Door zoekwerk probeer ik zo veel mogelijk data te vinden over deze wagens, aanvullingen en aanpassingen zijn altijd welkom, graag wel middels verifieerbare bronnen want ik wil de data zo goed en correct mogelijk samenstellen.
Geschiedenis:
Ter vervanging van de oude Allen grindlossers, werden diverse proeven genomen met onderlossers als grindwagen. Naast wagens als de Fds/Eds/Fcs en Duitse onderlossers (in NS versie uitgebracht door Arnold maar nooit in die variant in Nederland gereden wel in DB variant als proef), werd ook een prototype gebouwd welke model zou staan voor de Fccpps.
De Fccpps'en werden vanaf 1986 gebouwd door de Hoofdwerkplaats Amersfoort op onderstellen van Fds/Eds/Fcs zelflossers met de codes 2310, 2320 en 2330 uit de vanaf 1961 bij Talbot gebouwde goederenwagons type Fds/Eds/Fcs in de serie 50000 - 50259. De wagens vervingen hierbij hun voorgangers uit de jaren 40, gebouwd door Allan (in N spoor uitgebracht door Bisschop Modelbouw). Aanvankelijk waren de wagen bezit van NS maar werden na de splitsing van NS in 1998 ondergebracht bij Railpro en later bij Voestalpine Railpro. Voor de aanleg van de Sneltram Utrecht–Nieuwegein werden later een aantal wagens afgetopt vanwege het lagere omgrenzingsprofiel. Twee van deze wagens zijn nu eigendom van de SGB. Een totaal van 34 wagens werd door Railpro omgebouwd met verlichtingsarmaturen en uitstroomopeningen voor toevoer van water middels een meerijdende zeecontainer met pompinstallatie (in set geleverd door Bisschop Modelbouw) ten bate van stofloos lossen. Tegenwoordig worden de meeste Fccpps'en gemoderniseerd en krijgen ze een eigen waterreservoir zodat ieder wagen apart stofloos kan lossen zonder pompwagen. Door de fusie van Railpro met Voesalpine komen deze grindlossers tegenwoordig in bijna heel Europa aan het werk.
Betekenis Fccpps:
F Zelflossers
cc Lossen door middel van zwaartekracht, doseerbaar, onderzijde van vloer minder dan 70 cm boven de rails
pp Lossen door middel van zwaartekracht, onderzijde van vloer is minder dan 70 cm boven de rails, geen roostervloer
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Voor de Fccpps in grootspoor kijk hier.
Fleischmann bracht in 2010 een set van 12 wagens uit die allen een eigen artikelnummer kregen. Sommige artikelnummers werden later weer gebruikt voor andere uitgebrachte wagens. Naast de NS/Railpro wagens heeft Fleischmann op basis van de NS/Railpro een set van twee wagens van de BLS uitgebracht en brengt men in 2018 een set van twee SBB-CFF-FFS wagens uit. Deze wagens in 1:1 wel op de Nederlandse Fccpps wagens gebaseerd, maar zijn geen verbouwde of anders gekleurde ex-Railpro wagens. De enige ex-Railpro wagens in andere kleuren in 1:1 zijn die van Eiffage Rail.
Fleischmann
822900 (2010)
Set van 12 Fccpps wagens
822901 (2010)
23 84 643 7 288-3
822901 (2014)
Set van 2 wagens
23 84 643 7 067-1
23 84 643 7 928-4
822902 (2010)
23 84 643 7 123-2
822902 (2016)
23 84 6437 986-2 (Railpro geheel wit)
822903 (2010)
23 84 643 7 680-1
822904 (2010)
23 84 643 7 930-0
822905 (2010)
23 84 643 7 759-3
822906 (2010)
23 84 643 7 228-9
822907 (2010)
23 84 643 7 330-3
822908 (2010)
23 84 643 7 117-4
822909 (2010)
23 84 643 7 118-2
822910 (2010)
23 84 643 7 110-9
822911 (2010)
23 84 643 7 216-4
822912 (2010)
23 84 643 7 282-6
822913 (2018)
Set van drie met NS logo
21 84 643 7 322-2
21 84 643 7 477-7
21 84 643 7 594-6
93 1301
Railion 204 met drie Fccpps
23 84 643 7 680-1
23 84 643 7 759-3
23 84 643 7 228-9
93 1301
Railion 204 digitaal met drie Fccpps
23 84 643 7 680-1
23 84 643 7 759-3
23 84 643 7 228-9
Fleischmann/MTE
881107 (2012)
Set van twee wagens met NS logo in samenwerking met MTE
21 84 643 7 001-2
21 84 954 8 437-8
THS-Realix
322.777 (2015)
23 84 643 7 123-2 (Fleischmann 822902)
Stofarm storten, rode laadbak met regenwolk

Bisschop Modelbouw
Fc 01
Stofarm storten, rode laadbak met regenwolk
Fc 02
wagen met witte Railpro logo
Fc 03
Set van 2 Fccpps wagens en een Kbs Stofarm lossen, blauw met regendruppel