Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüberg
-
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Leuk filmpje Alwin
Jullie zijn al lekker op dreef zie ik.
je kan ook om ontsporen te voorkomen een druppeltje foto lijm op de koppelingen doen , is makkelijk weer te verwijderen en het helpt goed.
en wat wij bij ons op de club toepassen is aan het einde van de module bak de rails vast solderen op een stuk printplaat, mocht er een oneffenheid in zitten soldeerbout erop en je kunt de rails stellen.
Blijf jullie project volgen ben benieuwd hoe her eruit ziet op Rail.
Groeten Richard
Jullie zijn al lekker op dreef zie ik.
je kan ook om ontsporen te voorkomen een druppeltje foto lijm op de koppelingen doen , is makkelijk weer te verwijderen en het helpt goed.
en wat wij bij ons op de club toepassen is aan het einde van de module bak de rails vast solderen op een stuk printplaat, mocht er een oneffenheid in zitten soldeerbout erop en je kunt de rails stellen.
Blijf jullie project volgen ben benieuwd hoe her eruit ziet op Rail.
Groeten Richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Leuk filmpje Alwin!!
Een duo-rama, betekent dat jullie die samen gaan bouwen?
Een duo-rama, betekent dat jullie die samen gaan bouwen?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
misschien wel een kleine Alwin




Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4719
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
@ Maarten. Ik zou het wel willen, maar ik heb al 2 Grote projecten. Dus het beperkt zich tot meedenken met Vera. Hoewel ook zij eerst haar diorama af aan het bouwen is.
@ Freddy. Nee.
@ Freddy. Nee.
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Mooi filmpje!! Ga zo door.
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4719
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Bouwupdate:
Weer eens een paar dagen knutseltijd gehad. De hoofdbaan rijdt goed, zoals al bleek na het succesvolle bouwweekend begin november. Dus tijd voor mijn favoriete bezigheid; groenen!!!
Ik wil in december de hoofdbaan van groen voorzien. Zo hebben de bezoekers niet alleen digitale shizzle om naar te kijken, maar ook een leuk aangeklede baan.
Hieronder enkele foto's:

Als eerste klusje heb ik de ballast hier en daar wat strakker gelegd en bijgewerkt...

Als tweede klusje heb ik de railstaven verroest met humbrol 113.

Het verschil is goed te zien tussen een geverfde wissel en een niet geverfde wissel. De ongeverfde wissel blijft wat storingen geven, dus daar moeten we nog naar kijken. Later wordt hij ook bijgewerkt uiteraard...

Het eerste groen langs de hoofdbaan. Het grindpad ligt nog volledig in de natte houtlijm...

Detailopname van wat wildgras langs de baan. Moet nog bijgeknipt worden. Ook is dit pas 1 kleur groen, later komt er nog een wat donkerdere grassoort bij...

Detailopname van clump folliage voorzien van bladimmitatie (HEKI / BUSCH / FALLER / Woodland Scenics)

Groen tussen de sporen van de hoofdbaan...

Detailopname van het schouwpad op deze module. Het wit is de nog natte houtlijm...



Eindresultaat van de groenstrook tussen de sporen van de Werkstatt en de hoofdbaan.

Eindresultaat van een dagje of 2 knutselen op 20 cm2. Er moet nog een keertje met de stofzuiger overheen gegaan worden en bijgewerkt. Maar het mag er al wel zijn volgens mij... (al zeg ik het zelf)
Morgen weer een dag! Hopelijk is er dan weer tijd voor de knutsel...
Groetjes,
Hoontje
Weer eens een paar dagen knutseltijd gehad. De hoofdbaan rijdt goed, zoals al bleek na het succesvolle bouwweekend begin november. Dus tijd voor mijn favoriete bezigheid; groenen!!!
Ik wil in december de hoofdbaan van groen voorzien. Zo hebben de bezoekers niet alleen digitale shizzle om naar te kijken, maar ook een leuk aangeklede baan.
Hieronder enkele foto's:

Als eerste klusje heb ik de ballast hier en daar wat strakker gelegd en bijgewerkt...

Als tweede klusje heb ik de railstaven verroest met humbrol 113.

Het verschil is goed te zien tussen een geverfde wissel en een niet geverfde wissel. De ongeverfde wissel blijft wat storingen geven, dus daar moeten we nog naar kijken. Later wordt hij ook bijgewerkt uiteraard...

Het eerste groen langs de hoofdbaan. Het grindpad ligt nog volledig in de natte houtlijm...

Detailopname van wat wildgras langs de baan. Moet nog bijgeknipt worden. Ook is dit pas 1 kleur groen, later komt er nog een wat donkerdere grassoort bij...

Detailopname van clump folliage voorzien van bladimmitatie (HEKI / BUSCH / FALLER / Woodland Scenics)

Groen tussen de sporen van de hoofdbaan...

Detailopname van het schouwpad op deze module. Het wit is de nog natte houtlijm...



Eindresultaat van de groenstrook tussen de sporen van de Werkstatt en de hoofdbaan.

Eindresultaat van een dagje of 2 knutselen op 20 cm2. Er moet nog een keertje met de stofzuiger overheen gegaan worden en bijgewerkt. Maar het mag er al wel zijn volgens mij... (al zeg ik het zelf)
Morgen weer een dag! Hopelijk is er dan weer tijd voor de knutsel...
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
top, nog ff met de airbrush tussen de railstaven over je dwars liggers heen met zwart/ bruine verf en je bent klaar 

Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Mooi werk Alwin,
Lekker freubelen op 20 vierkante cm! Het ressultaat is prima jongen!
Ik ga ook maar eens een bouwupdate-tje maken!
Lekker freubelen op 20 vierkante cm! Het ressultaat is prima jongen!
Ik ga ook maar eens een bouwupdate-tje maken!
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Leuk hoor, lekker veel onkruid.
Alleen wel opletten dat er geen groenzooi tussen de wielen van je locs komt, ik heb al regelmatig wat uit de tandwielen mogen peuteren...
Alleen wel opletten dat er geen groenzooi tussen de wielen van je locs komt, ik heb al regelmatig wat uit de tandwielen mogen peuteren...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4719
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
@ Allen, dank jullie wel.
Bouwupdate:
De 20cm2 is inmiddels gestofzuigd en nagenoeg klaar. Ik laat het altijd een paar dagen op zijn beloop. Om dan nog eens te kijken wat er eventueel bij kan of opnieuw moet etc.etc.
Nu zijn die dagen aangebroken en ben ik weer 10 cm2 opgeschoven om aan te leggen. De basis is gelegd aan het begin van het weekend en nu is het zover om deze verder aan te kleden. Er zijn wat (proef) boompjes geplant om te kijken hoe e.e.a. uitkomt etc.
Vlak langs de hoofdbaan liggen enkele sporen van de Werkstatt. Omdat ik het contrast tussen hoofdbaan en deze sporen wel heel erg groot vind qua scenery / geen scenery, ben ik toch maar begonnen om ook dit gedeelte aan te kleden.
Ik heb het dan over de sporen die voor het seinhuis liggen.
Dus, draadjes eraan gesoldeerd en de ballast bijgewerkt overal. Zodat ik verder kan met groenen en andere scenery.
Foto's zeggen meer dan woorden, dus:

De bossage tegen het seinhuis. Zo verhul ik een beetje de onderplaat van het gebouw en gaat het wat meer leven. Goed te zien zijn de nog blanke spoorstaven. Deze worden binnenkort geverfd.

De rugzijde van het seinhuis rust op een rotspartij welke door de mens is aangelegd als 'fundering'. Zag dit in de Pyreneeën een keertje, dus dacht, waarom niet?

Het, inmiddels aangeklede, schouwpad langs de hoofdbaan in het nieuw aangelegde 'groene' gedeelte van de baan. Rechts is goed de rotsbodem te zien waar straks dus bossages, gras en groen op komen...

Overzicht van de modulebak. Rechts de hoofdsporen met in de rechterhoek het nieuwste begroende gedeelte. De grijze "toelie" links en boven het seinhuis is Albastine® Gatenvuller en vormt later het straatspoor / wegdek voor de auto's over het werkstatt terrein. Hier ligt geen MCC in, dus is er ook geen magneetband aangelegd.

Detailopname van de uithardende Albastine® Gatenvuller. Hier wordt een overweg gevormd. Na een paar uur is het spul droog en kan ik de weg uitkrabben zoals ik hem wil hebben. Het blijft lange tijd wat zachter en dus goed bewerkbaar.
Tot zover vandaag,
Groetjes,
Hoontje
PS: excuus voor de baggerkwaliteit foto's. Maar het winterseizoen is begonnen en dus de belichting van m'n modules en de camera laten me enigzins in de steek...

Bouwupdate:
De 20cm2 is inmiddels gestofzuigd en nagenoeg klaar. Ik laat het altijd een paar dagen op zijn beloop. Om dan nog eens te kijken wat er eventueel bij kan of opnieuw moet etc.etc.
Nu zijn die dagen aangebroken en ben ik weer 10 cm2 opgeschoven om aan te leggen. De basis is gelegd aan het begin van het weekend en nu is het zover om deze verder aan te kleden. Er zijn wat (proef) boompjes geplant om te kijken hoe e.e.a. uitkomt etc.
Vlak langs de hoofdbaan liggen enkele sporen van de Werkstatt. Omdat ik het contrast tussen hoofdbaan en deze sporen wel heel erg groot vind qua scenery / geen scenery, ben ik toch maar begonnen om ook dit gedeelte aan te kleden.
Ik heb het dan over de sporen die voor het seinhuis liggen.
Dus, draadjes eraan gesoldeerd en de ballast bijgewerkt overal. Zodat ik verder kan met groenen en andere scenery.
Foto's zeggen meer dan woorden, dus:

De bossage tegen het seinhuis. Zo verhul ik een beetje de onderplaat van het gebouw en gaat het wat meer leven. Goed te zien zijn de nog blanke spoorstaven. Deze worden binnenkort geverfd.

De rugzijde van het seinhuis rust op een rotspartij welke door de mens is aangelegd als 'fundering'. Zag dit in de Pyreneeën een keertje, dus dacht, waarom niet?

Het, inmiddels aangeklede, schouwpad langs de hoofdbaan in het nieuw aangelegde 'groene' gedeelte van de baan. Rechts is goed de rotsbodem te zien waar straks dus bossages, gras en groen op komen...

Overzicht van de modulebak. Rechts de hoofdsporen met in de rechterhoek het nieuwste begroende gedeelte. De grijze "toelie" links en boven het seinhuis is Albastine® Gatenvuller en vormt later het straatspoor / wegdek voor de auto's over het werkstatt terrein. Hier ligt geen MCC in, dus is er ook geen magneetband aangelegd.

Detailopname van de uithardende Albastine® Gatenvuller. Hier wordt een overweg gevormd. Na een paar uur is het spul droog en kan ik de weg uitkrabben zoals ik hem wil hebben. Het blijft lange tijd wat zachter en dus goed bewerkbaar.
Tot zover vandaag,
Groetjes,
Hoontje
PS: excuus voor de baggerkwaliteit foto's. Maar het winterseizoen is begonnen en dus de belichting van m'n modules en de camera laten me enigzins in de steek...



Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
hebben jullie eigenlijk ook afspraken lopen over de scenery, of wordt het een sport van ratjetoe als straks die modules weer aan elkaar zitten ?
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4719
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Hoi M,
Er zijn wel afspraken over de scenery gemaakt. Dit om te voorkomen dat het een Ratjetoe wordt.
Helaas is het niet te voorkomen dat er duidelijke verschillen te zien gaan zijn. Dit omdat we allemaal onze eigen modules doen. Tijdens bouwweekenden worden ideeën uitgewisseld of gebouwd aan moduleovergangen. Maar door ieders eigen stijl en kleurgebruik, krijg je wel verschillen...
Ook maken we soms overlappende scenery. Zo ben ik bijvoorbeeld bezig om voor alle modules aan de MCC-zijde de verkeersborden te prepareren. Zo staan er overal dezelfde straks. Casper bouwt zijn modules op in Ermelo, bij de Domburgjes, dus daar is de scenery meer overlappend...
Groet,
Hoontje
Er zijn wel afspraken over de scenery gemaakt. Dit om te voorkomen dat het een Ratjetoe wordt.
Helaas is het niet te voorkomen dat er duidelijke verschillen te zien gaan zijn. Dit omdat we allemaal onze eigen modules doen. Tijdens bouwweekenden worden ideeën uitgewisseld of gebouwd aan moduleovergangen. Maar door ieders eigen stijl en kleurgebruik, krijg je wel verschillen...
Ook maken we soms overlappende scenery. Zo ben ik bijvoorbeeld bezig om voor alle modules aan de MCC-zijde de verkeersborden te prepareren. Zo staan er overal dezelfde straks. Casper bouwt zijn modules op in Ermelo, bij de Domburgjes, dus daar is de scenery meer overlappend...
Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4719
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Bouwupdate:
Zo, gisteren en vandaag weer lekker geknutseld. Vandaag echt meters kunnen maken!
Op de draaischijfbak heb ik een seinhuis staan. Dit houdt alle (rangeer)bewegingen in de gaten op de Werkstatt. Voor de seinwachters moest er een weg naar het seinhuis komen. Aan de hand van verschillende foto's zal ik jullie door de aanleg heen meenemen:

De ruwbouw heeft een paar dagen "uit mogen harden". (zie vorige bouwupdate) Daarna ben ik v.a. het seinhuis richting de spoorwegovergang de boel gaan schuren. Zoals op bovenstaande foto te zien is thv de spoorwegovergang. De Albastine® blijft wat zacht en poreus en is zeer gemakkelijk te bewerken. Met een groffe korrel schuur ik het 'egaal' en daarna werk ik het bij met een fijne korrel schuurpapier.

Alles wordt opgeschuurd tot het de juiste hoogte heeft bereikt. Bij de spoorwegovergang is dat de hoogte van de spoorstaven. Goed te zien is de structuur die ontstaat na het schuren. Dit heeft later een mooie, realistische look als de weg geverfd is.

Met behulp van een oud wagonnetje worden de beider spoorstaven 'vrij gereden'. Daarbij hoeft amper kracht gezet te worden.
Daarna wordt met schuurpapier, een pincet en een haakje de spoorstaaf en het middenstuk bijgewerkt.

Even een detailopname van het ongeschilderde wegdek met een autootje en wagonnetje om te kijken hoe e.e.a. zich verhoud tot elkaar.

Het is tijd voor een eerste kleuropbrenging. Acryl verf van de Action, 2 delen wit, 1 deel zwart maakt een mooi grijs 'betonachtige' kleur. Deze vind ik mooi voor de weg.

Detailopname van de eerste grondlaag op de spoorwegovergang...

Dan is het tijd om de bermen aan te kleden... Zoals hier. Ook gelijk de spoorstaven 'geroest'. Ballasten gebeurd later, omdat nu de verf eerst moet drogen...



3x verschillende bermstukjes langs de sporen en de weg richting het Seinhuis. Ik heb gekozen voor een mengeling van grassoorten in lengtes van 1.0 tot 6.0 mm. De ondergrond bestaat uit bruin gesteente, zand en wat kiezels. Het gras is op de bekende 'stofzuiger'methode aangebracht. De lange, wilde grassen zijn met de hand ingestoken...

Terwijl het gras droogt, heb ik de weg wat verweerd. Er zijn wat donker grijzere plekken aangebracht om te hinten naar 'reparaties' en met een satéprikkerpunt verschillende zwarte krasjes gezet, als ware het scheuren en barsten.
Als laatste nog een kleine black-wash en hele lichte white-brush eroverheen. En de eerste Preisertjes konden hun bolides voor de deur parkeren!


Een andere Preiser haastte zich naar huis, maar moest abrupt remmen voor een aanstormende MaK. De remsporen duidelijk zichtbaar op het wegdek!
De auto is er zo eentje van Fleischmann, uit een startset. De wielbasis, bodemplaat, achterlichten, bumper etc. heb ik een likje verf gegeven. Zo komt het autootje veel beter tot zijn recht! Nummerplaten komen er nog op. Mits dat lukt, want de superlijm is inmiddels al helemaal uitgehard...

Ook de autootjes bij het seinhuis zijn, evenals hun gehaaste voorganger, onderhanden genomen. Bij het seinhuis zijn de voegen tussen de tegels mooi uitgekomen door het vrijgekomen stof van de Albastine® wat vrijkwam na het schuren.

De andere zijde (Hoofdbaan) was al voorzien van groen etc. etc. Nu is ook deze kant van het seinhuis 'begroend' en van een kiezelfundering voorzien...
Al met al, heel wat meters gemaakt. Alhoewel, om precies te zijn een strook van 35 cm x 7,5 cm. Voor een volgende keer staat er een totaal andere kant op de planning. Zowel voor de tankplaat als voor een Romney-loods tussen de sporen thv de draaischijf, heb ik veel inspiratie... Denk dat het eerst de tankplaat wordt, daar deze helemaal vooraan de Werkstatt, tegen de hoofdbaan aan komt. Dan werk ik mooi van voor steeds verder naar achteren...
Stay Tuned...
Groetjes,
Hoontje
Zo, gisteren en vandaag weer lekker geknutseld. Vandaag echt meters kunnen maken!
Op de draaischijfbak heb ik een seinhuis staan. Dit houdt alle (rangeer)bewegingen in de gaten op de Werkstatt. Voor de seinwachters moest er een weg naar het seinhuis komen. Aan de hand van verschillende foto's zal ik jullie door de aanleg heen meenemen:

De ruwbouw heeft een paar dagen "uit mogen harden". (zie vorige bouwupdate) Daarna ben ik v.a. het seinhuis richting de spoorwegovergang de boel gaan schuren. Zoals op bovenstaande foto te zien is thv de spoorwegovergang. De Albastine® blijft wat zacht en poreus en is zeer gemakkelijk te bewerken. Met een groffe korrel schuur ik het 'egaal' en daarna werk ik het bij met een fijne korrel schuurpapier.

Alles wordt opgeschuurd tot het de juiste hoogte heeft bereikt. Bij de spoorwegovergang is dat de hoogte van de spoorstaven. Goed te zien is de structuur die ontstaat na het schuren. Dit heeft later een mooie, realistische look als de weg geverfd is.

Met behulp van een oud wagonnetje worden de beider spoorstaven 'vrij gereden'. Daarbij hoeft amper kracht gezet te worden.
Daarna wordt met schuurpapier, een pincet en een haakje de spoorstaaf en het middenstuk bijgewerkt.

Even een detailopname van het ongeschilderde wegdek met een autootje en wagonnetje om te kijken hoe e.e.a. zich verhoud tot elkaar.

Het is tijd voor een eerste kleuropbrenging. Acryl verf van de Action, 2 delen wit, 1 deel zwart maakt een mooi grijs 'betonachtige' kleur. Deze vind ik mooi voor de weg.

Detailopname van de eerste grondlaag op de spoorwegovergang...

Dan is het tijd om de bermen aan te kleden... Zoals hier. Ook gelijk de spoorstaven 'geroest'. Ballasten gebeurd later, omdat nu de verf eerst moet drogen...



3x verschillende bermstukjes langs de sporen en de weg richting het Seinhuis. Ik heb gekozen voor een mengeling van grassoorten in lengtes van 1.0 tot 6.0 mm. De ondergrond bestaat uit bruin gesteente, zand en wat kiezels. Het gras is op de bekende 'stofzuiger'methode aangebracht. De lange, wilde grassen zijn met de hand ingestoken...

Terwijl het gras droogt, heb ik de weg wat verweerd. Er zijn wat donker grijzere plekken aangebracht om te hinten naar 'reparaties' en met een satéprikkerpunt verschillende zwarte krasjes gezet, als ware het scheuren en barsten.
Als laatste nog een kleine black-wash en hele lichte white-brush eroverheen. En de eerste Preisertjes konden hun bolides voor de deur parkeren!


Een andere Preiser haastte zich naar huis, maar moest abrupt remmen voor een aanstormende MaK. De remsporen duidelijk zichtbaar op het wegdek!
De auto is er zo eentje van Fleischmann, uit een startset. De wielbasis, bodemplaat, achterlichten, bumper etc. heb ik een likje verf gegeven. Zo komt het autootje veel beter tot zijn recht! Nummerplaten komen er nog op. Mits dat lukt, want de superlijm is inmiddels al helemaal uitgehard...


Ook de autootjes bij het seinhuis zijn, evenals hun gehaaste voorganger, onderhanden genomen. Bij het seinhuis zijn de voegen tussen de tegels mooi uitgekomen door het vrijgekomen stof van de Albastine® wat vrijkwam na het schuren.

De andere zijde (Hoofdbaan) was al voorzien van groen etc. etc. Nu is ook deze kant van het seinhuis 'begroend' en van een kiezelfundering voorzien...
Al met al, heel wat meters gemaakt. Alhoewel, om precies te zijn een strook van 35 cm x 7,5 cm. Voor een volgende keer staat er een totaal andere kant op de planning. Zowel voor de tankplaat als voor een Romney-loods tussen de sporen thv de draaischijf, heb ik veel inspiratie... Denk dat het eerst de tankplaat wordt, daar deze helemaal vooraan de Werkstatt, tegen de hoofdbaan aan komt. Dan werk ik mooi van voor steeds verder naar achteren...
Stay Tuned...
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 3243
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Hallo,
Dat is een leuke leerzame update.
Mooi is om te zien hoe je de weg laat aansluiten op de rails.
Maar natuurlijk is het begonnen ook goed gelukt.
mvrgr Bob
Dat is een leuke leerzame update.
Mooi is om te zien hoe je de weg laat aansluiten op de rails.
Maar natuurlijk is het begonnen ook goed gelukt.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4719
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Kon de slaap niet vatten. Vera was een avondje weg, dus ben ik verder gegaan met detailleren van de weg bij het seinhuis.
Het zijn foto's van mn telefoon, even snel genomen.
Ben benieuwd naar jullie meningen. Ikzelf twijfel over de vuilcontainer.
Groetjes
Hoontje
Het zijn foto's van mn telefoon, even snel genomen.
Ben benieuwd naar jullie meningen. Ikzelf twijfel over de vuilcontainer.
Groetjes
Hoontje
- Bijlagen
-
- Totaaloverzicht van dit hoekje
- 20141122_022922.jpg (2.64 MiB) 4859 keer bekeken
-
- Voorzijde seinhuis met vuilcontainer en vangrail.
- 20141122_022942.jpg (2.58 MiB) 4859 keer bekeken
-
- Andreaskruis en stopstreep...
- 20141122_022736.jpg (1.74 MiB) 4859 keer bekeken
-
- Wat oude spoorstaven naast de rails...
- 20141122_001816.jpg (2.33 MiB) 4859 keer bekeken
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
nou van die laatste foto's wordt ik zee ziek.
ik zag dat je een dubbele Engelsman heb, ik heb er in mijn baan ook een stuk of 10 ingetekend, echter n Engeland lopen ze er allemaal over te zeiken ( doen ze over alles maar dat ter zijde), wat is jullie ervaring ?
gr.
M.
ik zag dat je een dubbele Engelsman heb, ik heb er in mijn baan ook een stuk of 10 ingetekend, echter n Engeland lopen ze er allemaal over te zeiken ( doen ze over alles maar dat ter zijde), wat is jullie ervaring ?
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Alwin,
Als je met superlijm secondelijm bedoelt dan moet je deze in de diepvries bewaren dan gaat deze jaren mee, tenzij deze op is natuurlijk.
Ze zeggen ook wel eens gewoon in de koelkast maar dat werkt toch minder goed.
Moet ook nog een trambaan maken die in de weg ligt. Dus ga eens kijken of ik deze methode kan volgen.
Als je met superlijm secondelijm bedoelt dan moet je deze in de diepvries bewaren dan gaat deze jaren mee, tenzij deze op is natuurlijk.
Ze zeggen ook wel eens gewoon in de koelkast maar dat werkt toch minder goed.
Moet ook nog een trambaan maken die in de weg ligt. Dus ga eens kijken of ik deze methode kan volgen.
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
@Maurits: en nekkramp..
@Ben: ik denk dat hij bedoelt dat het autootje vastgelijmd zit.
Goed gewerkt Alwin! Ik hoop toch echt dat ik naar Houten kan komen op 13 december, ik wil dit wel eens in het echie zien.

@Ben: ik denk dat hij bedoelt dat het autootje vastgelijmd zit.

Goed gewerkt Alwin! Ik hoop toch echt dat ik naar Houten kan komen op 13 december, ik wil dit wel eens in het echie zien.

Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4719
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Bouwupdate:
13 december nadert met rasse schreden. Gisterenavond zijn we met een select groepje wederom afgereisd naar het altijd gezellige Ermelo om de gebroeders Domburg te helpen bij hun modules en de verdere aanleg van ons SS. Dit wordt namelijk voorzien van 6 extra sporen en een opstelspoor. Het totaal komt daarmee op 13 sporen tegen de 6 in Lochem. Zo krijgen we een wat gevarieerdere treinenloop in Houten.
Helaas heb ik geen tijd genomen om foto's te maken van mijn werk. Ik heb me voornamelijk met de scenery tussen Martin's module en mijn module beziggehouden. Onze kleuren groen moeten in elkaar overlopen en we hebben wat boompjes uitgewisseld. Zo ontstaat er redelijk 1 geheel...
Vandaag nog even mezelf beziggehouden rondom het seinhuis. De weg is voorzien van verlichting en nu de bouwvakkers weg zijn, is het tijd voor de machinisten Preisertjes om gewoon weer bij de voordeur bij te kletsen...


De bouwvakkertjes zijn inmiddels op weg naar de andere zijde van deze module om ook daar aan een mooi stukje te gaan werken...
Zoals eerder verteld, werk ik ongeveer per 10cm2 of 20cm2. Vandaag was zo'n 20cm2 aan de beurt. De (af)tankplaats voor de diesellok's op de Werkstatt begint gestalte te krijgen. Hieronder enkele foto's van de werkzaamheden van vandaag:

Vanochtend begonnen met de tankplaats zwart te schilderen. Gisterenavond laat is het achterste spoor nog in de ballast gelegd en geschilderd, zodat er vandaag doorgewerkt kon worden. Helaas heb ik geen duidelijke foto van m'n aansluiting bij de draaischijf. Hier heb ik nml. PECO code 55 rechtstreeks aan de draaischijf rails gesoldeerd...

Proefpassen van enkele gebouwen en leidingen (Rietjes). Het tankgebouwtje heb ik dubbel. Dat is fijn, kan ik oefenen met wheateren. Daarnaast kan ik onderdelen van het ene gebouwtje bij het andere gebruiken.

Met behulp van styreen H profielen 3mm en Albastine® gatenvuller, heb ik een tankbak-basis gemaakt.

Van N-detail maanden geleden al voor Vera haar diorama en voor mijn module een bestelling gedaan. De bovenleiding-beschermingsroosters (Zoals je ziet aan bruggen) werden bij Vera niet gebruikt én op mijn module heb ik er slechts 2 nodig, dus de overigen kunnen mooi hier gebruiken als looproosters boven de tankbak...

Vervuilde tankbplaatbak... De 2 uitstekende H-profieltjes gaan straks een perron (ook van N-detail) dragen met daarop de tankinstallatie...

Alle belangrijke onderdelen van het huisje van de lelijke bodemplaat afgesneden, 2e keer proefpassen. Inmiddels zie je rechts en bovenin ook de weg aangesmeerd zijn met Albastine®...

Het beste van de 2 gebouwtjes uitgekozen en deze voorzien van extra details zoals bordjes bij de (mega
) brandblussers, waarschuwingsbordjes, voegen en zwarte lekkage plekken rondom de pijpleidingen. Ook deze leidingen met verf een echte metaallook gegeven...

Open vuur verboden...

Omdat het huisje toch wat te diep stond t.o.v. de rails en ik nog Albastine® over had, de vloer rondom ook aangesmeerd. Het huisje staat daarmee direct op zijn plaats vast... Nu een nachtje uit laten harden en morgen alles vlak schuren en afwerken...

De spoorwegovergang richting de tankplaats... Nu nog volledig dichtgesmeerd, morgen wordt hij , zoals al eerder beschreven, helemaal bijgewerkt...
Zo, dat was hem voor vandaag! Morgenvroeg weer een paar uurtjes knutselen en dan is't weer een paar dagen gedaan met de pret waarschijnlijk i.v.m. allerlei verplichtingen...
Groetjes,
Hoontje
13 december nadert met rasse schreden. Gisterenavond zijn we met een select groepje wederom afgereisd naar het altijd gezellige Ermelo om de gebroeders Domburg te helpen bij hun modules en de verdere aanleg van ons SS. Dit wordt namelijk voorzien van 6 extra sporen en een opstelspoor. Het totaal komt daarmee op 13 sporen tegen de 6 in Lochem. Zo krijgen we een wat gevarieerdere treinenloop in Houten.
Helaas heb ik geen tijd genomen om foto's te maken van mijn werk. Ik heb me voornamelijk met de scenery tussen Martin's module en mijn module beziggehouden. Onze kleuren groen moeten in elkaar overlopen en we hebben wat boompjes uitgewisseld. Zo ontstaat er redelijk 1 geheel...
Vandaag nog even mezelf beziggehouden rondom het seinhuis. De weg is voorzien van verlichting en nu de bouwvakkers weg zijn, is het tijd voor de machinisten Preisertjes om gewoon weer bij de voordeur bij te kletsen...


De bouwvakkertjes zijn inmiddels op weg naar de andere zijde van deze module om ook daar aan een mooi stukje te gaan werken...
Zoals eerder verteld, werk ik ongeveer per 10cm2 of 20cm2. Vandaag was zo'n 20cm2 aan de beurt. De (af)tankplaats voor de diesellok's op de Werkstatt begint gestalte te krijgen. Hieronder enkele foto's van de werkzaamheden van vandaag:

Vanochtend begonnen met de tankplaats zwart te schilderen. Gisterenavond laat is het achterste spoor nog in de ballast gelegd en geschilderd, zodat er vandaag doorgewerkt kon worden. Helaas heb ik geen duidelijke foto van m'n aansluiting bij de draaischijf. Hier heb ik nml. PECO code 55 rechtstreeks aan de draaischijf rails gesoldeerd...

Proefpassen van enkele gebouwen en leidingen (Rietjes). Het tankgebouwtje heb ik dubbel. Dat is fijn, kan ik oefenen met wheateren. Daarnaast kan ik onderdelen van het ene gebouwtje bij het andere gebruiken.

Met behulp van styreen H profielen 3mm en Albastine® gatenvuller, heb ik een tankbak-basis gemaakt.

Van N-detail maanden geleden al voor Vera haar diorama en voor mijn module een bestelling gedaan. De bovenleiding-beschermingsroosters (Zoals je ziet aan bruggen) werden bij Vera niet gebruikt én op mijn module heb ik er slechts 2 nodig, dus de overigen kunnen mooi hier gebruiken als looproosters boven de tankbak...

Vervuilde tankbplaatbak... De 2 uitstekende H-profieltjes gaan straks een perron (ook van N-detail) dragen met daarop de tankinstallatie...

Alle belangrijke onderdelen van het huisje van de lelijke bodemplaat afgesneden, 2e keer proefpassen. Inmiddels zie je rechts en bovenin ook de weg aangesmeerd zijn met Albastine®...

Het beste van de 2 gebouwtjes uitgekozen en deze voorzien van extra details zoals bordjes bij de (mega


Open vuur verboden...

Omdat het huisje toch wat te diep stond t.o.v. de rails en ik nog Albastine® over had, de vloer rondom ook aangesmeerd. Het huisje staat daarmee direct op zijn plaats vast... Nu een nachtje uit laten harden en morgen alles vlak schuren en afwerken...

De spoorwegovergang richting de tankplaats... Nu nog volledig dichtgesmeerd, morgen wordt hij , zoals al eerder beschreven, helemaal bijgewerkt...
Zo, dat was hem voor vandaag! Morgenvroeg weer een paar uurtjes knutselen en dan is't weer een paar dagen gedaan met de pret waarschijnlijk i.v.m. allerlei verplichtingen...
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Nou, leuk hoor. Goed bezig met die weg en dat groen. Eens kijken of ik dat in Zutphen live kan bekijken.\
Er was een vraag ergens boven (geen zin om te quoten) van Maurits aangaande Engelse wissels te ja of te nee. Ik zou zeggen: dikke nee. Klotedingen . Prachtig hoor, van Peco, maar storingsgevoelig, überhaupt gevoelig als in kwetsbaar, lastig schoon te krijgen en te houden, lastig te verven, veel gedoe met aansluiten en....duur! Voor mij een dikke nee dus, maar je moet het met de ruimte wel kunnen bolwerken.
Grtz,
J.
Er was een vraag ergens boven (geen zin om te quoten) van Maurits aangaande Engelse wissels te ja of te nee. Ik zou zeggen: dikke nee. Klotedingen . Prachtig hoor, van Peco, maar storingsgevoelig, überhaupt gevoelig als in kwetsbaar, lastig schoon te krijgen en te houden, lastig te verven, veel gedoe met aansluiten en....duur! Voor mij een dikke nee dus, maar je moet het met de ruimte wel kunnen bolwerken.
Grtz,
J.
-
- Moderator
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Je had gewoon naar Lochem moeten komen. Para's droppen en die kist even neerpoten op een lokaal grasveldje. Had makkelijk gekundJeroen schreef:Eens kijken of ik dat in Zutphen live kan bekijken.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
True.....in ieder geval moet volgend jaar het Evenement niet ergens begin september zijn, want dan gaan we weer hetzelfde doen met de para's.
Enne...over de kist landen: dat is nooit het probleem, weer opstijgen wel. Net zoiets als met je auto naar de kroeg gaan. Er naartoe is nooit het probleem.
Ofzo.
Enne...over de kist landen: dat is nooit het probleem, weer opstijgen wel. Net zoiets als met je auto naar de kroeg gaan. Er naartoe is nooit het probleem.

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb
Heb jij dan zo'n alkohol slot
gr. Ron

gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!