Test / Speelbaan voor Geordie
Test / Speelbaan voor Geordie
Goede dag allemaal.
Ik wil graag wat delen met jullie
Terwijl ik langzaam bezig ben aan het bouwen en ontwikkelen van mijn baan, wil ik de kinderen (voornamelijk Geordie en zijn zusje) gebruik laten maken van de testbaan
Dan kan ik de boel uitproberen en zorgen dat ik kan spelen en wennen met koploper, leren van de situatie
En de kinderen kunnen treinen en hun fantasie uitleven op "hun" baantje
Fantasie van kinderen is HEEL anders dan die van ons
Dus ik heb gister een plaat gehaald van 1.10 x 1.60 voor het testbaantje / speelbaantje van de kinderen
Geordie moet en zal Nederlands rijden / nabouwen
Dorpje / stadje met een weggetje met wat industie
De boel is digitaal, dus ook een makkelijk te berijken programeer spoortje
Laat ze maaar lekker kliederen
Ik wil hierin een station hebben en wat rangeer ruimte, zodat er ook wat uitdaging is dan alleen maar rondjes rijden
Mijn probleem is dat ik snel te veel en te groot wil (dus duur), maar ik wil ook niet dat ze zich gaan vervelen
Vandaar de plaat echt vol ligt
Dus heb de volgende baanen uitgetekend
Graag jullie mening hierover en wat jullie de betere vinden qua uitdaging en rij plezier
We staan voor alles open!
testbaan1:
Testbaan2:
Ik wil graag wat delen met jullie
Terwijl ik langzaam bezig ben aan het bouwen en ontwikkelen van mijn baan, wil ik de kinderen (voornamelijk Geordie en zijn zusje) gebruik laten maken van de testbaan
Dan kan ik de boel uitproberen en zorgen dat ik kan spelen en wennen met koploper, leren van de situatie
En de kinderen kunnen treinen en hun fantasie uitleven op "hun" baantje
Fantasie van kinderen is HEEL anders dan die van ons
Dus ik heb gister een plaat gehaald van 1.10 x 1.60 voor het testbaantje / speelbaantje van de kinderen
Geordie moet en zal Nederlands rijden / nabouwen
Dorpje / stadje met een weggetje met wat industie
De boel is digitaal, dus ook een makkelijk te berijken programeer spoortje
Laat ze maaar lekker kliederen
Ik wil hierin een station hebben en wat rangeer ruimte, zodat er ook wat uitdaging is dan alleen maar rondjes rijden
Mijn probleem is dat ik snel te veel en te groot wil (dus duur), maar ik wil ook niet dat ze zich gaan vervelen
Vandaar de plaat echt vol ligt
Dus heb de volgende baanen uitgetekend
Graag jullie mening hierover en wat jullie de betere vinden qua uitdaging en rij plezier
We staan voor alles open!
testbaan1:
Testbaan2:
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Test / Speelbaan voor Geordie
Optie 2 lijkt inderdaad spannender. Ik zou wel die andere bochtwissel er ook uit halen en op het rechte stukje zetten.
De hamvraag is natuurlijk: hoe oud is Geordie?
De hamvraag is natuurlijk: hoe oud is Geordie?
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Test / Speelbaan voor Geordie
Dank jullie voor de reacties
@ Paul, Geordie is 11
De bochtwissels hebben we vanuit de startset, dus heb deze maar meegenomen
Zijn deze niet goed, ze hebben metalen hartstukken? (wil altijd graag weten waarom / wat de achterliggende gedachte is )
@ Matthijs, ik zie je kruiswissel nog niet waar je die bedoelt, bedoel je hetzelfde overnemen als links getekend is?
@ Paul, Geordie is 11
De bochtwissels hebben we vanuit de startset, dus heb deze maar meegenomen
Zijn deze niet goed, ze hebben metalen hartstukken? (wil altijd graag weten waarom / wat de achterliggende gedachte is )
@ Matthijs, ik zie je kruiswissel nog niet waar je die bedoelt, bedoel je hetzelfde overnemen als links getekend is?
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Test / Speelbaan voor Geordie
Hoi allemaal,
We zijn weer even bezig geweest met alle tips en wat we weer verder gelezen hebben
Het Testbaantje is eigenlijk geen test baan meer, maar een echt baan...
We zijn op het volgende uit gekomen, dus graag jullie input voor verbeteringen aub, alles is welkom om van te leren:
Baanplan (Scarm) zit er ook bij
Onze dank is groot
Mvg,
Ad & Geordie
We zijn weer even bezig geweest met alle tips en wat we weer verder gelezen hebben
Het Testbaantje is eigenlijk geen test baan meer, maar een echt baan...
We zijn op het volgende uit gekomen, dus graag jullie input voor verbeteringen aub, alles is welkom om van te leren:
Baanplan (Scarm) zit er ook bij
Onze dank is groot
Mvg,
Ad & Geordie
- Bijlagen
-
- testbaan3.zip
- Baan Geordie - Final?
- (2.4 KiB) 190 keer gedownload
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Test / Speelbaan voor Geordie
Je zou er ook een time-saver in kunnen maken. Leuk rangeerspel!
Deze: http://www.gdlines.com/Timesaver_Plans.html is het klassieke voorbeeld.
Er zijn natuurlijk varianten te bedenken, onderdeel maken van een ovaal bv
Deze: http://www.gdlines.com/Timesaver_Plans.html is het klassieke voorbeeld.
Er zijn natuurlijk varianten te bedenken, onderdeel maken van een ovaal bv
Groet van Frank
Re: Test / Speelbaan voor Geordie
Inderdaad, probeer wat spel alvast te bedenken, vooral samenspel is lastig te plannen. Meestal iemand die wat klaar zet en een ander die het ophaalt. Al dan niet denkbeeldig. Of een tankplaats waar je af en toe naar toe moet. Er moet ook een overweg in, voor de broodnodige aanrijdingscenes.
Bart
Bart
Re: Test / Speelbaan voor Geordie
LOL, dank jullie heren
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic ... &start=180
Weer zat om in te duiken en na te lezen, had hier nog nooit van gehoord of gelezen
Zijn er nog verder op of aanmerkingen / verbeterpunten / hinten voor de baan?
Anders wordt het tijd om FL materiaal in te slaan
Mvg,
Ad
Bouwe is er met een bezig, als die bestelbaar wordt komt ie er zeker opLemland schreef: Er moet ook een overweg in, voor de broodnodige aanrijdingscenes.
Bart
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic ... &start=180
Weer zat om in te duiken en na te lezen, had hier nog nooit van gehoord of gelezen
Zijn er nog verder op of aanmerkingen / verbeterpunten / hinten voor de baan?
Anders wordt het tijd om FL materiaal in te slaan
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Test / Speelbaan voor Geordie
Vandaag een aanbieding gekregen om het gehele baanplan te kopen met nieuwe / zgan FL rails...
De plank is al klaar, dan is Geordie zijn baan klaar om op te bouwen en het betere werk, scenery
Natuurlijk laat ik dit door Geordie (11) doen en help ik mee, maar het wordt zijn bouwsel / invulling
Dan komt nu de tijd om me nog meer te gaan verdiepen in het maken van blokken (tellen wissels nu wel of niet mee in een blok... ), aansturing en koploper (ook voor mijn te maken NL baan)
Kan ik meteen eens gaan uitrekenen wat er nu echt nodig is om een OC32 DCC compleet werkend te krijgen voor servo's
Zit te denken aan een combi van de Rosoft elektronica voor baandetectie & keerlus
En voor de servo's / seinen aan te sturen met OC32 DCC modules
Tips en linkjes naar dit soort zaken op het forum meer dan welkom, heb al leuke draadjes gevonden
Ook over kosten, we blijven Nederlanders
Geordie zijn baan gebruikt gewoon de FL magneetspoelen
De plank is al klaar, dan is Geordie zijn baan klaar om op te bouwen en het betere werk, scenery
Natuurlijk laat ik dit door Geordie (11) doen en help ik mee, maar het wordt zijn bouwsel / invulling
Dan komt nu de tijd om me nog meer te gaan verdiepen in het maken van blokken (tellen wissels nu wel of niet mee in een blok... ), aansturing en koploper (ook voor mijn te maken NL baan)
Kan ik meteen eens gaan uitrekenen wat er nu echt nodig is om een OC32 DCC compleet werkend te krijgen voor servo's
Zit te denken aan een combi van de Rosoft elektronica voor baandetectie & keerlus
En voor de servo's / seinen aan te sturen met OC32 DCC modules
Tips en linkjes naar dit soort zaken op het forum meer dan welkom, heb al leuke draadjes gevonden
Ook over kosten, we blijven Nederlanders
Geordie zijn baan gebruikt gewoon de FL magneetspoelen
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Test / Speelbaan voor Geordie
Hoi,
Voorbeeld van een goed uitgewerkte timesaver, en inglenook: http://users.iafrica.com/c/ca/caroper/t ... ompact.htm
Dit (maximaal uitgewerkt) ontwerp is ook goed als testbaan te gebruiken
Wissels maken (normaal gesproken) geen deel uit van een blok, voorzover mij bekend
Op de site van Felix Geering (CH) vind je een keerlus oplossing zonder electronica, maar met relais (analoog)
Op dezelfde site kun je ook voorbeelden vinden van een en ander.
Edit 1) de site van Felix: http://k.f.geering.info/modellbahn/index.htm
Edit 2) Voor een timesvaver kun je het beste een lokje inzetten met een automatische koppeling, zoals bv de Arnold HN2019, een V100 (thnx to: lang leve H@ns) . Dat mechanisch meesterwerkje werkt het beste met een FLM of Minitrix trafo. Pogingen die ik heb ondernomen met een Weistra regelaar met dat lokje werkten niet of in ieder geval lastig.
Echter voor het onderling ontkoppelen van je wagonnekes heb je toch weer een strategies geplaatste conventionele ontkoppelaar nodig. Zo Heb je weer wat denkwerk
Sucses
Voorbeeld van een goed uitgewerkte timesaver, en inglenook: http://users.iafrica.com/c/ca/caroper/t ... ompact.htm
Dit (maximaal uitgewerkt) ontwerp is ook goed als testbaan te gebruiken
Wissels maken (normaal gesproken) geen deel uit van een blok, voorzover mij bekend
Op de site van Felix Geering (CH) vind je een keerlus oplossing zonder electronica, maar met relais (analoog)
Op dezelfde site kun je ook voorbeelden vinden van een en ander.
Edit 1) de site van Felix: http://k.f.geering.info/modellbahn/index.htm
Edit 2) Voor een timesvaver kun je het beste een lokje inzetten met een automatische koppeling, zoals bv de Arnold HN2019, een V100 (thnx to: lang leve H@ns) . Dat mechanisch meesterwerkje werkt het beste met een FLM of Minitrix trafo. Pogingen die ik heb ondernomen met een Weistra regelaar met dat lokje werkten niet of in ieder geval lastig.
Echter voor het onderling ontkoppelen van je wagonnekes heb je toch weer een strategies geplaatste conventionele ontkoppelaar nodig. Zo Heb je weer wat denkwerk
Sucses
Groet van Frank