Adapter 5V 2,5 Ampere

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
AlcoPost

Adapter 5V 2,5 Ampere

Bericht door AlcoPost »

Ik heb een kleine vraag, voor iemand die iets van elektronica weet, ik weet alleen iets van computers :-), maar ik leer bij.

Ik heb een adapter van 5V 2,5 Ampere en daar zou ik ledjes mee willen laten branden.
Specs LED 2,1V 20mA http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1829 ... ggest=true

Paar vragen
* Kan ik theoretisch dan 20mA =0,02A 5A/0,02A=250 Leds aansluiten ?
* Kan ik hier ook 2 leds aansluiten volgens schema A
* Kan ik hier ook 4 leds aansluiten volgens schema B
Bijlagen
Schakelingen
Schakelingen
5V.jpg (13.91 KiB) 2626 keer bekeken
Laatst gewijzigd door AlcoPost op 21 feb 2014 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

maarten
Moderator

Re: Adapter 5V 2,5 Ampere

Bericht door maarten »

2,5A gedeeld door 20 mA = 125 leds. Mits je ze op 20 mA laat branden.

Met de led voorschakelweerstand-calculator bereken je eenvoudig welke weerstand je nodig hebt. Als je 2 leds in serie zet (zoals je getekend hebt), heb je een weerstand van 40 ohm nodig. De dichtstbij gelegen verkrijgbare waarde is 47 ohm. Daarmee draaien ze op 17 mA en dan kun je wat meer leds aansluiten (2,5A gedeeld door 20 mA = 147 leds). In theorie. :mrgreen:

Schema A en B zijn allebei correct en mogelijk. Het is wel gebruikelijker om de weerstand aan de plus-zijde te zetten.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

evo

Bericht door evo »

Misschien ten overvloede: volgens schema B kun je er veel meer parallel zetten, tot het maximum van 2.5A (dus theoretisch 2x125 = 250 LEDs, afhankelijk van de gekozen weerstand). Of het ook verstandig is om een China Special constant op zijn max. te laten draaien is een ander verhaal.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
AlcoPost

Bericht door AlcoPost »

Bedankt voor de antwoorden.

Detlev

Bericht door Detlev »

euh... V=IxR... ledjes nemen 1,4V per stuk dacht ik (maar het gaat om het idee) dus staat er nog 2.2V over de weerstand. Dus I=V/R geeft 2.2/47 = 0.047 oftewel 47 mA per weerstand. Houden jullie daar ff rekening mee?

evo

Bericht door evo »

Effe de vraag opnieuw lezen Detlef ;) "Specs LED 2,1V 20mA"

Groeten,

Edwin

Detlev

Bericht door Detlev »

ok. Dan wordt het 0.8/47 =17 mA. Is toch nog net zoveel als een led zowat. Dus valt een derde weg. Ik wilde alleen aangeven dat de weerstanden ook capaciteit wegnemen.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

@Detlev: die 17mA is de totale stroom. In doorlaatrichting is de weerstand van de diode zeer klein. Hij heeft weliswaar een drempelspanning (de 2,1V), maar daarboven gaat hij in geleiding en is de weerstand verwaarloosbaar.

En capaciteit bij elektriciteit is een verwarrend woord, dan kun je beter 'vermogen' zeggen. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Detlev

Bericht door Detlev »

Maarten, capaciteit is niet goed gekozen, maar ik bedoel niet de 17mA over de leds, maar over de weerstand!

Wat ik aangeef is dat twee leds + 1 47Ohm weerstand samen niet 40, maar 57 mA nemen. En dan ben je dus nog steeds eenderde van het vermogen kwijt aan je weerstanden.

Oftewel, met deze weerstanden kom je niet verder dan (2,5A / 57mA) *2 leds, is 88 leds. Laten we héél positief doen en de ledjes op 17mA zetten dan nog is het 2.5/0.051 * 2 is 98 leds.

Is nog wel veel maar is een vijfde tot een kwart minder dan eerder voorgespiegeld. Lijkt me significant...

RFabriek

Bericht door RFabriek »

@Detlev.

Ik wist het even niet zeker en was het eerst met je eens.

Er stond mij echter ook wat theorie bij dat de stroom in zo'n stroomkring overal gelijk is. Alleen de spanning wordt gedeeld. Even een LED calculator erbij gepakt om het vermogen van de LED en weerstand met elkaar vergeleken. De weerstand zorgt niet voor meer stroomverbruik.

gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL

Detlev

Bericht door Detlev »

Huh? Er is toch een spanningsval over de weerstand? dan wordt er toch vermogen opgesoupeerd? Die ledjes gebruiken gewoon de stroom van de specs, daarvan tel je de amperages ook op toch?

Het is nu erg laat, maar ik dacht toch 6 jaar electro gestudeerd te hebben om er *iets* van te onthouden. Ook al is dit voor mij al een hoge spanning ;)

RFabriek

Bericht door RFabriek »

Voor mij is het dus heel lang geleden en wat vaag. Ik kan het nu even niet theoritisch onderbouwen. Maar ik weet wel dat een LED stroom gestuurd is.

Ik ben de theorie een beetje kwijt maar ik doe een poging. Een LED heeft geen vaste weerstand. Die neemt echter wel altijd (bijvoorbeeld) 2,1 volt op. Zeg 2 volt. Bij 12 volt zal er altijd 10 volt over de weerstand staan ongeacht de waarde van de weerstand. Dat dus in tegenstelling tot een OHMse (maak ik dat onderschijdt goed?) belasting.

De hoogte van stroom is dus afhankelijk van wat je met de weerstand "doorlaat". (om het even wat simpel te zeggen) De weerstand stel je dus af op de gewenste stroomsterkte voor het circuit.

gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL

evo

Bericht door evo »

Deze discussie wordt een puinhoop. Laat ik even proberen het nog erger te maken :D

Het is zoals Maarten en RFabriek al zeiden, maar hier nog in mijn woorden:

Er staan telkens 2 LEDs in serie met 1 weerstand. Stel dat er 2V over de LEDs staat en 1V over de weerstand, dan gebruiken de LEDs 80% van het vermogen en de weerstand 20%.
Maar de weerstand gebruikt geen "extra stroom", hij staat nl in serie met de LED's. Dus voor de 2.5A spec van de voeding zijn de weerstanden niet van belang.
De enige manier om meer LEDs aan te sluiten is om een model te vinden met een lagere spanningsval, zodat je er 3 in serie kunt zetten (met een kleinere weerstand), of LEDs gebruiken met een lagere stroom, maar die geven iha minder licht.

@Detlef: 2 LEDs + 47R in serie(!) gebruikt 17mA (geen 57) - dus 294 LEDs op 2.5A en er wordt dan totaal 2W door de weerstanden gedissipeerd en 10.5W door de LEDs

Groeten,

Edwin

Detlev

Bericht door Detlev »

Ik ga terug naar school. Ergens klopt er iets niet maar ik heb geen idee waar. Zal heus wel aan mij liggen maar het klinkt alsof jullie vermogen uit lucht halen.

BenQ

Bericht door BenQ »

Je kan genoeg vermogen uit de lucht halen, bliksem, hoogspanningsmasten. :lol: :oops:

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

eercb

Bericht door eercb »

Heren,

Op diverse fora is de voorschakelweerstand een strijdpunt gebleken.
Hier zijn mijn 2 cents:

Volgens een app op mijn android is de volgende stelling juist:
5Volt voeding
2 leds in serie
Led= 2.1V 20mA
benodigde weerstand is dan 40Ohm per 2 leds in serie.

Aan vermogen wordt dan gebruikt door de diodes(leds): 42mW
Aan vermogen wordt dan gebruikt door de weerstand: 16mW

Gebruik je de eerstvolgende standaard weerstand van 47Ohm dan is het verbruik 35,745mW voor de leds en 13,617mW voor de weerstand. De leds krijgen nu 17,021mA per stuk.

Succes ermee... Ik heb er ook een hele poos mee zitten klooien! (en nu nog eigenlijk)

Groet,

Eric

Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

evo

Bericht door evo »

@detlef: de weerstand gebruikt wel vermogen, maar de stroom is "gratis" (die loopt toch al door de LEDs) - dus je haalt de stroom "uit de lucht" maar het vermogen dus niet.

Groeten,

Edwin

Plaats reactie