[Opgelost] Arduino Interface voor iTrain

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
wdevaal
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 okt 2022 09:53
Locatie: Eindhoven

[Opgelost] Arduino Interface voor iTrain

Bericht door wdevaal »

Beste mede gebruikers. Ik heb een vraag met betrekking van het gebruik van een Arduino Mega in combinatie met het besturing programma iTrain.
Ja ik maak gebruik van iTrain voor mijn baan besturing met als interface een Marklin CS3 en deze combinatie werkt bij mijn zonder enige problemen.
Maar nu wil ik naast deze CS3 interface ook gebruik gaan maken van een Arduino Mega als extra interface voor het aansturen van accessoires op mijn baan, zoals b.v. van mijn locomotievenloods de deuren automatisch openen en sluiten met behulp van een servo en ik zie nog tal van andere toepassingen hiervoor.

Maar goed, ik heb vandaag op deze Arduino Mega de laatste versie van DCC EX https://dcc-ex.com/index.html geïnstalleerd in dit ging ook zonder problemen. Omdat ik alleen gebruik wil maken van Arduino Mega pinnen voor het aansturen van enkele accessoires heb ik dus geen MotorShield op de Arduino Mega geïnstalleerd omdat mijn CS3 de treinen, wissels en terugmelding verzorgd.

In iTrain heb ik een nieuwe interface aangemaakt die de Arduino verbind met iTrain, zie afbeelding.

Schermafbeelding 2023-09-11 130315.jpg
Schermafbeelding 2023-09-11 130315.jpg (62.05 KiB) 294 keer bekeken

En de verbinding komt ook tot stand.

Schermafbeelding 2023-09-11 130353.jpg
Schermafbeelding 2023-09-11 130353.jpg (3.31 KiB) 294 keer bekeken

Voor zover geen problemen dus, maar nu hoe kan ik een pin actief maken binnen iTrain. Ik dacht dat ik als Adres gewoon het pin nummer kon invoeren, dus ik heb even een LED op pin 12 aangesloten om dit te testen.

Schermafbeelding 2023-09-11 130644.jpg
Schermafbeelding 2023-09-11 130644.jpg (42.04 KiB) 294 keer bekeken

Wat ik zie is dat pin 12 hoog is, dus de LED brand. Wat ik ook zie is dat als ik in iTrain op de licht schakelaar klik de TX en RX van de Arduino Mega opflikkeren, dus hij ontvangt wel commando's. Maar de LED blijft gewoon branden ook al schakel ik deze LED via het schakelbord uit. Hier loop ik dus even vast en kom er niet uit, ik heb verschillende opties gebruikt als Uitvoerapperaat maar geen van alle leverde enig resultaat op.

Ik hoop dit probleem duidelijk omschreven te hebben en dat misschien een van jullie mijn in de juiste richting kan verwijzen.

Grt. Willy...
Laatst gewijzigd door wdevaal op 11 sep 2023 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
wdevaal
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 okt 2022 09:53
Locatie: Eindhoven

Re: Arduino Interface voor iTrain

Bericht door wdevaal »

Ik heb de oplossing zelf al gevonden.
Ik moest naast DCC++ op de Arduino Mega ook JMRI Panel Pro op mijn PC instaleren.
Hier moet je alle gebruikte pinnen eerst definiëren zoals in de afbeelding te zien is.
Ik heb nu een rode LED en een Relais aangemaakt op pin 2 en pin 4, en deze zijn nu wel via iTrain aan te spreken.

Schermafbeelding 2023-09-11 154256.jpg
Schermafbeelding 2023-09-11 154256.jpg (57.19 KiB) 277 keer bekeken

Opgelost dus (-:

Grt, Willy...


Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.
Plaats reactie