Voor de zekerheid.....

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Thieu

Voor de zekerheid.....

Bericht door Thieu »

Ik heb me enkele jaren geleden aangemeld voor dit forum, maar was slechts korte tijd (een klein beetje) actief. Wil het nu echter weer oppakken. Maar ik heb geen idee of ik me ooit heb voorgesteld destijds. Dus ik zal dat dan voor alle zekerheid alsnog doen. :mrgreen:

Ik heet Thieu (41) en woon in Utrecht. Ik ben een jaar of 18 geleden begonnen met N-schaal. Als kind had ik HO, maar daar had ik als twintiger-op-kamers geen ruimte meer voor. Vandaar dat ik overstapte op N-schaal. Aanvankelijk was het een mix van Duits en Nederlands materieel, maar al snel richtte ik me op de NS. Best lastig, want Roco stopte met de productie van N en je hoefde van Minitrix en Fleischmann niet al te veel te verwachten. En de kleinserie-fabrikanten waren nogal prijzig..... Nee, er was toen nog geen Piko met een mooie Hondenkop en 2200. :cry:

Omdat ik Amerikaanse spoorwegen wel interessant vond, kocht ik zo'n 12 jaar geleden mijn eerste USA-materieel. Stukken voordeliger dan het Europese spul, en kwalitatief helemaal niet onaardig. Uiteindelijk kreeg het Amerikaanse spoor de overhand en heb ik de Nederlandse spullen opgeruimd en grotendeels verkocht. Ik was lid geworden van de PH&LF, een club die USA-modules bouwt volgens de Ntrak- en oNetraknormen. Daar heb ik kennisgemaakt met Peco-rails en digitale besturing. Op een gegeven moment werd het scratchbuilden steeds populairder onder de leden, en ook ik ben toen veel gebouwtjes zelf gaan ontwerpen. Ik had ook wel e.e.a. voor mijn NL-baan gebouwd, maar nu werd het kwalitatief gezien toch wel een stuk beter. Verder voegde ik nog wat andere maatschappijen toe: de Baltimore & Ohio, de Rock Island, Chessie System.

Vorig jaar besloot ik om voor een kleiner en handzamer modulesysteem te kiezen: T-Trak. Dit Amerikaanse systeem is gebaseerd op ieniemienie-modules uit Japan. De basismodule is slechts circa 30x20cm groot. Omdat dit wel erg klein is, hanteren bv de Australische clubs een maatvoering van 30x30cm. Veel van hun leden bouwen bovendien een dubbele module: die is dan zo'n 61x30cm groot. Ik heb besloten me aan deze Australische maatvoering te houden, dus ik heb tot nu toe alleen modules gebouwd van 61x30cm. Daar kun je tenminste nog iets op kwijt qua scenery. :?

Inmiddels heb ik een aardig baantje gebouwd, bestaande uit 4 rechte modules en 4 bochten. Ik kan dus een ovaaltje maken. Dit baantje kan eenvoudig mee naar beurzen, maar kan eventueel ook op de eettafel worden neergezet.

Ik had al twee draadjes geopend. Deze laat e.e.a. zien van mijn T-Trakbaan:

Mijn modulebaantje

En deze gaat over mijn plannen voor twee nieuwe modules:

Nieuwe modules

Ik denk dat er weinig (of misschien zelfs wel geen) USA-enthousiasten hier rondhangen op het forum, maar aangezien het om N-schaal gaat en de modelbouwtechnieken uitwisselbaar zijn, lijkt me dat geen belemmering om af en toe eens iets te plaatsen. :mrgreen:

Ad_M

Re: Voor de zekerheid.....

Bericht door Ad_M »

Hoi Thieu, leuk om hier wat over je te lezen
Ben geen USA aanhanger, dus daar kan ik je niet in steunen (alleen NL)
We hebben volgens mij wel een handje vol met leden die wel voor Amerikaans gaan
Denk dat die ook snel present zijn in je draadje

Ik kijk uit naar al het moois wat je heb en gaat posten
Technieken kunnen we overal gebruiken en toepassen

(Wederom) Veel plezier op het N-spoor forum :D

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Wablo

Bericht door Wablo »

Thieu,

Ook vanaf deze kant welkom op het forum, Ik heb zelf voornamelijk duitse locs en een stuk of 15 nederlandse, maar op de site zijn wel enkele USA liefhebbers met erg mooi spul actief.

Opvallende maatvoering van die modules, ik geef je groot gelijk dat jij voor een dubbele uitvoering heb gekozen, het lijkt me wel dat je gek wordt van al die koppelingen tussen de modules.

groetjes,
Bert

Onderwerp starter
Thieu

Bericht door Thieu »

Valt mee met die koppelingen. Bij bv ntrak en onetrak moet je pielen met losse tussenrailtjes en raillasjes, maar t-trak maakt gebruikt van Kato: je klikt de rails aan elkaar en daarmee zijn de modules met elkaar verbonden.

Ik gebruik overigens alleen de overgangsrails van Kato, zodat ik wel de modules eenvoudig aan elkaar kan koppelen maar verder gewoon Peco kan gebruiken.

Pruts3r

Bericht door Pruts3r »

Welkom Thieu!

Specifiek USA aanhanger ben ik niet... Ik rijd van alles... Maar daar zitten ook USA treinen bij...

...twee wel geteld... :mrgreen: (de kAto southern pacific morning daylight set met GS4 loc en de GG1 van de PRR).

De athearn BigBoy staat ook nog op mn verlanglijstje :mrgreen:

Mooie modules bouw je trouwens!

Veel plezier hier.

Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)

Krab

Bericht door Krab »

Welkom Thieu op het N -forum .
Leuk voor fred de The Railroader leuk vinden die rijd ook amerikaans .

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

The Railroader

Bericht door The Railroader »

Van harte welkom Thieu. We hebben elkaar al eens gesproken op een beurs. Maar kan me vergissen. Maar dan ben ik net de enige meer die Amerikaans rijdt :mrgreen:

Fred The Railroader

Onderwerp starter
Thieu

Bericht door Thieu »

Het zou zomaar kunnen dat we elkaar gesproken hebben. :P Ik heb tot een jaar of 3 geleden aan veel beurzen meegedaan en dan ontmoet je nogal wat figuren. :mrgreen:

ZThijs1

Bericht door ZThijs1 »

Welkom op het forum!

grt,
Thijs

Am Waldrand
Plaats reactie