schaal N modulenormen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Saraan

schaal N modulenormen

Bericht door Saraan »

Ik heb liggen zoeken, maar vind eigenlijk niets duidelijk en concreet. ALS ik als zelfstandig modelbouwer modules zou gaan bouwen, met in het achterhoofd ze te kunnen koppelen aan die van anderen (clubs, expos,...), aan welke normen moet ik me houden opdat ik gegarandeerd die optie ophoud? Ik denk dus aan de vorm en afmeting van de bakken, de positie van sporen, elektrische koppeling, aansluitend landschap... Bestaan er normen (België en eventueel Nederland), of doet iedereen maar op. De enige norm die me bijgebleven is, is Ntrack uit het jaar stillekes (75?).

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

martinb

Re: schaal N modulenormen

Bericht door martinb »

Vaste N normen bestaan voor zover mij bekend niet, d.w.z. iedere club heeft idd veelal zijn eigen norm. Maar......Tip: voor een euro of 5 kun je de nedtrak normen opvragen via http://www.nedtrak.nl Een m.i. goede en duidelijke norm + beschrijving die redelijk veel wordt toegepast.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Bedankt Martin, voor je reactie. Ik zal NedTrack eens overwegen, maar hoop dat er in België ook amateurs mee werken, zodat ik eventueel mijn (toekomstige) modulebakken kan koppelen aan die van anderen (binnen clubs, expo's en dergelijke). Of is Fremo misschien een optie?

groeten,

Michiel

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel

Bericht door mmhajvth »

Is er in Begië geen soortgelijke organisatie?
iets van BelTrack ofzo ;)
Of word het dan meteen VlaanTrack en Waaltrack? :mrgreen:

m.v.g.

Mark

Love to build realistic... ...let's be kind.

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Nee, BeNTrack of zoiets bestaat helemaal niet. Het lijkt alsof de meeste clubs maar hun eigen ding doen. Ik heb wel begrepen dat MOROB te Antwerpen en een Naams club zich gebaseerd hebben op de Fremo-norm, en onderling aansluitbaar zijn. Dat is toch al iets... Maar voor de rest is het hier erg stil in België betreffende dit onderwerp. :(

Michiel

Haes2006

Bericht door Haes2006 »

Fremo normen zijn gratis verkrijgbaar(alleen de kopschotten dan)

Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)

Rob_Lochem

Bericht door Rob_Lochem »

Beste Michiel,

Via deze link http://www.germantrak.de/index.php/infomaterial kun je de nodige normen voor modulebakken in N -gratis- vinden. Verder heeft er in de eerste nummers van Railhobby (1979/1980) een serie gestaan over het bouwen van modules in N.

Groeten,

Rob.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Al denk ik dat Michiel deze antwoorden al lang heeft gevonden, misschien zelfs al weer vergeten is ;) , daar hij de vraag al z`n 3,5 jaar geleden
heeft geplaatst.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

DirkH

Bericht door DirkH »

Hoi

in schoten (antwerpen) is er en club die met N normen werkt http://www.n160.be/.

Dirk

Mvgr. Dirk

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik ben de vraag, en de antwoorden echt nog niet vergeten, hoor. ;) Ik heb al enkele keren aan de boom geschud, maar de Belgische schaal N-gemeenschap is blijkbaar te klein voor vb een forumbaan, een Belgische modulenorm of ander gemeenschappelijk initiatief. Jammer.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie