we gaan weer beginnen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
sprui811
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

we gaan weer beginnen

Bericht door sprui811 »

Na een 30 jaar heb ik ineens de ruimte gekregen om weer te gaan bouwen. Nu ben ik nog aan het verbouwen op de zolder maar ik hoop toch snel te gaan beginnen met een nieuwe N-baan. Vorig jaar heb ik in een gekke bui een aantal locs en wagons overgekocht van iemand, die staan me elke keer aan te kijken dat ze wel eens willen gaan rijden

Afbeelding
De maten van de zolderruimte waar ik kan gaan bouwen

Afbeelding
gisteren nog een puinhoop

Afbeelding
aar vandaag ligt de vloer er in ieder geval al in, de muur moet nog wel opgeschuurd worden

Afbeelding
vol smart staan ze te wachten om eindelijk weer eens te gaan rijden.

Een baanplan maken moet nog gebeuren, voor zover ik dat ga doen want in mijn hoofd zit het wel maar op papier ( of laptop ) zetten is niet mijn sterkste kant


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 462
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door jeemka »

Het ontwerp en het programma Android is handig. Is niet gratis, maar het geld waard. En ga eens snuffelen in het forumonderwerp Baanplan. Gewoon beginnen, hier plaatsen en je wordt vriendelijk verder geholpen.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1098
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door bpieters »

https://gleisplanung.de/Scale_N.html

Op deze site staan wat voorbeelden.
Maar het belangrijkste is dat je voor jezelf eerst bepaalt wat je wensen zijn v.w.b. de modelbaan.
Dus niet klakkeloos zomaar een ontwerp van het internet plukken maar je eigen idee volgen.



Onderwerp starter
sprui811
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door sprui811 »

Een ander volgen heb ik nog nooit gedaan Bert, daar ben ik te eigenwijs voor denk ik.
Het forum hier lees ik dagelijks voor leuke weetjes, tips ect en deze link ga ik ook zeker eens bekijken, dank je wel.


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 462
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door jeemka »

Oeps. In mijn vorige bericht schreef ik over het ontwerprogramma. Ik bedoel AnyRail, maar mijn Android tablet maakte daar Android van.
Dus nogmaals: https://www.anyrail.com/nl aanbevolen.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Onderwerp starter
sprui811
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door sprui811 »

ik ga er vanavond of van het weekend eens naar kijken, als ik moe ben van het klussen op zolder om de boel klaar te maken :)
bedankt voor de link in ieder geval


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1098
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door bpieters »

http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht ... laene.html
op deze site kun je ook kijken.
Maar beter is denk ik zoals Jaap zegt met een tekenprogramma wat uit proberen.
Als ik de foto's bekijk zou ik aan de lange wand een baan in de vorm van een hondebot maken oid met tpv de kast de breedte aanpassen aan de loopruimte.
Op een diepte van 60 a 70 cm kun je in N al heel wat kwijt.
In beide lussen een paar sporen als schaduwstation en dan ben je al een heel eind.
Met een station met bedieningspaneel in het midden heb je overzicht ove de hele baan



walter666
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 apr 2023 12:25

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door walter666 »

Mooie ruinte zo, succes en veel plezier met bouwen



Onderwerp starter
sprui811
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door sprui811 »

Gaat goedkomen Walter, maar eerst verbouwen
en daarna hout shoppen, mijn portemonnee protesteert nu al :)


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1539
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door Hans »

Hallo Michel,

Veel succes met ontwerpen en bouwen.
AnyRail gebruik ik ook. Niet alleen voor het ontwerp van de baan, maar ook om van alles te documenteren ,zoals bedrading, aansluitingen, adressen (bij digitaal), etc.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
sprui811
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door sprui811 »

Dank je wel Hans, net naar het draadje van jouw baan zitten kijken, prachtig, ik hoop dat ik op termijn ook zo kan gaan bouwen, oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
Ik ga niet digitaal rijden, ik heb al moeite met het instellen van een wekkerradio om het maar cru te zeggen :) Electra aanleggen is geen probleem voor mij, maar elektronica ....


Groet,
Michel


Smile, life is too short to be sad

deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door deBult »

Tip:lees je eens in op digitaal sporen. In mijn optiek VEEL eenvoudiger dan analoog.
B.V. de witte z21 met muis van Roco/Fleischmann.
Ergens de komende periode is er weer een demodag van onze forum sponsor: leerzaam!.

Veel analoge loc’s zijn om te bouwen en sommige winkels hebben een ombouw-service.


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.

Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door Onmogelijkhier »

Nou digitaal makkelijk? Ik geef toe dat handmatig treinen laten rijden is wel makkelijk.
Maar dan, wissels aansturen enz. enz. is stukken minder makkelijk vind ik.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1098
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door bpieters »

deBult schreef: 16 sep 2023 18:45 Tip:lees je eens in op digitaal sporen. In mijn optiek VEEL eenvoudiger dan analoog.
B.V. de witte z21 met muis van Roco/Fleischmann.
Ergens de komende periode is er weer een demodag van onze forum sponsor: leerzaam!.

Veel analoge loc’s zijn om te bouwen en sommige winkels hebben een ombouw-service.
Dat digitaal eenvoudiger dan analoog zou zijn kan wel eens heel erg tegenvallen.
Zonder in een of andere discussid te vervallen bekijk mijn draadje.maar eens.
Simpeler dan de aansturing die ik heb toegepast kan bijna niet.
Zonder de toeters en bellen die bij digitaal komen kijken.
En hoe simpel is digitaal als je er een demo-dag en evt. een ombouwservice voor nodig zou hebben?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1098
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door bpieters »

Onmogelijkhier schreef: 16 sep 2023 19:29 Nou digitaal makkelijk? Ik geef toe dat handmatig treinen laten rijden is wel makkelijk.
Maar dan, wissels aansturen enz. enz. is stukken minder makkelijk vind ik.
Klopt helemaal,Marcel
Ik heb niets tegenn digitaal maar ik heb na de voors en tegens van digitaal onderzocht te hebben voor analoog gekozen.
De schakeling die ik heb werkt bij wijze van spreken over 50 jaar ook nog wat je bij digitaal maar moet afwachten.
Laatst gewijzigd door bpieters op 16 sep 2023 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1098
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door bpieters »

Voor dat je beslist over digitaal of analoog is het belangrijker om een concept voor de baan te bedenken zodat je je wensen op papier zet en als de basn klaar is er nog jaren plezier aan beleeft.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door WimC »

Onmogelijkhier schreef: 16 sep 2023 19:29 Nou digitaal makkelijk? Ik geef toe dat handmatig treinen laten rijden is wel makkelijk.
Maar dan, wissels aansturen enz. enz. is stukken minder makkelijk vind ik.
Digitaal rijden en analoog wissels schakelen gaat prima samen.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1098
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door bpieters »

WimC schreef: 17 sep 2023 08:11
Onmogelijkhier schreef: 16 sep 2023 19:29 Nou digitaal makkelijk? Ik geef toe dat handmatig treinen laten rijden is wel makkelijk.
Maar dan, wissels aansturen enz. enz. is stukken minder makkelijk vind ik.
Digitaal rijden en analoog wissels schakelen gaat prima samen.
De beslissing om digitaal te rijden gaat er niet alleen om of iets wel of niet kan.
Technische kennis,financien( ik was naar schatting slechts enkele tientjes kwijt aan schakelaartjes),baanconcept,etc etc en zoals in mijn geval veel oud materieel zijn mede bepalend.
En dat verhaal van die slechts 2 draadjes is ook niet erg betrouwbaar als ik bijv. hier op het forum kijk.
Met mijn schakelsysteem kan ik alle dingen doen die voor de bedrijfsvoering van de baan noodzakelijk zijn en dat is echt slechts 2 draadjes per rijsector.
Een goed baanontwerp en een daarbij pasende bevredigende bedrijfsvoering zijn op den duur belangrijker dan een besturingssysteem.
Bovendien is de keus voor analoog al gemaakt door de topicstarter.
Is het baanconcept niet goed dan verveelt de baan gauw en al of niet digitaal dan is het gauw gedaan met de interesse.
Het is jammer als je na jaren bouwen tot de slotsom komt dat het baanplan niet deugt en je de boel moet afbreken.
Voor een concept kun je bijvoorbeeld hier kijken:

en:
http://k.f.geering.info/modellbahn/tech ... ebnis1.htm



Onderwerp starter
sprui811
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door sprui811 »

Hi allemaal, bedankt voor alle reacties op mijn draadje

Ik heb inderdaad de keuze gemaakt om niet digitaal te gaan. Ik ben echt het grootste drama in Nederland als het gaat om digitale dingen. Ik heb bijvoorbeeld alleen een smartphone tegenwoordig omdat mijn oude nokia 3305 het na 15 jaar helaas begaf en ik voor de school van mijn dochter per se whatsapp moest hebben. Ik moet al iemand laten komen om mijn TV in te laten stellen bij wijze van spreken :)
Daarnaast wil ik mijn baan vrij simpel houden om mee te beginnen, en wie weet leer ik al doende zo veel dat ik over een paar jaar de boel afbreek en opnieuw begin met digitaal, never say never.

Eerst 7 oktober eens naar Houten gaan denk ik. Kwam er achter dat ik nogal een mengelmoes aan rails heb liggen ( ooit van iemand een doos gehad en nooit in gekeken omdat ik het toch niet kwijt kon ) is het half met en half zonder bedding, helaas zijn alle wissels met bedding want ik wil zonde bedding en zelf balast leggen op de zichtbare baan, misschien dat ik de wissels kan gebruiken in het schaduwstation dat toch uit het zicht ligt.
Ik hoop dat er tegenwoordig op die beurzen ook wat goedkoper aan rails ect. te komen is, de laatste keer dat ik op een beurs was is meer dan 30 jaar geleden, toen kon je er in ieder geval leuke dingen scoren voor goede prijzen

nu eerst weer naar zolder om de muur te witten, op te ruimen en dan eens te kijken wat ik nog heb aan hout voor ik weer van alles ga kopen om een tafel te maken :D


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1098
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door bpieters »

Gebruikte wissels op een beurs bijv. heb ik slechte ervaringen mee.
Als je goed uitziende wissels wilt dan zou ik voor peco kiezen en dan nieuw.
Flexrail van ca.90 cm lengte is er ook.
En alles vrij goedkoop.
Vaste ralstukkrn van fleischmann zonder bedding passen er ook op.



Onderwerp starter
sprui811
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door sprui811 »

Ik ga er eens naar kijken Bert, bedankt. Vroeger kocht ik ook ( toen een HO baan overigens ) altijd wissels ect op de beurzen, maar dat waren altijd nieuwe, gebruikt heb ik nooit gekocht in rails, wel in locs en wagons trouwens


Smile, life is too short to be sad

Onderwerp starter
sprui811
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door sprui811 »

vandaag de muur wit gemaakt, voor de show eigenlijk want straks zal je er waarschijnlijk niet veel meer van zien, maar vooruit, ik heb er een hekel aan als dingen niet afgewerkt zijn.

aangezien de vloer even leeg was nu ( wat maak je er met verbouwen altijd een puinhoop van, althans ik wel ) even wat oude schragen naar boven gezet met een stapeltje platen die ik nog had om te kijken wat ik aan baanruimte kan maken


Afbeelding

aan de kant waar ik de foto genomen heb gaat de plaat ook nog iets de bocht om, net als in de verte, niet te ver want ik moet wel bij de ramen kunnen . In het midden word het 'eiland' wat kleineren ga ik aan een kant richting de deur, leuk voor een opstelspoortje of zo. Aan de andere kant van de zolder hou ik ruimte over voor een knutselhoek, huisjes ect, vallen vanuit de doos immers niet vanzelf in elkaar en een testbaantje van een anderhalve meter om dingen uit te proberen voor ik er mee aan de slag ga ( die tip heb ik hier al zo vaak gelezen dat ik dat wel moet doen natuurlijk :) )



Afbeelding

hier zou ik ook nog een baantje kunnen maken, maar mijn dochter wilde graag tafels hebben om met haar lego bezig te kunnen zijn, even een tussendoor projectje zeg maar

net ook maar even alle oude modelbouw gereedschappen ect eens uit de dozen gehaald, kom je er achter dat ik 3 transformatoren heb, die het alle drie niet meer doen, heb ik weer, haha. Dus nu maar eens uitvinden wat er tegenwoordig allemaal te krijgen is aan transformatoren, anders word het nog steeds weinig rijden en weinig licht op de baan straks.


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door PloFsky »

Het is misschien handig om 1 deur af te sluiten, dan heb je meer baanruimte.
Handvatten eruit en klaar.
Pieter



Onderwerp starter
sprui811
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door sprui811 »

Dar had ik ook aan gedacht Pieter, maar tegen de wanden aan de andere kant ga ik bij de ene deur een testbaantje maken, en bij het andere gedeelte een bureau om te knutselen, onderhoud ect. dan word het maar een klein stukje baan extra en is het zoals het nu is toch practischer

overigens zijn de schragen nu weg, is de muur geschilderd en ben ik druk met ideeën bezig voor het onderste spoor, tekenen en via de computer ben ik niet goed in dus ben gewoon los met rails aan het schuiven, ik zal van de week weer eens wat foto's plaatsen


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7460
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: we gaan weer beginnen

Bericht door Krab »

Hoi Michel ,
mooie ruimte heb je om een grote baan te leggen .
Ik zelf heb een baan ongeveer op papier uitgetekend en dan met rails uitgeprobeerd .
Wat bevalt heb ik gelaten en waarvan niet zo tevreden was weggedaan en wat anders gelegd .
Succes

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie