LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Heel netjes gemaakt Michiel.
Je zou misschien nog een paar mm hoogte kunnen winnen door boven het spoor triplex van 3 mm te gebruiken. Dat moet voor zo'n korte overspanning sterk genoeg zijn.
Je zou misschien nog een paar mm hoogte kunnen winnen door boven het spoor triplex van 3 mm te gebruiken. Dat moet voor zo'n korte overspanning sterk genoeg zijn.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
De rode opstelsporen zijn de openlucht opstelsporen van het station Brussel-Luxemburg voor het opstellen van treinen buiten de spitsuren, net als bij hjet grote voorbeeld. Deze sporen waren al gepland van het prille begin van m'n baan. Op de eerste pagina van mijn draad zie je die rode sporen ook liggen.
Ik bouw het station in fases, want meteen het hele station bouwen kost een fortuin aan wissels, aandrijvingen en decoders. Vandaar dat ik het stapje voor stapje doe, en dat de rode sporen niet altijd op het plan van het moment staan. De rode opstelsporen komen als laatste het station aanvullen want ze zijn het minst essentieel voor de werking van het station.
@Nico Essers, ik gebruik al 3 mm MDF voor de overspanning, daar waar de rest 8mm multiplex. We zitten op dezelfde golflengte.
Ik bouw het station in fases, want meteen het hele station bouwen kost een fortuin aan wissels, aandrijvingen en decoders. Vandaar dat ik het stapje voor stapje doe, en dat de rode sporen niet altijd op het plan van het moment staan. De rode opstelsporen komen als laatste het station aanvullen want ze zijn het minst essentieel voor de werking van het station.
@Nico Essers, ik gebruik al 3 mm MDF voor de overspanning, daar waar de rest 8mm multiplex. We zitten op dezelfde golflengte.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
hoi Michiel,
Het is mij duidelijk vwb de rode sporen. Ik had het nog niet eerder opgemerkt.Je hebt gelijk om dat in fases te doen.
Bij de tunnel zou je de mdf ipv het kurk kunnen leggen en onder evt de kurk weglaten of dunner kurk nemen.Scheelt weer een aantal mm's.
Mooi stukje werk maak je!
Groet,
Bert
Het is mij duidelijk vwb de rode sporen. Ik had het nog niet eerder opgemerkt.Je hebt gelijk om dat in fases te doen.
Bij de tunnel zou je de mdf ipv het kurk kunnen leggen en onder evt de kurk weglaten of dunner kurk nemen.Scheelt weer een aantal mm's.
Mooi stukje werk maak je!
Groet,
Bert
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Mocht de tunnel te laag zijn, heb ik inderdaad nog speelruimte langs die kant. Maar ik wil eerst alle kurk gelegd hebben op alle segmenten. Daarna ga ik sporen leggen (rudimentair) en testrijden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ik weet weer wat doen! ::) ;D
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Opgelost! Dat is dus een vraagteken en probleem minder. Alle kurk is gelegd. De segmenten zijn klaar om sporen te ontvangen. Hiervoor moeten de bakken nog wel eerste met inslagmoer en bout aan elkaar gezet worden, opdat hun definitieve onderlinge positie bepaald is. Winkels zijn dicht.... dat is dus een verhaal voor ten vroegste morgen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dat zal net een mm of 3 zijn schat ik dat je tekort komt. Is de TOMIX de hoogste wagon die je hebt ?
Net op het moment van posten kom je al met de oplossing zie ik. Dit was ook zo ongeveer mijn gedachte. Prima opgelost.
Net op het moment van posten kom je al met de oplossing zie ik. Dit was ook zo ongeveer mijn gedachte. Prima opgelost.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Michiel, ik zou eerder voor een Rampa moer kiezen dan een inslagmoer. Rampa moer draai je in het hout als een schroef en kun je nog extra borgen met lijm. Zal niet zo snel los gaan als een inslagmoer.
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
@Nico Essers De Tomix stofzuiger is inderdaad het hoogste model, en net zo hoog als de maximale NEM-norm zonder bovenleiding toelaat (ik dacht zo van buiten 33mm hoog).
@Rene-k Een inschroefmoer in plaats van een inslagmoer; goed idee! Ik ga morgen hier bij de bouwmarkt eens zoeken naar inschroefmoeren. Bedankt voor de tip!
@Rene-k Een inschroefmoer in plaats van een inslagmoer; goed idee! Ik ga morgen hier bij de bouwmarkt eens zoeken naar inschroefmoeren. Bedankt voor de tip!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
mooi opgelost met de onderdoorgang.
rampamoer was mij nog onbekend maar wel handig denk ik.
weer wat geleerd!
groet,
Bert
rampamoer was mij nog onbekend maar wel handig denk ik.
weer wat geleerd!
groet,
Bert
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Michiel,
Lijkt wel of het meer dan 3 mm hoger is geworden of is dt de hoek van de foto?
Gr. Bjorn
Lijkt wel of het meer dan 3 mm hoger is geworden of is dt de hoek van de foto?
Gr. Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Er zijn ook een soort van inslagmoeren te koop die je met losse schroefjes vast zet.
Althans die heb ik eens ergens afgedraaid. Lijkt me nog steviger. Ze moeten dan wel verzonken ingebouwd worden ivm de uitstekende schroefkopjes.
Edit: flensmoeren
Althans die heb ik eens ergens afgedraaid. Lijkt me nog steviger. Ze moeten dan wel verzonken ingebouwd worden ivm de uitstekende schroefkopjes.
Edit: flensmoeren
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Weer een magnifiek filmpje Michiel. Fijn dat het probleem met de onderdoorgang relatief makkelijk is opgelost!
Groetjes
Hoontje
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Mooi filmpje Michiel. Het ziet er nu al indrukwekkend uit met al de treinen op de baan.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Weer leuk een super filmpje van je baan te zien Michiel en ben benieuwd naar het vervolg .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ik heb al een aantal filmpjes van je bekeken. Mooi om te zien hoe jouw baan tot stand komt.
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Super bedankt voor jullie reacties. Dat doet steeds plezier. Dit weekend hoop ik een beetje opgeschoten te zijn met het rails leggen. Hier op de voorgrond liggen de sporen nog los; recuperatie van de afbraak, en dan passen, voorbuigen, meten, knippen, schroeven en solderen...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Succes dit weekend met rails leggen! Heb zojuist mijn laatste stuk rails van kleur voorzien en op zijn definitieve plaats gelegd. Blijft een werk!
Groetjes,
Hoontje
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
soldeer je de flexrails aan elkaar?vooral in de bochten is dat wel eens nodig.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hoi Bert! Het hangt helemaal van de situatie af hoe ik flex aan elkaar verbind:
Elektrische verbinding in een rechte baansectie: flexrails worden aan elkaar gesoldeerd tot een lengte van een blok (ongeveer 2m). Tussen blokken zal ik losse, niet gesoldeerde raillassen gebruiken om railspatting te voorkomen.
Geïsoleerde verbinding in een rechte baansectie: dan gebruik ik gewoon de kunststoffen raillassen van de fabrikant.
Elektrisch verbinding in een boog: ik zal de spoorstaven met metalen railassen verbinden en dan vast solderen in rechte stand, en buig dan de verbonden flex in de gewenste boog. Dit is voldoende stevig om de mechanische spanning van de rail in boog op te vangen.
Geïsoleerde verbindingen in een boog: dan zal ik printplaatjes met eilandjes gebruiken waarop de rails in rechte stand wordt gesoldeerd. De railstaaf wordt dan doorgeslepen tot aan de printplaat. Ik doe dit omdat kuststoffen raillassen de mechanische spanning van een rail in gebogen toestand niet kunnen opvangen. Dus daarom printplaatjes.
Mijn methodes zijn niet heilig en de enige goede. We hebben allemaal onze techniek, en er zijn meerdere goede technieken om flex te verbinden, Ik geef mijn methode mee. Anderen doen het anders, en is ook prima zolang het werkt en men er tevreden over is.
Elektrische verbinding in een rechte baansectie: flexrails worden aan elkaar gesoldeerd tot een lengte van een blok (ongeveer 2m). Tussen blokken zal ik losse, niet gesoldeerde raillassen gebruiken om railspatting te voorkomen.
Geïsoleerde verbinding in een rechte baansectie: dan gebruik ik gewoon de kunststoffen raillassen van de fabrikant.
Elektrisch verbinding in een boog: ik zal de spoorstaven met metalen railassen verbinden en dan vast solderen in rechte stand, en buig dan de verbonden flex in de gewenste boog. Dit is voldoende stevig om de mechanische spanning van de rail in boog op te vangen.
Geïsoleerde verbindingen in een boog: dan zal ik printplaatjes met eilandjes gebruiken waarop de rails in rechte stand wordt gesoldeerd. De railstaaf wordt dan doorgeslepen tot aan de printplaat. Ik doe dit omdat kuststoffen raillassen de mechanische spanning van een rail in gebogen toestand niet kunnen opvangen. Dus daarom printplaatjes.
Mijn methodes zijn niet heilig en de enige goede. We hebben allemaal onze techniek, en er zijn meerdere goede technieken om flex te verbinden, Ik geef mijn methode mee. Anderen doen het anders, en is ook prima zolang het werkt en men er tevreden over is.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
hoi Michiel,
Dank voor je uitgebreide uitleg met leerzame tips.
Spoorspattingen bij geisoleerde verbindiingen in bogen heb ik in het verleden geprobeerd op te lossen met aan de rail gesoldeerde schroefjes aan de buitenzijde,maar jouw methode is denk ik een prima optie.
groet,
Bert
Dank voor je uitgebreide uitleg met leerzame tips.
Spoorspattingen bij geisoleerde verbindiingen in bogen heb ik in het verleden geprobeerd op te lossen met aan de rail gesoldeerde schroefjes aan de buitenzijde,maar jouw methode is denk ik een prima optie.
groet,
Bert
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Het recupereren van de opgebroken sporen vraagt meer aandacht en tijd dan ik dacht om ze een beetje op te kuisen: oude draadjes eraf solderen, isolatiesleuven weer dichten, doorgeknipte gesoldeerde railassen wegknippen, kopse kanten weer mooi haaks vijlen... En vooral dat het geen Peco code 55 is, maar GT-Gleiss code 80, wat minder robuust is. Het werken vraag wat meer voorzicht, of de railschoenen scheuren door. Maar ondertussen ligt het hoofdspoor op het eerste segment. Alle benodigde flexrails om de volledige lengte van het schaduwstation af te leggen (dubbelspoor), zijn ook al opgeschoond en klaar om aan elkaar te rijgen. De werken vorderen, maar iets langzamer dan gehoopt... "let niet op de rommel", zoals men pleegt te zeggen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Goed Bezig...enne dit is nog netjes
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892