Hallo Jan,
Deze website zou je eens moeten doorspitten:
http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/
Hierin staat heel veel informatie over het tijdperk dat zo qua techniek zo interessant is.
In vroegere dagen was het autoverkeer wat minder internationaal als nu het geval is. Franse auto's zullen indertijd niet zo heel veel voorkomen op de Duitse wegen. We denken voornamelijk in stereotypen als DKW, Opel, Mercedes-Benz, BMW, Horch, Hanomag, Ford enz. Maar autootjes als de Phänomobil waren zeker veel voorkomend in de jaren '20/begin jaren '30. Als je je modelbaan ergens rond Saarland, Elzas-Lotaringen en dergelijke plaatst, dan zullen er beslist wel Franse auto's voorkomen. De Citroën Traction was in ieder geval bij de Duitsers wel bekend, en ook de Fiat Topolino (beiden werden door de Wehrmacht zelfs ingezet). De Fiat werd dan ook in licentie gebouwd door NSU. Dus de NSU-Fiat 500 'Topolino' is een Duitse auto. Dezelfde wagen werd ook door Steyr in Oostenrijk gebouwd. De Peugeot 201 zal waarschijnlijk in Midden-Duitsland niet zo veel voorkomen. Maar heeft wellicht als voordeel dat dat wel een heel generiek model is voor eind jaren '20/begin jaren '30. Lang niet iedereen zal er het merk auto direct uithalen.
Bedenk wel dat men in de Duitse Landen doorgaans witte kentekenplaten voerden en geen zwarte zoals in Frankrijk.
De VW Kever werd vlak voor de 2e Wereldoorlog alleen als KdF-Auto (Kraft durch Freude) aangeprezen door het toenmalige bewind. Als je een Kever op een vooroorlogse baan zet, dan ben je welhaast genoodzaakt er een parade van te maken met veel grijs-groene en bruine uniformen en een berg rode vlaggen met het bekende symbool er in.
Maar zoals altijd geldt dat je als modelbouwer het helemaal zelf kunt bepalen.
Groet,
Maurice