[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3018
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door Ron »

Zeker een strakke helix.
En leuk om dat samen met je vriendin te bouwen.
Zelf zit ik vaak te vereenzamen op zolder :mrgreen: :mrgreen:

Jeroen,
Als je een malletje maakt is het finetunen van je helix een eitje.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door Jeroen »

Ron,

een malletje als in een stukje hout van de gewenste hoogte?


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3018
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door Ron »

Jeroen schreef:Ron,

een malletje als in een stukje hout van de gewenste hoogte?

Ja, je zet het ertussen en vastdraaien.
Heb je alles op dezelfde hoogte.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door shoven »

Hoontje, kan die helix ook weer uit elkaar? De rails erop monteren is erg lastig als de helix al gemonteerd is...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door Hoontje »

shoven schreef:Hoontje, kan die helix ook weer uit elkaar? De rails erop monteren is erg lastig als de helix al gemonteerd is...
Jup, dat is wel wat werk, maar we wilde kijken wat we voor elkaar kregen en of het plan zou werken...

De helix staat op de onderbouw, behalve de 'ingang' / aansluiting aan de modulebak is alles op maat gezaagd en in elkaar gepast. Maar we zijn er nog altijd niet, nu weer te weinig ijzerwaren grrrr :evil:
Morgen maar weer eens bijhalen en verder prutsen!

@ de rest: ja ja, als ik een keer niet kook, moet Vera ook aan haar eten kunnen komen :twisted: :D

Groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7367
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door Krab »

Mooi gedaan die helix Alwin en wees maar blij met zo'n hulp ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate week 1 + 2:

De afgelopen weken veel tijd gevonden om weer eens naar een beurs te gaan. Het plan was een halve dag, uiteindelijk 2 dagen weggeweest :mrgreen: . Veel spulletjes gekocht op zowel scenery vlak, als bouwmaterialen.

Momenteel gebeurd er veel. Zowel in de scenery voor de modulebak Station Gilze-Rijen als voor de bouw van het schaduwstation.

Foto's zeggen meer dan woorden:

Afbeelding

Huisje met inrichting. Een echtpaar zit samen aan tafel te kletsen en door het raam te staren...
Het huisje is een custommade model van Markenburg en gaat de Parallelweg opsieren...

Afbeelding

Het schaduwstation krijgt steeds meer vorm.

Afbeelding

De bocht in de helix is erg krap, maar alle rijtuigen en locs gaan er doorheen tot nog toe...

Afbeelding

Afbeelding

De overgangen naar de modulebak zijn ook gemaakt. De rails is zonder isolatie vastgelegd. Dit gaf extra ruimte onder de helix door. Daarnaast is het 'lawaai' niet heel erg. :ugeek:

Afbeelding

Zicht op de wisselstraat in de rechter helix. Spoor 1 (van links naar rechts geteld) is begaanbaar voor elocs, maar dan wel met een geleidingsdraad voor de panto's.

Afbeelding

Als laatste heb ik een andere wisselstraat in gedachte op deze bak dan in het ontwerp staat. Via MP wat meer wissels gekregen van iemand dan dat ik bestelde, erg hoffelijk! Dus andere mogelijkheden. Als de flex binnen is, zal het hele plan gelegd worden. Kijken wat er goed past.

Ben ook wel benieuwd of al die minitrix wissels straks niet een eigen voeding nodig hebben. Ze verbruiken écht heel veel power! Ook de aansturing weet ik nog niet, ik hoop dat een OC32 ze kan bedienen, maar daar heb ik nog niet echt documentatie over gevonden. Is voor latere zorg...

Deze week lekker wat dagen vrij, hopelijk dan wat tijd om draadjes te solderen! En wat scenery af te werken!

Tot snel weer!

Groet,

Hoontje



RFabriek
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 nov 2013 00:01

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door RFabriek »

Daar zijn dus die oude wissels terecht gekomen. :D

Bedienen via de OC32 kan. Daar gaat dit onderwerp ook over.
http://www.dinamousers.net/tiki-view_fo ... &forumId=6
Uiteraard kunnen de wissels niet rechtstreeks op de OC maar daarover doe ik nog even geen domme uitspraken. Dat laat ik over aan de anderen die het wel weten. :)

Wat betreft stroomgebruik. Met mijn PM32 van dinamo hoef ik me geen zorgen te maken dat er meerdere wissels (per PM) tegelijk geschakeld worden. Bij een OC moet de aanstuursoftware (PC) dat regelen. In feite heb ik voor mijn PM32 aan een voeding van 1,5 ampere genoeg.


gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door FidOo »

Uiteraard kan dit gewoon met een OC32, maar ik zou je digirails (4018DR) decoders aanraden als je met de gewone aandrijvingen werkt. Veel eenvoudiger en goedkoper. En een sterke en voeding van zo'n 20V is aan te raden. (zie de link hierboven)

Ik heb uiteindelijk de keus gemaakt om servo's te gebruiken op mn minitrix wissels en dan is een OC32 beter geschikt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door Vera »

Vandaag toch maar eens treingeknutseld tussen het tentamenleren door. Was weer meer enthousiast geworden in Rijswijk. Een aantal leuke en mooie ideeën gezien voor de achtergronden, wat fijn is want die moet ik toch echt verder zelf gaan maken. Hoontje heeft op de eerste bak een net niet zichbaar tankstation dus daarvoor mag ik aande slag, het zal me ook niet makkelijk gemaakt worden met alleen maar blauwe lucht met wolkjes :P . Binnenkort eens verf gaan halen. Hoontje koopt immers ook genoeg ;) .

Tot zo ver alles wat ik vanavond niet gemaakt heb, wel heb ik braaf een paar steentjes af laten brokkelen bij het in elkaar zetten van mijn Markenburg huisje. Verder ben ik er best tevreden over. Foto's volgen zo.

Groetjes,
Vera


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door Hoontje »

Dank heren! Ik zal eens kijken naar die digi decoders Joost, thanks. Zijn die wel te integreren in het dinamo systeem? Of gaat dat helemaal losstaan en gewoon via i-train / koploper aangestuurd worden?

Vanavond ondertussen lekker kunnen knutselen.


Afbeelding

Afbeelding

Vera heeft haar eerste Markenburg product in elkaar gezet. Uiteraard ook getweaked qua details. Scherp oog heeft ze ervoor! :mrgreen:

Afbeelding

Ikzelf heb ondertussen het bijbehorende huisje afgebouwd. Dit is op verzoek in het wit uitgevoerd. Het basismodel is dat van de 'Heistraat 45', maar dan met andere kleurstellingen. In werkelijkheid staat een soortgelijk huis tegenover het station namelijk in deze kleuren.

Afbeelding

Dit huisje voorzien van een interieur, bewoners én staat de voordeur open. Als het zover is, zal er een Preisertje naar binnen gaan / buiten gaan. Moeten we nog even verder bekijken.

Morgen weer verder met het schaduwstation en de nodige elektriciteit aanleggen. Wie weet volgt er dan wel een filmpje van een analoge baan met 1 rijdend treintje :ugeek:

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door bob vermeulen »

mooi Nederlands model huisje.
En erg leuk te zien hoe het interieur een modelletje verandert

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door FidOo »

AAi Alwin, helemaal vergeten dat je dinamo rijdt. (zat nog met een MM in mn hoofd) Tja dan zou ik toch voor de OC32 gaan. Maar hoe je dan het beste het kan aansluiten zou ik niet weten.
(mijn advies: verkoop de wisselaandrijvingen en zet er servo's aan!!!)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door Robert_N-Nm »

FidOo schreef:(mijn advies: verkoop de wisselaandrijvingen en zet er servo's aan!!!)
Gezien de motorblokken aan de wissels zijn dit typische oude trix-en. De aandrijving zit vast aan de wissel en kan niet verwijderd worden zonder een zaag.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door Hoontje »

@ Bob, dank je! Vind het ook erg leuk. De modelletjes zijn erg mooi, maar de grote raampartijen maken ze wel érg leeg als je er niets mee doet... Het extra knutselen en creëren geeft nog meer éxtra aan een modelletje. Beleef er de hobby nog intenser door!

@ Joost, geen probleem. Dinamo is m'n grote wens en op het dinamo-user forum staat een duidelijke uitleg hoe e.e.a. te schakelen is. M.b.v. een aparte voeding moet het te doen zijn... Maar wellicht bedenk ik me nog wel en gaan er overal servo's onder...

@ Robert, De meeste zitten er toch los opgeschoven hoor. Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Ze werken nu goed op een voeding van een oude FLM trafo.
Doch, we zijn hier nog niet zover dat we alles aan kunnen sluiten dus waarschijnlijk wijzigt dit allemaal nog 10000x!

Groetjes,

Hoontje



RFabriek
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 nov 2013 00:01

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door RFabriek »

Ik dacht even dat je met DCC reed anders had ik verwacht dat je een PM32 gebruikte. Op zich zou ik die nu dus aanraden. De aansluiting is ook relatief eenvoudig. De PM32 is speciaal ontworpen voor het aansturen van spoelen.

Ik telde op pagina 1 in je eerste ontwerp al 15 wissels. Dat zijn al 30 van de 32 OC uitgangen. De PM32 heeft 128 uitgangen. Dat komt overeen met 64 wissels.
1 PM kan dus 4 OC's vervangen voor spoelwissels. Je kan er ook motoraandrijvingen mee aansturen, alleen kost dat 4 uitgangen ipv 2. (servo's kan je niet aansturen)
Een volle OC32 met spoelwissels zal ongeveer al even duur zijn als een PM32 vanwege de extra onderdelen. Misschien zelfs duurder.


gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door pp4trains »

Voor die minitrix wissels zou ik ook in eerste instantie aan een PM32 denken. Om het makkelijker te maken met aansluiten kun je daar ook nog een MDDec voor gebruiken. Ik heb er eventueel nog wel een aantal liggen die kun je van me overnemen. Stuur me maar een PM dan neem ik ze zaterdag mee naar Houten.

Zorg er wel voor dat je vooral die oude wissels op een bereikbare plaats hebt liggen. Als je die moet vervangen omdat de spoel het begeeft... :roll: :roll:


Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door gek op stoom »

de huisjes zijn zeker strak in elkaar gezet netjes

Gr Andy


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door Wim »

mooi die huisjes en zeker netjes gedaan........
Leuk dat interieur met een lampje :o


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door martindomburg »

Lekker bezig Alwin !!! En Vera natuurlijk ook :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door maarten »

Mooi resultaat Vera!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door Hoontje »

Weekupdate week 3

De afgelopen 2 weken is er veel gewerkt aan het schaduwstation en de helix aan bredase zijde.
Alle sporen zijn gelegd en er is gestart met het netjes wegwerken van alle bedrading. Helaas heeft Conrad de eerder bestelde electrische componenten nog altijd niet geleverd, dus kon alles nog niet afgewerkt worden.

Afbeelding

Veel losse draadjes...

Afbeelding

Op de plaats waar straks de blokkaart voor het Dinamo-systeem moet komen, hangen de terugmeldsectie draden geduldig te wachten. Om storing te voorkomen zijn ze buiten alle andere bedrading om geleid in eigen ringbanden.

Afbeelding

Om alles goed te kunnen solderen en als later naslagwerk, heb ik voor elke modulebak een overzichtstabel gemaakt. Hierin staan per modulebak: het spoorplan, de verschillende blokken, de verschillende stopsecties en overige bijzonderheden in. Elk spoor / blok is voorzien van een unieke code, evenals elke wissel. Zo is dit later gemakkelijk uit elkaar te houden bij het aansluiten van alle draden. Ook hoop ik zo evt. storingen snel op te kunnen sporen...

Afbeelding

Het schaduwstation behorende onder de modulbak 'bocht'. De scenery module die erboven hoort ligt pas ergens in 2016 in de planning, maar voor Lochem moet het schaduwstation gereed zijn en ik heb geen zin om alles straks weer om te moeten gooien qua codering etc. etc.

Qua scenery is er niet veel meer gebeurd. Enkel wat lantaarnpaal bouwpakketjes van Viessmann in elkaar geklikt en het Markenburg bouwwerkje van de vorige keer vastgezet op zijn definitieve plaats..

Afbeelding

Het speciaal in wit / blauw uitgebrachte model 'Heistraat 45' van Markenburg op zijn definitieve plaats langs de Parallelweg.

Afbeelding

De Viessmann lantaarnpalen langs de Spoorlaan Zuid staan inmiddels...

Verder vandaag met Vera zitten steggelen over het DINAMO-systeem. Bij het startpakket zit 1 TM-44 blokkaart. Deze stuurt max. 4 blokken aan. Alleen al het schaduwstation heeft (incl. opstelsporen) 8 blokken. Zonder de opstelsporen zouden het er 4 zijn. Als Martin's truuk werkt met relaisschakelingen in elk geval...
Voor de rest van de baan hebben we dan nog helemaal niets... :o
De scenery bakken krijgen allen hun eigen electronica, dus daarvoor komt sowiezo een TM44 extra voor.
Maar in de helix wil ik ook elke omwenteling een blok maken. De helix is dubbelspoors uitgevoerd, dus in totaal komen er zo'n 12 tot 14 blokken in! Dat zouden dus minimaal 3 (!) TM kaarten zijn per helix, hetgeen een kapitaal kost...

Gezien het feit dat DINAMO best betaalbaar is, gok ik dus dat k een denkfout maak... Wie kan me helpen?
Hoe zit het precies met het aantal blokken die 1 kaart aankan? En zou de relaistruuk van Martin ook werken in een helix?

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door Detlev »

Ik denk dat je het helemaal goed hebt. Je zou nog de TM/H en CD16 combinatie kunnen nemen, maar dat is ongeveer even duur als 2x TM44.

Dit is ook de enige reden dat ik nog twijfel over Dinamo. voor het eerste stukje van mijn baan, 4 opstelsporen en een keerlus, zou ik ook al 2 of 3 blokkaarten nodig hebben.

Aan de andere kant heb ik al 12 lokjes en die om (laten) bouwen kost ook klauwen met geld...


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door martindomburg »

he alwin

De schaduwstation oplossing werkt absoluut. Is ook goedgekeurd Door Leon en Frans :-) Er zijn al gebruikers die het toepassen.

Wat detlev zei over gelijke kosten tussen tmh/cd16 is niet juist. 2 TM44 printen zijn 30,- duurder. Al heb je dan wel 2 voedingsbronnen nodig ipv 1. http://Www.picommit.nl

E waarom zoveel blokken in de helix? Als er maar 1 trein in de helix mag klimmen heb je aan 1 blok voor elke richting genoeg.

Voor elebniswelt heb ik zelfs per helix maar 8 blokken. Vanwege de hoogte en erg druk verkeer. Voor een dubbelspoorse helix kan je af met 2 blokken. Wil je een druk treinverkeer hebben dan kun je kiezen voor 4 blokken. Elke omwenteling zal je niks opleveren.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

RFabriek
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 nov 2013 00:01

Re: [Empl. Oosterhout 5 Eiken] Missie Lochem 2014 van start!

Bericht door RFabriek »

Nou... ik wilde hetzelfde zeggen als martin. Maar als je het 1op1 wilt vergelijken heb je een tweede CD16 nodig om 4 detecties per blokuitgang te hebben. Dan is een TM-H met twee CD16's weer duurder. Als je een RS485 versie van de TM-H wilt hebben dan kost dat ook 7,75 extra.

Dus 1 TM-H en 1 CD16 is maar 22,25 goedkoper. Dan heb je nog een SubD stekker nodig en als je makkelijke insteek insteek- of schroefterminals wilt hebben zoals op de TM44 dan kost dat ook weer extra. Denk dan bv aan de methode uit het topic "SubD stekkers solderen". Alleen dan monteer je schroefterminals op de print.
Als ik makkelijk wil hebben dan zou ik op basis van dit toch voor de TM44's gaan.

Maar TTL en RS485 kan tegelijktijd gebruikt worden op de RM-U en de schroefterminals kan je ook gewoon solderen. In dat geval is het 30 euro verschil (min een SubD steker)
Bij bouwpakketten scheelt het dan 68 euro. Dus voor die 38 euro moet je zelf gaan solderen. Die keuze lijkt me vrij subjectief. Alleen als je veel nodig gaat hebben dan kan die 38 euro erg interessant zijn.

De besparing kan nog hoger door zelf losse onderdelen te bestellen. Ik wil niet zeggen dat het altijd zo simpel is maar het is goed te doen. Op een TM-H scheelt het ca 15 euro en bij een CD16 10 euro extra in vergelijking met de bouwpakketten.


gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Plaats reactie