Een vluggertje: [The End Of The Line]

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Een vluggertje: [The End Of The Line]

Bericht door maarten »

Wat heet een vluggertje en waarom? Dit mini-diorama (+/- 18 x 21 cm) heb ik gemaakt tijdens de 2 beursdagen van het N-spoorevenement afgelopen september als demo. In 2 dagen iets uit de grond stampen vergt een iets andere aanpak dan anders, je zit immers flink te kijken met droogtijden van verf en lijm. Daarnaast zit je vaak meer te praten met bezoekers dan te 'bouwen'. 8-)

Belofte maakt schuld dus hier alsnog een verslagje van de bouw ervan. Bij voorbaat excuses voor de belabberde foto-kwaliteit, alles is gemaakt met mijn tablet onder slechte licht-omstandigheden. (dat is 2x fout) Is het af? Nee zeker niet, maar het gaf een aardig idee dat scenery niet moeilijk is maar meer een kwestie van doen. Er is genoeg plek voor uitbreiding dus dat gaat er zeker nog wel van komen ter zijner tijd. Zo zal er een illegale moonshine-stokerij komen, verstopt in het bos. Maar dat is voor een andere keer. 8-)

The end of the line
De titel van dit mini-dio is tweeledig. Het eerste is letterlijk omdat de spoorlijn dood loopt, de tunnel is immers afgesloten in verband met instortingsgevaar. Het andere figuurlijk omdat er een groep zwervers bivakkeert, die 'uitgerangeerd zijn' en in feite geen toekomst hebben.

Afbeelding
Passen en meten wat een beetje leuk uitkomt. Zowel rotswand als bodem zijn van XPS. De rotswand gemaakt met wat ik de popcorn-methode heb genoemd. Eerst met een mes evenwijdige sneden maken in het schuim. Dan opruwen door er flink met de staalborstel overheen te raggen. Daarna met een schroevendraaier eveneens in de richting van de sneden er flink over schrapen. Daarmee al het eerste stukken materiaal er uit trekken. Vervolgens met je vingers alle half-losse stukken eruit pulleken. De losse stukjes lijken een beetje op popcorn, vandaar de naam. Net zolang totdat het naar je zin in. Met een schuurpapiertjes de losse rafels verwijderen en het meeste grillige wat terugbrengen. De rotswand heb ik thuis voorbereid om rotzooi en tijd te sparen. 8-)

Afbeelding
Zoiets moet het worden. De rotswand zit gefixeerd met satéprikkers. De wand lijm ik later vast met 2-componentenlijm, lekker stevig en sneller drogend dan hout- of boekbinderslijm.

Afbeelding
De gesloten tunnel heeft natuurlijk een ingang met een portaal. In dit geval heb ik op internet een houten portaal gevonden wat ik na wil gaan maken van karton.

Afbeelding
De basis.

Afbeelding
En op maat gemaakt.

Afbeelding
Even passen..

Afbeelding
En een gat gemaakt in de rotswand. De layout is nu definitief.

Afbeelding
Tijd om het geheel een kleurtje te geven. Ter plekke een wat rood-roze kleur gemaakt van verschillende acryl-verven die ik bij me had. Ik werk altijd met acryl voor scenery, het droogt relatief snel, stinkt niet en gereedschap zoals kwasten en dergelijken is makkelijk met water te reinigen. Eenmaal gedroogd is het ook watervast.

Afbeelding
Eerst de rails geroest (ook de bovenkant, het is immers al jaren niet meer gebruikt!), de bielzen gedry-brushed om te verouderen en daarna de rails vastgelijmd om vervolgens de ballast op zijn plek te leggen.

Afbeelding
Vervolgens indruppelen. Om te voorkomen dat er toch de tunnel wordt ingereden hebben spoorwegwerkers 2 bielzen kruislings ingegraven.

Afbeelding
Geen zorgen, straks zie je helemaal niets meer van de witte lijm.

Afbeelding
Terwijl de rest droogt verdergegaan met het tunnelportaal. Helemaal van karton, goedkoop en effectief. De planken uit één plaat die gewoon is ingesneden met een scherp mesje om de planken aan te geven. Daarover heen karton-strips om de balken te maken en afgemaakt met een laagje acrylverf. Dan nog wat poeders om het wat verweerder te maken.

Afbeelding
Het resultaat. De achterwand is zwart gemaakt en de uiteinden van de zijwanden worden met een middel droge kwast waar ze aan de achterzijde grenzen ook zwart zwart gemaakt zodat er een soort verloopje ontstaat wat steeds zwarter wordt naar de achterwand toe.

Afbeelding
De rotswand is aardig geërodeerd dus moet er ook veel afgebrokkeld puin liggen. In 3 verschillende grootten worden in een bedje van boekbinderslijm stenen aangebracht onderaan de rotswand. Van groot naar klein.

Afbeelding
En ook die krijgen dezelfde verfkleur. Het maakt dus niet uit dat het kiezeltjes of steentjes zijn in allerlei kleuren.

Afbeelding
Vervolgens krijgt alles een donkere wash en een lichte dry-brush. Langs het spoor bij de tunnel wat zaagsel in een lijm bedje.

Afbeelding
Verboden toegangsborden kleden het wat aan.

Afbeelding
Een groepje zwervers en wat zelfgemaakte dennenbomen maken het verder af.

Afbeelding
Tot zover.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Nijboer

Re: Een vluggertje: [The End Of The Line]

Bericht door Nijboer »

Sjeemig de peemig............

Hulde!

Adriaan

Bericht door Adriaan »

Fantastisch gedaan!
Compliment.

Wim

Bericht door Wim »

Zo simpel en dan toch zo geweldig mooi :o

Top gemaakt hoor !

Hans

Bericht door Hans »

Erg mooi, en ook leerzaam.
Van het kijken naar dit soort projecten kan ik niet genoeg krijgen.

m.vr.gr.

Hans

XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

ziet er heel leuk uit Maarten
ik had er al wat van mee gekregen in Lochem

Gr Andy

Plaats reactie