De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

erik-n-fan
Berichten: 456
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door erik-n-fan » 09 mei 2019 17:43

Na een paar experimenten kies ik er ook voor om extra draadjes te solderen ipv alle lasjes te verbinden. Dit laatste doe ik alleen als het echt korte stukjes spoor zijn.
Tevens soldeer ik de draden aan de onderkant van de peco code 55 rails door iets ruimte te maken onder de spoorstaaf tussen 2 dwarsliggers in. Zo is de aansluiting totaal onzichtbaar. t kost wat (teveel) tijd ... maar dat vond ik het wel waard tov solderen zichtbaar aan de buitenkant spoorstaaf.

Je gaat echt als een speer inderdaad!



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Berichten: 4199
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg » 09 mei 2019 17:48

Tnxs

Je kan de draden gewoon aan de zijkant solderen. Als je netjes en klein soldeert zie je er na het verweren en ballasten helemaal niks meer van.

Bij Dinamo hebben extra draden geen nut, dat is blokgestuurd.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support - Uw partner in Modelspoortechniek

Digitaal- Ombouw- en Installatie specialist / Support Dinamo / Support iTrain

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Berichten: 4199
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg » 17 mei 2019 13:55

Vrienden,

Hier weer een kleine update, ik ben begonnen met de spantenbouw van de scenery. Zoals jullie hebben kunnen zien heb ik alle rijstroken (horizontale delen) uitgetekend en gezaagd. Nu word het tijd om de spanten te maken zodat de layout vorm krijgt. Aanvankelijk wilde ik eerste de bypass aansluiten en werkend maken maar daarbij stuitte ik op een probleem met de infrastructuur. Ik moet kabelwegen hebben om de blokken en wissels te bedraden vanaf de modules. Op de gemaakte platen in het schaduwstation heb ik nog plek voor 5 OC32 modules en 3 TM44 modules. Voor nu is dat voldoende maar in de toekomst worden dat er veel meer. Deze modules gaan op een bord aan de rechter buitenzijde van de baan.

Omdat ik het niet zie zitten om allemaal losse draden over de baan te trekken heb ik ervoor gekozen om flexibele kabels te gebruiken met 5 of 10 adres 0,5mm2. Voor blokken, relaismodules en kleine seinen gebruik ik 5-aderige kabels en voor de vertrekseinen en specifieke functies gebruik ik 10-aderige kabels. ZO houd ik het overzichtelijk en word het geen chaos. Zolang de kabels maar niet getwiste aders hebben krijg ik ook geen last van overspraak. De servo modules krijgen wel getwiste kabels in de vorm van UTP maar die kabels moeten ook gescheiden liggen van kabels met PWM.

Maar wel leuk dus die kabels maar daarvoor heb ik spanten nodig met sparingen om de kabels te geleiden naar hun plek.
Dus rest nu de schone taak om eerst alle spanten te plaatsen. De spanten maak ik van 9 mm populieren triplex. En dat komt er dan zo uit te zien:

AfbeeldingIMG_20190516_142253 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190516_142328 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190516_142440 by Martin Domburg, on Flickr
Het stationsgedeelte

AfbeeldingIMG_20190516_142435 by Martin Domburg, on Flickr

In de spanten bevinden zich ook rijstroken waar straks rails op komt te liggen. Onder het station maak ik de voorzijde uitneembaar zodat ik er altijd bij kan mocht daar iets gebeuren. Omdat daar geen wissels liggen verwacht ik daar weinig tot geen problemen, maar just in case worden bepaalde delen van de bovenplaat ook uitneembaar. Zoals achterin de hoek en bij de uitbraak links.

AfbeeldingIMG_20190516_142421 by Martin Domburg, on Flickr

De grote vlakken aan de linkerzijde zijn los en worden straks voorzien van spanten om een berg te vormen. Dat hele geheel is straks liftbaar waardoor ik bij calamiteiten altijd erbij kan.

AfbeeldingIMG_20190516_132514 by Martin Domburg, on Flickr

Een van de trace's lijd naar het nieuwe ijk- en servicespoor

AfbeeldingIMG_20190516_132455 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190516_132505 by Martin Domburg, on Flickr

Aan de andere zijde liggen de trace's klaar, daar moet ik nu de spanten gaan aftekenen en zagen. Als dit geplaatst is kan ik de blokken en wissels gaan bedraden en zo van onderen naar boven alle trace's definitief plaatsen en aansluiten. Pas als dat helemaal correct functioneerd ga ik aan het station werken.

Ondertussen stromen de onderdelen binnen vanuit leveranciers. Zo zijn alle perron's, seinen en tunnelprotalen alsmede de bruggen binnen. Ik wacht nog op het station van Kibri. Wat ook gerarriveerd is de helix welke ik heb besteld bij Markenburg

AfbeeldingIMG_20190515_143141 by Martin Domburg, on Flickr

Deze helix is kant en klaar en is uitgezet op 4 sporen, echt ideaal omdat ik via 1,5 omwenteling van het paradespoor naar het station ga. Door een tussenhoogte te nemen van 6 cm heb ik een hellingshoek van net 2% en zo heb ik straks dat een trein hier moet wachten tot er een tweede trein binnen is voordat hij mag vertrekken. En dat in beide richtingen.

Ook heb ik van de week van Arnold de nieuwe NS Traxx binnen gekregen, heb al zin om die toe te voegen aan de huidige stam met traxx en IC rijtuigen. Verder is er de nieuwe Minitrix Twindexx ICE besteld bij Grootendorst in Woerden. Motivatie genoeg om door te gaan in ieder geval. Telkens een uurtje hier en daar en voor je het weet rijd de boel :)

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support - Uw partner in Modelspoortechniek

Digitaal- Ombouw- en Installatie specialist / Support Dinamo / Support iTrain

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Berichten: 4199
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg » 20 mei 2019 15:34

Hier weer even een korte update! Vanmorgen na het opruimen van de werkplaats even wat tijd gevonden om de overige spanten en rijstroken te plaatsen. Het geheel begint nu heel mooi vorm te krijgen:

AfbeeldingIMG_20190520_103134 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190520_103254 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190520_103104 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190520_103113 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190520_103109 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190520_103246 by Martin Domburg, on Flickr

De volgende stap is het aanbrenhgen van twee draadgoten 40x40mm onder de baan zodat de kabels naar onderen kunnen. Via de draadgoot kunnen de kabels dan naar de plekken van de blokkaarten en OC32 modules zich bevinden.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support - Uw partner in Modelspoortechniek

Digitaal- Ombouw- en Installatie specialist / Support Dinamo / Support iTrain

Gebruikersavatar

Hoontje
Berichten: 3412
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door Hoontje » 20 mei 2019 16:42

Ziet er weer strak uit!



Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 814
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door OBBinN » 20 mei 2019 16:52

Pfoe, ziet er super netjes uit!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Berichten: 4199
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg » 20 mei 2019 16:53

Tnxs 😁


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support - Uw partner in Modelspoortechniek

Digitaal- Ombouw- en Installatie specialist / Support Dinamo / Support iTrain

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Berichten: 4199
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg » 26 mei 2019 16:20

Ik werd het kabels trekken een beetje zat, dus voor het eerst sinds jaren weer eens een bouwpakket open gemaakt.

Als eerste heb ik een staalbrug van Vollmer in elkaar gebouwd. Er komen er twee naast elkaar te staan :)

Best wel tevreden!!

Afbeelding

Straks ga ik nog wel de boel wat verweren want het is nu wel erg plastic achtig.

Van de week Hemelvaart, niet werken maar familie verplichtingen, tussendoor ga ik weer verder met het leggen van de kabels voor blokken, relais en seinen.

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support - Uw partner in Modelspoortechniek

Digitaal- Ombouw- en Installatie specialist / Support Dinamo / Support iTrain

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Berichten: 4199
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg » 01 jun 2019 10:00

De hemelvaartsdagen nuttig besteed, is er weer een flinke update :)

Terugkomend op de vorige post, de bruggen op de plek waar ze straks komen:

AfbeeldingIMG_20190528_165339 by Martin Domburg, on Flickr

Maar goed inmiddels is alles geinstalleerd en aangesloten op de baan.

AfbeeldingIMG_20190528_165347 by Martin Domburg, on Flickr
De rechter wisselstraat met de digitale servo's en de polarisatie relais.

AfbeeldingIMG_20190528_165343 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190528_165321 by Martin Domburg, on Flickr
De linker wisselstraat is ook gereed.

In het gedeelte onder het station zitten in totaal 12 blokken. Ik heb vanwege de lengte ervoor gekozen om deze te bekabelen in plaats van te bedraden. Met voor elk blok een soepele kabel 5x0,5 mm2 heb ik weinig last van spanningsverlies en capacitieve werkingen. En het is een stuk overzichtelijker. Onder de baan heb ik elke kabel op een krronsteen met aderbescherming afgemonteerd zodat ik de blokken tot maximaal 4 bezetmelders per blok makkelijk kan aansluiten.

Ik had wel een denk fout gemaakt, aan de onderzijde had ik een bedradingskoker van 40x40 mm gemonteerd maar deze blijkt veel te klein te zijn. Ik laat hem er nu even zitten om de kabels hoog te houden, anders hangen ze op de sporen. Maar er komt straks een bedradingskoker van 80x60mm te lopen. Op de foto van de rechter wisselstraat zie je een vierkant gat zitten, daar komt deze straks naar boven en zal boven de helix naar het zijpaneel gaan voor de resterende TM44 en OC32 modules die niet onder de baan passen.

Vanwege de beperkte ruimte wil ik geen electronica in de bovenbouw plaatsen.

Natuurlijk is er ook al wat gereden :lol: De eerste trein die de scenery betrad heb ik vastgelegd op film:



Op de film zie je overigens ook twee belangrijke nieuwe updates:

1. er zit een klein beeldscherm aan de zijkant van de baan. Dit is een Raspberry Pi met 7" touchscreen. Die draait iTrain in Client modus zodat ik op die plek makkelijk met de hand wissels kan schakelen tijdens handmatig rangeren.

2. En dat is wellicht de belangrijkste update, de handbediening!
Het is al heel lang een gekoesterde wens van DInamo rijders om met een handregelaar treinen te bedienen. Dit kon tot voor kort alleen als VPEB een RS485 bus handregelaar zou ontwikkelen. Dat is er nooit van gekomen helaas.

Ik heb dit nu in samenwerking met Berros in iTrain opgelost, sommigen hebben dit op Houten DIgitaal al kunnen zien, hier hadden we een prototype van het systeem werkend.

Wat is het idee?
Door een LocoNet centrale/interface in iTrain als virtuele interface te gebruiken kan iTrain elke Loconet handregelaar gebruiken om de software direct te bedienen. DIt heeft dus het enorme voordeel dat je niet meer de centrale bedient maar direct iTrain. Analoge locs kan je dan een psuedo adres geven zodat ze op te roepen zijn op de handregelaar. Nu kan je dus zowel digitale als analoge locs handmatig bedienen met een handregelaar.

Bijkomend voordeel hiervan is ook interessant voor DCC rijders: Als je meerdere interfaces gebruikt, omdat je bijvoorbeeld je wissels apart stuurt, kon je vroeger niet met een handregelaar de wissels bedienen, omdat die niet op de centrale zitten waar de handregelaar op zit. Met deze methode maakt dat niet meer uit. Als je een loc of wissel oproept op de handregelaar kijkt iTrain welke interface dat adres aanstuurd en zorgt er dan voor dat dit gebeurd.

Nu had ik alleen een kleine commerciele uitdaging, om deze nieuwe feature, welke straks beschikbaar word in iTrain 5 (najaar 2019) aantrekkelijk te maken voor de modelspoorder kon ik niet inzetten op een tweede centrale. Dat word een duur grapje :oops: En zonde van de centrale als je hem alleen als doorgeefluik gebruikt

Ik wilde gebruik maken van een losse LocoNet interface.

AfbeeldingIMG_20190526_095840 by Martin Domburg, on Flickr
Onze nieuwe set met LocoNet handregelaar, DTS LocoHub en de Uhlenbrock USB interface

Uhlenbrock heeft een mooie LocoNet USB-Interface, ideaal voor deze situatie! Alleen één probleem. De interface geeft de LocoNet bus geen belasting en voeding. Hiervoor heeft Vincent een printplaat ontwikkeld welke vorige week is opgeleverd: DTS LocoHub.
Deze Hub geeft de keuze om een terminator toe te passen op de LocoNet bus. Ook kan je ervoor kiezen om de LocoNet bus door te zetten naar andere hubs met of zonder een voeding. Op de LocoHub zit een 7812 spanningsregelaar en een bruggelijkrichter zodat je elke gewenste AC of DC spanning kunt aanbieden om de LocoNet bus van 12V te voorzien.

Dit geheel werkt nu stabiel en storingsvrij en behaald het doel om een oplossing te ontwikkelen die kostentechnisch verantwoord is.
Een grote stap dus voor iTrain!

Je kan het met elke LocoNet handregelaar gebruiken. Er is voor LocoNet gekozen omdat ExpressNet geen goede verfijnde communicatie is, anders gezegt iTrain kan helemaal niets met de mogelijkheden van XpressNet.

Ik heb de handregeling uitvoerig getest en het blijkt niet alleen fijn te zijn om te rangeren, als een trein een lading verliest kan ik nu makkelijk met de handregelaar de loc in zijn achteruit zetten en terug laten rijden zonder dat er reserverings conflicten zijn of dat ik niet kan zien wat er gebeurd omdat ik op een beeldscherm sta te staren.

Naast de handregeling is er ook een groot probleem van Schellenbach in iTrain opgelost, nou nog niet helemaal maar het begin is er. Ik ervaarde dat er teveel mogelijkheden zijn in mijn schaduwstations dat treinen gaan pendelen tussen de schaduwlagen. Dit wil ik niet en ik was me van te voren bewust dat iTrain dit nog niet aankon. Maar Xander heeft nu een idee ingebouwd waarbij je blokken een prioriteit kan geven in de structuurboom van vorige en volgende in het blok. Ik kan nu dus aangeven welk vervolgblok de prioriteit heeft ten opzichte van de andere blokken. In theorie zou dit het probleem grotendeels oplossen zodat treinen eerst naar beneden gaan en dan telkens een station omhoog opschuiven. Ik ben erg benieuwd of dit gaat werken 8-)

Ook zijn we bezig met onderzoek naar een lastregeling voor analoge locs in iTrain, maar zover ff waar we mee bezig zijn met de ontwikkelingen.

Ik heb ook wat nieuw materiaal ontvangen de laatste weken:

AfbeeldingIMG_20190529_233052 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190529_231656 by Martin Domburg, on Flickr

Nu zorgen dat ik snel weer kan rondrijden!!!! Ik ben er bijna want inmiddels zijn ook de blokken en wissels aangesloten op de Dinamo modules

AfbeeldingIMG_20190531_233054 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190531_233050 by Martin Domburg, on Flickr

Volgende stap is het inregelen van de servo's en invoeren van de blokken in iTrain, dan kunnen we rondrijden over de bypass. Kan al niet wachten.
Daarna ga ik de andere sporen definitief plaatsen en aansluiten. Dan kunnen we aan alle zichtbare sporen gaan werken.

Maar eerst even ertussen uit. Woensdag vertrekken ik, mijn vader en Chris voor een driedaagse naar Miniatur Wunderland Hamburg.

Groetjes Martin

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support - Uw partner in Modelspoortechniek

Digitaal- Ombouw- en Installatie specialist / Support Dinamo / Support iTrain


Peter
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door Peter » 02 jun 2019 12:21

Interessante ontwikkelingen in combinatie met iTrain weer! Echt handmatig rijden in combinatie met iTrain staat hier ook al lang op het verlang lijstje.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Plaats reactie