeg uitleg in je eigen taal, zou het de meeste moet lukken een simpel programma te schrijven om een paar leds aan en uit te zetten. (denk ik) Het zal een uitdaging worden, dat wel...

@ all,
Wellicht morgen het eerste stuk van het verslag met wat je nodig hebt en het begin van het schema... Stay tuned...

gr,
Sander



MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: verkeerslicht (elektronica, micro controller verslag!)

Bericht door MadSeven »

Sander schreef: Nu is schrijven van software niet helemaal mijn ding, maar wat ledjes aan en uit doen red ik wel (mag ook wel als 3e jaar student elektrotechniek)
:lol: :lol:


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: verkeerslicht (elektronica, micro controller verslag!)

Bericht door vantongeren »

C++ heb ik wel nog liggen, maar nog nooit wat mee geprobeerd.
Ik ben meer van de gw,- en qbasic tijd. Visual Basic wil aardig lukken, maar weet echt het verschil niet tussen C, C++ en Cobol :roll:

Uiteraard altijd interesse om bijgespijkerd te worden, vooral als het bevordelijk is voor de modelbouw.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: verkeerslicht (elektronica, micro controller verslag!)

Bericht door FidOo »

Ik heb hier nog een boek C++ programmeren van het hbo.
Ik kan wat basis dingen programmeren maar tis nooit mn sterkste vak geweest.

Maar nieuwsgierig ben ik zowiezo dus kom maar op met dat verslag.
Wie weet in de toekomst ga ik het nog eens gebruiken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: verkeerslicht (elektronica, micro controller verslag!)

Bericht door shoven »

Ik heb jaren in C en andere talen geprogrammeerd, alleen van PICs weet ik weer niks af.
Mogelijk kan ik je wel helpen als je ergens niet uit komt (ben informaticus :ugeek: ).
Kom maar op, leuk idee!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: verkeerslicht (elektronica, micro controller verslag!)

Bericht door Dompie »

PICbasic (Klik Hier) is een zeer makkelijke programmeer methode die wel alle mogelijkheden van de PIC aanspreekbaar maakt.
Ik werk daar al een heel tijdje mee en kan heel simpel mijn wensen programmeren vooral omdat ik geen C-man ben.

Groetjes
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: verkeerslicht (elektronica, micro controller verslag!)

Bericht door Vincent »

dan kan je beter hier de cursus doen is het zelfde programma maar dan in het Nederlands. zo ben ik ook begonnen. er staat ook meteen wat je allemaal nodig heb om het te doen en waar je het kan krijgen.

mvg vincent

ff de link verbeterd
Laatst gewijzigd door Vincent op 10 dec 2010 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.


vincent
www.elfd.nl
Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: verkeerslicht (elektronica, micro controller verslag!)

Bericht door Dompie »

Helemaal gelijk daar heb ik het ook vandaan en Fritz heeft een geweldig educatieve site (@Vincent zet nog even een derde w bij de ww.)

groetjes
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware

Onderwerp starter
Sander
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:18

Re: verkeerslicht (elektronica, micro controller verslag!)

Bericht door Sander »

Dat kan natuurlijk ook. Ik ga het met C doen. Ik gebruik mplab en de pickit2 van microchip. Heb ook nog een wisp programmer liggen welke op die Nederlandse pic-basic site gebruikt wordt. Daar doe ik geen moer meer mee, heb ik de eerste stapjes mee gemaakt in JAL. Als er iemand interesse in heeft, stuur maar een PB (mag voor een zacht prijsje de deur uit).

Verder kost het allemaal wat meer tijd dan ik dacht, schema's zijn ondertussen bijna af. Als het klaar is (ik verwacht dit weekend nog) zal ik het geheel posten met de nodig uitleg.


Plaats reactie