Hallo,
Wie kan eens zijn mening geven over de 2 kleine stations.
Het betreft een station waar voornamelijk goederen worden gelost en geladen.
ets en kolen.
Een enkele personen trein voor het hoger gelegen dorp.
Het probleem waar ik mee zit is het volgende :
De treinen welke op het kopstation aankomen rijden later in de verkeerde richting weg.
Vooral bij stoomlocs is dit zichtbaar maar ook bij kleine diesels.
Het e.a. moet natuurlijk wel echt overkomen.
Dus mijn vraag is wordt dit in het echt ook zo gedaan? Ik heb hier als herintruder te weinig ervaring mee.
Vandaar bij plaatje 2 de draaischijf, maar is dit voor een klein station wel natuurgetrouw.
Wil wil mij zijn mening eens geven?
Hulp bij keuze station
Hulp bij keuze station
- Bijlagen
-
- baan_140x80c_2a.JPG (57.03 KiB) 3004 keer bekeken
-
- baan_140x80c_1a.jpg (45.36 KiB) 3004 keer bekeken
Re: Hulp bij keuze station
Hans,
De eerste vraag die dan bij mij op komt, wat vaan stoomloc`s heb je in gebruik.
Een bijkomende vraag, welk tijdperk ga je rijden.
even kort geantwoord, diesels kunnen zonder probleem, die kun je gewoonweg ongeacht welke kant de kop op staan elke kant aan de voorkant van je trein zetten.
Kleine tenderlocjes (stoomloc`s dus, die hun eigen kolenvoorraad op de loc zelf mee dragen, kun je ook gewoon achteruit laten rijden, dus zonder draaischijf of keerdriehoek nodig te zijn.
Grote stoomloc`s met losse tenders, ja das een ander verhaal, eigenlijk rijden die altijd met de ketel naar voren, een enkele uitzondering daar gelaten, in de latere jaren werden er wel een aantal loc`s aangepast zodat ze ook met stuurstandrijtuigen gebruikt konden worden, de lok bleef dan staan maar bij een rit met de stuurstand voorop liep dan natuurlijk wel de tender-loc eigenlijk achteruit.
In andere gevallen dat de tender als voorste deel liep, dus de trein eigenlijk achteruit reed, was dit meestal op korte stukken en met aangepaste lagere snelheid.
Mvg
Freddy
De eerste vraag die dan bij mij op komt, wat vaan stoomloc`s heb je in gebruik.
Een bijkomende vraag, welk tijdperk ga je rijden.
even kort geantwoord, diesels kunnen zonder probleem, die kun je gewoonweg ongeacht welke kant de kop op staan elke kant aan de voorkant van je trein zetten.
Kleine tenderlocjes (stoomloc`s dus, die hun eigen kolenvoorraad op de loc zelf mee dragen, kun je ook gewoon achteruit laten rijden, dus zonder draaischijf of keerdriehoek nodig te zijn.
Grote stoomloc`s met losse tenders, ja das een ander verhaal, eigenlijk rijden die altijd met de ketel naar voren, een enkele uitzondering daar gelaten, in de latere jaren werden er wel een aantal loc`s aangepast zodat ze ook met stuurstandrijtuigen gebruikt konden worden, de lok bleef dan staan maar bij een rit met de stuurstand voorop liep dan natuurlijk wel de tender-loc eigenlijk achteruit.
In andere gevallen dat de tender als voorste deel liep, dus de trein eigenlijk achteruit reed, was dit meestal op korte stukken en met aangepaste lagere snelheid.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Hans,
Wat betreft de draaischijf in jouw plan,
Op zich zou het kunnen, ook op kleinere stations, al kwam het misschien wat minder voor,
wel zou ik dan kiezen voor ten minste een 2 sporige locloods, om het nog enig nut te geven.
Daarnaast zul je jouw bekoling een andere plek moeten geven, want kolen moeten ook worden aangevoerd, en de aanvoertrein kan er zo niet bij komen.
Mvg
Freddy
Wat betreft de draaischijf in jouw plan,
Op zich zou het kunnen, ook op kleinere stations, al kwam het misschien wat minder voor,
wel zou ik dan kiezen voor ten minste een 2 sporige locloods, om het nog enig nut te geven.
Daarnaast zul je jouw bekoling een andere plek moeten geven, want kolen moeten ook worden aangevoerd, en de aanvoertrein kan er zo niet bij komen.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Beste Freddy,
Het idee is om voor Duitsland tijdperk 3 te gaan, zonder elektrisch. in eerste instantie van wege bovenleiding.
Ik heb wat tenderlocs en een enkele grotere stoomloc met losse tender en een paar diesels.
Ben pas weer (na 30 jaar) eens begonnen met het verzamelen van gegevens en rails voor het bouwen van een baan in N.
Ik twijfel of ik de draaischijf wel zal gebruiken maar vond aan de andere kant met name de grote stoomloc wel storend als ie achteruit rijd.
Bedankt in ierder geval voor de hulp , heb hier zeker wat aan.
m.v.g.
Hans
PS Deze is gesloten
Het idee is om voor Duitsland tijdperk 3 te gaan, zonder elektrisch. in eerste instantie van wege bovenleiding.
Ik heb wat tenderlocs en een enkele grotere stoomloc met losse tender en een paar diesels.
Ben pas weer (na 30 jaar) eens begonnen met het verzamelen van gegevens en rails voor het bouwen van een baan in N.
Ik twijfel of ik de draaischijf wel zal gebruiken maar vond aan de andere kant met name de grote stoomloc wel storend als ie achteruit rijd.
Bedankt in ierder geval voor de hulp , heb hier zeker wat aan.
m.v.g.
Hans
PS Deze is gesloten
Laatst gewijzigd door hansw51 op 07 jun 2010 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Beste Freddy,
Aan de bevoorrading had ik zeker niet aangedacht.
Dat ga ik dus verplaatsen, ook de dubbele loods.
m.v.g.
Hans
Aan de bevoorrading had ik zeker niet aangedacht.
Dat ga ik dus verplaatsen, ook de dubbele loods.
m.v.g.
Hans
-
Ohhhh,
Dan hoeg ik het maar op 5+
Maar Hans, het maakt niet zoveel uit, ik ga ervan uit dat als het kleine stations zijn die grote jongens als een 01 / 51 niet langs komen. Dan wordt e.e.a. natuurlijk al een beetje simpeler.
Dan hoeg ik het maar op 5+

Maar Hans, het maakt niet zoveel uit, ik ga ervan uit dat als het kleine stations zijn die grote jongens als een 01 / 51 niet langs komen. Dan wordt e.e.a. natuurlijk al een beetje simpeler.
Laatst omhoog gehaald door hansw51 op 07 jun 2010 21:06.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek