Update Piko 40503 verlichtings perikelen (nog een ja)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
RaymondWesterman
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 okt 2023 10:12

Update Piko 40503 verlichtings perikelen (nog een ja)

Bericht door RaymondWesterman »

Mede forummers, sinds een weekje of twee de trotse eigenaar van een spiksplinter nieuwe V200! Met geluid en alles. Deze staat voor een stammetje Silberlingen van Fleischmann. Alles werkt als een zonnetje, geluidjes zijn grappig en klinken best goed maar ik heb dan ook verder geen vergelijkings materiaal.

Maar waar ik niet uitkom is het volgende, de wisseling van de verlichting en dan met name het niet automatisch doen, wel handmatig.

Ik ga het proberen uit te leggen.

Als ik de loc laat trekken brand wit op de loc, rood op de stuurstand. En, als ik het niet handmatig uitzet met F4, de sluitverlichting (rood dus) ook op de loc.
Als ik de loc laat duwen dan brand rood op de loc, wit op de stuurstand. En, als ik het niet handmatig uitzet met F5, de witte lichten ook op de loc.

Is het überhaupt mogelijk ergens in al die onoverzichtelijke cv’s een instelling te doen dat het automatisch gebeurd? En welke is dat?

Nog even over die V200, het is mijn eerste hageltje nieuwe loc en ik ben echt onder de indruk van hoe zwaar hij aanvoelt, hoe hij over mijn baan rijd en met al die geluiden leuk om te zien en horen is.

Nog even wat foto’s van het spul.

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Raymond.
Laatst gewijzigd door RaymondWesterman op 18 okt 2023 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
RaymondWesterman
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 okt 2023 10:12

Re: Piko 40503 verlichtings perikelen (nog een ja)

Bericht door RaymondWesterman »

Na een dagje als Sherlock Holmes door dat oerwoud van CV's gestruind te hebben in DecoderPro kwam ik opeens op het tabblad 'Geluid XP5.1' terecht en daar met een pulldown menu op 'Bank 4 - Fn-toetsen' ontdekt dat ik daar een diep verstopte functie heb zitten die dus automatisch de juiste verlichting uitzet als de loc duwt of trekt. Zie screenhot hieronder. Nu is het me wel gelukt als de loc duwt de witte verlichting uit te laten, die dus tussen loc en rijtuig. Alleen wat ik ook doe met vinkjes zetten, ik krijg het niet voor elkaar om de rode lichten uit te krijgen zodra de loc trekt. Is dat erg? ja en nee, ja het was leuk geweest als die ook zouden gaan. Nee, het is minder storend dat die rode blijven branden tussen loc en rijtuig dan die witte. En ik kan ze nog steeds handmatig uitzetten met F4. Even voor de duidelijkheid want wat is nou vooruit en wat is achteruit? Op de loc staat wat cabine 1 en wat 2 is, dus cabine 1 is vooruit rijden en de rijtuigen zijn gekoppeld aan de kant van cabine 2.

Het is me trouwens een raadsel hoe je dit zou moeten vinden als je alleen maar een simpele lijst met wat uitleg over een paar cv's hebt die bij de loc geleverd is... of met deZ21 app gaat programmeren... Dat is toch niet te doen? Is er eigenlijk wel iemand die alle ins en outs weet van die cv's?

Wat ik veranderd heb en waar je het kan vinden is met geel gemarkeerd.

Update:
Gevonden waar ik de sluitverlichting automatisch uit zet met rijrichting wissel. Onder 'Ausgang A1 Effekt A" de optie "255:Ausgang/Effekt aus" selecteren en helemaal rechts op dat zelfde tabblad een vinkje zetten op de tweede rij, 'Auto-Aus vorwärts' inde kolom 'A1:A'

Groet, Raymond.

Afbeelding


Plaats reactie