Aangenaam, Jeroen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
cryothic
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 apr 2012 15:51

Aangenaam, Jeroen

Bericht door cryothic »

Sinds een tijdje ben ik wat aan het klooien met ideeen (en vooral lezen) wat betreft modelspoor.
Ik heb me al geregistreerd bij 9mmforum, maar doe het ook nog even hier. Wel zo makkelijk om op de hoogte te blijven. :)

Ik ben Jeroen, 30 jaar, woon in Hoorn met vriendin en 2 kinderen, en deed tot op heden vrij weinig met modelspoor.
Mijn opa had vroeger een mooi N-baantje. In de woonkamer (oud huisje, met hoog plafond) had hij boven de eettafel het plafond verlaagd, en daarin een treinbaan verwerkt.
Doormiddel van een aantal katrollen, autogordels en kettingen kon hij dan de baan laten zakken. En met hetzelfde gemak natuurlijk ook weer optakelen.
Verder stelde de baan technisch niet heel veel voor. 2 lusjes met 2 trafo's, en een paneeltje voor de wissels. Dat was het zo'n beetje wel.

Mijn vader heeft ook zelf een baan gebouwd. Een leuke layout met 2 klimspiralen, en alles dubbelspoor (dus 2 keerlussen).
Hij was ook fanatiek met de elektrotechniek, dus hij had er een hoop leuke dingetjes in verwerkt. Elke trein reed met een magneetje er onder, en doormiddel van relais e.d. waren er een aantal punten (de keerlussen en het station) waar een aankomende trein dus automatisch afgewisseld werd met de wachtende trein.

Helaas zijn ze beide inmiddels overleden.

Ik heb nu thuis de treintjes dus van de 2 voorgaande generaties. Vooral van m'n pa zijn best leuke (een paar Fleischmann Picolo's en wat minitrix en Roco).
Gistere opgehaald bij m'n moeder, waar het op zolder stof lag te vangen. En even gekeken met een trafo en een stukkie rails wat het nog deed.
En ondanks dat het al 12+ jaar stil ligt (gelukkig bewaarde m'n pa al het rijdend materieel in (originele) doosjes) rijd alles nog wel.
Al is er 1 rangeer-locje die wat vonkt en rookt :D.

Ik denk dat ik eerst eens op een plaatje mdf een simpel baantje uitleg. En daar eens ga kijken hoe alles werkt. Met wisselaansturing enzo.
M'n pa had op z'n baan ook alles ingedeeld in baanvakken, maar dat gaat mij nog even iets te ver de techniek in :D
Het nadeel van de baan van m'n pa is dat ie op 1 vaste plaat gebouwd is. Van 220 x 110 ofzo. Dus dat krijg je niet zo 123 in een auto, laat staan een flysotrap op :D

Ik ga me voorlopig vooral bezig houden met een dioramatje voor m'n broer, zodat ie een stoomloc van m'n pa mooi neer kan zetten.
En ondertussen ga ik me bezig houden met het bedenken en bouwen van een eigen baantje (heel simpel en goedkoop houden :))

Beide projecten dienen tevens vooral om te leren. Leren om een baanontwerp te leggen, en vooral de scenery er omheen te maken.


Groetjes,
Jeroen
Modelspoorliefhebber in opleiding

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Aangenaam, Jeroen

Bericht door Bouwe »

Welkom!

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Aangenaam, Jeroen

Bericht door richard7877 »

hallo jeroen

welkom hier op het forum

groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Aangenaam, Jeroen

Bericht door Jos »

Welkom Jeroen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1109
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Aangenaam, Jeroen

Bericht door Doolemeister »

Beste Jeroen,

Welkom op het forum!

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
cryothic
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 apr 2012 15:51

Re: Aangenaam, Jeroen

Bericht door cryothic »

Dank je wel allemaal :)

Ik ben nog een beginner, en zeker elektrotechniek is al weer een jaartje of 13 geleden dat ik daar wat lesjes op school van heb gehad, dus ik zal voornamelijk beginnersvragen stellen als ik het antwoord niet kan vinden. :D


Groetjes,
Jeroen
Modelspoorliefhebber in opleiding
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7444
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Aangenaam, Jeroen

Bericht door Krab »

Welkom Jeroen op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie