Ik heet Thieu (41) en woon in Utrecht. Ik ben een jaar of 18 geleden begonnen met N-schaal. Als kind had ik HO, maar daar had ik als twintiger-op-kamers geen ruimte meer voor. Vandaar dat ik overstapte op N-schaal. Aanvankelijk was het een mix van Duits en Nederlands materieel, maar al snel richtte ik me op de NS. Best lastig, want Roco stopte met de productie van N en je hoefde van Minitrix en Fleischmann niet al te veel te verwachten. En de kleinserie-fabrikanten waren nogal prijzig..... Nee, er was toen nog geen Piko met een mooie Hondenkop en 2200.

Omdat ik Amerikaanse spoorwegen wel interessant vond, kocht ik zo'n 12 jaar geleden mijn eerste USA-materieel. Stukken voordeliger dan het Europese spul, en kwalitatief helemaal niet onaardig. Uiteindelijk kreeg het Amerikaanse spoor de overhand en heb ik de Nederlandse spullen opgeruimd en grotendeels verkocht. Ik was lid geworden van de PH&LF, een club die USA-modules bouwt volgens de Ntrak- en oNetraknormen. Daar heb ik kennisgemaakt met Peco-rails en digitale besturing. Op een gegeven moment werd het scratchbuilden steeds populairder onder de leden, en ook ik ben toen veel gebouwtjes zelf gaan ontwerpen. Ik had ook wel e.e.a. voor mijn NL-baan gebouwd, maar nu werd het kwalitatief gezien toch wel een stuk beter. Verder voegde ik nog wat andere maatschappijen toe: de Baltimore & Ohio, de Rock Island, Chessie System.
Vorig jaar besloot ik om voor een kleiner en handzamer modulesysteem te kiezen: T-Trak. Dit Amerikaanse systeem is gebaseerd op ieniemienie-modules uit Japan. De basismodule is slechts circa 30x20cm groot. Omdat dit wel erg klein is, hanteren bv de Australische clubs een maatvoering van 30x30cm. Veel van hun leden bouwen bovendien een dubbele module: die is dan zo'n 61x30cm groot. Ik heb besloten me aan deze Australische maatvoering te houden, dus ik heb tot nu toe alleen modules gebouwd van 61x30cm. Daar kun je tenminste nog iets op kwijt qua scenery.

Inmiddels heb ik een aardig baantje gebouwd, bestaande uit 4 rechte modules en 4 bochten. Ik kan dus een ovaaltje maken. Dit baantje kan eenvoudig mee naar beurzen, maar kan eventueel ook op de eettafel worden neergezet.
Ik had al twee draadjes geopend. Deze laat e.e.a. zien van mijn T-Trakbaan:
Mijn modulebaantje
En deze gaat over mijn plannen voor twee nieuwe modules:
Nieuwe modules
Ik denk dat er weinig (of misschien zelfs wel geen) USA-enthousiasten hier rondhangen op het forum, maar aangezien het om N-schaal gaat en de modelbouwtechnieken uitwisselbaar zijn, lijkt me dat geen belemmering om af en toe eens iets te plaatsen.