Railpoetsen met stam Hbis wagons

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Ipharra

Railpoetsen met stam Hbis wagons

Bericht door Ipharra » 25 aug 2019 17:05

Hallo iedereen,

Zoals beloofd hierbij een aantal foto's van de bouw van diverse Hbis wagons m.b.v. Shapeways kapjes van Robby's N-shop. Na mijn vraag of er decals beschikbaar waren voor de Hbissen kreeg ik een positieve reactie van de bij jullie welbekende Sjoef. Was geen probleem volgens hem, moest maar een wensenlijstje indienen. Druk bezig geweest om de gegevens bij elkaar te zoeken, vooral omdat ik rijdt in het UIC-1 tijdperk. Is allemaal gelukt en de decals liggen ondertussen klaar om aangebracht te worden. Wagens zijn net terug uit de spuiterij, lees mijn schuurtje, en wachten nu op de stickeraar. Op de eerste foto is de Hbiss wagencode 1930 in aanbouw. Dus code van de oorspronkelijke bouw, geschikt voor 120 km/u, later weer gewijzigd in 100km/u. De tweede foto is de bekende Roco Clean vermomd als Hbis-w wagencode 1910. De laatste foto wordt de Hbis 1940 van de tweede serie, dus met een grote vishaak op de deuren. Als alles is afgebouwd heb ik dus een leuk stammetje Nederlandse wagens als poetstrein over mijn baanvakken rijden.

Afbeelding
Hbiss 1930

Afbeelding
Hbis-w 1910

Afbeelding
Hbis 1940-2

Groet Guus

Groet Guus,

Drie keer rechtsaf is ook linksaf.

Merijn

Re: Railpoetsen met stam Hbis wagons

Bericht door Merijn » 25 aug 2019 21:21

Dat ziet er strak uit zeg! Je ziet niet dat het 3D printjes zijn. Welke grondverf en verf heb je hier voor gebruikt als ik vragen mag? Leuk om te zien en ben benieuwd naar het eindresultaat!
Groet, Merijn

(Her)beginner. Tapijtrijder. Analoog. NS Ep. IV en V

Onderwerp starter
Ipharra

Bericht door Ipharra » 26 aug 2019 06:47

Hoi Merijn,

Grondverf is gewonn een spuitbus van de Action, geheim zit in het schuren, paar keer ligt in de grondverf en geduldig alle vakjes schuren tot het redelijk glad oogt, Afwerking is met de verf van Kleinspoor, en meerdere dunne laagjes spuiten.

Groet Guus

Groet Guus,

RieX

Bericht door RieX » 26 aug 2019 21:02

Ziet er goed uit, ga ook maar eens een bezoekje brengen aan Robby's N-shop.

Groet Rieks

N scale, what else?

Rick

Bericht door Rick » 27 aug 2019 13:53

Dat ziet er goed uit, ook de stippellijn op de 1930 zit er strak op.

Onderwerp starter
Ipharra

Bericht door Ipharra » 27 aug 2019 14:39

hoi Rieks en Rick

Dank voor de complimenten, die streep op de 1930 was nog even lastig en eerst niet helemaal naar mijn zin. Afgelopen zaterdag in Houten een heel handig dingetje meegekregen om te proberen. Moet zeggen dit werkte perfect. Streep eerst afplakken met tape van 0,5 mm en dan strak aan beide kanten ook afgeplakt en daarna 0,5 mm tape verwijdert. Daarna heel voorzichtig de witte verf getamponneerd op de open ruimte op de stijlen met het witte "kwastje". Binnenkort ook nog een verslag van het rechte blauwe "kwastje" i.c.m. het aanpassen van plan E rijtuigen.

Afbeelding

Groet Guus

Groet Guus,

Merijn

Bericht door Merijn » 27 aug 2019 20:39

Ipharra schreef:
26 aug 2019 06:47
Hoi Merijn,

Grondverf is gewonn een spuitbus van de Action, geheim zit in het schuren, paar keer ligt in de grondverf en geduldig alle vakjes schuren tot het redelijk glad oogt, Afwerking is met de verf van Kleinspoor, en meerdere dunne laagjes spuiten.

Groet Guus
Dank voor de info, Guus!

Grt, Merijn

(Her)beginner. Tapijtrijder. Analoog. NS Ep. IV en V

RieX

Bericht door RieX » 28 aug 2019 13:26

Interessante techniek, dat tamponneren nog niet eerder gezien. Hoe kom je daar zo bij?

Groet Rieks

N scale, what else?

Onderwerp starter
Ipharra

Bericht door Ipharra » 28 aug 2019 13:57

Hoi Rieks,

Oud trucje om randjes te voorzien van een kleurtje, doe dat normaal met een gummetje, bijv randjes van ramen, was hier wat lastig en Houten bracht uitkomst met dat hele kleine kwastje. Niet teveel verf eraan, bijna droog en dan voorzichtig meerdere keren aanstippen totdat het goed dekkend is.

Groet Guus,

RieX

Bericht door RieX » 28 aug 2019 22:11

Oké, goed gelukt hoor het ziet er strak uit.

Groet Rieks

N scale, what else?

Plaats reactie