Vuursche Hoek
-
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Vuursche Hoek
Mooi werk en natuurlijk is het een mijlpaal om op het zichtbare niveau te komen.
Lekker als je in het weekend kan bouwen ,dat lukt mij bijna niet
We blijven het volgen
Mvrgr Bob
Lekker als je in het weekend kan bouwen ,dat lukt mij bijna niet
We blijven het volgen
Mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Vuursche Hoek
Met de Kerstdagen lekker wat kunnen doen. Ik ben begonnen aan de 2e helix.
De draadstangen zijn geplaatst en nu moet eerst de oprit worden aangesloten.
Ik had eerst een proefplaat gemaakt met een multiplex onderzijde van 3mm en de bovenmallen van 3mm multiplex. Dat gaf al direct een golfslagbad. Blijkbaar zit er spanning in een multiplex plaat waardoor deze krom kan trekken indien er langwerpige onderdelen uitgesneden worden. Uiteindelijk is het een combinatie geworden met het beste van both worlds: een 4 mm mdf onderlaag voor de stabiliteit en een 3mm multiplex bovenlaag die er op gelijmd wordt. Indien nodig kan er in het multiplex geschroefd worden.
Het spoor op de oprit is gedruppeld met verdunde boekbinderslijm. Het overige spoor, dat tussen de multiplex mallen komt te liggen zal worden verlijmd door eerst in de mal boekbinderslijm te smeren (onverdund) en dan het spoor er in te leggen. Dat heeft zich bewezen als een goede methode bij de andere sporen.
De eerste wendel is gelegd. Je kan geen klemmen genoeg hebben...
Tijdens de droogperiodes heb ik onder de baan alvast een booster en 2 terugmelders geplaatst. Daarbij direct de firmware updates op alle Digikeijs-en gedaan. Ik kan door met het aansluiten van de volgende 32 blokken...
De draadstangen zijn geplaatst en nu moet eerst de oprit worden aangesloten.
Ik had eerst een proefplaat gemaakt met een multiplex onderzijde van 3mm en de bovenmallen van 3mm multiplex. Dat gaf al direct een golfslagbad. Blijkbaar zit er spanning in een multiplex plaat waardoor deze krom kan trekken indien er langwerpige onderdelen uitgesneden worden. Uiteindelijk is het een combinatie geworden met het beste van both worlds: een 4 mm mdf onderlaag voor de stabiliteit en een 3mm multiplex bovenlaag die er op gelijmd wordt. Indien nodig kan er in het multiplex geschroefd worden.
Het spoor op de oprit is gedruppeld met verdunde boekbinderslijm. Het overige spoor, dat tussen de multiplex mallen komt te liggen zal worden verlijmd door eerst in de mal boekbinderslijm te smeren (onverdund) en dan het spoor er in te leggen. Dat heeft zich bewezen als een goede methode bij de andere sporen.
De eerste wendel is gelegd. Je kan geen klemmen genoeg hebben...
Tijdens de droogperiodes heb ik onder de baan alvast een booster en 2 terugmelders geplaatst. Daarbij direct de firmware updates op alle Digikeijs-en gedaan. Ik kan door met het aansluiten van de volgende 32 blokken...
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Vuursche Hoek
Enfin, 2 weken later... zoals het getekend en bedoeld is...
... en zoals het geworden is
ben wel effe klaar met helixen nu...
... en zoals het geworden is
ben wel effe klaar met helixen nu...
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Vuursche Hoek: puntstuk polarisatie
Nu ik bijna boven ben is het tijd om keuzes te maken voor de wisselaandrijving. Mijn oog is gevallen op de MTB wisselaandrijving. Dat lijkt me praktisch te plaatsen omdat ze niet zo groot zijn. Tevens hebben ze een schakelmogelijkheid om o.a. het puntstuk om te polen.
Ik heb de MP5 nu aangesloten op een DR4018 en deze geprogrammeerd op preset 6 voor wisselmotor-aansturing. Het omleggen van de wissel gaat mooi bij een spanning van 15V. Deze kan nog omlaag voor een rustigere loop maar dat zal ik later testen.
Waar ik nu mee zit is het volgende: In het filmpje wordt het omschakelen van de spanning door de MP5 gesimuleerd met 2 ledjes. De ene kant op gaat goed. Maar naar de andere kant zie je dat het groene ledje al gaat branden terwijl de wisseltong nog tegen de buitenste rail aan ligt. Dat gaat dus kortsluiting opleveren in de praktijk.
Het liefst zou ik hebben dat zodra de wissel omgaat, de stroom van het puntstuk af gaat en dat deze er weer omgeschakeld opgezet wordt als de wissel geheel over is. Is daar een oplossing voor?
Ik heb de MP5 nu aangesloten op een DR4018 en deze geprogrammeerd op preset 6 voor wisselmotor-aansturing. Het omleggen van de wissel gaat mooi bij een spanning van 15V. Deze kan nog omlaag voor een rustigere loop maar dat zal ik later testen.
Waar ik nu mee zit is het volgende: In het filmpje wordt het omschakelen van de spanning door de MP5 gesimuleerd met 2 ledjes. De ene kant op gaat goed. Maar naar de andere kant zie je dat het groene ledje al gaat branden terwijl de wisseltong nog tegen de buitenste rail aan ligt. Dat gaat dus kortsluiting opleveren in de praktijk.
Het liefst zou ik hebben dat zodra de wissel omgaat, de stroom van het puntstuk af gaat en dat deze er weer omgeschakeld opgezet wordt als de wissel geheel over is. Is daar een oplossing voor?
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Vuursche Hoek
Na een paar weken prutsen en nadenken zijn we dan bovenaan gekomen. Het precisiewerk qua sporenaanleg kan beginnen!
Natuurlijk heb ik deze discussie gevolgd over het aanpassen van peco wissels. Ik ben echter toch wel gecharmeerd van de mtb wisselaandrijvingen. En daarbij heb je dus geen controle over het moment waarop het puntstuk ompoolt. En nu komt peco ook nog met de unifrog wissel en die doet dus precies wat er bedoeld wordt met het aabpassen van de wissels.
Bovenstaande zorgt er dus voor dat ik aan de vooravond sta van het modificeren van de peco wissels en ze aan te sturen met een mp1.
Ik ben benieuwd wie er hier ervaring mee heeft en nog zijn tips wil delen? Of heb je echt nog hele goede argumenten om mij hiervan af te laten zien?
Natuurlijk heb ik deze discussie gevolgd over het aanpassen van peco wissels. Ik ben echter toch wel gecharmeerd van de mtb wisselaandrijvingen. En daarbij heb je dus geen controle over het moment waarop het puntstuk ompoolt. En nu komt peco ook nog met de unifrog wissel en die doet dus precies wat er bedoeld wordt met het aabpassen van de wissels.
Bovenstaande zorgt er dus voor dat ik aan de vooravond sta van het modificeren van de peco wissels en ze aan te sturen met een mp1.
Ik ben benieuwd wie er hier ervaring mee heeft en nog zijn tips wil delen? Of heb je echt nog hele goede argumenten om mij hiervan af te laten zien?
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Vuursche Hoek: puntstuk polarisatie
Ja. Die heet Servoswitch. Ik heb er een hele lading in de baan zitten, prima in te stellen en nooit gedoe ermee. Zodra hij omgaat gaat direct de stroom eraf. Maar dan werk je dus met servo's en dat is niet het geval bij die MTB dingen.
Je baan ziet er trouwens keurig verzorgd uit, complimenten.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Vuursche Hoek
En Alfred, hoe staat je baan er nu voor?
Je was net zo lekker bezig en het is zo’n mooie baan om te volgen.
Je was net zo lekker bezig en het is zo’n mooie baan om te volgen.
Re: Vuursche Hoek
Na een jaar van weggeweest is er weer tijd en ruimte om verder te gaan met het project. Er dreigde een verhuizing aan te komen maar dat is gelukkig een inhuizing geworden. Na wat opknapwerk aan het huis en de relatie met mijn vrouw kan ik nu de draad weer oppakken.
De werkkamer was echter een onoverzichtelijke rotzooi en dat nodigde niet uit om verder te gaan. Dus eerst de werkplek onderhanden genomen; de PC gescheiden van het klusgedeelte.
Nu oppakken waar ik gebleven was... maar hoe zat het ook alweer????
De werkkamer was echter een onoverzichtelijke rotzooi en dat nodigde niet uit om verder te gaan. Dus eerst de werkplek onderhanden genomen; de PC gescheiden van het klusgedeelte.
Nu oppakken waar ik gebleven was... maar hoe zat het ook alweer????
Laatst gewijzigd door Alfred op 17 mei 2020 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Vuursche Hoek
Kijk, goed bezig! Ik ga weer volgen
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Vuursche Hoek
Hallo Alfred. Mooi dat je weer tijd hebt voor je baan. Het was inderdaad stil in je topic. We gaan je voortgang weer volgen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Vuursche Hoek
Familiale rust, huis in orde, hobbykamer opgeruimd, projecten op een rijtje gezet... Er staats niets meer in de weg, lijkt me, om er weer eens goed in te vliegen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Vuursche Hoek
Het heeft even geduurd. Na een iTrain licentie-upgrade kon ik de baan opnieuw invoeren (ik was de backup kwijt...) en daarmee haalde ik de diep weggezakte kennis weer wat op. Toen bleek ook de SPROG ondertussen overleden en was ik ook daarvan de back-up kwijt. Inmiddels is ook die kennis bijgespijkerd en enkele locs rijden al weer. Eerst een beetje rijden en dan verder met de eerste peco-wisselstraat.
De wissels worden aangestuurd met de MP1 wisselmotoren van mtb. Deze kunnen ook het hartstuk schakelen zoals in bovenstaand schema is te zien. Daarom ga ik de wissels modificeren volgens het veel bediscussieerde concept. De video
(https://www.youtube.com/watch?v=DlZIO7XE6xY&t=801s) van Modelbahn-Hannes geeft een duidelijke instructie. Toch een paar verbeterpunten:
1. Ik zaag de sporen met een tafel-figuurzaag. Hiermee wordt de snede recht en slechts 0,5 mm breed;
2. Ik zaag de sporen niet direct naast elkaar en op het midden van het spoor om kortsluiting door de flensen te vermijden.
De draadjes aan de onderzijde zijn geplaatst.
Met een labvoeding kan ik mooi de motoren testen op verschillende voltages. Hoe lager die is, hoe mooier de wissel omgaat.
Eén voor een plaats ik de wisselmotoren en test deze uitgebreid.
En dan gaan de wissels mooi om.
Na een paar avondjes prutsen, en dan zijn we zo weer weken verder, zijn de eerste 5 wissels klaar en uitgebreid getest.
En het zwikkie ligt weer op zijn plaats. Nu verder met de wisselstraat aan de andere zijde van het station...
De wissels worden aangestuurd met de MP1 wisselmotoren van mtb. Deze kunnen ook het hartstuk schakelen zoals in bovenstaand schema is te zien. Daarom ga ik de wissels modificeren volgens het veel bediscussieerde concept. De video
(https://www.youtube.com/watch?v=DlZIO7XE6xY&t=801s) van Modelbahn-Hannes geeft een duidelijke instructie. Toch een paar verbeterpunten:
1. Ik zaag de sporen met een tafel-figuurzaag. Hiermee wordt de snede recht en slechts 0,5 mm breed;
2. Ik zaag de sporen niet direct naast elkaar en op het midden van het spoor om kortsluiting door de flensen te vermijden.
De draadjes aan de onderzijde zijn geplaatst.
Met een labvoeding kan ik mooi de motoren testen op verschillende voltages. Hoe lager die is, hoe mooier de wissel omgaat.
Eén voor een plaats ik de wisselmotoren en test deze uitgebreid.
En dan gaan de wissels mooi om.
Na een paar avondjes prutsen, en dan zijn we zo weer weken verder, zijn de eerste 5 wissels klaar en uitgebreid getest.
En het zwikkie ligt weer op zijn plaats. Nu verder met de wisselstraat aan de andere zijde van het station...
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Vuursche Hoek
Netjes hoor.
Maar waarom zaag je je wissel door? Af fabriek functioneren die dingen al prima.
Maar waarom zaag je je wissel door? Af fabriek functioneren die dingen al prima.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Vuursche Hoek
Netjes afgewerkt Alfred. Maar ik heb het zelfde gevoel hierbij als Steven. Zou Peco de wissels niet af fabriek aanpassen indien dit veel beter zou zijn. Lijkt mij dat ook Peco hun wissels uitgebreid doet testen alvorens op de markt te brengen. Ze hebben een naam hoog te houden op dat gebied. Ik pas de wissels in ieder geval niet aan.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 14 nov 2017 16:39
Re: Vuursche Hoek
Dat doorzagen heeft, volgens mij, het effect dat:
1. Het hartstuk gevoed wordt vanuit de wisselmotor. Omdat het (door het doorzagen) geen contact maakt met de wisseltongen, maakt de timing van het omschakelen niet zoveel meer uit, zolang er maar geen trein op die overgang stilstaat.
2. De wisseltongen zelf worden gevoed door de aangesoldeerde gele en rode draad.
Een paar berichten terug gaf Alfred aan, dat de wisselmotor de spanning te vroeg omschakelde, met kortsluiting tot gevolg. Met deze aanpassing zou dat dus opgelost moeten zijn... De wissels zijn hier dus niet zozeer het probleem, maar de timing in het ompolen van het hartstuk, wat opgelost wordt door de wissels aan te passen.
Correct me if I'm wrong Alfred, hoop dat ik niet voor mijn beurt spreek
1. Het hartstuk gevoed wordt vanuit de wisselmotor. Omdat het (door het doorzagen) geen contact maakt met de wisseltongen, maakt de timing van het omschakelen niet zoveel meer uit, zolang er maar geen trein op die overgang stilstaat.
2. De wisseltongen zelf worden gevoed door de aangesoldeerde gele en rode draad.
Een paar berichten terug gaf Alfred aan, dat de wisselmotor de spanning te vroeg omschakelde, met kortsluiting tot gevolg. Met deze aanpassing zou dat dus opgelost moeten zijn... De wissels zijn hier dus niet zozeer het probleem, maar de timing in het ompolen van het hartstuk, wat opgelost wordt door de wissels aan te passen.
Correct me if I'm wrong Alfred, hoop dat ik niet voor mijn beurt spreek
Groet,
Peter
Peter
Re: Vuursche Hoek
Dat klopt helemaal Peter. Aanvullend daarop zijn de sporen met roestverf geschilderd wat de stroomdoorgifte van de wisseltongen verstoort. En ook dat is bij deze opgelost.
Het is uiteindelijk gewoon een keuze die ik heb gemaakt op basis van alle overwegingen die ik hier links en rechts heb gelezen. Al heb ik nooit een echt overtuigende reden gezien om het te doen of te laten.
Het is uiteindelijk gewoon een keuze die ik heb gemaakt op basis van alle overwegingen die ik hier links en rechts heb gelezen. Al heb ik nooit een echt overtuigende reden gezien om het te doen of te laten.
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Vuursche Hoek
Het hangt ook af van hoe je je wissels omzet. Ik gebruik zelf Servoswitchen, die schakelen eerst af, bewegen dan de tongen, en schakelen vervolgens weer in (en Wim corrigeert me wel als het niet klopt). Je hebt dan nooit gedonder met kortsluiting en de timing van het omschakelen.
En dat schilderen van de rails zou niet moeten uitmaken omdat de tongen hun stroom vanaf het hartstuk krijgen (wat zo gebeurt af fabriek). Als ze afhankelijk zijn van hoe goed de tong tegen de railstaaf is aangedrukt wordt het inderdaad wel erg penibel.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar als er geen goede reden is om iets te doen of te laten, dan laat ik het zoals het wordt geleverd.
En dat schilderen van de rails zou niet moeten uitmaken omdat de tongen hun stroom vanaf het hartstuk krijgen (wat zo gebeurt af fabriek). Als ze afhankelijk zijn van hoe goed de tong tegen de railstaaf is aangedrukt wordt het inderdaad wel erg penibel.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar als er geen goede reden is om iets te doen of te laten, dan laat ik het zoals het wordt geleverd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Vuursche Hoek
Mooi verslagje van je wisselaansturing Alfred. Ik heb het exact zo gedaan. Ik gebruik zelf de OC32 met servo's maar ik merk gewoon dat de middenstand van links naar rechts of van rechts naar links bewegend niet altijd gelijk is. Ik heb er dus ook voor gekozen om het Hartstuk te isoleren en zo op te lossen als jij dit doet. Alleen je kunt echt met een gerust hart de zaagsnede voor beide sporen tussen dezelfde bielzen doen. Hier komen je flensen echt niet in de buurt. Scheelt je de zaag weer keertje verzetten. Ik heb het zelf met een dremel moeten doen bij gebrek aan beter, en hoewel het functioneert is dit wel veel beter!
@shoven Inderdaad met de servo-switches van Rosoft heb je dit niet. Maar bij vrijwel alle andere decoders ben je afhankelijk van timing. En dan is dit natuurlijk een kleine moeite om te doen. Tis niet dat je verder geen zaagsnedes moet maken en draadjes moet solderen
Overigens zijn de nieuwe UNIfrog wissels eigenlijk fabrieks-af nu zo gemaakt zoals Alfred zelf gedaan heeft. En dat is niet zonder reden natuurlijk.
@shoven Inderdaad met de servo-switches van Rosoft heb je dit niet. Maar bij vrijwel alle andere decoders ben je afhankelijk van timing. En dan is dit natuurlijk een kleine moeite om te doen. Tis niet dat je verder geen zaagsnedes moet maken en draadjes moet solderen
Overigens zijn de nieuwe UNIfrog wissels eigenlijk fabrieks-af nu zo gemaakt zoals Alfred zelf gedaan heeft. En dat is niet zonder reden natuurlijk.
Re: Vuursche Hoek
Inderdaad met de servo-switches van Rosoft heb je dit niet.
Is Rosoft zo slim of de andere zo domme
mvg ronald
Is Rosoft zo slim of de andere zo domme
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: Vuursche Hoek
Is ook een kosten-ding natuurlijk. De Servoswitch heeft 2 relais om dit te doen, dat kost ook weer.
Maar ergens op dit forum staat vast wel een vergelijking tussen de verschillende opties. Met een oc32 kun je volgens mij aardig wat wissels aansturen waardoor de prijs per wissel lager is, maar met het genoemde nadeel (en je hebt nog wat extern relais-/schakelspul nodig?).
De DCCnext heeft weer een heel ander kostenplaatje, hoe de puntstukpolarisatie zit weet ik niet, hij kan het wel (het hoe zou je in de software kunnen aanpassen - een brug te ver voor de meesten lijkt me). Hier een filmpje dat e.e.a. uitlegt hierover.
Laatst gewijzigd door shoven op 19 mei 2020 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Vuursche Hoek
Ik hou het bij rosoft...lekker simpel...aansluiten...afregelen...klaar.
Mvg ronald
Mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: Vuursche Hoek
Er is ooit een hele vergelijking geschreven wat betreft prijs per wissel. Ik kwam daar met de OC32 goedkoper uit als alle andere opties. (en dat inclusief de relais voor de polarisatie). Maar goed ieder zijn ding natuurlijk. Bij mij kwam het redelijk zo uit dat ik met op de modules (1x 13 wissels en 1x 16 wissels) goed uit kwam zo. Er is geen "beste" oplossing. Dit werkt ook, en dat doet Rosoft ook.
Re: Vuursche Hoek
Hier ook Rosoft servoswitch geen problemen mee gecombineerd met uhlenbrock draait al jaren soepel geen problemen mee .
Mooie helix heb je Alfred en baan natuurlijk voor vele treinmeters te rijden .
mvg Sjaak
Mooie helix heb je Alfred en baan natuurlijk voor vele treinmeters te rijden .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Vuursche Hoek
Tijd voor een update want de baan is rond! 2 wisselstraten verder kunnen de treinen dan vanuit het schaduwstation naar het bovengelegen station komen en doorrijden, terug naar het schaduwstation. Een mijlpaal! Daarom eerst een filmpje:
Tussen nu en de vorige update is er wel veel gebeurd:
- het bekende, eindeloze 'draadjestrekken';
- wisselstraten aansluiten en testen, stationssporen aanleggen;
- spoor poetsen, en poetsen.... en poetsen...;
- iTrain configureren....;
En bij het testrijden ben ik tegen enorme vraagtekens aangelopen: waar komen de spookmeldingen vandaan? Waarom valt de loc opeens stil? Waarom wordt er ontspoord bij wissels? Enkele frustrerende speurtochten verder heb ik de volgende lessen geleerd:
- spoorspatting bestáát! en zelfs zo erg dat er op een enkele plek 2 gescheiden blokken toch (elektrisch) met elkaar in aanraking zijn gekomen met alle spookachtige gevolgen van dien;
- sommige solderingen van draad aan spoor zijn los gekomen... I rest my case...;
Verder heb ik mij de afgelopen tijd verdiept in het 3D printen; de eerste contouren van het kippenbruggetje dat bij station Baarn is te vinden, is al zichtbaar op de achtergrond. En ik ben mijn knip-, plak- en schilderkunsten aan het ontwikkelen op het halve programma van Tilly models. Een passend achtergrond behangetje is besteld bij Peard. Genoeg te doen dus.
Binnenkort meer foto's en films in dit theater..
Tussen nu en de vorige update is er wel veel gebeurd:
- het bekende, eindeloze 'draadjestrekken';
- wisselstraten aansluiten en testen, stationssporen aanleggen;
- spoor poetsen, en poetsen.... en poetsen...;
- iTrain configureren....;
En bij het testrijden ben ik tegen enorme vraagtekens aangelopen: waar komen de spookmeldingen vandaan? Waarom valt de loc opeens stil? Waarom wordt er ontspoord bij wissels? Enkele frustrerende speurtochten verder heb ik de volgende lessen geleerd:
- spoorspatting bestáát! en zelfs zo erg dat er op een enkele plek 2 gescheiden blokken toch (elektrisch) met elkaar in aanraking zijn gekomen met alle spookachtige gevolgen van dien;
- sommige solderingen van draad aan spoor zijn los gekomen... I rest my case...;
Verder heb ik mij de afgelopen tijd verdiept in het 3D printen; de eerste contouren van het kippenbruggetje dat bij station Baarn is te vinden, is al zichtbaar op de achtergrond. En ik ben mijn knip-, plak- en schilderkunsten aan het ontwikkelen op het halve programma van Tilly models. Een passend achtergrond behangetje is besteld bij Peard. Genoeg te doen dus.
Binnenkort meer foto's en films in dit theater..
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55