Z21 aansturen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 268
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Z21 aansturen

Bericht door Appie173 »

Hallo eenieder,

Er zijn verschillende manieren om de Z21 aan te sturen, mobiel, tablet, multimaus. Ik gebruikte eerst een oud mobieltje. Die heb ik vrij acuut buiten dienst moeten stellen omdat de accu ging opzwellen. Nu sta ik voor de keuze om weer een oudere mobiel uit de kast te trekken of toch overstappen naar een tablet, huidige mobiel, of Multimaus.

Welke gebruiken jullie en waarom? Wat zijn de voor- en nadelen? Ik kan er natuurlijk zelf wel wat bedenken maar ervaringen van anderen zijn altijd nuttig.

Mvg, Albert



u43hvs
Berichten: 603
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Z21 aansturen

Bericht door u43hvs »

Ik gebruik al geruime tijd de oude iphone van de vrouw. Waarom? Omdat ik daarmee makkelijk een backup kan maken op mijn ipad. Welke ik incidenteel gebruik. Zelf gebruik ik altijd een android smartphone, maar de z21 app is daar wat moeilijker te exporteren/importeren


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

FidOo
Berichten: 5683
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 aansturen

Bericht door FidOo »

Ik gebruik een oudere Samsung tablet S2 omdat dat scherm lekker groot is en ik dus mijn baan plan met rijwegen en een lok naast elkaar op 1 scherm heb. Tevens een 2e oudere Android telefoon om als 2e lok regelaar Dienst te doen. Daarnaast heb ik nog een profiboss die ik zo aan kan sluiten maar dat vind ik minder praktisch.

O en je kunt heel eenvoudig je loks en baanplannen dupliceren binnen het WiFi netwerk ook met android.
Wel de juiste app gebruiken, (die met de zwarte achtergrond en Z21 in 't wit)
Laatst gewijzigd door FidOo op 05 aug 2023 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 896
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Z21 aansturen

Bericht door Hube »

Ik gebruik een Multimaus met een draadje. Gaat prima als je een eenvoudig baantje heb en maar 1 trein tegelijk wilt besturen of om te rangeren terwijl andere treinen een automatisch rondje rijden.
Ik heb ook een WiFi Multimaus liggen maar deze bevalt niet zo goed omdat deze na een tijdje automatisch uitschakelt en het een paar seconde duurt om weer in te schakelen. Onhandig als je plotseling wilt ingrijpen.
Bovendien gaan de batterijen niet zolang mee.

Succes, groetjes
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

BartenThomas
Berichten: 429
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Z21 aansturen

Bericht door BartenThomas »

Ik rijd handmatig digitaal. Kan met 3 treinen tegelijk rijden en dan nog een op het rangeerterrein.
Ik gebruik een (oud) Samsung tablet en 2 multimuizen.
Ik vind snelheid regelen met de draaiknoppen prettiger dan de touchschuif op de tablet. Op de tablet vind ik de bediening van de functies weer prettiger omdat het symbool van de functie op de knop weergegeven wordt.

Afbeelding


Gebruikersavatar

hvdkooij
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jul 2023 20:18
Locatie: Hattem

Re: Z21 aansturen

Bericht door hvdkooij »

Heb zelf een multimaus en ben met rocrail bezig op een PI400, Daar heb ik dan alleen nog een scherm voor nodig om de rest te doen op de test baan.

de paniek knop op de multimaus is wel handig als rocrail en ik elkaar weer eens niet begrijpen.


rocrail op PI400,
z21 start met diverse modules.,
FM Picolo rails.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 268
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Z21 aansturen

Bericht door Appie173 »

Ik vraag me af of er ook mensen zijn die hun 'huidige' mobiel gebruiken. Ik denk dat het systeem ooit zo door Fleischmann/Roco bedacht is. Nadeel is dat je op de WiFi van de Z21 geen internet hebt. Nadeel van een oud mobieltje of tablet is wel dat die aan het begin eerst moet opstarten. Dat kan wel een minuut duren.



FidOo
Berichten: 5683
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 aansturen

Bericht door FidOo »

Ja heb ik ook wel gedaan hoor. Maar ik ben wat dat betreft geduldig. Een oud mobieltje of tablet die helemaal leeg en gereset is start over het algemeen nog best prima op. Alleen de Z21 App er op en dan gaat dat allemaal prima.

En als je wel Internet wilt sluit je de Z21 Router gewoon op je netwerk aan. Ik heb op zolder ook een gewone Router staan en als ik die dus met een kabel verbind met de Router van de Z21 werkt dat gewoon. En dan kan ik vanuit het hele huis ook de baan besturen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

WouterDeBanaan
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: Z21 aansturen

Bericht door WouterDeBanaan »

Ik heb persoonlijk de IP instellingen van de Z21 aangepast zodat deze direct op het thuisnetwerk kon worden aangesloten zonder de meegeleverde router.


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

Kajji
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 jun 2012 14:16

Re: Z21 aansturen

Bericht door Kajji »

Ik heb ook de IP instellingen van mijn Z21 aangepast en op het thuisnetwerk aangesloten.

Op deze manier kan ik zonder moeite met alle telefoons en tablets in huis de baan bedienen en is het zo ook een stuk simpeler voor mijn 10 jarige zoon. Daarbovenop heb ik ook gewoon de oude vertrouwde rode multimaus liggen en een multimaus wifi omdat het gevoel van draaiknop niet te evenaren is.


Gr, Peter

Baan Europees, Roco Z21,
Plaats reactie