Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door ZThijs1 »

Hi,

Goed, ik ga ook weer beginnen! Na meer dan 10 jaar pak ik mijn hobby weer op :shock: En als student heb je het gelukkig nog niet druk genoeg?

Eventjes gepolst bij mijn vriendin wat ze van de plannen vond. Na een beetje wazig knikken en ja zeggen toch gedaan. En zij heeft ook haar enthousiasme gevonden in deze hobby. Detail, huisjes en verven. Goed, we doen het dus samen. Snel op de fiets gestapt (ja student he ;) ) en naar de Gamma gefietst.

Na een testbaantje, schetsen, tekenen, denken en alles eruit gekomen dat het een modulebaan wordt. Modulebaan? Ja modulebaan! Dat wordt een uitdaging:

Uitdaging 1: Peco is nieuw voor mij. Voorheen altijd met fleischmann rails gereden
Uitdaging 2: Digitaal, al denk ik dat dat wel goed gaat komen.
Uitdaging 3: Ruimte :roll: Al het werk moet/gaat gebeuren op een 20m2. Normaal is dat ruim, maar als student is dit ook je woonkamer, slaapkamer, keuken, studiekamer en voorraadkamer. Nu een 6e functie: hobbykamer. Daarom ook modules, ik begin met een eerste, begin lekker klein.

Modules zorgt wel voor meer flexibiliteit, misschien zelfs om een keer mee te nemen naar een beursie (Lochem 20... 18?). Ook om kosten wat uit te spreiden, want tot nu toe heb ik als student de 'overheid' behoorlijk laten spekken voor deze hobby, maar mijn dierverzorgingsloontje is nou ook weer niet zo toereikend.. Goed het plan..

Plan
Plan :?: Goed ik heb wel wat schetsen en dingen bedacht, maar voor de rest wordt het gewoon passen, meten en uit de losse pols ter plekke bedenken. Wat er in iedergeval wel komt:
- Hoofdlijn, slingerend langs de bosrand
- Zijlijn voor langere goederentreinen
- Opstelsporen voor het knelpunt in de baan
- Aftakking iets idee
- Bergen en bossen
- Water
- .... (wat nog meer in me hoofd opkomt)

Tijdperk

Ja beetje dilemma. Die rheinbaantjes en moderne (vervuilde) zooi trekt me wel, al voelt het ook goed in tijdperk III-IV. Goed moet ik nog een beetje uitzoeken... In ieder geval komt er veel natuur en zal er een leuk dorpje zijn in het dal met stationnetje.

De naam

De naam komt van een oud duits verslagje wat ik zo'n 10 jaar geleden heb gemaakt. Ach ja, zit voor de rest niet veel achter de naam.

Hier even 2 foto's voor een impressie (nog geen hoge kwaliteit, maar komt wel in een later stadium
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ZThijs1 op 18 sep 2014 22:06, 7 keer totaal gewijzigd.


grt,
Thijs

Am Waldrand

RFabriek
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 nov 2013 00:01

Re: Am Waldrand

Bericht door RFabriek »

Leuk! Weer een stel dat samen enthousiast is. Ik vroeg in mij laatste opmerking op dit forum al af waar de vrouwen bleven met hun oog voor detail en het knutselen/freubelen.

Maar student en 10 jaar geleden? Hoe oud was je toen je de eerste plannen had? (ik ben even te lui om de "stel je even voor"s na te slaan) Nou ja toch gedaan maar zie geen onderwerp van jou staan.

En dan... digitaal als in decoders (DCC) of blok gestuurd?


gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

Hee,

Ik was 9 toen ik met mijn pa de eerste baan maakte. Een tafel van 400 bij 200. Een erg ambitieus project, echter door het verhuizen en middelbare school en alles is het een beetje verwaterd. Toen der tijd was de digitale modelwereld nog in een heel pril stadium. Sinds een jaar heb ik weer het modeltrein virus te pakken.

Ik ga nu Intellibox II + iTrain rijden met blokken, terugmelding en de hele reutemeteut (of hoe je dat woord ook schrijft). Dus de blokken gaan ook wel zekers bewaakt worden.


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Am Waldrand

Bericht door Maurits71 »

en een vriendin en dan toedels roepen :o :o :o :o

anyway

ondanks de duitse naam ga je je Engels rijden ( vanwege dat lege GF doosje ? )

veel plezier

( enne toedels he ;) :) )


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4631
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Am Waldrand

Bericht door Hoontje »

Welkom! Erg leuk te zien dat er nog iemand de uitdaging aangaat en op zeer beperkte leefruimte toch een baan realiseert! :mrgreen: Zit zelf op zo'n 34m2 en heb voor het hele treinproject nog geen 3m2. Anders wordt de dame hier gek (en ik uiteindelijk ook).

Geloof me, een meewerkende vriendin is een must in deze! Maar dat onderdeel heb je al gecoverd... :mrgreen:

Zie een behoorlijk complexe wisselstraat. Kun je iets van je railplan schetsen / tonen? Want het oogt nu alsof sommige wissels overbodig zijn. Let wel, dat is op deze foto, voor het grotere plan zijn ze vast erg nuttig!

Succes met je project!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

Vandaag een beetje wezen spelen met servo besturing en aansluiten/afstellen op de wissels. Het gaat traag, maar goed we hebben alle tijd.

@ Maurits Ja klopt ik heb een duitse naam, maar ik ga ook zeker duits rijden. Echter om even te kijken of een verbinding soepel liep pakte ik het eerste wagonnetje wat in de buurt lag, in dit geval GF.

@ Hoontje Haha ja op zo'n klein oppervlakte is soms wel onhandig, maar het heeft ook wel wat. Ik heb in de bijlage het plan-achtig iets toegevoegd. Het is heel grof, dus wellicht wordt de structuur van de wisselstraat nog hier en daar aangepast. Ik zit nog half in de plan/ontwikkel fase en probeer wat zaken uit. Wat wel vast staat is dat het een 'drukke' Y splitsing wordt met allebei dubbelsporig.

Groet,

Thijs
Bijlagen
Plan so far.jpg
Plan so far.jpg (66.19 KiB) 10450 keer bekeken


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

Gister weer druk bezig geweest nadat menig bestelling binnen was.

Eerst hebben we 10 servo motortjes met microswitches in elkaar gezet van PiCommIT. Ook al een beetje getest en ben er erg tevreden over.
Afbeelding
En na een tijdje een hele zak vol...
Afbeelding

Afijn, daarna nog even met de baan bezig geweest en vooral nog veel rails uitgemeten, passen, meten, nog een keer meten, draadjes solderen, nog een keer meten. Het tempo was erg traag. Zitten nu drie wissels eneigszins op de plaat en een klein stukje rails. Van het weekend ga ik er weer verder mee en hoop dat er dan wat meer ligt. Foto's volgen nog.

Groetjes,

Thijs


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

Weer even een kleine update!

De meeste sporen zijn gelegd en aangesloten. De rails ligt nog niet vast zodat ik nog enigszins kan schuiven of zaken nog ietsjes te verfijnen. Wat zitten er veel uren in de rails leggen zeg, maar wel heel erg leuk om te doen. De wisselstraat begint behoorlijk vorm te krijgen. Ik heb de bestelling gedaan voor ballast, maar eerst nog heel veel verder testen voordat ik alles ga vastleggen 8-)

Goed dan ook maar even wat foto's. Wisselstraat, begint aardig vorm te krijgen.
Afbeelding


De wisselstraat van de andere kant.
Afbeelding


Het scherp stellen wou niet echt (slecht licht), maar je 'get the picture'.
Afbeelding


Daarnaast vooral ook veel bezig geweest onder de tafel. Servo's bevestigen en afstellen, ringleiding leggen en positie bepalen van alle 'hardware'. Nog genoeg te solderen, vastmaken en -binden. Op onderstaande foto zie je goed het verschil: Links alleen nog maar draden en rechts begint het al enigszins een beetje ordelijk te worden.
Afbeelding


Afbeelding


Goed, nog even een wat verder klussen en genieten van het resultaat onder het genot van een HJ-tje.

Groet,

Thijs


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

Binnenkort wil ik met de bochten beginnen. Daar hoort natuurlijk ook een stukje verkanting van de rails bij. Hebben jullie nog ideeën of suggesties hiervoor? Ook om de verkanting langzaam/gelijkmatig te laten oplopen :?:

Groetjes,

Thijs


grt,
Thijs

Am Waldrand

FidOo
Berichten: 5659
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Am Waldrand

Bericht door FidOo »

stukje draad onder de bielsen aan de buitenkant. (1mm hoger leggen)
Verder ziet het er goed uit hoor thijs!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

FidOo,

Dank voor je snelle antwoord. Ik ga dat einde van de week eens uitproberen.

Groetjes,

Thijs


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

Vandaag kwam de pakjesman weer eens even langs. Hij nam ook deze wagons voor me mee.
Afbeelding


Afbeelding


Nu weer genoeg materialen om deze week verder te bouwen. Hopelijk kan er al enigszins wat rijden deze of volgende week.


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7421
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Am Waldrand

Bericht door Krab »

Hoi Thijs ,
mooi kleurtje rijtuigen dat je heb binnen gekregen :o
Is een mooie stam ;) .heb je er nog meer ?


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

Hey,

Mijn rollend materiaal is nog zeer beperkt. Ik ben wel van plan om nog wat voertuigen van deze reeks te halen. Eerst maar eens alles gaan aansluiten op deze module zodat ik alles kan testen en vastleggen. En dan ballasten :P

Groetjes,

Thijs


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

Even een kleine update:

Weer verder gegaan met de hardware onder de tafel en orde in de draden chaos brengen. Voor zo'n klein oppervlakte toch behoorlijk veel draden. Verbaasde me toch nog wel. Ik heb in ieder geval alles gelabeld en gedocumenteerd as far as possible. Helaas is een bestelling vertraagd dus kan voorlopig nog niet verder. Vanavond nog maar even wat servo's afstellen en fine tunen.

Voor:
Afbeelding


Na:
Afbeelding


Groet,

Thijs


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Am Waldrand

Bericht door Jeroen »

Dat ziet er keurig uit, hoor! Inderdaad verbazingwekkend veel elektrotjak voor zo'n oppervlakte.... Nice!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Am Waldrand

Bericht door shoven »

Nice, ziet er goed uit.
Zie ik daar goed dat je de Digirails servodecoders gebruikt? Heb je er ook de puntstuk-schakeling bij? Ik ben daar nl. erg benieuwd naar.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

@ Jeroen & Steven,

Thanks voor compliment. @ Steven, Klopt, ik gebruik de digirails decoders. De polariteit wordt geschakeld op de servo zelf door microswitches. Bewuste keuze om de wissel werkelijk te laten omzetten dat tegelijk ook de polariteit geschakeld wordt, zie ook eerdere foto.

Thijs


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

Hi,

Ondanks het hele weekend giraffen en zebra's verzorgen toch nog veel kunnen doen. Helaas vooral onder de baan, maar ik hoop binnenkort meer op de baan te kunnen doen. Ik heb vandaag al zelfs enigszins wat kunnen rijden (zover je het rijden kan noemen... :roll: ). Hiermee al een deel van de aansluiting en bezetmelders getest: op 1 sectie na doet alles het wat ik heb getest. Die stukken ga ik dan nu ook vastlijmen en kan er begonnen worden met wat ballast en wat groenzooi langs het spoor. Kijk al heel erg uit om daar mee bezig te gaan.

Maar voordat het zover is nog een andere uitdaging: de polariteitschakeling van de wissels aansluiten. Maar, met goed nadenken en geen draadjes door elkaar te halen moet dat ook wel goed komen. Nog even een paar foto's. Niet al te beste kwaliteit, maar helaas was de batterij van de fotocamera leeg.

Het banenplan/overzicht ding foto voor deze module. Zoals je misschien ziet ligt nog wat rails scheef, maar dat komt omdat alles nog los zit (voor het geval iets niet deed, was het makkelijk los te halen).
Afbeelding


Nog even van een ander perspectief. Helaas nog weinig mooi rollend materiaal om deze foto wat op te leuken. Zoals jullie ook wel zien is die ene bedding nog erg blauw, maar deze krijgt nog een verf laagje. Ik had de eerdere stukken met een bruine verfspuitbus geverft: geen succes :cry: Dat blauwe spul van de gamma kan hier niet tegen, alleen geen idee waarom :?: Iemand een idee/redenatie voor? In ieder geval smolt de bedding zowat weg.... :shock: Nu in ieder geval ga ik met een potje verf aan de slag.
Afbeelding


En waar voor nu het meeste werk in zit: de saaie onderkant. Ik heb me best gedaan ordelijk te werk te gaan, maar door de vele draden wordt het dan toch minder strak als eerst voorgenomen. Maar belangrijkste is dat alles tot nu toe doet en ik weet wat waar zit.
Afbeelding


Hoop met een volgende update wat ballast/groenzooi langs de sporen te hebben en te kunnen melden dat alles het doet.


Grtz.
Thijs


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

Ik had al eerder gemeld dat we dit project samen doen, ik en me vriendin. Zij is veel meer van de detail, en dat komt wel naar voren uit de foto's van haar verfsessie vandaag.

De luikjes van dit huisje waren te karig en plastic look, dus daar ging de kwast eroverheen, met dit als resultaat:
Afbeelding

Daarna was het kleine kapelletje aan de beurt. Die klok en de punt moesten toch wel echt brons zijn:
Afbeelding

Als laatste waren er nog wat kleine details. De ooievaars, de kinderwagen en de grenzzeichen (Ra12) moesten ook van kleurtjes voorzien worden.
Afbeelding

Maakt het allemaal net weer wat meer af.

Grtz,

Thijs


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4082
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Am Waldrand

Bericht door Ad_M »

Thijs, je bof maar met zo'n vriendin!!
(heel zuinig op zijn en in de watten leggen :mrgreen: )
Mooi stuk werk hebben jullie beiden geleverd 8-)

Dat blauwe spul, kan HEEL slecht tegen oplosmiddelen, het smelt dan letterlijk :ugeek:
Gebruik hierbij ook geen spuitlijm, of andere lijm dan waterbasis lijm of zo
Zelfde verhaal

Mijn 2 centjes

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

Zo vandaag eens wezen testen met ballasten. Ik heb hiervoor boekbinderslijm gebruikt en ben hier aardig tevreden over. Maar wat is het een **** klus. Vooral die bielzen verven en de spoorstaven roestig verven. Maar ik denk dat het resultaat er mag wezen, alleen mag er snel nog wat groen tussen en rondom de sporen:

Afbeelding

Ook al bezig met de nodige details. Hier een beschermkast van de wisselaansturing. Uiteraard komen er nog kabelgoten, schakelkasten, vrijbalken (grenzzeichen) etc. Ik ben zeer tevreden over het resultaat (ps. let niet op het spoor ernaast. Dat is gegarandeerd ontsporen... :roll: ):

Afbeelding

To be continued...
Laatst gewijzigd door ZThijs1 op 13 feb 2014 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Am Waldrand

Bericht door shoven »

Hmmm... ziet er goed uit.
Wat voor ballast gebruik je? Dit is nl. precies een mooie grootte van de steentjes. En dat wisselkastje is handig om gaten etc weg te werken. heb je dat zelf gemaakt of ergens gekocht?
Goed bezig!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand

Bericht door ZThijs1 »

@ Steven: Bedankt! Ik gebruik Woodland scenics de meest fijne korrel. Het is een mix van 1/2 beige, 1/4 lichtgrijs en 1/4 grijs. Voor de nieuwe gedeeltes (betonbielzen) moet ik nog een mix verzinnen, maar deze zal voornamelijk bestaan uit grijs, denk iets in de trend van 1/4 beige, 1/4 grijs en 1/2 lichtgrijs. Maar goed, moet eerst een verfje vinden voor die betonbielzen. Die kastjes voor bij de wissels zijn gekocht. Volgens mij ndetail.de. Beetje vies maken en wat roest erop, maar is ideaal om dat gat af te dekken en goed eromheen te ballasten :D .

Vandaag een ballast dag gehad. Denk in totaal een meter gehad en met goed resultaat. Ook al de eerste kabelgoten gelegd, maar daar ben ik nog niet helemaal tevreden over. Dus dat moet nog even bijgewerkt worden. In ieder geval ligt de kruiswissel te drogen, ben benieuwd hoe die er morgen uitziet en of alle wissels nog vloeiend omgaan. In ieder geval nog veel losse steentjes straks lospeuteren :evil: en er moet hoognodig groene zooi komen!!! :lol:

Ik zit nog steeds met het seinenverhaal.. Ik ben niet zo heel goed op de hoogte van het Duitse seinenstelsel en ben ook niet zo goed in Duits, dus daar heb ik misschien nog wat hulp bij nodig van dit forum. Is hier iemand helemaal op de hoogte van hoe wat waar met duitse seinen en wil me een handje helpen :roll: ?

Goed, enough talking... Foto's van de ballast sessie van vandaag:
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1844
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Am Waldrand

Bericht door OBBinN »

Ziet er strak uit!

De onderbrekingen in de railstaven (onderste foto helemaal onderaan) die zien er redelijk ruim uit, levert dit geen problemen op of is dit bedrog wegens de detailfoto?


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Plaats reactie