Brongergea 2.0

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Brongergea 2.0

Bericht door Bouwe »

Soms heb je van die momenten dat je denkt: "is dit nu wat ik wil?" Nee dus. Alle ideeën overboord gegooid en na een kleine pauze weer met frisse moed opnieuw beginnen. En daar is Brongergea 2.0 geboren. Nog steeds 2 modules van elk 120 bij 39 cm, zodat de complete baan op de TV kast past. Ook nog steeds het pendel idee. Maar mocht er in de toekomst ruimte zijn voor een uitbreiding, dan is de baan daarop voorbereid.

Afbeelding
Het baanplan.

Het idee:
Spoor 1 is een kopspoor met zijperron waar het dieselmateriaal zal halteren voordat de terugreis wordt hervat. Op dit zijperron zal ook het stationsgebouw verrijzen. In gedachten heb ik het model van Station Dokkum (Tilly Models), deze staat hier half afgebouwd in de kast.
Het eilandperron is eigenlijk een schiereilandperron, links van spoor 1 en 2 zal een verbindingsstukje worden gemaakt. Spoor 2 heeft hetzelfde idee als spoor 1, maar dan voor het electrische materiaal. Ook spoor 3 is voor electrisch materiaal wat in de toekomst door zou kunnen rijden naar de toekomstige uitbreiding. Uiteraard kan ook het dieselmateriaal gebruik maken van spoor 2 en 3.
Het opstelterrein is bedoeld om te kunnen pendelen en zal in het zicht blijven. In de toekomstige uitbreiding kunnen deze beide sporen als tijdelijk parkeerspoor worden gebruikt. Misschien dat ik hier nog iets mee doe qua bedrijf met spooraansluiting.
Het spoor van de goederenloods doet eigenlijk niet mee in het pendelverhaal. Hier zal een klein goederentreintje bij een kleine goederenloods staan.

Technische details:
Rails en wissels: Peco code 55
Digitale centrale: DR5000
Automatische treinbesturing: Koploper icm een minilaptop
Digitale componenten: Digirails/Digikeijs
Wisselbediening: servo's icm servodecoder Rosoft

De bouw is inmiddels begonnen. De modulebakken zijn hergebruikt en de meeste Peco rails is ook gerecycled. Binnenkort meer :D


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Brongergea 2.0

Bericht door sjoef »

Ik ga het weer volgen......


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4082
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Brongergea 2.0

Bericht door Ad_M »

Success Bouwe,

Kijk er naar uit hoe je het gaat aankleden 😁

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1842
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Brongergea 2.0

Bericht door OBBinN »

Succes met rommelen.. 👍🏻


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brongergea 2.0

Bericht door Hoontje »

Succes. Ik ga het weer volgen!



Yentl
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 dec 2023 15:33

Re: Brongergea 2.0

Bericht door Yentl »

Ik ben benieuwd


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7413
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Brongergea 2.0

Bericht door Krab »

Mooi fijn klein weer wat leuk om te volgen Bouwe ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea 2.0

Bericht door Bouwe »

De rails en wissels zijn voor het grootste deel gelegd en aangesloten. Op 2 defecte Servoswitches na, een enkel losgeraakte draad daar en een servo welke raar gedrag vertoonde ging alles van een leien dakje. De baan in Koploper ingevoerd en de eerste pendelritjes zijn gemaakt.

Afbeelding
De module met station en de goederenloods. De perrons zijn gemaakt van berkenmultiplex waarvan ik nog wat had liggen. De perron tegels zelf zijn geplot op mijn plotter welke ik sinds vorig jaar hier heb staan (voor de liefhebbers de Cameo 4 van Silhouette). Zijkanten van de perrons zijn gemetseld en eveneens uit de snijplotter afkomstig. Alles nog in de basiskleur (ook ik heb maar 24 uur in een dag ;) )

Afbeelding
De rechtermodule. Het stukje naar de toekomstige uitbreiding ontbreekt nog. De gebouwen staan op een willekeurige plek.
De 3delige GTW van Arriva rijdt in de wisselstraat. Hier had ik eerst een engels wissel geplaatst, echter gaf deze af en toe een vreemde kortsluiting waarvan ik de oorzaak niet kon achterhalen. Alles gedaan van opnieuw bedraad, tot andere servo en andere servoswitch. De kortsluiting deed zich af en toe steeds voor. Daarom het engelse wissel er maar uitgehaald en vervangen door een normaal en een y wissel.

Filmpje ook altijd leuk:
https://youtu.be/--L23OHtXsk?feature=shared

mvg,
Bouwe
Laatst gewijzigd door Bouwe op 24 jan 2024 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7413
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Brongergea 2.0

Bericht door Krab »

Hoi Bouwe , je video is niet meer beschikbaar staat hier te lezen .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea 2.0

Bericht door Bouwe »

Werkt hij nu wel Sjaak?

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7413
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Brongergea 2.0

Bericht door Krab »

Ja hij werkt nu wel Bouwe bedankt .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie