Schaduwstation Hookies

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Schaduwstation Hookies

Bericht door Hookies »

Heren/dame,

Ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn baan. Omdat ik boven een ruimte van 4 x 3.5 meter tot mijn beschikking heb, terwijl dat eerst minder zou zijn (mijn vrouw zou de helft van de zolder gebruiken, maar ziet daar nu vanaf), heb ik nog geen vastomlijnd idee hoe de 'bovenbaan' eruit gaat zien. Ja, heuvelig en sporen op verschillende hoogtes, maar concreet nog niet. Wel heb ik een schaduwstation bedacht, wat ik sowieso toch als eerste ga aanleggen. Uiterst rechts komt een spiraal, waarvan de eerste laag al gemaakt is. Het onderste spiraalspoor is het dalende spoor, het bovenste spiraalspoor het stijgende spoor. Ik sluit niet uit dat het schaduwstation in twee richtingen bereden kan worden, maar dat hangt van de mogelijkheden boven af.

Rond de spiraal loopt ook nog een spoortje. Dit is om alvast wat te kunnen rijden als het schaduwstation in proef is uitgelegd en sowieso omdat je toch ook wilt kunnen rijden als nog lang niet alles af is. In principe is het meest linker spoor dan ook een doorgaand spoor en geen opstelspoor. Alle andere sporen die linksonder uit de wisselstraat ontstaan, worden wel opstelsporen, waarbij sommige sporen uit twee blokken bestaan, zodat er nog meer kan worden opgesteld. Uiteraard zorg ik er wel voor een van de middelste lange sporen als één blok te houden, zodat daar mijn langste trein kan worden opgesteld. Dat zal wel de nog aan te schaffen Thalys of ICE zijn.

Hier dan het plan:

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen, zeker gezien de ervaringen die jullie in sommige gevallen al hebben. Ik spoor immers pas weer sinds eind maart van dit jaar. Beginnersfouten zijn welhaast onvermijdelijk.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Saraan »

Dat ziet er een vrij klassiek, eenvoudig en degelijk schaduwstation uit. Niets op aan te merken behalve 4 details:

- De aansluiting van je rondloopspoor vind ik ongelukkig. Langs een kant introduceer je die 3-weg en 2-weg wissel combinatie, met de tongen tegen elkaar (denk ik, want het is moeilijk te zien). Ik zou de 3-weg helemaal vermijden, en de wissels niet meteen met de tongen tegen elkaar aan leggen. Langs de andere kant van het rondloopspoor introduceer je een wissel, waardoor al het hoofdverkeer naar de spiraal plots over de afbuigende stand zou moeten gaan. Nogmaals, ik zou dat (tijdelijke) rondloopspoor minder ingrijpend aansluiten.

- Onderaan in de keerlus liggen boog en tegenboog tegen elkaar. Met lange rijtuigen kan dit problemen opleveren (hakende buffers, ontsporing). Probeer daar wat ontspanning te brengen (recht tussenstuk, flex, ...)

- Als je het station in 2 richtingen wilt berijden, dan zal je nog een dubbele overloop voor het spiraal moeten plaatsen, maar normaal gezien hoef je het station niet in 2 richtingen kunnen gebruiken. Wel is leuk als je voorziet dat treinstellen en trek-duwcombinaties "achteruit" terug kunnen vertrekken en weer het spiraal in duiken (dus met een enkelvoudige overloop).

- Probeer een spoorspiraal langs de buitenkant op te rijden, en binnenkant te dalen. (buitenkant is een half procentje minder stijl).

Voor de rest, prima en degelijk ontwerp!


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Hookies »

Saraan,

Ik zal even op je opmerkingen ingaan.

1) bovenin is geen driewegwissel. Het is vrij moeilijk te zien, omdat het allemaal klein uitvalt met deze 640x460 resolutie. Als 800x600 had gekund, had je wel gezien dat er geen driewegwissel zit. Als ik het schaduwstation in één richting berijd, dan gaat het spoor niet in een afbuigende stand naar de spiraal, maar juist andersom.

2) Met onderaan bedoel je waarschijnlijk in het onderste deel, maar dan rechts aan de zijkant, waar de boog opeens de andere kant opgaat? Ik kan dat wel aanpassen door de eerste boog eerder in te zetten en dan een recht tussenstuk (9100 van 222 mm of een 9101 van 111 mm) er tussen te zetten. Ik nam niet aan dat je helemaal beneden in de punt bedoelt, want dat is geen tegenboog.

3) Met dubbele overloop bedoel je wissels plaatsen om van het ene spiraalspoor op het andere spiraalspoor te komen, dus in het blauwe en rode deel van de spiraalrails. Punt is wel dat ik dan weer met de blokken van Koploper ga zitten goochelen. Helemaal thuis ben ik daarin nog niet. Misschien moet ik deze optie gewoon nog even openhouden, al vind ik het wel leuk om aan de bovenkant treinen tunnels in te zien duiken en dan elders weer bovenkomen, dus even weg zijn naar het schaduwstation en dan op een andere plek weer tevoorschijn komen.

4) Bij een richtingsverkeer was het spiraalspoor dat met een rode rail begint, het stijgende spoor. Die met de blauwe rail het dalende spoor.

Saraan schreef:Dat ziet er een vrij klassiek, eenvoudig en degelijk schaduwstation uit. Niets op aan te merken behalve 4 details:

- De aansluiting van je rondloopspoor vind ik ongelukkig. Langs een kant introduceer je die 3-weg en 2-weg wissel combinatie, met de tongen tegen elkaar (denk ik, want het is moeilijk te zien). Ik zou de 3-weg helemaal vermijden, en de wissels niet meteen met de tongen tegen elkaar aan leggen. Langs de andere kant van het rondloopspoor introduceer je een wissel, waardoor al het hoofdverkeer naar de spiraal plots over de afbuigende stand zou moeten gaan. Nogmaals, ik zou dat (tijdelijke) rondloopspoor minder ingrijpend aansluiten.

- Onderaan in de keerlus liggen boog en tegenboog tegen elkaar. Met lange rijtuigen kan dit problemen opleveren (hakende buffers, ontsporing). Probeer daar wat ontspanning te brengen (recht tussenstuk, flex, ...)

- Als je het station in 2 richtingen wilt berijden, dan zal je nog een dubbele overloop voor het spiraal moeten plaatsen, maar normaal gezien hoef je het station niet in 2 richtingen kunnen gebruiken. Wel is leuk als je voorziet dat treinstellen en trek-duwcombinaties "achteruit" terug kunnen vertrekken en weer het spiraal in duiken (dus met een enkelvoudige overloop).

- Probeer een spoorspiraal langs de buitenkant op te rijden, en binnenkant te dalen. (buitenkant is een half procentje minder stijl).

Voor de rest, prima en degelijk ontwerp!


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Saraan »

Wel, dan is praktisch alles dik OK! Enkel die eerste wissel bij het beneden komen zou ik verleggen, zodat het hoofdbaanverkeer over de rechte stand kan gaan. (en dat boog-tegenboogprobleem natuurlijk)

Ik merk ondertussen ook dat je "Belgisch" rijdt (lees links) ;) (... of frans, of engels, of japans, of...)


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Hookies »

Welke wissel bedoel je nu? Als ik het goed heb, heb je het over de wissel in het van bovenaf gezien onderste spoor, waar het rondspoor rond spiraal aanhaakt op het spoor naar de boog onderaan?

Grappig dat ik dan Belgisch rijd. Maar eh, de spiraal krijgt halverwege een tegenboogse draai om sporen eruit te laten die boven deze sporen liggen. Dus dan ga ik rechts en links rijden en dan ook nog eens tegen elkaar in, want er is ook nog een 3/4 afrit van de spiraal gepland.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Saraan »

Welke wissel bedoel je nu? Als ik het goed heb, heb je het over de wissel in het van bovenaf gezien onderste spoor, waar het rondspoor rond spiraal aanhaakt op het spoor naar de boog onderaan?
Jep, dat is'm! :)


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Hookies »

Saraan schreef:
Welke wissel bedoel je nu? Als ik het goed heb, heb je het over de wissel in het van bovenaf gezien onderste spoor, waar het rondspoor rond spiraal aanhaakt op het spoor naar de boog onderaan?
Jep, dat is'm! :)
Ik zet die wissel dan wel iets meer naar links, als het uit de spiraal komende spoor al evenwijdig aan de andere sporen loopt en zet de wissel dan afbuigend naar het spiraalspoor.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Hookies »

Ik zat nog te denken hoe ik het schaduwstation nu in twee richtingen kan laten berijden. Mijn idee is om een set overloopwissels aan te leggen, zodat het rode spoor wel altijd het stijgende spoor zal zijn, maar dat er via twee sporen gedaald kan worden. Maar ik zit dan wel met het volgende punt. Gaat die wissel niet de hele wisselstraat blokkeren, omdat er tussen de wisselstraat en de wissel in de aanloop naar de spiraal niet genoeg ruimte is om daar een blok te maken dat minstens zo lang is als mijn langste trein. Hoe zou ik dit dan moeten oplossen?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Saraan »

Ik kan alleen maar vertellen hoe (ik denk) dat koploper ermee overweg gaat. Normaal is het introduceren van een overloop geen enkel probleem. Koploper werk met rijwegen over wisselcomplexen. Als deze rijwegen elkaar niet raken of kruisen, dan zullen de treinen simultaan over het complex rijden. Je mag dus zonder probleem een overloop toevoegen. Om het verkeer zo min mogelijk op te houden, is het aan te bevelen om de wisselstraat natuurlijk compact te houden. Plaats de overloop niet te ver van de wissels van het schaduwstation, en beschouw het geheel van wissels als 1 groot wisselcomplex. Ik hoop dat het een beetje duidelijk was?

Hoe andere besturingssystemen ermee overweg gaan, heb ik geen flauw idee.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Hookies »

Er is nog een andere reden om geen overloop te plaatsen. Ik creër dan volgens mij een keerlus. Laten we zeggen dat trein A via het rode spoor binnenkomt rijden. De trein maakt een rondje, maar gaat niet via het blauwe spoor omhoog, maar via het rode spoor door gebruik te maken van de overloopwissel. Dan rijdt de trein dus tegen zijn richting in. Derhalve moet ik dan een keerlus gaan oplossen en daar is gewoon geen ruimte voor.

Ik heb wel bedacht dat als ik de stijging van beide spiraalsporen beneden de 3% houd, dat de treinen dan via beide sporen het schaduwstation binnen kunnen rijden én ook via beide sporen er weer uit kunnen rijden.

Overigens is het ontwerp van het schaduwstation ondertussen wel wat aangepast ten gevolge van een verplaatsing van de spiraal voor de bovenbouwplannen. Let niet op het dichtbij de rand rijden in de rechtsonderhoek. Daar komt bij de tafelbouw gewoon wat extra hout, zodat er geen gevaar is.

Afbeelding


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Saraan »

Je schaduwstation ziet er mooi, simpel en strak uit. dat komt de betrouwbaarheid alleen maar ten goede. En eenmaal overdekt moeten we toch blind kunnen vertrouwen op de goede werking ervan.

Je hebt een punt met je keerlus-theorie. Maar dan ga je ervan uit dat je nergens, in de hele baan (ook niet in stations) een verbinding legt tussen beide sporen. Ik hoop dat je gelijk hebt.

Ik zou de helling zelfs onder de 2.5% houden. Ik heb de indruk dat je maximale treinlengte rond de 1m50 is. Met 1 lokje zal zo'n trein een helling (in een bocht) van 3% amper of niet halen (ervaring!). Klim je op het buitenspoor? Dat scheelt ook weer een halve procent.

Maar over het algemeen is dit naar mijn idee een goed en betrouwbaar plan. Ik ben benieuwd naar de uitvoering ervan!


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Hookies »

Michiel,

Ik kan in de bovenbaan, die een enorme vlakte gaat beslaan (ik kan daar zeker een lange rit van 14 meter gaan rijden), toch ook gewoon twee keerlussen neerleggen (bijvoorbeeld verborgen in een tunnel of zelfs onder de baan als een soort schaduwstation zonder opstelsporen met alleen maar een keerlus).

Treinen worden zeker geen 1.50 meter. De Regional Express is nu 60 cm en die wordt nog uitgebreid met de Café Zug, waardoor dat stel op ca. 78 cm gaat uitkomen. De NS ICK is drie rijtuigen achter de lok (met wapen van Groningen) en dus ongeveer dezelfde lengte. Alleen een ICE en een Thalyss (allebei gepland en dus nog lang niet in huis) zullen de meter wel gaan overschrijden. Andere stellen niet echt. Anders moet je meteen van die lange sporen bij stations gaan maken, omdat je bij zulke lengtes al vaak in de knoop komt te zitten met blokken. Bovendien komt er ook een heel bergtraject, dus dat zijn vooral pendelbussen en goederenvervoer.

Maar ik ben blij met iedere opmerking die je maakt!

Groeten vanuit mijn vakantieadres in Sauerland, Wildewiese (altijd goed voor inspiratie!),

Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Saraan »

Je hebt gelijk met die grote lus. Geen probleem dus.

Een Thalys (10 rijtuigen) is dacht ik ongeveer 1m50 en de uitgebreidde Eurostar (12 rijtuigen) 1m60. Ik hoop voor jouw dat ze die 3% helling halen. Anders eens ergens een post plaatsen, want het zijn 2 populaire modellen, en er zullen er al velen de ervaring hebben denk ik. (Nee, ik heb ze niet! ;) , past niet in het tijdvak van Saraan (TPII en vroege III) ).

En perrons van kleinere stations hoeven niet meteen die lengte te hebben. De superlange express-treinen zoeven er gewoon voorbij. Perrons maak je op lengte voor de treinen dat er werkelijk stoppen. Gebeurt in 't echt toch ook?!

groetjes, en geniet van je vakantie.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door mmhajvth »

De Thalys is 1.28m
Ra ra hoe weet die dat ;) :mrgreen:
Mocht je vragen hebben over de mogelijke hellingen die ze hebben kunnen (ook de Eurostar) kan je eens een vraag richten aan Rob Smolders hier op het forum. ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Hookies »

mmhajvth schreef:De Thalys is 1.28m
Ra ra hoe weet die dat ;) :mrgreen:
Mocht je vragen hebben over de mogelijke hellingen die ze hebben kunnen (ook de Eurostar) kan je eens een vraag richten aan Rob Smolders hier op het forum. ;)

m.v.g.

Mark
Mark,

Onder welke nick opereert Rob Smolders hier, want ik wil die vraag best wel aan hem stellen. Of weet jij het antwoord zelf ook?

Groeten uit Sauerland,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Smolderz »

Hallo ;)


Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door mmhajvth »

Aan Martin

Ik heb alleen een Thalys :oops:
Rob zoals hij hierboven al gereageerd heeft heeft meerdere TGV modellen en meerdere Eurostars en is al aan het testen geweest met hellingen duzz.. ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Schaduwstation Hookies

Bericht door Hookies »

Ik heb van Rob inmiddels vernomen dat de Thalys een stijging van 4% kan hebben, dus dan zou ik wel goed zitten als ik percentages van maximaal 3% aanhoud.

Maar ik heb toch nog wel wat (technische) vragen. Hopelijk kan iemand hier een goed antwoord op geven:

1) Als ik twee keerlussen in de bovenbaan maak en geen keerlus in het schaduwstation, dan zijn toch alle kortsluitproblemen opgelost. De trein keert en rijdt tegen zijn eerdere richting aan, maar via de keerlusoplossing weet de decoder in de trein dat hij andersom rijdt en wordt de spanning goed gemaakt. Met één keerlus zou je het probleem kunnen hebben dat je nooit meer in de oorspronkelijke rijrichting terug kunt komen. Dit klopt toch?

2a) Ik wil mijn schaduwstation bij de bouw meteen inrichten in blokken en secties. Daarbij moet je sporen aan één kant isoleren. Ik ben van plan om van één rijrichting uit te gaan en dan steeds de rechterspoorstaaf van de rijrichting te isoleren. Geeft dat geen problemen voor twee richtingen rijden?

2b) Waar breng ik de scheidingen aan in een keerlus. Houd ik dan ook rechts aan of komt er een moment dat je andersom moet werken en links moet isoleren? Volgens de theorie van Funky en zijn Ultieme Keerlusoplossing krijg je vijf segmenten in een keerlus. Vier kleine segmenten en een deel dat geschikt is voor je langste trein. Deel 1 en 5 moet je aan twee zijden isoleren, 2, 3 en 4 aan één zijde. Steeds rechts aanhouden dan?

3) Ik hoor van sommige rijders in h0 dat hun stopsectie in het Koploperverhaal werkt met 30-35 cm. In mijn testopstelling kom ik ook tot die waardes, maar dat kan ook te maken hebben met het niet juist instellen van Koploper. Heeft iemand hier al ervaringen met de lengte van stopsecties, vooral bij een station dan, want als ik daar ook van 30-35 cm uit moet gaan, neemt dat veel ruimte in. Of is dit weer afhankelijk van de snelheden die hier voor treinen gelden?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie