Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo allemaal,

Na lang alleen op dit forum te hebben gereageerd op bouwsels en plannen van anderen, ben ik nu ook zelf eindelijk begonnen met een N baan. Zoals te lezen is in mijn voorsteldraadje (viewtopic.php?f=23&t=4756&p=75383#p75305) van 3 jaar geleden was ik al begonnen met het bouwen van de eerste 3 modules. Vanwege drukte op zowel mijn werk als persoonlijk leven zat er niet veel schot in de zaak. En eerlijk gezegd, helpt mijn luie aard ook niet heel erg mee...

Inmiddels is het rustiger. Ik ben een paar maanden geleden naar het buitenland verhuisd en heb nu iets meer tijd om een modelbaan te bouwen. Na een periode van planning om de bestaande 3 modules in te passen in een baantje dat in de nieuwe ruimte past, kon ik aan de slag met de onderbouw. Hopelijk zorgt het posten op dit forum er voor dat ik actief blijf bouwen. We zullen zien...

Omdat ik het interessant vind om een modelspoorweg in een (fictieve) realiteit te plaatsen, heb ik ook wat achtergrondverhalen van de spoorweg en de omgeving opgezocht en verzonnen. Die zal ik hieronder in het kort beschrijven.

Situering en thema van de modelbaan
De modelbaan bestaat uit een enkelsporig lijntje in het Duitse Westerwald, een middelgebergte ten noorden van Koblenz, aan de oostzijde van de Rijn. Het jaar dat ik als richtlijn aanhoud is 1970 dus op de grens van tijdperk 3 en 4. De lijn is niet geëlektrificeerd en momenteel rijd ik alleen met diesels en accutreinstellen.
Hieronder een overzichtskaartje van de regio (met dank aan Michelin):

Afbeelding
Westerwald by Wim Hesselink, on Flickr

Eerst een historische (deels fictieve) achtergrond van de regio. Zo’n 15 km ten noorden van Koblenz stroomt het riviertje de Wied in de Rijn. Hier aan de monding ligt de stad Neuwied. De Wied ontspringt in het Westerwald en kronkelt zo’n 100 km door een smal dal naar de Rijn.

Het Westerwald staat bekend om het basalt dat ook vandaag nog in open groeves wordt gedolven. Het wordt gebruikt als ballast voor het spoor en voor de wegenbouw. Vrijwel al het ballast van de NS komt uit het Westerwald. Het meeste basalt wordt per spoor vervoerd. Naast basalt zit er her en der ook een goede kwaliteit leem (“Ton” op z’n duits) in de grond. Ook dit wordt nog steeds gedolven en voor keramiek gebruikt. Een deel wordt het direct in het Westerwald verwerkt, maar de grootste hoeveelheid wordt per spoor geëxporteerd, o.a. naar Italië. Verder zijn er veel bossen (houtvervoer) en zijn er her en der kleine industrieën. Ook is er personenvervoer.

Door een deel van het Wiedtal ligt een spoorlijn (zie ook het schetsje hieronder): een deel van de Unterwesterwaldbahn (Altenkirchen-Siershahn). Deze is nog steeds in gebruik voor goederenverkeer. Vroeger was er ook een spoorverbinding van Altenkirchen via Neustadt (aan de Wied) naar Linz am Rhein, die deels door het Wiedtal liep. Deze lijn werd opgeheven nadat meerdere bruggen in WO2 waren beschadigd. In het laatste stuk van het Wieddal tussen Neustadt en Neuwied lag nooit een spoorlijn. In 1892 was er wel een plan om hier een smalspoorlijn aan te leggen, maar uiteindelijk werd de Steilstrecke vanuit Linz naar Neustadt gekozen en gebouwd. Alleen bij Neuwied lag sinds 1891 een 4 km kort industrielijntje door het Wieddal naar de industrie in Niederbieber. Een deel van dit lijntje ligt er ook nu nog en is nog steeds in gebruik (tot aan de metaalfabriek van Rasselstein).

Schetsje met bestaande en fictieve spoorlijnen:
Afbeelding
Westerwald Eisenbahnnetz by Wim Hesselink, on Flickr

Alternatieve geschiedenis
In mijn alternatieve geschiedenis is de lijn van Neuwied naar Neustadt (en verder via Flammersfeld naar Altenkirchen) wèl aangelegd, en niet als smalspoor maar als normaalspoor. De lijn is 42 km lang en werd in 1893 geopend. Naast het aansluitingsstation aan de Rijndalspoorweg in Neuwied zijn er stations (met kruisingsmogelijkheid) in Niederbieber, Datzeroth, Niederbreitbach, Waldbreitbach, Rossbach en Neustadt. Haltes zijn er in Altwied, Bürder, Alsau en Kodden.
Er zijn enkele zijlijntjes vanaf de Wiedtalbahn die smalle zijdalen met basalt en Tongroeves ontsluiten. Eén daarvan is de 8 km lange Laubachtalbahn, die in 1895 werd geopend. Deze takt bij Altwied van de Wiedtalbahn af. De lijn loopt via het dal van de Laubach omhoog naar het dorpje Kurtscheid.

Een verdere aanpassing in mijn alternatieve geschiedenis is dat de lijn tussen Altenkirchen en Neustadt (en verder naar Linz am Rhein) niet is gesloten na WOII. In mijn modelwereld worden alle lijnen in het gebied nog steeds (druk) bereden, met zowel personen- als goederenvervoer.

In het volgende bericht zal ik het baanplan presenteren.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 31 jul 2017 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

En we gaan weer verder. Dit keer het (baan)plan

De modelbaan zal in meerdere fases worden gebouwd. In eerste instantie vrij klein (want ik heb weinig ruimte), maar wel met de mogelijkheid om later uit te breiden. Voor fase 1 heb ik gekozen voor een stukje Wiedtalbahn bij het dorpje Altwied (zie schets hieronder, al is het slecht te lezen). Altwied bevindt zich 7 km ten noorden van Neuwied. Het dorpje heeft alleen een halte. Net buiten het dorpje bevindt zich de aftakking van de Laubachtalbahn (“Stichstrecke” naar Kurtscheid). De aftakking zal ook op de modelbaan worden gebouwd, maar het spoor van die aftakking zal aan de rand van de tafel eindigen. In een later stadium kan ik hier gaan uitbreiden.

Afbeelding
Unteres Wiedtal by Wim Hesselink, on Flickr

Met behulp van Google Earth heb ik bekeken hoe het landschap er hier in werkelijkheid uitziet. Ik heb er trouwens een paar jaar geleden ook gewandeld om een beter idee te krijgen. Vervolgens heb ik geprobeerd om mijn fictieve spoorlijn in het landschap aan te leggen (zie onderstaand plaatje). Rood is zichtbaar spoor, geel zijn tunnels. De Wiedtalbahn komt van links uit de richting Neuwied en gaat rechtsboven verder naar Datzeroth.
In het midden takt de Laubachtalbahn af en kronkelt door het dal van de Laubach (rechtsonder). In werkelijkheid is dit trouwens een heel nauw en steil dal waar met geen mogelijkheid een spoorlijn in past. Ik heb het landschap maar iets aangepast om wat meer afwisseling te krijgen. Dichterlijke vrijheid dus :) . In het plaatje heb ik in het zwart aangegeven welke delen ik op mijn modules ga weergeven. Voorlopig dus 5 stuks.

Afbeelding
Altwied Haltestelle by Wim Hesselink, on Flickr

De modelbaan
Ik kan één muur in een logeerkamer gebruiken voor de modelbaan. De baan wordt dan ongeveer 3 m lang en 60 cm breed. Helaas verspringt de muur waardoor het geheel een rare geknikte vorm krijgt. In fase 1 wordt het baanvak rondom Altwied op 5 segmenten gebouwd. De ruwbouw voor de eerste drie had ik al in Nederland gebouwd. De twee nieuwe segmenten zullen binnenkort worden toegevoegd. Zowel links als rechts verdwijnt het spoor in een tunnel. Het schaduwstation bevindt zich aan de achterzijde op hetzelfde niveau als het zichtbare deel. Dit voorkomt hellingen (waar ik toch vrijwel geen ruimte voor heb) en bespaart me ook de bouw van twee helixen (zowel tijd als geld). Het hele sporenplan van fase 1 is dus een simpel ovaal met een schaduwstation en een halte. Qua rijmogelijkheden is dat erg beperkt, maar het gaat mij met name om het landschap. Een station met kruisingsmogelijkheid kost veel meer lengte waardoor ik geen ruimte voor de vrije baan meer zou hebben, en dat wilde ik juist wel. Een eventueel station(netje) kan ik later bij de uitbreiding bouwen.
De schets hieronder laat het baanplan zien. In de schets nog zonder landschap, maar dat heb ik al wel ontworpen. Ik zal het later toevoegen zodat het wat duidelijker wordt.
De totale lengte van de baan is 325 cm. Het zichtbare deel is 30 cm breed aan de linker zijde, 60 cm aan de rechter zijde. Zowel links als rechts verdwijnt het spoor in een tunnel.
Links lijkt het spoor in de 180 graden boog niet op de tafel te liggen. Dat klopt; er zit hier een deur in de kamer, dus dit deel wordt een los aanzetstuk. Ik moet nog verzinnen hoe ik dit goed ga bevestigen. Het alternatief was de baan 30 cm korter maken, maar dat paste net niet lekker met mijn plannen.

Afbeelding
baanplan kaal 2 by Wim Hesselink, on Flickr

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 31 jul 2017 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Hoontje »

Goed doordacht plan! Ik blijf je geboeid volgen!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Leuk Wim een lekker goed onderbouwde modelbaan, zo zie ik het graag, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Sweex »

Hoi Wim!

Klein tipje voor (extra) inspiratie wellicht: Er loopt een verlaten spoorlijntje van Neuwied langs Bendorf naar het noord-oosten door (of eigenlijk over) het Brexbachtal. In dit dal is een Scouting kampeerterrein gevestigd, en de spoorlijn is sinds een aantal jaar geleden weer in gebruik genomen als toeristenlijntje. Fantastisch mooi stukje enkelspoor dat een aantal keren hetzelfde dal oversteekt.

Mocht je ooit in de buurt zijn dan raadt ik je zeker aan om er even te gaan kijken. Begin van het Scouting terrein (toegankelijk) is hier.

Website van de spoorlijn: http://www.diebrex.de/?lang=nl.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Alwin, Michiel en Michiel!
Leuk dat jullie mijn bouwsels gaan volgen, dat motiveert mij om dan ook echt te gaan/blijven bouwen!

@Sweex: bedankt voor de link en tip! Ik ken de Brexbachtalbahn. Een jaar of 8 geleden wandelde ik op de Rheinsteig en die passeert het Brexbachtal. Helaas slechts een klein stukje, langs een tunnel en een viadukt net voorbij de burcht Sayn, dus vlak bij het kampeerterrein dat je al noemde. Ik wil nog eens door het hele dal wandelen en ook een ritje met de museumtrein maken. Wie weet komende zomer :-)
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 30 okt 2019 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Landschap
Bij deze het baanplan, inclusief landschap. Welliswaar heb ik al veel details ingetekend, maar dat is met name om een idee te krijgen van het geheel. Tijdens de bouw moet blijken of het allemaal past. Er kan dan best nog wel iets veranderen, mocht dat beter uitkomen of er beter uitzien.


Afbeelding
baanplan Altwied met landschap by Wim Hesselink, on Flickr

Links komt het spoor uit de 232 m lange Goldbergtunnel te voorschijn en steekt direct de Wied over. De Wied slingert behoorlijk heen en weer door het dal en het spoor moet dus zo nu en dan een slinger afsteken met een tunnel door een heuvelrug. De oorspronkelijke stenen brug is in WOII opgeblazen en later vervangen door een vakwerkbrug.

Onmiddelijk na de brug volgt de halte Altwied. In het smalle dal is weinig ruimte. Er is hier slechts één doorgaand spoor. Hieraan ligt een perron waar een korte trein (BR 212 met 3 Silberlingen) kan stoppen. Langere treinen moeten dus gewoon doorrijden. Ik heb nog wel een kort kopsspoortje aan de andere zijde van het perron gepland. Hier kan de boemel voor de aftakkende lijn naar Kurtscheid stoppen. Dit geeft net iets meer mogelijkheden. Welliswaar kan er geen treinkruising plaatsvinden, maar ik kan toch een aansluiting simuleren van de boemel uit Kurtscheid op de doorgaande trein naar Neuwied. Beide sporen zijn beveiligd met uitrij armseinen.
Voor het goederenvervoer is een losweg aanwezig. Hier worden met name boomstammen op rongenwagens verladen. Daarvoor is een bokkraan aanwezig. Een beveiligingswissel voorkomt dat wagens ongewild op het hoofdspoor komen. Het korte spoortje wordt meestal niet gebruikt, al staat er wel eens een verdwaalde goederenwagen. Een enkele keer wordt de bokkraan gebruikt voor het lossen van bouwmateriaal voor de plaatselijke aannemer of gebruikt de kolenboer de losweg.

Als we de halte Altwied naar rechts verlaten, passeren we een spoorwegovergang waar de doorgaande weg door het Wiedtal (de L255) gekruist wordt. De overwegbomen worden bediend door een overwegwachter.
Na de overweg buigt het spoor iets naar rechts en passeren we de Wied weer, dit keer met een stenen boogbrug uit de begindagen van de lijn. De drie bogen zijn opgebouwd uit basalt dat in de omgeving is gewonnen. We hebben de bebouwing van Altwied nu verlaten. Links van het spoor liggen een boomgaard (Streuobstwiese) en een weide met koeien op de Wiedoever. Direct naast het spoor staat een seinhuis. We hebben de aftakking van de Laubachtalbahn bereikt en direct naast het seinhuis bevindt zich het wissel. Vanuit dit seinhuis worden naast het wissel ook de uitrijseinen in Altwied alsmede die van de inrij seinen langs de vrije baan vanuit Datzeroth (Wiedtalbahn) en Kurtscheid (Laubachtalbahn) bediend.

Na de splitsing steekt de Wiedtalbahn de Wied voor de 3e keer over. Ook dit keer via een stenen boogbrug. Na de brug verdwijnt het spoor in de 474 m lange Rockenfeldtunnel. De Wied maakt een lange lus om een uitloper van de hoogvlakte. Het spoor snijdt dit af en gaat er dwars doorheen. Op de heuvel boven de tunnel heb ik een stukje bos en nog een akker met een boerenschuur gepland.
Rechtsonder volgt de Laubachtalbahn de Wied naar rechts. Hier kan ik later gaan uitbreiden.

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 14 apr 2020 15:56, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

De bouw van de onderbouw
Zo, de afgelopen weken was ik druk met andere zaken. Nu weer verder berichten over de bouw van de baan. Ik ben sinds een maand of 2 al bezig geweest met de onderbouw. Dit is de plek in de logeerkamer waar de baan gaat komen:
Afbeelding
IMAG2614 by Wim Hesselink, on Flickr

Links staan 2 van de 3 modules die ik uit Nederland had meegenomen. De baan komt vrij hoog, omdat er ook nog een bureau en kastruimte onder moet passen. De bovenkant van de railstaven komt daardoor op ongeveer 150 cm. Erg hoog, maar als je er naast staat, kijk je vrijwel op ooghoogte naar de treinen. Als het goed is krijg je dan het idee in het landschap te staan, ipv er boven te zweven. Of dat lukt moet natuurlijk nog blijken.
Eerst maar eens naar de bouwmarkt voor hout. Gelukkig hebben ze in Rusland ook een OBI dus de eerste lading werd met succes opgehaald :) :
Afbeelding
IMAG2628 by Wim Hesselink, on Flickr

Ondertussen wachten de bestaande modules op de bouw van de onderbouw. De MAN railbus staat al op de plek waar later het perron komt. Links de module met riviertje:
Afbeelding
IMAG2632 by Wim Hesselink, on Flickr

Dus eerst maar eens begonnen met zagen en schroeven:
Afbeelding
IMAG2685 by Wim Hesselink, on Flickr

De constructie is vrij eenvoudig; vierkante vuren profielen van 40 x 40 mm vormen de staanders. Deze zijn verbonden met horizontale liggers uit latten van 20 mm dik. De staanders steunen op horizontale latten. Hieronder komt kurk zodat de laminaatvloer niet beschadigd wordt. Eerst het stuk boven het bureau. Hier komen de twee modules/segmenten die ik nog moet bouwen:
Afbeelding
IMAG2689 by Wim Hesselink, on Flickr

En vervolgens het linker deel. Doordat de muur verspringt, is er slechts ruimte voor een kort schaduwstation. Maar dat geeft niet. Op een enkele uitzondering na, zullen de treinen korter dan 1 meter zijn. Alleen een doorgaande goederentrein en eventueel een omgeleide sneltrein zijn iets langer.
Afbeelding
IMAG2688 by Wim Hesselink, on Flickr

Op de latten in de foto hierboven komen houten platen voor het schaduwstation. Eigenlijk had ik multiplex van 8 of 10 mm willen gebruiken, maar dat was in de verschillende bouwmarkten in Moskou niet direct beschikbaar. Dus zijn het (in het schaduwstation) houten meubelplaten van 18 (!) mm dik geworden. Niet mijn eerste keuze, maar ik wilde toch verder met de bouw. Gelukkig zijn ze niet zo zwaar en kost hout hier niet zo veel. Het resultaat ziet er als volgt uit:
Afbeelding
SAM_4105 by Wim Hesselink, on Flickr

Dat was het voor vandaag. Het begin is er!
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 aug 2017 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3005
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Ron »

Hey Wim,

Mooi spoorplaan met genoeg ruimte voor lekker veel scenery.
1.50m. is juist mooi om geen rugklachten te krijgen.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Ron! Het plan is om inderdaad los te gaan met scenery. Genoeg ruimte voor details. De treinen zijn bij wijze van spreken maar bijzaak... ;)

Anyway, hier weer een nieuwe serie fotos. Voor de 3 kleine modules die ik al in Nederland had gemaakt, moest ik iets anders verzinnen dan voor het schaduwstation. Deze modules (eigenlijk segmenten want ze passen slechts op één manier aan elkaar) bestaan uit een vurenhouten raamwerk, waarbij de rails op ongeveer 10 cm hoogte ligt. Voor deze modules heb ik een verlaagd gedeelte in de constructie van de onderbouw gemaakt (ook te zien op de laatste foto van mijn vorige bericht). De modules komen hier op enkele horizontale latjes te rusten. Met behulp van stelbouten kan de hoogte dan worden ingesteld zodat alles precies waterpas is. De bovenkant van de rails op de zichtbare modules zou dan overeen moeten komen met die van de rails in het schaduwstation. In ieder geval in theorie... Hieronder een foto. Ik moet de stelbouten nog installeren. De 3 modules staan tijdelijk op de plek van het schaduwstation.

Afbeelding
SAM_4095s by Wim Hesselink, on Flickr

Misschien is dit niet de meest eenvoudige constructie, maar ik wilde de 3 modules toch hergebruiken... Achteraf was nieuwbouw misschien sneller geweest. Nou ja, ik moet het er mee doen.
Met de modules op hun plek ziet het er dan zo uit:

Afbeelding
SAM_4082s by Wim Hesselink, on Flickr

Hier het linker deel met de vakwerkbrug en het haltegebouwtje. Ik heb voor het idee al wat losse scenery geplaatst. Met 30 cm is het niet heel breed. Het wordt nog een uitdaging om diepte te suggereren. We zullen zien of dat gaat lukken.
En hier de 2e en 3e module met de losweg en bokkraan.

Afbeelding
SAM_4083s by Wim Hesselink, on Flickr

Tenslotte nog een foto in de lengte richting. Het stationnetje (nou ja, halte) ligt in een lekkere ruime boog. Qua ooghoogte ben ik wel tevreden; je kijkt bijna horizontaal tegen de treinen aan. Ik kan dus lekker los gaan met detailleren :D

Afbeelding
SAM_4087s by Wim Hesselink, on Flickr

De andere 2 zichtbare modules (aan de rechterzijde) moeten nog gemaakt worden. Deze zijn groter en hebben een afwijkende vorm. Ik heb daar nu twee latten boven het bureau gemonteerd. Hierop moeten de modules gemaakt worden. Maar dat komt later. Het schaduwstation moet eerst worden gebouwd. Om te proberen heb ik al even wat rails in het schaduwstation gelegd. Hier komt Fleischmann rail die ik ooit een keer van een collega heb overgenomen. Ik moet nog beslissen hoeveel sporen ik ga aanleggen. Voorlopig 5 of 6 parallelle sporen. Waarschijnlijk nog een paar kopspoortjes om railbussen en andere korte treinen te plaatsen.

Afbeelding
SAM_4098s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_4100s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_4102s by Wim Hesselink, on Flickr

Tenslotte nog een close up van de linker tunnel. Ik had in Nederland al een klein stukje spoor geschilderd en geballast om te kijken hoe dit er uit gaat zien. De ballast is basalt van JeWeHa uit België. Na het lijmen wordt dit erg donker. Er komt later nog wel een laagje roest over, dus hopelijk wordt het dan beter (lichter). Het tunnelportaal ga ik vervangen door een zelfgemaakt exemplaar. Ik vind deze te groot. En zelfbouw maakt het allemaal net iets persoonlijker.
Maar eerst verder met het afmaken van de onderbouw.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 aug 2017 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Ziet er zeer veelbelovend uit. Ik ga je draadje zeker volgen. Goed thema ook, niet overladen: less is more. En een mooie omgeving. Ik ben van plan ook nog wel eens met het boemeltje door het Brexbachtal te reizen; ik ben er ook al eens doorheen gelopen en foto's gemaakt.

De hoogte van je baan zal je waarschijnlijk goed bevallen; mijn segmenten zijn zelfs 1,60 hoog.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Harry!
Qua hoogte ben ik wel tevreden. Sinds de kerst staan de 3 bestaande modules op de juiste hoogte en iedere keer dat ik naast de baan sta, geniet ik ervan dat ik vrijwel recht tegen de treinen aan kijk! Ook al staat er nu nog vrijwel niets en bevindt alle scenery zich nu alleen nog maar in mijn hoofd..... De baan van de modelspoorclub waar ik in Nederland lid van was (Lahntalbahn) had het spoor op een hoogte van ~80 cm. Deze baan zit vol met details, maar die vielen alleen goed op als je er op je hurken naast ging zitten... Dat wilde ik met mijn eigen baan voorkomen. En ik moest ook wel op hoogte werken. Het bureau moest in gebruik blijven, anders krijg ik problemen met de baas in huis ;)
Voor de uitbreiding later (het aftakkende lijntje) zit ik te twijfelen of ik dat nog lichtjes omhoog zal laten lopen. In mijn bedachte scenario gaat dit lijntje steil omhoog een zijdal in, naar een klein stationnetje. Het lijkt me wel leuk om die helling ook op de modelbaan weer te geven, alleen ben ik bang dat 155 cm te hoog wordt in dit station. Rangeren wordt misschien lastig, met name met de hand ontkoppelen. Maar als jij op een hoogte van 160 cm werkt, moet het waarschijnlijk wel lukken :-) Alhoewel, hoe lang ben je? Een reus van 2,00 m misschien? ;) Ik ben zelf maar 181 cm...
Ik zal morgen weer eens wat posten qua vorderingen. Ik heb niet veel aan de baan gedaan in december, maar een klein beetje voortgang is er wel.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Meer dan 2 meter zelfs :lol:
Maar je hebt gelijk: ik heb de Lahntalmodules ook gezien en dat was wel flink buigen. Gelukkig staat-ie ook op Internet en dat is toch een stuk comfortabeler. Succes met je vorderingen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Aha!! :D Met meer dan 2 meter valt 160 cm hoogte nog wel mee... ;)
Ik zal zelf dan toch niet hoger gaan dan 150 cm. Dat is 20 cm onder mijn ogen. Om te proberen heb ik nog een plankje met rails op 160 gezet, maar dat wordt voor mij wel heel erg hoog :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim schreef: Ook al staat er nu nog vrijwel niets en bevindt alle scenery zich nu alleen nog maar in mijn hoofd.....
Hoop dat alle bomen nog recht staan en dat het niet waait daar bovenin. :lol: :oops:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

:lol:
Nou, er is ruimte genoeg in mijn hoofd, dus dat komt wel goed ;)
MVG Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

De afgelopen maand heb ik vanwege de vele feestdagen (zowel de Nederlandse als de Russische) weinig kunnen doen. Gelukkig had ik begin december nog wel wat gedaan. De hele onderbouw is in de (witte) grondverf gezet. Dit om problemen met uitzetten van het hout door een veranderende luchtvochtigheid te voorkomen. Uiteindelijk zal ik het geheel afwerken met panelen zodat het wat meer op een meubel gaat lijken en minder op een bouwplaats. Dan is vrouw-lief ook weer blij :)
Omdat de russische terpentine veel meer stinkt dan de nederlandse, kan ik alleen op ons kleine balkonnetje schilderen. Gelukkig was het eind november, begin december ook in Moskou nog relatief warm. Momenteel is het overdag -15°C en op het balkon niet veel warmer... Van schilderen komt nu dus niet veel meer, maar gelukkig had ik alles op tijd in de verf.
Goed, vanwege weinig ruimte op het balkon, kon ik de liggers alleen in gedeeltes schilderen. Bij deze een stel dat al half in de grondverf zit:

Afbeelding
SAM_5018s by Wim Hesselink, on Flickr

Na verloop van tijd zat alles in de witte grondverf en kon ik het weer in elkaar schroeven: Ik ben niet ontevreden :)

Afbeelding
SAM_5030s by Wim Hesselink, on Flickr

Nu alles in de grondverf zit, kon ik ook kurk aan de onderzijde van de staanders lijmen, zodat de vloer niet beschadigt bij eventueel schuiven van de baan. Niet dat dat de bedoeling is, maar het is beter op zeker te spelen.
De baan wordt stevig aan de muur bevestigd. Alleenstaand op de hoge poten is het enigzins beweeglijk. Niet dat het omvalt, maar doordat diagonale verstevigingen ontbreken, is er wel beweging mogelijk. Om nou niet per ongeluk bij het stofzuigen van de vloer, tegen de baan te stoten en de treinen te laten ontsporen moet het allemaal letterlijk muurvast worden verankerd. Dat doe ik door op 3 plaatsen een latje tegen de muur te schroeven. Hier kan de baan dan tegenaan worden geschroefd. Deze methode heb ik bij een vorige baan ook gebruikt en werkt perfect. De hele constructie wordt dan “Bombenfest”. Er is absoluut geen beweging meer in te krijgen!
Eén van de latjes aan de muur:

Afbeelding
SAM_5014s by Wim Hesselink, on Flickr

En nadat de baan ertegen aan is geschroefd (na het schilderen):

Afbeelding
SAM_5167s by Wim Hesselink, on Flickr

Eén lange schroef door een staander is voldoende. Uiteraard kan de staander ook direct aan de muur worden geschroefd, maar met een extra latje is het gemakkelijker. Ten eerste staat de staander niet direct tegen de muur vanwege een plint op de vloer, dus zit er ongeveer 2 cm afstand tussen. En ten tweede geeft het latje de vrijheid om later een handige hoogte voor de schroef te vinden. Mocht ik later nog iets willen veranderen, dan hoef ik geen nieuwe gaten in de muur te boren.

Nu de onderbouw op de juiste hoogte staat en stevig aan de muur is geschroefd, kan ik weer verder met de eigenlijke modelbaan. Ik heb eerst de rails nog eens losjes op het rechter deel gelegd om te kijken of het verloop van de sporen naar mijn smaak is. Welliswaar had ik al een baanplan in Wintrack gemaakt, maar ik vind het altijd fijn om dat ook in werkelijkheid te testen en te beoordelen. Eventuele veranderingen kunnen nu nog snel worden aangebracht, zonder te hoeven slopen. De foto hieronder laat het hele zichtbare spoor zien. Het is niet veel, zo’n 2.6 m, maar dat geeft me de mogelijkheid om eindelijk eens een baan af te maken en niet in de eeuwige bouwfase te blijven hangen. Mocht ik dan toch sneller werken dan gedacht (yeah, right! :D), dan kan ik altijd met de uitbreiding van de aftakkende zijlijn verder. :)

Afbeelding
SAM_5033 by Wim Hesselink, on Flickr

Tussen de zichtbare modules en de bakken van het schaduwstation zit ongeveer 3 cm ruimte. Hier kan ik de achtergrondplaat plaatsen en ook een paar latten schroeven om later de verlichting en de fries aan op te hangen. Maar dat komt later wel.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 aug 2017 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Ziet er zeer strak en netjes uit Wim. Goed idee ook zo'n latje tegen de muur.



niko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 aug 2010 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door niko »

Mooie aanzet ,iets om te blijven volgen ;)


mvg NiKo
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Harry, Niko, bedankt! Het is altijd leuk om te weten dat mensen je berichten volgen :) Dat motiveert ook weer om door te gaan.

Nu zat ik vorige week nog te twijfelen over een aanpassing van mijn plannen:

Toch een kruisingsstation?
Nadat de onderbouw is vastgezet aan de muur, had ik ook weer even een paar huizen en andere scenery geplaatst. Om te controleren of het allemaal nog wel klopt, èn omdat het gewoon leuk staat. :)
Alleen kon ik mezelf niet inhouden om toch te proberen of een “echt” station met kruisingsmogelijkheid misschien zou passen. Dus snel even een stukje flexrail in vorm gebogen en een paar treinen geplaatst. Zie de fotos:
Afbeelding
SAM_5038s by Wim Hesselink, on Flickr


Het kopspoortje langs het perron heb ik nu dus doorgetrokken naar links en weer op de doorgaande lijn aangesloten.

Afbeelding
SAM_5041s by Wim Hesselink, on Flickr
Twee (korte) treinen kunnen elkaar nu passeren.

Afbeelding
SAM_5042s by Wim Hesselink, on Flickr


Tsja, verleidelijk, verleidelijk.... Het geeft uiteraard meer speelmogelijkheden. Ik zou er zelfs een eindstation van kunnen maken, waardoor ik het aanzetstuk links bij de deur (met de 180° boog) niet persé altijd nodig heb.... Vanuit het schaduwstation kan ik dan (met de klok mee) naar het zichtbare stationnetje rijden, lok afkoppelen en omlopen. En dan weer terug naar het schaduwstation. Ideaal voor een snelle sessie wanneer je ’s avonds thuis komt van je werk...
Ik heb zelfs nog even een snelle update van het baanplan gemaakt. Het zou wel passen:
Afbeelding

baanplan alternatief met landschap by Wim Hesselink, on Flickr

Maar nee, hoe verleidelijk het ook is, toch maar niet. Ik zou tussen de 1e en 2e module nog een kleine module moeten tussenvoegen om het inrijwissel links te kunnen plaatsen. Die module zou dan slechts 20 cm lang worden (en 30 breed) dus nog meer overgangen met gevaar voor een hobbelig verloop van de sporen. Door het schuine verloop van de sporen zou de 1e module iets naar voren komen waardoor de baan daar een paar cm naar voren uitsteekt (en er aan de achterkant een paar cm mist).
Het stationnetje zelf zou vrij kort blijven, zodat alleen korte treinen (max ~60 cm) netjes binnen de wissels staan. Lange treinen zouden dan over de wissels uitsteken. Omdat ik ook armseinen wil plaatsen (het is een drukke zijlijn!) zou het allemaal wel erg gedrongen en in elkaar gepropt gaan overkomen. En tenslotte zou ik aan de rechterzijde minder ruimte overhouden voor de vrije baan en het rivierlandschap. En juist daar wilde ik ook voldoende ruimte voor hebben.

Mijn oorspronkelijke planning was om vóór de kerst alles rijdend te hebben. Dat is (bij lange na!) niet gelukt. Dus het is beter om nu door te bouwen aan het oorspronkelijke plan. Op de uitbreiding (zijlijntje naar Kurtscheid) kan ik dan later een klein kruisingsstationnetje bouwen met meer rangeermogelijkheden.
Het blijft frappant hoe ik mezelf toch steeds weer voor de gek houd en meer sporen op de baan probeer te leggen. Waarschijnlijk een typisch modelspoor kwaaltje :lol:

In het volgende bericht de werkelijke bouwvoortgang met kurk in het schaduwstation en de stelbouten voor de bestaande 3 modules.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

... en als je de wissel voor het zijlijntje naar Kurtscheid nu eens vervangt door een dubbelkruiswissel? Dan heb je een lang inhaalspoor.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Harry, ik denk dat je iets anders bedoeld als wat je schrijft? Een kruiswissel bestaat uit 2 paralelle sporen die door 4 wissel en en kruising met elkaar verbonden zijn. Bij een "dubbel kruiswissel" is een term waarbij ik aan Utrecht Centraal denk waar je plekken had met 3 sporen waarvan de perron sporen beide met het midden spoor verbonden waren met kruiswissels.

Ik aan dat jij een engelswissel bedoeld, een kruising met aan 2 zijdes verbindingsbogen als je dat aan 1 zijde hebt is het een half engels wissel.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hoi Michiel,

Je hebt helemaal gelijk, ik bedoel inderdaad een heel Engels wissel; in het Duits een beetje verwarrend DKW ofwel Doppelkreuzungsweiche genoemd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Harry en Michiel,
Sorry, ik lag de afgelopen dagen even plat op bed, geveld door de russische winter... ;)
Bedankt voor het meedenken! Ik heb inderdaad ook zitten denken om het hele station langer te maken en de afsplitsing van de zijlijn al in het station plaats te laten vinden. Maar dan wordt de hele baan door het station ingenomen en heb ik weinig vrije baan meer over. Verder vertrouw ik de rijeigenschappen van materieel op een engels wissel niet helemaal. Ik lees her en der verschillende meningen, dus heb besloten geen engelse wissels te gebruiken. Ik heb onder andere een Köfje van Minitrix dat geheid problemen gaat geven (al heeft dat ding sosieso al wat hulp nodig qua stroomafname...).
Ik heb dus besloten om onder het motto "less is more" ( o.a. geïnspireerd door een zekere Herr J. op dit forum) het bij het oorspronkelijke plan te laten. Dat scheelt ook weer verbouwen van de huidige modules en ik wil nu zo snel mogelijk kunnen rijden. :-)
Zoals gezegd, op de eventuele uitbreiding kan ik dan later een "echt" station bouwen. Alleen mijn echtgenote nog even overtuigen dat de baan nóg groter kan worden... Ze schrok nu al van de hoeveelheid hout die ik het appartement in sleepte... :shock:
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Kurk!
Het is tijd om nu echt wat voortgang te maken. De rails in het schaduwstation moeten worden gelegd, maar dat betekent natuurlijk dat daar eerst een laagje kurk moet worden gelijmd. Hoewel het effect van kurk voor geluidsdemping minder groot is dan vaak wordt gedacht, helpt het wel een beetje. En in ieder geval is (in mijn ogen/oren) het “type” geluid dat de treinen maken op kurk, beter dan het gekras dat ze maken als de rails direct op het hout liggen. Maar goed, het kan in ieder geval geen kwaad, en de kurklaag helpt ook mee om kleine oneffenheden uit te middelen. Met mijn niet altijd even nauwkeurige bouwmethoden is dat wel handig.
Voor het leggen van kurk heb je natuurlijk kurk (of iets soortgelijks) nodig. In Nederland heb ik nog genoeg liggen, maar ja om nou kurk mee te nemen in de koffer... Dus ben ik hier op zoek gegaan. En dat viel nog tegen. Er is wel kurk, maar ik kon in eerste instantie alleen de standaard platen (van 30 x 60 cm) vinden. En die waren alleen per heel pak te vinden, goed voor 2 m2 maar dat kost dan ook bijna 50 euro... Dat vond ik toch te veel. De blauwe ondervloer schuimplaten zoals Gamma die heeft hebben ze ook wel, maar veel dikker en met een raar ribbelpatroon dus niet echt geschikt.
Dus verder op zoek in andere winkels. Uiteindelijk heb ik iets gevonden; een hele rol kurk, 2 mm dik, 1 m breed bij 10 m lang.... Wel goedkoop: 1200 roebel , dus met de huidige koers zo'n 15 euro. Nou ja, ik heb voorlopig dus wel genoeg :)

Afbeelding
SAM_4106s by Wim Hesselink, on Flickr

Goed, eerst maar eens aan de slag. De eerste lap kurk is vastgeplakt:
Afbeelding
SAM_5057s by Wim Hesselink, on Flickr

En na een paar avondjes (ik had niet zoveel tijd) ook de rest van het schaduwstation:
Afbeelding
SAM_5311s by Wim Hesselink, on Flickr

Het gat rechts-voor was een ongelukje. Omdat de kurk slechts 2 mm dik is en er geen lijm of rubber oid aan de kurk is toegevoegd, is het vrij kwetsbaar. Dus mijn vinger ging er zo doorheen... Nou ja, op dat plekje komt toch geen rails dus geen probleem. Nu nog even de schroefgaten vrijmaken, zodat ik de schroeven waarmee de houten plaat op de onderbouw zit altijd weer kan verwijderen (mocht dat nodig zijn). Op die plaats mag er natuurlijk ook geen rails komen te liggen. :)
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie