Bärental (nieuwe start)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1095
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door bpieters »

Ik begrijp niet wat je met dat omdraaien van de baan bedoeld ,Joop.
Volgens mij blijft het zoals op de foto.
De plannen zoals Jelle die beschrijft zijn voor mij helder en goed uitvoerbaar denk ik.
Misschien is het wel een idee om op een aantal plekken kijkgaten in de zijwanden te maken om zicht op het schaduwstation te hebben zonder de bovenbouw te moeten opklappen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 827
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

Zaunkönigs Bahn schreef: 03 dec 2023 14:38Voor mij de bovenkant, bij de muur als ik het goed zie, heb je een wissel, een Engels wissel en een meegebogen wissel liggen met de bedrading. Als het de bedoeling is dat je de baan omdraait, dus het deel wat nu op de tafel ligt wordt boven en de bedrading ed komt onder op de tafel te liggen, dus uit het zicht, dan komen de wissel, het Engels wissel en de meegebogen wissel op de plaats te liggen waar nu de vier bogen liggen. Ik weet even niet hoe ik het verder nog duidelijker kan aangeven.
Wat nu zichtbaar is op de baan, is het niveau onder de 'bovenbaar', die blijft daar precies zo liggen. Feitelijk zie je daarstraks niets meer van terug. Ook de bedrading blijft zo liggen, ik heb er zo immers geen last van en als ik bij moet zijn, kan ik daar makkelijker bij dan dat ik onder de tafel moet kruipen. Dan sta ik nooit meer op. ;)
Bedrading van de 'bovenbaan' komt ook op de plaat te liggen, maar wel onder een laagje hardschuim. dus wat er allemaal onder zit, krijgt niets van de bedrading te zien anders dan helemaal aan de linker kant waar het op die laag komt en aangesloten wordt aan de desbetreffende aansluitpunten. Die ruimte is daar speciaal voor bedoeld.
Ik denk dat als het nu komende deel klaar is, het allemaal veel duidelijker zal zijn.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 827
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

bpieters schreef: 03 dec 2023 19:57 Misschien is het wel een idee om op een aantal plekken kijkgaten in de zijwanden te maken om zicht op het schaduwstation te hebben zonder de bovenbouw te moeten opklappen.
Ook daar had ik al aan gedacht. Het geheel op het 'schaduwstation' wordt voortdurend door een aantal mini-camera's in de gaten gehouden.
Er komen drie of vier cameraatjes te hangen die ik op de monitor kan bekijken en zo overzicht heb over het gehele verborgen gedeelte.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1095
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door bpieters »

Mooi zo'n weldoordacht plan!
Ik blijf het zeker volgen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 827
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat plaatste. Het werk vordert langzaam, door ook andere zaken die mijn aandacht vragen. Maar bij deze toch weer een update van mijn baan.

De elektronica heeft een mooi plekje onder de draaischijf gekregen. Zo is er altijd bij te komen zonder dat het mij mijn rug kost.
Afbeelding

Het 'schaduwstation' is verbonden met de 'bovenwereld' door deze opgang. Doordat het hoogteverschil maar klein is, kan ik volstaan met één ruime bocht.
Afbeelding

Nog even de vier sporen van het 'schaduwstation' onderdoorloop.
Afbeelding

Nog even het schaduwstation vanuit een andere hoek.
Afbeelding

Bij de bovenwereld ligt de rail er al van het stationsgebied met aftakkingen naar de draaischijf en wat rangeersporen.
Afbeelding

De twee voorste grondplaten kunnen opgeklapt worden om eronder bij te kunnen. De achterste grondplaat (rechts achter) ligt vast. Hier is ook nog een losplaats voor goederenvervoer.
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

bleumerm
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2014 17:50

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door bleumerm »

Hallo Jelle
Een mooie baan waar je mee bezig bent , goede en duidelijke fotos ook, heb jij ook nog een ringleiding liggen?
Ik zie een aantal die ik zelf ook wel kan gebruiken als beginnend modelbouwer.
Marcel


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1534
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Hans »

Hallo Jelle,

Mooi strak aangelegd allemaal.
Daar zou ik een voorbeeld aan moeten nemen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1095
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door bpieters »

ziet er prima uit,Jelle


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 827
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

@bleumerm Jazeker ligt er een ringleiding onder. Dat heeft me altijd al veel storingen voorkomen, dus die houden we erin. :Thumb

@Hans Ik probeer alles zo strak mogelijk te leggen en de bedrading gescheiden te leggen om zoveel mogelijk inwerking van de verschillende stromen te voorkomen en storingen sneller te kunnen opsporen. ;)

@Bert Ja, ik ben eigenlijk wel tevreden. Al kijk ik heel erg naar de eerste volledige testrit uit. Maar voordat het zover is, zijn wel weer de nodige weken voorbij.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Sky »

Heel mooi strak kabelwerk. Kan ik veel van leren. Welke kabeldikte gebruik je voor de ringleiding?


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 827
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

Sky schreef: 01 feb 2024 09:28 Heel mooi strak kabelwerk. Kan ik veel van leren. Welke kabeldikte gebruik je voor de ringleiding?
Voor de ringleiding gebruik ik 'gewoon installatiedraad' (2,5mm²) omdat ik dat nog in voldoende mate had liggen. Vrij hangend opgespannen tussen alle dwarsschotten. Het voordeel hiervan dat je de 'aftakkingen' hier makkelijk op kan solderen.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 827
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

Het is even stil geweest in mijn topic, maar ik heb zeker niet stil gezeten.
Ik ben dan tegenwoordig niet meer zo snel. maar ga door als een Diesel. :lol:

Vandaag was het zover dat mijn baantje bereidbaar was. De laatste paar weken eigenlijk alleen maar bezig geweest met de bedrading. Wat een eind draad zit er nog in zo'n klein baantje... ppffffff...

Maar goed, om te laten zien wat het tot nu toe geworden is, hieronder een video van de eerste bereden meters. Wat jullie hier zien, is ook het eerste wat ik zag.



En dan hier nog even de eerste meters van mijn nieuwste aanwinst, na bovenstaande video, waar ik echt heel blij mee ben.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 133
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door PaulRoman »

Bijna een volledig succes, Jelle.

Bij de eerste testrit dacht ik in het begin al een vreemde hobbel te zien, maar bij de tweede, met de stoomlok is het duidelijk. Een van de voorloopwielen schiet uit de rails. Nog wat werk aan de winkel. Succes.

Afbeelding

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 133
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door PaulRoman »

Dit zal de boosdoener zijn !

Afbeelding

Groet, Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2261
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door traiNiac »

De stomer trekt wel mooi op Jelle, mooie aanwinst.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1095
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door bpieters »

Mooie filmpjes,Jelle
PaulRoman schreef: 15 mar 2024 08:57 Dit zal de boosdoener zijn !

Afbeelding

Groet, Paul
Dat is denk ik inderdaad de oorzaak van het hobbeltje van de beide treinen.
Dat is het manco van schaal N dat de rails bijna perfect moeten liggen.
Bij mijn baan ben ik met de testritten ook een aantal van die railproblemen tegengekomen.
Zo'n BR012 is wel een mooie lok om de rails te testen.
Je kunt er nu nog bij om het euvel te verhelpen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 827
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

bpieters schreef: 15 mar 2024 10:44 Mooie filmpjes,Jelle
PaulRoman schreef: 15 mar 2024 08:57 Dit zal de boosdoener zijn !

Afbeelding

Groet, Paul
Dat is denk ik inderdaad de oorzaak van het hobbeltje van de beide treinen.
Dat is het manco van schaal N dat de rails bijna perfect moeten liggen.
Bij mijn baan ben ik met de testritten ook een aantal van die railproblemen tegengekomen.
Zo'n BR012 is wel een mooie lok om de rails te testen.
Je kunt er nu nog bij om het euvel te verhelpen.
@Bert en @Paul,
Die rare hobbel heb ik ook gezien. Deze video's zijn direct met het eerste ritje gemaakt, dus je ziet echt het eerste ritje.
En ook de 'te grote' opening tussen de railstukken verdacht ik ook al van de oorzaak. Ik heb dat opgelost, maar de hobbel zit er nog steeds in. :o
Dus ik heb nog wat speurwerk te verrichten hier.

Het grote voordeel van dit soort videootjes is, dat alles heel duidelijk opvalt en je steeds dat stukje vergroot kunt afspelen om mogelijk te ontdekken wat het probleem is. Daarom maak ik dus ook vaak dit soort korte videootjes. ;)
Maar al met al vind ik de gevonden 'problemen' veel minder en kleiner dan wat ik verwacht had. Zeker omdat ik vijf 'moduleovergangen' heb van waar ik echt serieuze problemen had verwacht omdat hout (onderplaat) altijd werkt en de ruimte, waar de baan staat, nu eenmaal niet de meest klimaatneutrale omgeving is.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 133
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door PaulRoman »

Hoi Jelle,

Ik vind het voor een eerste testrit niet verkeerd. Maar je weet hoe mensen soms zijn: weinig commentaar op wat wel goed gaat, maar wel de fouten zien. Om in dit kader maar even verder te gaan: Als je toch bezig bent om het vorige probleem te verhelpen zou ik gelijk hiernaar kijken. Ik vind dat er niet helemaal jofel uitzien.

Afbeelding

Ben benieuwd naar de volgende filmpjes !


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1095
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door bpieters »

De treinen rijden behalve dat "probleempuntje" prima .
Bij mij was op 1 punt het probleem dat tpv de raillasjes de spoorstaven iets te dicht op elkaar zaten dus niet exact 9mm.
Met een tangetje voorzichtig iets uitgebogen en euvel opgelost.
Ook bij de b.k. van de spoorstaven wil weleens een klein verschilletje zitten ondanks zorgvuldig leggen.


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 133
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door PaulRoman »

Foto's en filmpjes zijn onverbiddelijk ! Kijk eens naar 0:46-0:48 uit het eerste filmpje. En kijk eens naar onderstaande foto. Blijkbaar is het koppelen van flexrail in bochten niet overal goed gelukt.
Niet negatief bedoeld hoor ! We zien graag een perfekt filmpje :D !

Afbeelding

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 827
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

Laat ik even vooropstellen dat alle opmerkingen zeker niet als negatief opvat. Ik zie het juist als heel erg positief, alleen met al die adviezen en commentaren kan ik mijn baan verbeteren op punten die ik zelf nog niet gezien heb. Dus daarvoor voor een ieder, mijn bijzonder hartelijke dank.

En ik ga de komende dagen zeer zeker eens goed kijken naar de genoemde en aangegeven punten. :Thumb :Thumb :Thumb

Vooral dat laatst genoemde punt had ik zelf nog niet gezien. :o En daar ben ik heel blij mee. Nu is dat nog makkelijk op te lossen, als de scenery klaar is, wordt dat een stuk lastiger. ;)


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 827
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

bpieters schreef: 15 mar 2024 12:00 Bij mij was op 1 punt het probleem dat tpv de raillasjes de spoorstaven iets te dicht op elkaar zaten dus niet exact 9mm.
Met een tangetje voorzichtig iets uitgebogen en euvel opgelost.
Ook bij de b.k. van de spoorstaven wil weleens een klein verschilletje zitten ondanks zorgvuldig leggen.
Dat zou zomaar het geval kunnen zijn, daar ga ik eens even secuur metingen doen. :Thumb :Thumb :Thumb


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door kootje007 »

Mooi filmpje en mooie loc! Leuke baan met mooie bochten ook!


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1095
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door bpieters »

Dat zou zomaar het geval kunnen zijn, daar ga ik eens even secuur metingen doen. :Thumb :Thumb :Thumb
De loopwielen van de stoomlok zijn wel een mooie graadmeter daarvoor.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 827
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

De laatste tijd heel de baan na gelopen en alle 'foutjes' opgespoord en oplossingen gezocht en gevonden.
Ik ben nu bezig het laatste stukje rails + wissel te vervangen die de oorzaak waren van een hele rare hobbel.
En dan moet het allemaal soepel lopen.

Voor het proefrijden heb ik ondertussen 6 verschillende locs gebruikt die allemaal zo hun eigen rijgedrag hebben, hiermee kon ik nog een aantal probleempjes opsporen en verhelpen. Als het laatste stuk vervangen is zal ik weer een paar videootjes plaatsen.

En natuurlijk ieder bedankt voor de gegeven opmerkingen, het heeft me weer heel veel geholpen. :Thumb :Thumb :Thumb


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Plaats reactie