Waarom bruine laklaag op wielen van loc's en treinstellen???

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 1955
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Waarom bruine laklaag op wielen van loc's en treinstellen???

Bericht door Raymond »

Hallo,
Naar aanleiding van het draadje over de NS 1601 van Fleisschmann met een bruine laklaag op de wielen die slecht rijgedrag toont net zoals vele andere merken!
Waarom doen fabrikanten dit???
Misschien omdat het mooier staat?
Maar dit gaat dan wel ten koste van de rijeigenschappen!!!
En ik denk dat menigeen liever geen bruine wielen heeft maar gewoon zilver kleurige en dat de loc of het treinstel gewoon goed rijd!
Dit komt zo vaak voor de laatste tijd!
Dus hoe kunnen we de fabrikanten dit duidelijk maken dat dit niet wenselijk is?
Of denken jullie er anders over?
Ik heb liever een goed rijdend model met zilver kleurige wielen dan een model met bruine wielen die niet goed rijd en steeds stil valt.....
Hoe denken jullie daarover?

Groet,
Raymond



caspervt
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Waarom bruine laklaag op wielen van loc's en treinstellen???

Bericht door caspervt »

Hoi Raymond,

Volgend mij is het bruine ontstaan door een chemisch proces waarbij het wieltje gekleurd wordt. Zoek maar eens op zwartingmiddelen, onder de messingbouwers een bekend goedje om messing chemisch te kleuren. Die bewerking beinvloed het geleidingsvermogen niet of gering. Het kan geen echte lak zijn, want dan zou de loc direct uit de verpakking nooit rijden.

Ik vermoed dus dat het schokkerige rijgedrag een andere oorzaak heeft (vet of ander vuil ergens tussen de stroomafname, schade aan de print?). Ik vind persoonlijk de bruine wielen erg mooi en vermoed dat fabrikanten dat niet gaan aanpassen.

Met groet, Casper



Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 1955
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Waarom bruine laklaag op wielen van loc's en treinstellen???

Bericht door Raymond »

Hoi Casper,

Als je de loc's uit de verpakking direct op de rails zet, rijden ze erg slecht!
Dat was vroeger nooit zo, toen waren de wielen ook nog gewoon zilver kleurig.....
Als je de loc's een poosje laat rijden, word het wat beter maar niet veel beter.
Ze blijven slecht rijgedrag tonen, na het laklaagje (zoals ik het zie) eraf te halen rijden de loc's vele malen beter!

Volgens jou is het geen laklaag maar hoe kan het dan dat ik dit er wel vanaf kan krijgen?

P.s.
Het slechte rijgedrag is bij alle loc's met bruine wielen, niet alleen bij de NS 1601 van Fleisschmann ook bvb de Piko loc's hebben hier last van!

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 1955
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Waarom bruine laklaag op wielen van loc's en treinstellen???

Bericht door Raymond »

Ik heb even een testje gedaan.
Bij dit filmpje rijd de loc met niet gepoetste bruine wielen.

De wielen bij dit filmpje zagen er zo uit.
Afbeelding
Dus niet gepoetst, de loc heeft al wat rondjes gereden maar niet alle bruin is eraf waardoor de loc slecht rijd...

Bij dit filmpje heb ik het bruine laagje er helemaal af gepoetst.

De wielen op dit filmpje zien er zo uit, deze zijn gepoetst.
Het bruine is hier eraf gehaald.
Afbeelding
De loc rijd duidelijk beter!
Mijn conclusie is dus dat loc's met bruine wielen duidelijk slechter rijden.....
Het is even werk maar na het poetsen rijden ze echt veel beter.
Dus als ik weer eens een nieuwe loc koop ga ik gelijk het bruine van de wielen af poetsen😃

Groet,
Raymond



FidOo
Berichten: 5683
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Waarom bruine laklaag op wielen van loc's en treinstellen???

Bericht door FidOo »

Het is geen lak! Het is een soort oxidatie laag wat door een chemisch proces ontstaat. Hoewel het er mooier uit ziet is het inderdaad een nadeel dat als het loopvlak een te dikke laag heeft dat de stroomafnemers te leiden heeft.

Zo'n minitrix borstel doet ook al wonderen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 1955
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Waarom bruine laklaag op wielen van loc's en treinstellen???

Bericht door Raymond »

Dan zal het wel een analysatie zijn?
Maar goed het belemmerd wel de stroomafname......
Ik vind dat best wel raar dat ze daarvoor kiezen, je wilt toch graag een loc die mooi rijd🙂
Blijf het vreemd vinden, ach ja ik ben ook een vreemde gast🤣

Groet,
Raymond



JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: Waarom bruine laklaag op wielen van loc's en treinstellen???

Bericht door JohanBR64 »

Herkenbaar. Ik heb net nieuwe dcc locjes omdat ik het N spul weer ga opbouwen. Inderdaad heeft de BR140 uit de set bruine wielen. Deze heeft inmiddels een tijd gereden op mijn test baantje (startset ovaaltje) Begon ook wat te horten en te stoten. Even op de Minitrix borstel 66623 en de baan schoongemaakt met isopropanol en rijd weer prima. Dus mijn tip, nieuw materieel even een uurtje inlaten rijden op een test baantje.


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.
Plaats reactie