Ook maar even voorstellen dan...

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jowi

Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door jowi »

Hallo, mijn naam is Johan, kom uit de randstad, al in de 40, en na 30 jaar de hobby weer opgepakt. Zoals velen :)

Ik heb alleen nog een testovaaltje op een bureau liggen, maar ben druk bezig met plannen maken. Het zal ook wel weer een ovaal worden, om de simpele reden dat ik eerst wat wil experimenteren met de bouw (peco rails) en alle voor mij nog onbekende zaken (bezetmelders, de software etc). Dus de eerste plannen worden simpelweg een grote ovaal waar een aantal treinen automatisch rond kunnen rijden, met ruimte om eea wat uit te bouwen. Later wil ik een wat meer creatieve baan bouwen.

Ik heb inmiddels al wel een Fleischmann multimaus en wat nieuwe digitale loks (Startrain 1312 en een Piko hondekop) en ben inmiddels zo verslaafd aan digitaal rijden dat ik bezig ben een aantal 2e hands oude modellen te digitaliseren. Zo heb ik inmiddels een Arnold 2335 Motorpost voorzien van decoder, een Minitrix 1208 en 1221, en ben nu bezig met een blauwe 1100 van Minitrix. Ik moet zeggen dat de oude beestjes het in alle opzichten verliezen van de moderne loks, maar ja, het is wel leuk werk, priegelen met decoders :)

Wat ik wel erg mooi vind is dat er in 30 jaar toch nog best een hoop NS spul is te krijgen, dat was vroeger wel anders. Mijn materiaal/tijdperk zal zo'n beetje vanaf na-oorlogs tot de jaren 80 zijn.
Bijlagen
IMG_4523.JPG
IMG_4523.JPG (55.17 KiB) 3615 keer bekeken


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7413
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door Krab »

Welkom Johan op het N - forum.
Leuk dat je ook met nederlands matriaal rijdt ,net als ik digitaal.


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door Hoontje »

Jeej eenandere NS aanhanger erbij!!! Ben benieuwd naar jouw belevenissen. Welkom en keep us posted!

Groetjes Hoontje


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4082
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door Ad_M »

Welkom op het N-spoorforum Johan
Ik heb al wat onderwerpen van je kunnen aanschouwen op het bnlx forum
Leuk om er een mede NL rijder bij te hebben :D
Veel plezier hier

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
jowi

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door jowi »

Ja het bnlx forum is wat universeler, maar hier zijn ook veel leuke dingen en goede info te vinden :) ik zie inderdaad nu ik wat meer spoorsites bezoek, ook steeds dezelfde namen voorbijkomen ;)



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door Wablo »

Johan,
Ook vanuit de Rijnmond kant welkom op ons forum, er valt hier veel op te pikken van N-spoor verslaafden, allemaal met eigen voorkeur maar je moet zien er het beste uit op te pikken en te gebruiken
gr.
Bert


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door Wim »

Welkom Johan,

veel succes met het plannen en bouwen van een uitdagende baan!


Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door richard7877 »

Hallo Johan

Ook namens mij welkom hier op het forum!
en gelijk weer een NS er erbij :D

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door JanCK »

Welkom Johan. Je klinkt lekker enthousiast, dus die baan gaat helemaal goed komen.
Groet,
Jan



Onderwerp starter
jowi

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door jowi »

Thanks allen :)

De eerste poging wordt waarschijnlijk dit. Een digitale testovaal, 244cm breed, 80cm diep, onderaan een station, boven een schaduwstation. Het station ligt wat schuin om toch nog wat dynamiek aan het saaie ovaaltje te geven. Alles wordt opgedeeld in secties zodat er, althans dat zijn de plannen, er automatisch digitaal gereden kan worden. Eea zal bestuurd gaan worden door een Z21 en of iTrain of TrainController. Alle rails en wissels (Peco 55) is al binnen. Wissels worden voorzien van servo's.

Ik zal tzt een apart topic voor openen als ik ook echt ga bouwen :)
Bijlagen
244x80.jpg
244x80.jpg (49.73 KiB) 3520 keer bekeken



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door mdedeugd »

Hallo Johan, Ook namens mij heel hartelijk welkom op N spoorforum.

Dat ziet er gelikt en sjiek uit, mooie ruimte heb je daar, ik vindt je appel computer en bureau ook heel erg mooi.
Veel plezier toegewenst hier en met jou hobby, een mooie hobby

Laat het allemaal maar zien ;)

Grtz een ex N spoorder die kleiner gaat dan N :D

Martin de Deugd



Onderwerp starter
jowi

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door jowi »

De baan op het bureau is maar tijdelijk, op deze plek komt uiteindelijk wel de baan te staan, het bureau schuift dan een stukje op, er komt dan een soort van kamerscherm of half hoog muurtje waar dit bureau dan tegenaan staat, en daarachter dan weer de baan. Mijn huis is een beetje anders dan normaal, het is een loft, dus 1 grote ruimte van 100m2, zonder aparte kamers...

Ben inmiddels wel aan het bouwen begonnen, de meeste rails liggen inmiddels al. Alle wissels zijn voorzien van extra voedingsdraden, ook voor de puntstukken. Alle blokken, die uit 1 sectie zullen bestaan, zijn bedraad. Alles hangt nog los onder de tafel. Ik ga maar met 1 detectie per blok proberen te werken, alle afrem en stop gedrag zal mbv software gedaan worden.
Bijlagen
IMG_0885.jpg
IMG_0885.jpg (94.63 KiB) 2297 keer bekeken



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door mdedeugd »

Hallo Johan.


Da,s heel mooi wat je aan het maken bent. :D



Martin de Deugd



Onderwerp starter
jowi

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door jowi »

Mwaaahhh.. ben er niet zo tevreden mee moet ik zeggen. Valt een beetje tegen. Het ligt allemaal wel erg strak, en recht, dat was eenvoudig te doen. Ik heb de rails met spijkertjes op de multiplex gezet, maar het maakt veel meer lawaai dan ik dacht. Misschien dat ik alles loshaal en dan alsnog een laagje kurk oid onder leg, al moet ik dan met lijm aan de gang, en dat wilde ik eigenlijk ook niet, aangezien het een tijdelijke demo/experimenteerbaan is. Ik moet alles netjes los kunnen maken later.

Daarnaast valt het rijgedrag over de peco kruiswissels me erg tegen. Loks kraken hobbelen en bewegen enorm als ze er over rijden, en ontsporen soms ook. Mijn piko hondekop wil af en toe met 1 draaistel omhoog wippen en dan rijd een gedeelte over 2 rails tegelijk... Ik had er meer van verwacht.

Ook blijft het maar een ovaal natuurlijk, ook al is ie 2 keer zo lang en breed dan mijn fleischmann ovaaltje op het bureau... ik dacht dat het iets minder saai zou zijn, maar helaas... maar ja dat was te verwachten :D



Nighthawk
Berichten: 226
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:24

Re: Ook maar even voorstellen dan...

Bericht door Nighthawk »

als ik mag zeggen , zou ik de smalle dubbelzijdige plakband van de action gebruiken ,
is niet duur en je kan er onderdoor met een stanleymes weer los snijden indien nodig
en ik gebruik de blauwe vloer isolatie platen voor demping en dat gaat heel goed
maar kurk zal vermoed ik ook wel goed isoleren

en ik moet zeggen U heeft een leuk baantje
succes verder en ik blijf Uw baan volgen
ik kan er ook weer wat van leren lol

Groeten Fred


Plaats reactie