Fleischmann 9184 engels wissel

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
joe
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2012 16:55

Fleischmann 9184 engels wissel

Bericht door joe »

Ik heb een Fleischmann Engels wissel 9184 die op zich goed werkt, maar als ik een elektrische aandrijving monteer, weigert deze het palletje om te zetten. Dit gebeurt me niet één keer, maar met diverse engelse wissels. Ik had al eens gedacht op het "kopje" van het palletje wat af te vijlen, omdat het lijkt dat hij niet soepel kan bewegen, maar dat helpt ook niet. Herkent iemand dit probleem en heeft iemand een oplossing?
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Fleischmann 9184 engels wissel

Bericht door WimC »

Ik dacht dat die palletjes uitneembaar zijn (zodat je ze omgedraaid erin kunt zetten als je de magneetspoel omgekeerd wilt gebruiken als ondergrondaandrijving). Zit 'ie wel ver genoeg erin gedrukt?


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Martin K
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Fleischmann 9184 engels wissel

Bericht door Martin K »

Ik had dit probleem ook bij een dergelijke wissel. De oplossing gevonden door de spanning op de wissel te verhogen van 14 volt naar 16 volt. Daardoor heeft de aandrijving net wat meer kracht. En nu werkt het wissel zonder problemen.


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox

Onderwerp starter
joe
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2012 16:55

Re: Fleischmann 9184 engels wissel

Bericht door joe »

Ik heb de spanning verhoogd en dan doet de wissel het inderdaad beter. Maar dat is in teststand. De baan is digitaal en de spanning die via de wisseldecoder wordt afgegeven is nu eenmaal 14 V, dus dat wordt hem niet. Niettemin bedankt voor jullie suggesties.



FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 9184 engels wissel

Bericht door FidOo »

Dan moet je de spanning naar je wisseldecoder verhogen en dus een andere voeding er naar toe brengen. Er zit weinig anders op.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
joe
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2012 16:55

Re: Fleischmann 9184 engels wissel

Bericht door joe »

Dat zou inderdaad de enige oplossing zijn, maar aangezien de wissel (het wissel?) op een cruciale plaats zou komen en moeilijk toegankelijk, heb ik het sporenplan gewijzigd waardoor deze wissel niet meer nodig is en in de verkoop kan. Bedankt nog. Vr groet, Jan


Plaats reactie