3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Onderwerp starter
3dbuildr
Contacteer:

3D/RM: NS SIK 200/300 locomotor

Bericht door 3dbuildr » 21 feb 2016 10:17

Diegenen die ook op het "andere" forum actief zijn weten het al: al sinds ik ben begonnen met 3D-en heb ik lopen spelen met het idee om zelf een werkend model van de welbekende NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160 in 3D print te bouwen. Daar ben ik niet de enige in, kijk maar naar deze 2 topics: In beide draadjes hebben mijn collega modelbouwers al gewerkt aan een 3D print model en beide keren zijn daar heel mooie 3D prints van een Sik uitgekomen!

Hieronder alvast een plaatje van mijn 3D Sik in Cocreate PTC Elements (freeware) in wording:
Afbeelding
DE uitdaging zit dus blijkbaar niet in het afleveren van een 3D print van deze welbekende locomotor, waarin dan wel? Waarin gaat dit draadje zich dan onderscheiden van eerdere draadjes over ditzelfde onderwerp?

De GROTE uitdaging is en blijft het vinden van een geschikt onderstel voor een model-Sik: een model radstand in 1:160 van 20mm en een wieldiameter van 6mm. Door de jaren en de verschillende fora heen zie je allerhande mogelijke suggesties/oplossingen verschijnen, aandrijvingen van Kato, Bandai, allerlei andere obscure Japanse modelletjes op eBay, Engelse finescale aandrijvingen, Minitrix Köfjes, zelfbouw aandrijvingen met 3V of 6V micromotortjes, Geisterwagen enz. enz. ik heb ze (denk ik) allemaal zien passeren...

Daarom val ik maar gelijk in mijn eerste post met de deur naar binnen: ik kan jullie melden dat ik een werkende 12V Sik aandrijving mét vliegwiel én ruimte voor een DCC decoder én de juiste radstand én de juiste wieldiameter in huis heb :!:

Meer hierover in dit draadje!

Fred

Henk van de Weerdt
Contacteer:

Re: 3D/RM: NS SIK 200/300 locomotor

Bericht door Henk van de Weerdt » 21 feb 2016 10:43

Hallo Fred,
3dbuildr schreef:Daarom val ik maar gelijk in mijn eerste post met de deur naar binnen: ik kan jullie melden dat ik een werkende 12V Sik aandrijving mét vliegwiel én ruimte voor een DCC decoder én de juiste radstand én de juiste wieldiameter in huis heb :!:
Maar ook gewoon analoog te gebruiken? ;-) Voor de mensen die nog ouderwets bezig zijn?

Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Onderwerp starter
3dbuildr
Contacteer:

Bericht door 3dbuildr » 21 feb 2016 11:13

@Henk,

jazeker, ook gewoon hardcore 100% analoog te gebruiken ;)

Fred

Henk van de Weerdt
Contacteer:

Bericht door Henk van de Weerdt » 21 feb 2016 11:25

Hallo Fred,
3dbuildr schreef:jazeker, ook gewoon hardcore 100% analoog te gebruiken ;)
Ik ben benieuwd naar het eind resultaat!!

Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Hoontje

Bericht door Hoontje » 21 feb 2016 12:03

Zoals gezegd bij 'de buren', mijn aandacht heb je wederom te pakken! Na mijn TACO Sikje, is Vera ook verliefd op het modelletje en tja... wat kan ik haar nou weigeren? :oops: :mrgreen:

Daarnaast, mijn sikje digitaliseren wil ik eigenlijk niet. Maar om het automatisch rangeren te gebruiken in iTrain heb ik wél een digitale sik nodig. Of in elk geval een sik met betere rij eigenschappen dan mijn messing-blok-beton-met-1-snelheid-maar-hij-is-wel-heel-gaaf.

Dus, hoor graag meer meer meer!

Groetjes,

Hoontje

Peter

Bericht door Peter » 21 feb 2016 13:02

Laat maar komen Fred, weer een interessante om te volgen!

Grtz.
Peter

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
3dbuildr
Contacteer:

Bericht door 3dbuildr » 21 feb 2016 15:19

@Allen, thx voor de belangstelling!

@Hoontje, bij mij hetzelfde, ik heb hier ook een Taco Sik staan maar ik durf er niet aan te gaan frezen nadat ik de handleiding op het internet had gevonden... Deze Sik moet meer dan 1 snelheid aankunnen :mrgreen:

Verder met 3D bouwen:
Afbeelding
De buffers worden weer zoals vanouds los gemonteerd. Ook gaan er bij belangstelling meer versies mogelijk zijn: met vierkante gaten, met kraan, met houtgasgenerator?

Fred

WilcoV
Contacteer:

Bericht door WilcoV » 21 feb 2016 15:37

Zoals ik ook al elders heb laten weten, laat maar komen die sik. Hij hoort gewoon op de N-spoorbaan. En voor mij uiteraard digitaal. :mrgreen:
Succes met de ontwikkeling en we volgen het op de voet.

Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Oscar

Bericht door Oscar » 21 feb 2016 16:26

Top Fred, je zet wederom een leuk model neer straks.
Ga je zeker weer in de gaten houden!
Komen hier ook nog messing raamlijsten en roosters in, jou kennende geen moeite.

Vwb de sik van Taco, die is redelijk goed te digitaliseren.
Kwestie van de worm halveren, beetje frezen in de kap en een stukje uit het onderstel halen.
Ik heb er al meerdere gedigitaliseerd en je kan verrassend ver gaan met frezen in de kap, zo ver zelfs dat grotere decoders er ook goed inpassen... :roll:

Groet,
Oscar

Onderwerp starter
3dbuildr
Contacteer:

Bericht door 3dbuildr » 22 feb 2016 19:53

@Oscar, voorlopig is het de planning om alles in 3D print te doen...

Het 3D-en schiet serieus op, aspotten, zandstrooiers, roosters...
Afbeelding

Fred

Plaats reactie